Helse og selvfølelse

Started by Claw, July 17, 2011, 22:03:27 PM

Previous topic - Next topic

guffen

Crossfit er bedre enn ren styrke, i den forstand at man trener kondisen også med crossfit. Og kondis er like viktig som styrke for å ha en sunn og frisk kropp.

Selv om man trener styrke, trenger man ikke ha som mål å bli body-builder. Og om man er stor, så betyr det heller ikke at man ikke har en funksjonell kropp,
bare se på hva gutta som driver med Strongman gjør. Det kreves både rå styrke og kondis for å gjøre det de gjør.

Og jeg er helt enig, de størst bb-gutta ser ikke bra ut i det hele tatt! Men det er stor forskjell på en body-builder-fysikk av typen
Ronny Coleman og på utøvere som trener for å bli bedre i en idrett (f.eks spydkast, vektløfting, boksing, turn, roing etc):
http://stronglifts.com/how-to-get-a-body-like-ivan-stoitsov/
Dette er ett eksempel på en type fysikk jeg tror de fleste gutter misunner, og de fleste jenter drømmer om :)

Femininist

Jeg kan ikke snakke for alle, men gutten på linken var LANGT fra det jeg vil kalle "nam". Imponerende? Ja! Men for mye muskler og for lite fett. Spesielt på lår.

Drømmekroppen finner du om du googler "calvin klein man".
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Claw

Quote from: Tingles on August 24, 2011, 01:28:04 AM
Skal jeg ikke påberope meg spisskunnskap på dette her, men tenker du helsemessig så vil jeg tro trening med crossfit gjør bedre enn ren styrke. Xfit gir kroppen en alsidighet som er sunnere enn bulking.

"Bulking" er en bodybuilding-term og har ingenting med ren styrke å gjøre i det hele tatt.
Det er litt viktig å være helt klar over hva styrketrening faktisk er. 95% av gutta som "trener styrke" på gymmen, trener ikke styrke i det hele tatt. De trener for estetiske mål, også kalt bodybuilding. Hvis du ikke har noe forhold til vekten du løfter, og progresjon måles i kroppsvekt, cm rundt biceps osv, i stedet for antall KG du løfter, trener du ikke styrke.

Så når du sammenlikner crossfit og styrke, må du holde bodybuilding utenfor.

Hvis du har du treningsprogrammer, A og B:

A:
Består av mange spesifikke og ofte isolerte øvelser, f.eks. bicepcurls, tricep-kickbacks, franskpress, leg extensions osv.
Mange øvelser for samme muskelgruppe
Mange reps per sett (8-12)
Lette vekter
Trening til failure
Målet er å få "pump" og bli j*vlig støl etterpå
Ingen systematisk økning i arbeidsvekt fra økt til økt, uke til uke eller liknende. Vekten øker man bare når man kjenner at man ikke lenger blir støl og får pump.

B:
Består av "compound"-øvelser (flerleddsøvelser?) som trener store deler av kroppen: Knebøy, markløft, press (stående), stangroing, benkpress etc.
Ganske få øvelser totalt
Få reps, stort sett ikke mer enn 5.
Tung arbeidsvekt
Målet er å klare et forhåndsbestemt antall reps, klarer man ikke det, har man FEILET, i motsetning til bodybuilding-rutiner hvor nettopp sistnevnte er målet
Målet er å løfte mer (høyere antall KG) enn du gjorde sist
Systematisk økning i arbeidsvekt, f.eks. 2.5kg hver økt (for nybegynnere), ukentlig, eller månedlig.

Opplegg A er by far det mest vanlige. Opplegg B er styrketrening.

ciljan

Jeg har en nokså spinkel kropp og kunne gjerne tenkt meg å legge på meg i form av muskler(og noe fett skader heller ikke for mitt vedkommende).Vil det da være mest hensiktsmessig å gå for treningsprogram A eller B (5x5 stronglifts)?
Er spesielt interessert i få bredere skuldre da smale skuldre er et lite kompleks jeg har (høres kleint ut,men dog)..:-)

Femininist

Begge deler er styrketrening. Ideologien bak treningen avgjør ikke HVA slags trening det er.

A trener utholdende styrke
B trener maximal styrke

Hva som er mest hensiktmessig avhenger av målet for treningen, men begge deler er likefullt styrketrening.

Det er heller ikke et rent enten eller i dette. Selv blander jeg elementer fra A og B når jeg trener styrke. (Få isolerte øvelser på maskiner. Tunge 4x4 økter med usystematisk vektøkning. Jeg trener for det estetiske). Det finnes ikke bare EN måte å trene styrke på og det er mange faktorer som gjør at en velger det ene eller andre. Bodybulding er en måte å gjøre det på.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Femininist

Ciljan; Har jeg forstått det riktig så blir du størst med metode A og sterkest med metode B. Vil du generelt bli større kan du google "bulking".

