Helse og selvfølelse

Started by Claw, July 17, 2011, 22:03:27 PM

Previous topic - Next topic

Claw

Etter å ha lest Casuals innlegg i Ansiktsuttrykk-tråden, der han nevner helse og syre/base-balanse, kom jeg på en ting jeg har lest lite om på 0330. Helsas påvirkning på selvfølelsen.
Dette er i mine øyne et stort og viktig tema, og når jeg leser ting som at noen av GV-gutta er 190 høye og veier 60kg (håper dette er en overdrivelse) tenker jeg at her er det mye uforløst potensiale, for å si det på den pene måten.
Jeg tror en sunn kropp legger (deler av) grunnlaget for selvbildet/selvfølelsen, og/eller kan forbedre denne der den allerede er god (som jeg tror er tilfellet med lettvekterne i GV). Er man interessert i å utfylle sitt virkelige potensiale kommer man ikke utenom en sunn og godt trent kropp. Det er rett og slett ingen drawbacks med det.

Jeg sier ikke at man må være 100kg med muskler, ta 180 i benken og løpe 3000 meter på 9 blank for å være happy, men en normal vekt for sin høyde (en kilo per centimeter over en meter (ish)) og en viss mengde muskelmasse og utholdenhet er det ingen som tar skade av.

En god fysikk gir mange fordeler. I mange tilfeller vil en sterk kropp ha overføringsverdi til sterk selvsikkerhet. Det er ikke noe nytt at karer med svære armer ofte bruker sin styrke som underliggende pressmiddel for å "ivareta sine interesser" likt hvordan en supermakt bruker våpen-arsenalet sitt til det samme. Å selv være sterk er en måte å utjevne og avvæpne dette på. Selv om ord stort sett er nok til å roe ned folk med den farlige kombinasjonen mye muskler og selvhevdelsesbehov (ref. http://www.0330.no/2011/05/kbller-17-mai-pene-jenter-og-sjekking.html), er det ikke alle som lar seg "pille på nesen" av en høy spjæling på 60kg selv om han er aldri så selvsikker og grei. En god fysikk vil i slike tilfeller kunne legge mer tyngde bak ordene man velger.
Og når "uhellet" først er ute, er man i stand til å forsvare seg og evt. andre. Dette vil de fleste komme over før eller siden, at ord ikke strekker til og man har valget mellom "fight or flight" eller å ende på legevakta.

De fleste aggressive muskelbunter har som fellesnevner at før de ble svære hadde de problemer med selvbildet, og har det til en viss grad ennå. Folk finner forskjellige løsninger på dette: Kjøpe dyre biler, sykt dyre klær, status-jobb etc., noe som ikke er galt i seg selv; vesentlig her er hva som kommer først av høna og egget.
Har man derimot en god selvfølelse fra før, mener jeg en forbedring på det fysiske vil utelukkende være positivt.

Dag

Enig med deg i dette, viktig å være i god form fysisk. Men det om å  være sterk nok til å hamle opp med bråkmakere har virkning i kun enkelte tilfeller. Ofte har dem kniv eller noe annet som gjør at du bør kun stikke uansett.

Men hvertfall det å ha en kropp som ikke lyser cola-og-chips er viktig tror jeg. På den andre siden tror jeg ikke man trenger å ha spesielt mye muskler heller, men være normalt sunn og grei. Det er nok viktig for selvbildet mitt hvertfall.

Ikke alle har tid eller interesse til å dra på treningssenteret mange ganger i uka, men man kan holde seg i bra form med jevnlig aktivitet ellers (gå i stedet for å ta buss, spise for det meste sunn mat etc.)

Som du er inne på, er en stor del av gutta som har trent seg opp muskler folk som hadde eller har dårlig selvtillit og selvbilde. Dette lyser ofte gjennom på dem, de prøver å kompensere for sin usikkerhet ved å trene seg store.

Femininist

Ikke så rart det ikke er et stort tema :P Høy selvsikkerhet /selvtillitt/ selvfølelse og vellykkethet har ingen bevist sammenheng. På enkelte områder er det dog en negativ sammenheng mellom å lykkes på ett område og selvtillitten/selvfølelsen til individet.

Det finnes vellykkede mennesker med dårlig selvtillitt og mindre vellykkede mennesker med god selvtillitt. God selvfølelse gjør jo at en får det bra med seg selv, men ellers har det få fordeler.

Ikke missforstå; Jeg mener ikke at dårlig selvtillitt er bra, men en trenger ikke god selvtillitt for å lykkes og for å få et godt liv.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Casual

#3
Bra du lagde emnet Claw, tenkte å gjøre det selv men ikke enda,siden jeg ikke er helt frisk.

