Helse og selvfølelse

Started by Claw, July 17, 2011, 22:03:27 PM

Previous topic - Next topic

--WTF?--

Quote from: Casual on July 18, 2011, 17:28:39 PM
Ble du syk av mat i seg selv? (hvis du kan si)

Nei, i utgangspunktet ble jeg akutt syk av helt andre årsaker. Det jeg ble veldig syk av var feilbehandlingen jeg fikk på sykehuset, da jeg ble medisinert for en sykdom jeg ikke hadde.

Quote from: Casual on July 18, 2011, 17:28:39 PM
Ekstremt lærerikt og man får mye selvinnsikt.

Ja, noe jeg ihvertfall har lært er å stole på kroppens signaler om hvilke næringsstoffer jeg trenger, og ikke høre på hva andre mener om hva jeg skal spise eller ikke.
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Femininist

Quote?
Jeg skjønner ikke hva du vil frem til. Hva har dette av relevans til temaet: Helsens påvirkning på selvfølelsen/velvære? Leste du i det hele tatt førsteposten?

Og du mener faktisk at man ikke trenger god selvtillit for å få et godt liv?
Og at god selvfølelse ikke har noen fordeler utover at "du får det bra med deg selv"? (Som om ikke det er nok i seg selv..)
Og ikke minst mener du at god selv-tillit/-sikkerhet/-følelse ikke har en "bevist" sammenheng med vellykkethet? Men derimot at vellykkethet i noen tilfeller har en bevist negativ effekt på selvfølelsen?

Lever vi i det hele tatt i samme solsystem?

Det har betydning fordi det er ikke nødvendigvis en sammenheng og det er det viktig å vite.

I vårt samfunn tilegnes selvtillitt og selvfølelse _alt_ rundt suksess. "Tro på deg selv og at du er bra og du vil lykkes" er en samfunnstanke mange sender ut og forskning viser at det på mange områder er direkte feil. Dette er et stort samfunnsparadoks, Jean Twenge sine bøker kan anbefales om du er int.

Dag; Ja, noe av det. Gikk vel litt dypt, litt for fort i innlegget mitt? Om en har stor tro på seg selv og dermed høy selvtillitt/følelse er risikoen for å misslykkes større.

Å være i god fysisk form og å ha en god helse (både fysisk og psyktisk) er selvfølgelig viktig! Lytte til kroppens signaler, få i seg nok proteiner, omega 3, grønnsaker, vitaminer og mineraler og bevege seg gjør underverket for kroppen og helsen. - men god selvfølelse trenger ikke ha noe med det å gjøre.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Claw

Quote from: Femininist on July 30, 2011, 20:03:11 PM
Om en har stor tro på seg selv og dermed høy selvtillitt/følelse er risikoen for å misslykkes større.

Jepp. Og om du er venstrehendt er risikoen større for en tidlig død. Folk som ber om kvitteringen i butikken har et bedre sexliv. De som klør seg i bakhodet ofte risikerer å få lymfekreft osv. I call bullshit.

Om jeg finner 100 personer med ekstremt lav selvfølelse og "ambisjoner" om å jobbe i kassa på rimi resten av livet, vil jeg påstå at 100% av dem vil "lykkes" i nettopp det.
Blandt 100 selvsikre og ambisiøse personer som alle vil bli mangemilliardærer vil nok andelen av de som "lykkes" være veldig liten, mest sannsynlig vil kanskje 0 av 100 klare dette.

Altså kan vi konludere med at gruppe 1 med null ambisjoner og selvfølelse lykkes 100% av dem, men av de med store ambisjoner og høy selvfølelse lykkes under 1%

Jøss du hadde visst rett allikevel  ::)

TastyTom

Quote from: Claw on July 18, 2011, 21:32:14 PM
Et tips til de som vil forbedre sin fysikk drastisk med kort tidsforbruk: www.stronglifts.com
Les ALT, og prøv det. Her står det om både fordeler av styrketrening, teknikk, kosthold, og hva styrketrening faktisk ER (noe de fleste ikke vet).
Jeg har hatt en vanvittig fremgang med dette opplegget siden jeg begynte i mars. Jeg har aldri vært så "fit" og sterk som jeg er nå, og det er bare begynnelsen.
Og søk på youtube på "Mark Rippetoe", sug til deg alt. Han har peil.
Hvis dette blir slettet pga. reklame er det rimelig tragisk, fordi dette er en GULLGRUVE.

Second that :)

Claw

Uansett, Feminist.

QuoteDet har betydning fordi det er ikke nødvendigvis en sammenheng og det er det viktig å vite.

Tema for denne tråden er som sagt Helsens påvirkning på selvfølelse og velvære. Ikke selvfølelsens påvirkning på "suksess" eller det du kaller "å lykkes". Så sistnevnte får du ta i en egen tråd.

Casual

Alle har vel kanskje en eller annen gang blitt gretten når man ikke har spist på lenge...?