Bulking dreier seg om å øke muskel og fettmasse samtidig. Sammen med begrepet bulking dukker "deffing" opp som dreier seg om å slanke bort fettet (etter en bulkeperiode) for å definere musklene.

Jeg mener at en slik "bulk-deff livsstil" ikke høres særlig sunt ut og at en med det stresser kroppen unødvendig! Prøv å ikke gjør brå forandringer med kosthold og fysisk aktivitet for ofte, men les deg gjerne litt opp på bulking og bruk noen av prinsippene for å få en stabil og sunn vektøkning.

Btw; Jeg har ingen formell kompetanse eller noe på dette, så vurder å snakke med en personlig trener, idrettsviter eller noe ;)
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Claw

Hvorfor er det styrketrening når styrken ikke er det man trener for? Det er i beste fall en bieffekt.
Fordi man trener muskler i overkroppen? Fordi man løfter på vekter eller bruker apparater? Blir det da automatisk styrketrening?
Jeg kan gå med på å kalle det "å løfte vekter" eller "vekttrening".
Man blir sterkere i beina av å sykle og løpe også, det betyr ikke at det er styrketrening.

"Ideologien bak" avgjør ikke nei, men målsettingene og metodene gjør det. Og det er de jeg listet opp.

At metode A trener "utholdende styrke" er jeg ikke enig i gitt. På hvilken måte har isolasjons-øvelser, "pump" og fokus på muskelvekst noen fordel på "utholdende styrke"?
Synes forresten utholdende styrke er et veldig vagt uttrykk, utholdenhet eller "muskulær utholdenhet" passer bedre.

Jeg har trent egenvekt (pushups, pullups osv) en del år før jeg begynte å løfte vekter, og vil aldri kalle egenvekttrening for styrketrening; det er antall reps man har progressjon i, ikke antall kilo man løfter. Selv om økt styrke selvfølgelig er en bi-effekt.
De samme øvelsene kan derimot være styrketrening om man bruker f.eks. vektbelte på pullups og øker vekten systematisk.

Femininist

Styrketrening er for meg trening der styrke er den største progresjonsfaktoren. Selv om en blir sterkere av å sykle er progresjonen på kondisjonen større enn på styrken, og pullups blir styrketrening fordi det er der du får progresjon i form av at du blir sterkere.

Jeg mener det er med styrketrening som med kondisjonstrening. Selv om en drar på spinning for å slanke seg, så er det likevel kondisjonstrening. 
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Claw

#38
Quote from: ciljan on August 24, 2011, 23:33:29 PM
Jeg har en nokså spinkel kropp og kunne gjerne tenkt meg å legge på meg i form av muskler(og noe fett skader heller ikke for mitt vedkommende).Vil det da være mest hensiktsmessig å gå for treningsprogram A eller B (5x5 stronglifts)?
Er spesielt interessert i få bredere skuldre da smale skuldre er et lite kompleks jeg har (høres kleint ut,men dog)..:-)

Begge deler vil gi deg muskler. Spesielt når du er helt ny vil du øke i muskelmasse nesten uansett hva du gjør. For helt utrente personer vil til og med tøyning stimulere til muskelvekst.

Den viktigste forskjellen på de to (A og B) er at den ene vil gjøre deg stor, og den andre vil gjøre deg sterk og stor.
Hvor mange spjælinger ser du som kan ta 160kg i knebøy? Ingen.
Hvor mange "godt bygde" gym-vankere ser du som kan ta 160kg i knebøy? Veldig få.
Du kan bli stor og svak om du vil det, men sterk og pinglete kan du ikke bli.

Bredere skuldre kan du få av å trene "latsa", "vingene" eller latissimus dorsi, som de heter. Pullups (overtak) er en super øvelse til dette. Må nevnes at hvis du har smale skuldre fra genetisk side (korte kravebein) er det ikke allverden du kan gjøre med det.

Sidenote: Ronnie Coleman, Arnold Schwarzenegger og de andre beste bodybuilderne bygde ikke kroppen sin med isolasjonsøvelser og masse reps. De bygde den med heavy knebøy, markløft og benkpress. Først når de hadde et skikkelig styrkegrunnlag (og begynte med steroider) begynte de med typiske bodybuilding-rutiner.
Edit: Og uansett hvor mye og hardt du trener, hvor perfekt kostholdet ditt er og hvor gode gener du har, vil du ALDRI komme i nærheten av disse uten å bruke dop. Ronnie Coleman er en mutant.