Å se bra ut har en positiv innvirkning på selvbildet...men selve velværefølelsen kommer av at cellene i kroppen får bade i et friskere miljø. pH verdien rundt om i kroppen skal være nøytral å ikke sur. Og et vanlig norsk kosthold er faktisk ikke det beste som finnes. Da mener jeg kjøttkaker i brun saus etc. Ikke nok med det så er det sukker OVERALT...og for oss som er en yngre generasjon så har vi et annet forhold til mat enn foreldrene våres. Vi får i oss mye mat som forsurer kroppen.

De store muskelgutta (som IKKE tar steroider) er også mer FRISKE enn gjennomsnittet. Muskler er først å fremst en representasjon av din indre helsetilstand.Ikke bare muskler men huden,øyenene,håret....alt endrer seg. Du SER frisk ut,og du har da også bevis for det. En FRISK mann vil for kvinner se ut som en mann med gode gener. Og "muskelgutta" hadde aldri hatt muskler hvis ikke de spiste næringsrik mat og hadde en metabolisme som fungerer som den skal.

Men hvis man tar steroider,antibiotika,bader mye i klorvann...ting som kan drepe den gode bakteriefloraen i kroppen.. da får man overvekst av sopp som "angriper" nervesystemet og organene...soppen forsurer også kroppen og pH verdien er ikke lenger nøytral. Og vi vil være i en ubalanse hvor metabolismen ikke jobber som den skal.
Vi har en naturlig gjærsopp i kroppen som utveier seg sammen med gode tarmbakterier...hvis de gode bakteriene blir svekket(påvirkningene nevnt over) så begynner den soppen å ta en annen form, den blusser opp og begynner å vokse i kolonier.

Jeg har selv vært i ubalanse i 4 år,men jeg visste aldri årsaken. På mitt værste var jeg sengeliggende 1år. Følelsen er ekstremt unormalt slapp og totalt initiativløs. Orker ikke gjøre noe. Årsaken til problemet var antibiotika jeg tok for mange år siden,for acne(kviser). Antibiotikaen drepte den gode bakteriefloraen i kroppen, og en sopp vi naturlig har i kroppen begynte å overvokse å "angripe" nervesystemet og organene.

I mitt tilfelle så har dårlig fysisk helse vært direkte tilknyttet lav selvfølelse og depresjon.Jeg har følt meg bedre etterom jeg har blitt mer og mer frisk. Siden jeg har erfaring av fysisk ubalanse, så vil jeg tippe det er mange fler som sliter med samme problem. Da vil ikke kroppens metabolisme fungere som den skal å det å nå ditt trenings mål vil være nesten umulig/veldig hardt. Det gjør jo også at man er generelt uopplagt.

Mennesker er lett tilpasningsdyktige,så når vi tror vi har det bra så kunne vi sikkert hatt det bedre...det er bare kroppen som har tilvendt seg den nåværende situasjonen i kroppen.Det skal ikke være slitsomt å stå opp om morgenen...det har vi kanskje vendt oss med...men det er faktisk ikke vårt potensielle energi nivå.

pH veriden på blodet i en menneskekropp skal være 7,36...litt over nøytral.Er den under så dør vi. Men rundt om i kroppen kan den være lavere og mer sur. Og det blir det pga. syredannende kosthold,antibiotika,steroider,klorvann,røyk,kunstige søtningsstoffer og sukker,eksos. Alt du får i deg som ikke er næringsrikt for kroppen.

En ting jeg har lært er at HELSE kommer før alt,til og med damer. Tror mange hadde blitt mer selvsikre av å få kroppen i balanse...og tror mange av oss ikke har en ernæring som møter de fysiologiske behovene kroppen vår har.

Casual

#4
Quote from: Femininist on July 17, 2011, 22:49:40 PM
Ikke så rart det ikke er et stort tema :P Høy selvsikkerhet /selvtillitt/ selvfølelse og vellykkethet har ingen bevist sammenheng. På enkelte områder er det dog en negativ sammenheng mellom å lykkes på ett område og selvtillitten/selvfølelsen til individet.

Det finnes vellykkede mennesker med dårlig selvtillitt og mindre vellykkede mennesker med god selvtillitt. God selvfølelse gjør jo at en får det bra med seg selv, men ellers har det få fordeler.

Ikke missforstå; Jeg mener ikke at dårlig selvtillitt er bra, men en trenger ikke god selvtillitt for å lykkes og for å få et godt liv.
Nei men man trenger å være helt frisk for å få den BESTE selvfølelsen...kombinert med mestringsfølelse(sjekking) og annen suksess så er det jo en genial kombinasjon...alle har mer potensial enn de tror eller nåværende har.

