Kosthold ved trening

Started by Tingles, September 06, 2011, 17:28:29 PM

Previous topic - Next topic

Claw

Jeg tror det er lurt å bygge kostholdsgrunnlaget sitt på proteinrik mat, og så variere karboinntaket etter hva man vil oppnå (opp eller ned i vekt). Tror også det er lurt å spise litt mer carbs av og til for å "loade" opp. Jeg kan ha flere dager der jeg ikke spiser noe karbo, f.eks:

Frokost: Scrambled eggs med bacon
Lunsj: En halv kylling
Etter trening: Rå egg og kremfløte (det er faktisk ikke så ille som det høres ut)
Middag: Salma-sashimi (kun med ingefær, wasabi , soyasaus og sesamfrø) (jeg kan spise sinnsyke mengder rå fisk, nesten litt skummelt)
Kvelds: Kokte egg
Nøtter som snacks mellom måltider.
Skal nevnes at jeg drikker veldig mye melk (helmelk), så selv om maten er veldig lavkarbo får jeg minst 40 gram (drikker stort sett 1-4 liter melk om dagen) karbo fra melken alene.

Så spiser jeg noen dager masse ris, pasta etc til middagen, lager risgrøt, havregrøt med bananer. Litt ekstra karbo gir merkbart bedre ytelse på trening for min del ihvertfall. Så helt lavkarbo 24/7 er ihvertfall ikke optimalt for meg. Men tror som sagt at det er lurt å basere seg på proteinrik mat.

vinnersmilet

#16
@Feminist
Lav karbo vs Høykarbo er egentlig uinteressant for min del, men feminist du gjentar egentlig det jeg sier. Jeg har ingen tvil om at du er kunnskapsrik på dette området, forresten. Du skriver at det ikke er karboen som gir den gode formen, men den gode treningen. Da vil jeg forsiktig antyde ovenfor deg, at karboen er med å gjøre treningsnivået mulig. Dette med individuell "karboterskel" selvstendig fra mengden fysisk aktivitet fatter jeg ikke hvor du henter fra, men du trenger ikke finne frem noe på det.

Ellers er det ingen automatikk i sultfølelsen, etter en ekstremt solid frokost i går gikk jeg 10 timer uten annet enn kaffe uten å kjenne sult.  Dette var nok ikke bra for meg å ikke få noe karbopåfyll men sultfølelsen dukket ikke opp før veldig, veldig mye etter 3 timer, som er tommelfingerregelen for hvor lang tid det tar å fordøye mat. Man skal uansett heller legge seg sulten enn mett da kroppen sover bedre litt sulten.

Jeg går ut i fra at du følger en 4-6 måltid om dagen plan, Feminist? Da vil du ha en trent sultfølelse. Jeg har selv fulgt en slik spiseplan og syns det er herlig at kroppen selv sier i fra når den er sulten! :)

@Claw
Du skal vite det at tran er selvfølgelig det beste du finner som ikke er fersk fisk her. Men problemet er ikke bare hva som skjer etter at du har fått flasken. Visste du at sitronløsninger er med å maskere fiskeolje mot vanlige harskhetstester? Uten å ville gå noen enkelt merkevare i sømmene her så lar jeg implikasjonene av det stå alene. Dette er noe det vil bli massivt avisoppslag om at typen "omega 3 tilskudd bare bløff" og "tran mer vondt enn godt" når forskningen når den generelle publik.

Du skriver at du får i deg en del fisk, det er bra. Men husk at omega 3 ikke er som C-vitamin. Det er ikke et "lager" som skal fylles opp og så "renner" gjennom når du får i deg for mye. Det du er ute etter er et omega 3 til 6 forhold hvilket vil si at hvis du har levd lenge med et omega 6 overforhold så tar det tid for mebranene i kroppen din å erstatte omega 6'en med omega 3'en, og du kan selv tenke deg hvor mye tregere det går hvis du "fyller på" likt. Derfor - et par uker med vanvittig mye fisk og så over til minst en 1-1 forhold mellom omega 3 og omega 6 matvarer. Husk at omega 6 er i nesten alt annet du spiser. Du står ovenfor en reell utfordring her. Det å gå over til et omega 3 tungt kosthold forandret livet mitt personlig.

Det  virker som du har et veldig sunt og aktivt mentalt forhold til mat Claw. Min eneste anbefaling ville være å kutte ut nøtter og heller spise røkelaks mellom måltidene. Fås i 100g porsjonspakker for 15 kr. :P

Femininist

vinnersmilet; Det er så vidt jeg har forstått ikke karbohydrater i seg selv som bidrar til at man kan trene, men glykose. Kroppen forvandler karbohydrater til glykose og ved mangel på nok karbohydrater vil kroppen bruke proteiner for å fylle opp glykogenlagrene som hjernen og kroppen bruker. Ellers har du rett i at vi er enig om mye =)

Det om karbohydrater og trening/kroppsstørrelse har jeg fra en sekundærkilde og kan selvfølgelig være feil, tenkte å sjekke primærkilden, men den var ikke presentert på dette innlegget http://fitnessbloggen.no/rotete-lavkarbodebatt-pa-nrk/ Synes fitnessbloggen skriver mye bra om trening og helse, de fleste skribentene er flinke til å legge ved kilder.