Hvis man skulle gjøre 2 tester, hadde du valgt 1 eller 2 før du hadde dratt ut for å "sjekke"?

1. -Drukket 1 liter Cola
   -Spist en kebabtallerken
   -Spist Is med masse sjokolade og karamellsaus på
   -Begynt en krangel med venn eller familie før du dro
   -Drukket mye alkohol og røkt kvelden før
   -Ikke kost deg med noe underholdning eller noen form for avslapning

2. -Drukket grønnsaks smoothie
   -Spist sushi med fullkorns ris
   -Spist skogsbær dessert med yougurt
   -Hatt en hyggelig samtale med en venn eller familie før du dro
   -Drukket masse vann dagen før og fått en god natts søvn
   -Meditert,spah behandling eller gjort noe som får deg til å slappe av

VB

Quote from: Casual on August 01, 2011, 21:22:18 PM
Alle har vel kanskje en eller annen gang blitt gretten når man ikke har spist på lenge...?

Hvis man skulle gjøre 2 tester, hadde du valgt 1 eller 2 før du hadde dratt ut for å "sjekke"?

1. -Drukket 1 liter Cola
   -Spist en kebabtallerken
   -Spist Is med masse sjokolade og karamellsaus på
   -Begynt en krangel med venn eller familie før du dro
   -Drukket mye alkohol og røkt kvelden før
   -Ikke kost deg med noe underholdning eller noen form for avslapning

2. -Drukket grønnsaks smoothie
   -Spist sushi med fullkorns ris
   -Spist skogsbær dessert med yougurt
   -Hatt en hyggelig samtale med en venn eller familie før du dro
   -Drukket masse vann dagen før og fått en god natts søvn
   -Meditert,spah behandling eller gjort noe som får deg til å slappe av


Umm, det der er vel like mye valg som aa velge mellom aa bli slaatt i trynet eller ikke bli slaatt i trynet. Vil ikke kalle det der en test...

Kanskje hvis du hadde droppet de 3 siste punktene paa hver liste hadde det blitt en test, da kunne man testet innvirkningen mat har paa humoret. Men det er ganske aapenbart at hvis man har startet en krangel med noen man bryr seg om, er i bakrus og ikke har varmet opp paa noen maate saa vil man vaere i en mokka state.

Casual

Quote from: VB on August 02, 2011, 08:41:17 AM
Quote from: Casual on August 01, 2011, 21:22:18 PM
Alle har vel kanskje en eller annen gang blitt gretten når man ikke har spist på lenge...?

Hvis man skulle gjøre 2 tester, hadde du valgt 1 eller 2 før du hadde dratt ut for å "sjekke"?

1. -Drukket 1 liter Cola
   -Spist en kebabtallerken
   -Spist Is med masse sjokolade og karamellsaus på
   -Begynt en krangel med venn eller familie før du dro
   -Drukket mye alkohol og røkt kvelden før
   -Ikke kost deg med noe underholdning eller noen form for avslapning

2. -Drukket grønnsaks smoothie
   -Spist sushi med fullkorns ris
   -Spist skogsbær dessert med yougurt
   -Hatt en hyggelig samtale med en venn eller familie før du dro
   -Drukket masse vann dagen før og fått en god natts søvn
   -Meditert,spah behandling eller gjort noe som får deg til å slappe av


Umm, det der er vel like mye valg som aa velge mellom aa bli slaatt i trynet eller ikke bli slaatt i trynet. Vil ikke kalle det der en test...

Kanskje hvis du hadde droppet de 3 siste punktene paa hver liste hadde det blitt en test, da kunne man testet innvirkningen mat har paa humoret. Men det er ganske aapenbart at hvis man har startet en krangel med noen man bryr seg om, er i bakrus og ikke har varmet opp paa noen maate saa vil man vaere i en mokka state.
Alt er mulig,du velger selv hva du vil skal skje
Det er ikke bare mat som har innvirkning på helse(fysisk) Det er jo også mentalitet inn i bildet (psykisk) Jeg bare ramset opp noe jeg tenkte hadde blitt motsetninger til hverandre. Er en hypotetisk test men også noe man kunne prøvd ut.

For meg så høres state ut som noe som man presser seg frem til på tross av angst, ubehageligheter, sånn at man kan være supermann i en periode.
Det er fullt mulig å være i "state" resten av livet. At man ikke har noen komfort boble...at man er i et med alt, alltid. At hvilken som helst sosial situasjon hadde vært likeverdig å like komfortabel fordi du er komfortabel på innsiden.

Men jeg mener at man kan ikke være sitt potensielle jeg hvis man lever på et næringsfattig kosthold og har ubalanser i kroppen....for så å klare seg så vidt av å si positive affirmasjoner i speilet eller andre mentale "state" øvelser.