Claw

Quote from: Femininist on August 25, 2011, 00:07:36 AM
Styrketrening er for meg trening der styrke er den største progresjonsfaktoren.

Da lurer jeg på hvordan du måler en progresjonsfaktor opp mot en annen for å vite hvilken som er størst?
Hvordan må fordelingen mellom styrkeprogresjon vs. muskelvekst-progresjon være for at det skal være ren styrketrening eller ren bodybuilding? Det er jo umulig å dele inn sånt.
Derfor mener jeg målene og metodene må være definerende for hva slags treningstype det er.

QuoteSelv om en blir sterkere av å sykle er progresjonen på kondisjonen større enn på styrken, og pullups blir styrketrening fordi det er der du får progresjon i form av at du blir sterkere.

Du blir ikke automatisk så mye sterkere av å trene pullups, det kommer an på hvordan du trener. En som maxer på 30 pullups med kroppsvekt er ikke nødvendigvis sterkere enn en som maxer 20. Kanskje sistnevnte tar 12 med 35kg på beltet. Det kommer an på om de har fokusert på styrke eller muskulær utholdenhet.

Tingles

Min kunnskap om dette er mindre enn jeg vil innrømme så holder meg unna å diskutere teknikker og definisjoner :)

Men lurer på hva målet ditt med å bli sterkere er claw(går ut ifra at du trener styrke for å bli sterkere)?
Sånn jeg ser det så er "strongman" målet ett av de rareste og dummeste målene å sette seg.
Rart kun pga. jeg ikke skjønner det, så der har jeg ikke så altfor lov til å uttale meg :P
Men dumt syns jeg det er da det overdriver musklene i kroppen til å skade seg selv, jeg syns jeg hører om minst en kar hver strongman konkurranse som ryker musklene sine, RYKER!! Trenger ikke forklare at å ryke en muskel ødelegger deg for en ganske lang tid fremover..
Skjønner heller ikke hva som skal være vitsen med å kunne ta 200kg i knebøy, eller 300kg i markløft. Nytteverdien av en sånn muskeltype forsvinner i mine øyne.

Ikke meningen å fornærme ved å skrive dette, men håper du kan forklare ditt synspunkt på dette :)
I have not failed. I've found 10,000 ways that won't work.

MVP

Quote from: Femininist on August 24, 2011, 23:40:11 PM
Begge deler er styrketrening. Ideologien bak treningen avgjør ikke HVA slags trening det er.

A trener utholdende styrke
B trener maximal styrke

Hva som er mest hensiktmessig avhenger av målet for treningen, men begge deler er likefullt styrketrening.

Det er heller ikke et rent enten eller i dette. Selv blander jeg elementer fra A og B når jeg trener styrke. (Få isolerte øvelser på maskiner. Tunge 4x4 økter med usystematisk vektøkning. Jeg trener for det estetiske). Det finnes ikke bare EN måte å trene styrke på og det er mange faktorer som gjør at en velger det ene eller andre. Bodybulding er en måte å gjøre det på.


Jeg vil heller anbefale deg og trne enten eller, å dele treningen din opp i perioder isteden for å blande.
Feks fokus på styrke si 4 mnd for så å trene fokus på bygge estetikk 4 mnd.
Men i og med at du er jente ville jeg holdt meg til styrke trening ala 5x5 reps.
jenter som trener dette får en TIGHT kropp pluss at det er "sunnere" en å trene høyreps styrke trening.



:D
Feltrapporter:
[url="https://www.godevibber.no/forum/index.php?topic=3213.0"]https://www.godevibber.no/forum/index.php?topic=3213.0[/url]

MVP

Quote from: ciljan on August 24, 2011, 23:33:29 PM
Jeg har en nokså spinkel kropp og kunne gjerne tenkt meg å legge på meg i form av muskler(og noe fett skader heller ikke for mitt vedkommende).Vil det da være mest hensiktsmessig å gå for treningsprogram A eller B (5x5 stronglifts)?
Er spesielt interessert i få bredere skuldre da smale skuldre er et lite kompleks jeg har (høres kleint ut,men dog)..:-)

Til deg vil jeg anbefale enten SL5x5 eller Release Your Potential! :)
Selv om 5x5 i utgangspunktet er et styrke program VIL DU legge på deg muskler som claw sier. Så lenge du får i deg nok bra næring og hvile ;)

https://www.tn.no/ryp
http://stronglifts.com/

Lykke til :D
Feltrapporter:
[url="https://www.godevibber.no/forum/index.php?topic=3213.0"]https://www.godevibber.no/forum/index.php?topic=3213.0[/url]