Nå er vel selvtillit og selvfølelse 2 forskjellige ting? Mental tilfredshet og fysiologisk tilfredshet.(husker ikke hvem som er hvem)

Claw

#5
Fint innlegg Casual. Har ikke så vanvittig mye peiling på kosthold selv, men spiser veldig lite sukker og brødvarer, veldig mye kjøtt, egg og melk, og en del ris, pasta og grønnsaker.

Quote from: Femininist on July 17, 2011, 22:49:40 PM
Ikke så rart det ikke er et stort tema :P Høy selvsikkerhet /selvtillitt/ selvfølelse og vellykkethet har ingen bevist sammenheng. På enkelte områder er det dog en negativ sammenheng mellom å lykkes på ett område og selvtillitten/selvfølelsen til individet.

Det finnes vellykkede mennesker med dårlig selvtillitt og mindre vellykkede mennesker med god selvtillitt. God selvfølelse gjør jo at en får det bra med seg selv, men ellers har det få fordeler.

Ikke missforstå; Jeg mener ikke at dårlig selvtillitt er bra, men en trenger ikke god selvtillitt for å lykkes og for å få et godt liv.

... hæ?
Jeg skjønner ikke hva du vil frem til. Hva har dette av relevans til temaet: Helsens påvirkning på selvfølelsen/velvære? Leste du i det hele tatt førsteposten?

Og du mener faktisk at man ikke trenger god selvtillit for å få et godt liv?
Og at god selvfølelse ikke har noen fordeler utover at "du får det bra med deg selv"? (Som om ikke det er nok i seg selv..)
Og ikke minst mener du at god selv-tillit/-sikkerhet/-følelse ikke har en "bevist" sammenheng med vellykkethet? Men derimot at vellykkethet i noen tilfeller har en bevist negativ effekt på selvfølelsen?

Lever vi i det hele tatt i samme solsystem?

Dag

Jeg tror hun mener at man ikke trenger å ha godt selvbilde (f.eks. syns at man ser fantastisk ut) eller god selvtillit (føle seg trygg på at man mestrer situasjoner) for å ha det bra. Man kan lære seg å leve med de "manglene" man har.

Det med negativ effekt på selvfølelse forsto jeg ikke...  :)


--WTF?--

Quote from: Casual on July 17, 2011, 23:44:51 PM

I mitt tilfelle så har dårlig fysisk helse vært direkte tilknyttet lav selvfølelse og depresjon.Jeg har følt meg bedre etterom jeg har blitt mer og mer frisk. Siden jeg har erfaring av fysisk ubalanse, så vil jeg tippe det er mange fler som sliter med samme problem. Da vil ikke kroppens metabolisme fungere som den skal å det å nå ditt trenings mål vil være nesten umulig/veldig hardt. Det gjør jo også at man er generelt uopplagt.


Kan bekrefte det her! Trente og var i kjempegod form da jeg plutselig ble innlagt på sykehus i 3 måneder, og da gikk det fort nedover. Har brukt flere år etter det på å komme i balanse igjen.

Det er lett for å havne i en negativ sirkel (trøstespise, overspise, sulte seg etc.) når man er i fysisk og psykisk ubalanse. Jeg tror det beste er å ta ett steg av gangen når man skal komme seg opp igjen.

En annen ting er at unge mennesker har mer "batteri" enn eldre, det bør man også ta med i beregningen.
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

VB

Jeg vil si dette ikke er noe folk flest trenger aa bekymre seg for, dvs pH verdi osv...

At man burde trene og spise sunt er helt klart, men tror de fleste av oss har lite aa hente paa aa prove aa faa perfekt syrebalanse i kroppen. Kroppen kommer i rimelig god balanse saa lenge man er regelmessig fysisk aktiv og spiser relativt sunt. Saa kan man heller bruke tid og energi paa ting som man faar mer utbytte av.

De fleste vet ogsaa hva de kan gjore med sitt eget kosthold og om de burde trene mer eller ikke. Personlig blir jeg ofte lat naar jeg faar meg dame, det blir mer kose mat og mindre trening. Noe som igjen gjor meg latere og slappere. Jeg merker det godt hver gang jeg slaar opp med dama og begynner aa trene/spise bedre igjen, men jeg har aldri detalj styrt hva jeg spiser for aa faa perfekt balanse.