Femininist

Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

MVP

Quote from: TastyTom on July 31, 2011, 00:58:44 AM
Quote from: Claw on July 18, 2011, 21:32:14 PM
Et tips til de som vil forbedre sin fysikk drastisk med kort tidsforbruk: www.stronglifts.com
Les ALT, og prøv det. Her står det om både fordeler av styrketrening, teknikk, kosthold, og hva styrketrening faktisk ER (noe de fleste ikke vet).
Jeg har hatt en vanvittig fremgang med dette opplegget siden jeg begynte i mars. Jeg har aldri vært så "fit" og sterk som jeg er nå, og det er bare begynnelsen.
Og søk på youtube på "Mark Rippetoe", sug til deg alt. Han har peil.
Hvis dette blir slettet pga. reklame er det rimelig tragisk, fordi dette er en GULLGRUVE.

Second that :)


Third that ;D

StrongLifts er awsome ;)
Enkelt og greit, og effektivt :)
Feltrapporter:
[url="https://www.godevibber.no/forum/index.php?topic=3213.0"]https://www.godevibber.no/forum/index.php?topic=3213.0[/url]

Tingles

Jeg begynte på crossfit for ca. 3 mnd siden og har aldri trent mer eller mer velvillig enn nå.

Jeg er av typen som elsker følelsen av en god trening, men greier ikke presse meg hardt nok til å få noe særlig ut av treningsstudio.
Har hatt abonnement på forskjellige treningsentre i Bergen siden jeg var 16. Alt fra kickboxing til studio med maskiner og frivekter.

Men jeg har trent mer på 3 mnd enn jeg noen gang gjorde på noen annen treningssteder. Er ett fantastisk miljø som virkelig VIL at nettop du skal forbedre deg! Anbefaler dette på det aller sterkeste, garanterer gangsperr i minst 3 dager etter(og det er hvis du allerede har ett grunnlag).

Sjekk opp i det og prøv det ut. Vet at Thisiscrossfit i Bergen har prøve uke så du taper ingenting på å prøve og det er verdt smerten :P
I have not failed. I've found 10,000 ways that won't work.

Claw

Crossfit virker jævlig bra! Har lyst til å prøve det ut, etter at jeg har nådd målene mine i styrke :)
Digger ihvertfall hele filosofien med frivekter og kroppsvektøvelser, maks pushing og variasjon.

Fett å se at det er såpass mange (ift hvor mange som er her inne) som har kjennskap til Stronglifts! Noen som har hatt bra fremgang med det eller?

guffen

Problemet med Crossfit er at du trener både styrke og kondis suboptimalt. Man blir litt sterkere og får litt bedre kondis. Trener man derimot  f.eks stronglifts 5x5 (kanskje det beste nybegynner-program som finnes :) ) og intervaller av noe slag, f.eks 4x4 min, så blir man mye sterkere og får bedre kondis enn med crossfit.

Men om Crossfit er det som får deg til å gå regelmessig på trening, så skal du selvsagt fortsette med det :)


Claw

Du har forsåvidt et poeng. Har man rene styrkemål, bør man trene ren styrke. Crossfit kan gjøres med tunge vekter, men intensiteten gjør det vanskelig å gjøre det trygt (rykk og støt, knebøy osv er stress å gjøre skikkelig når man nesten dør av anpustenhet og har maxpuls). Derfor bruker man vel ganske lav vekt, rundt 50% av 1rm, så vidt jeg har fått med meg.

Men jeg tror på en måte crossfit som treningsform har en del fordeler. Det å trene styrke-øvelser på en måte som krever kondis og allsidighet tror jeg har fordeler som verken ren styrketrening eller ren kondisjonstrening har.

Skal bare nå 2xkroppsvekt i knebøy for 5x5, så går jeg nok over til litt mer variert trening :D

Tingles

Skal jeg ikke påberope meg spisskunnskap på dette her, men tenker du helsemessig så vil jeg tro trening med crossfit gjør bedre enn ren styrke. Xfit gir kroppen en alsidighet som er sunnere enn bulking. For ikke å snakke om at det er lettere å trene seg opp etter evt. ulykke/sykdom/skade.

Nå er ikke jeg storfan av folk som kjører bodybuilding stilen(bulker seg opp som faen) da jeg ikke ser nytteverdi i det. Ikke ser det fint ut(i mine øyne) og kan ikke brukes til særlig mer enn å løfte 5 murstein ekstra på byggeplassen 1 gang før musklene må ha seg en pause. Kan ha noe med fordommer jeg har mot store "okser" men skjønner ikke hvorfor man trakter etter store korte muskler istedet for lange sterke utholdene muskler..

Det er nå mine "2 cents" men vil veldig gjerne høre hva andre mener spesielt hvis du trakter etter å bli Ronny Coleman svær.


PS. Har aldri greid å trene aleine eller presse meg så hardt at jeg føler jeg får noe ut av treningen så xfit er gull verdt for min del ja :D
I have not failed. I've found 10,000 ways that won't work.