Claw

Skal nevnes at 3x12 eller 5x5 spiller liten rolle, i forhold til hvilke øvelser man trener! Store øvelser som markløft, knebøy osv., trener komplett og funksjonell styrke i hele kroppen, og belaster også hjertet i myye større grad enn isolerte øvelser gjør (sier seg selv at du blir mer sliten av å anstrenge samtlige muskler på en gang enn en muskel om gangen), derfor er de også bedre for generell helse. Antall reps og sett blir en fillesak i forhold, men det har selvsagt en del å si.
Alfa omega er dog at man bruker skikkelig teknikk! Ellers kan det fort gå utover rygg (korsryggen) og knær. Dette forutsetter at man f.eks. har OK mobilitet i skuldre og hofter (både forover og bakover).

Tingles: Først og fremst, no offense taken. Legger ikke så mye følelser i dette her ;)

QuoteMen lurer på hva målet ditt med å bli sterkere er claw(går ut ifra at du trener styrke for å bli sterkere)?

Å bli sterkere er forsåvidt et mål i seg selv, men det er mange fordeler man får med styrketrening.
Økt styrke betyr at hvilken som helst anstrengelse blir lettere for kroppen, f.eks. det å løfte noe tungt vil ikke øke blodtrykket like mye som hos en som aldri har trent styrke. Når jeg var helt fersk fikk jeg nesten "red-out" og så stjerner etter å ha løfta 70kg 5 reps i markløft! I dag løfter jeg det dobbelte uten noen sånne symptomer. Kroppen venner seg til å motstå trykket som kommer når man løfter tungt.
Det er selvsagt en del fordeler som man også får med alle typer trening; "mer energi", bedre søvn, generelt bedre helse (lavere hvilepuls, kolesterol, blodtrykk osv.)
Det er også fordeler med tanke på skadeforebygging. Sterkere rygg, mer robuste knær, ligamenter og sener blir vant til enorm belastning som gjør at skader ved "normal" aktivitet blir usannsynliggjort. Man tilvenner seg også god holdning, og riktig løfteteknikk.

QuoteSånn jeg ser det så er "strongman" målet ett av de rareste og dummeste målene å sette seg.
Rart kun pga. jeg ikke skjønner det, så der har jeg ikke så altfor lov til å uttale meg

Først må jeg si at strongman ikke går på ren styrke, selv om det er en stoor faktor. Kompetitiv ren styrke er styrkeløft (powerliftfing), altså sammenlagt knebøy, benkpress og markløft. Så har du (olympisk) vektløfting som er rykk og støt (snatch og clean & jerk) som går mer på eksplosiv styrke og koordinasjon.
F.eks. Stronglifts5x5, som blir nevnt mye i tråden her, er et program som er basert på styrkeløft-øvelsene.

QuoteMen dumt syns jeg det er da det overdriver musklene i kroppen til å skade seg selv, jeg syns jeg hører om minst en kar hver strongman konkurranse som ryker musklene sine, RYKER!! Trenger ikke forklare at å ryke en muskel ødelegger deg for en ganske lang tid fremover..

Husk at dette er snakk om konkurranser. Folk ryker muskler og ligamenter i all sport. 100meter sprint, spydkast, lengdehopp, til og med tennis. Så dette er på ingen måte unikt for strongman. Alle aktiviteter som krever at du yter opp mot maks av hva du er i stand til, vil medføre risiko for skader. Styrkeløft er faktisk en av de sportsgrenene med færrest skader.
Så dette er ikke noe godt argument mot styrketrening i seg selv.

QuoteSkjønner heller ikke hva som skal være vitsen med å kunne ta 200kg i knebøy, eller 300kg i markløft. Nytteverdien av en sånn muskeltype forsvinner i mine øyne.

Knebøy og markløft er blandt de top øvelsene med mest overføringsverdi til praktisk bruk, f.eks. å bære en sofa, løfte en tung kasse med bøker fra gulvet osv. Og så har du fordelene med helse som jeg nevnte ovenfor.
Bare dette har stor nytteverdi i mine øyne.

Vet ikke helt hva du sikter til når du sier "nytteverdien av en sånn muskeltype". Er det nytteverdien av en sånn styrke du tenker på? Hvis ikke, er det klart at om man vil prioritere f.eks. distanseløping, vil 200kg knebøy hjelpe deg lite. Da er det bedre å fokusere på løping. Styrkeløftere er dog ekstremt raske i spurt, type 10-50meter.