Okt inntak av gronnsaker, frukt og fisk. Variert kosthold og senket inntak av ferdig mat, junkfood, tunge maaltider (nachos, pizza, etc..).

Jeg provde en gang aa sette meg inn i kosthold og trening, men det er utrolig mye aa sette seg inn i og det tar mye tid og energi hvis man vil gjore det riktig. Saa fra egen erfaring vil jeg si at for personer som ikke har storre fysiske problemer saa er det nok aa gjore de tingene vi har faatt hamret inn opp igjennom aarene (5 om dagen, mer fisk, 30 min fysisk aktivitet om dagen, etc..).

Casual

Quote from: --WTF?-- on July 18, 2011, 02:57:11 AM
Quote from: Casual on July 17, 2011, 23:44:51 PM

I mitt tilfelle så har dårlig fysisk helse vært direkte tilknyttet lav selvfølelse og depresjon.Jeg har følt meg bedre etterom jeg har blitt mer og mer frisk. Siden jeg har erfaring av fysisk ubalanse, så vil jeg tippe det er mange fler som sliter med samme problem. Da vil ikke kroppens metabolisme fungere som den skal å det å nå ditt trenings mål vil være nesten umulig/veldig hardt. Det gjør jo også at man er generelt uopplagt.


Kan bekrefte det her! Trente og var i kjempegod form da jeg plutselig ble innlagt på sykehus i 3 måneder, og da gikk det fort nedover. Har brukt flere år etter det på å komme i balanse igjen.

Det er lett for å havne i en negativ sirkel (trøstespise, overspise, sulte seg etc.) når man er i fysisk og psykisk ubalanse. Jeg tror det beste er å ta ett steg av gangen når man skal komme seg opp igjen.

En annen ting er at unge mennesker har mer "batteri" enn eldre, det bør man også ta med i beregningen.
Ble du syk av mat i seg selv? (hvis du kan si)
Jeg tok sterk antibiotika,sørget over en død venn OG spiste elendig... Mental og fysisk ubalanse SAMTIDIG. Ekstremt lærerikt og man får mye selvinnsikt.

Casual

Quote from: VB on July 18, 2011, 08:40:22 AM
Jeg vil si dette ikke er noe folk flest trenger aa bekymre seg for, dvs pH verdi osv...
Nei ikke hvis kroppen fungerer som den skal...men i noen tilfeller klarer ikke kroppen hente seg inn igjen med bare sunn mat.


Tingles

Jeg etterlyser ett innlegg av WarPig(Sondre) på dette innlegget!
Ville vært kjekt å høre hva han mente om de tidligere innleggene og hva annet han kan tilføye!
I have not failed. I've found 10,000 ways that won't work.

guffen

Jeg må si meg helt enig med Casual. Jeg var syklig tynn i mange år, og slet med dårlig selvtillit.
Men etter at jeg begynte å trene styrke og få litt muskler, så ble selvtilliten min en helt annen. 
Jeg fikk en helt annen kroppsholding og mer tro på meg selv (og jeg er ikke stor, 180cm og 80 kg). 
Man merker at gutter oppfører seg anderledes, de tør ikke kødde med deg på samme måte.
Og så får man jo en helt annen oppmerksomhet fra jenter :)

"Strong people are harder to kill than weak people, and more useful in general" - Mark Ripptoe

Carebear

Quotenår jeg leser ting som at noen av GV-gutta er 190 høye og veier 60kg (håper dette er en overdrivelse)

Nå vet jeg ikke med Lars, men jeg har i alle fall vært 1.90 og 65kg et par år nå. Begynte å trene i begynnelsen av sommeren; har økt i vejkt og merker også at det gir meg ekstra energi, men det er igjen ingen nødvendighet. Er nok sunt for kroppen å trene litt uansett :)
- Funshine Bear loves to play and tell jokes all the time, but sometimes forgets that there are times in life you must be serious.

[url="http://lolpics.se/pics/12317"]http://lolpics.se/pics/12317[/url].

Claw

Et tips til de som vil forbedre sin fysikk drastisk med kort tidsforbruk: www.stronglifts.com
Les ALT, og prøv det. Her står det om både fordeler av styrketrening, teknikk, kosthold, og hva styrketrening faktisk ER (noe de fleste ikke vet).
Jeg har hatt en vanvittig fremgang med dette opplegget siden jeg begynte i mars. Jeg har aldri vært så "fit" og sterk som jeg er nå, og det er bare begynnelsen.
Og søk på youtube på "Mark Rippetoe", sug til deg alt. Han har peil.
Hvis dette blir slettet pga. reklame er det rimelig tragisk, fordi dette er en GULLGRUVE.