Synes omega 3-6 forhold perspektivet du skriver om er veldig spennende! Vet du av noen steder jeg kan finne oversikt over omega 3 og 6 innholdet i ulike matvarer?
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

vinnersmilet

#18
Quote from: Femininist on October 25, 2011, 17:00:08 PM
vinnersmilet; Det er så vidt jeg har forstått ikke karbohydrater i seg selv som bidrar til at man kan trene, men glykose. Kroppen forvandler karbohydrater til glykose og ved mangel på nok karbohydrater vil kroppen bruke proteiner for å fylle opp glykogenlagrene som hjernen og kroppen bruker. Ellers har du rett i at vi er enig om mye =)

Det om karbohydrater og trening/kroppsstørrelse har jeg fra en sekundærkilde og kan selvfølgelig være feil, tenkte å sjekke primærkilden, men den var ikke presentert på dette innlegget http://fitnessbloggen.no/rotete-lavkarbodebatt-pa-nrk/ Synes fitnessbloggen skriver mye bra om trening og helse, de fleste skribentene er flinke til å legge ved kilder.

Synes omega 3-6 forhold perspektivet du skriver om er veldig spennende! Vet du av noen steder jeg kan finne oversikt over omega 3 og 6 innholdet i ulike matvarer?

Mmmmgrrrrawr, du din lille flisespikker :) Jeg får lyst til å gi deg ris! "Det er ikke karboer men glykose".. Åh du altså!

Hvis du er genuint interessert i dette må du spørre mer spesifikt hvis jeg skal kunne finne frem godsakene. Fordi grunnforståelsen er at "fet fisk" og fiskefett-derivater inneholder mye omega 3, dvs at laks inneholder mye og tunfisk nesten ikke til sammenligning.

Fet fisk = Mye omega 3
Mager fisk = Lite omega 3

Vi har noen få unntak av ikke-hav type mat men stort sett er de marine kildene å foretrekke.

Jeg referer sjelden wikipedia personlig da jeg assosierer det med et umiddelbart kredibilitetstap, men i dette tilfellet vet jeg at informasjonen der om omega 3 er svært godt utbygd. http://en.wikipedia.org/wiki/Omega-3_fatty_acid#Dietary_sources

Åh hvor dypt de hellige har falt, sukk.

Det som egentlig er spennende her for min del er hvordan man går fra et misforhold til et bra forhold og hvordan dette skjer i menneskekroppen.


Femininist

Det hører jeg ofte :P Kvervulant på høyt nivå, burde vært grenser for hvor detaljert en får lov til å fordype seg i ting når en helst skal krangle på alt ;) Er mange som tror det er de faktiske karbohydratene som gir ene, rgien og glemmer hvor fantastisk kroppen er til å ha back up løsninger i form av kjemiske prosesser, ikke sikkert du er en av dem, men med alle de rare tilbakemeldingene jeg har fått på kostholdet mitt så liker jeg å rette opp så andre ikke missforstår ;) (Et sitat for avsporingens skyld Jeg sjekket innholdet på kornmo, det var litt sukker og hvetemel i, ikke mye og bare 87 gram karbohydrater pr. 100 gram, og det blir jo ikke mye på noen få kjeks, så DET kan du vel spise?!)

Jeg er så interessert at jeg har lyst til å sjekke opp omega 3- 6 forhold i ulike matvarer ;) Gjerne sånn at jeg kan slå opp. Er det mye stress å finne frem så går det fint uten, finner vel en del på google ;)

Ellers er det ganske syk forskjell på forholdet vi bør få i oss og det vi faktisk spiser! Tror dog jeg kommer ganske greit ut, må google litt flere matvarer først ;)
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Claw

Quote from: vinnersmilet on October 25, 2011, 08:43:48 AM@Claw
Du skal vite det at tran er selvfølgelig det beste du finner som ikke er fersk fisk her. Men problemet er ikke bare hva som skjer etter at du har fått flasken. Visste du at sitronløsninger er med å maskere fiskeolje mot vanlige harskhetstester? Uten å ville gå noen enkelt merkevare i sømmene her så lar jeg implikasjonene av det stå alene. Dette er noe det vil bli massivt avisoppslag om at typen "omega 3 tilskudd bare bløff" og "tran mer vondt enn godt" når forskningen når den generelle publik.

Tenker du da på sitronløsninger som i sitronsmak tilsatt tranen? Drikker selv kun "natural" tran (denne), så ingen sitronsmak på meg.
Denne har 1.7gram Omega3 per 5ml (dagsdose). Er ikke 100% sikker på hvor mye 5ml er, men jeg fyller en spiseskje helt til randen. Tror det er en del mer enn 5ml. Skal ta å kjøpe meg noen måleskjeer så jeg vet litt mer eksakt.

Møllers skriver selv at de har strenge krav til harskhetsgrad, en del strengere enn myndighetenes. Nå vet ikke jeg hva myndighetenes krav er, hvor mye strengere Møllers krav er, eller hvordan harskhet i det hele tatt blir målt. Men hva mener du om dette? Er kravene for harskhet for dårlige, eller mener du at det er dårlig kontroll og slurv som gjør at ikke-godkjent olje kommer ut til salg?

Og kan olje være skadelig harsk før det lukter det minste harskt? Eller kjenner man det med en gang? Da olje uten smaksstoffer.

QuoteDu skriver at du får i deg en del fisk, det er bra. Men husk at omega 3 ikke er som C-vitamin. Det er ikke et "lager" som skal fylles opp og så "renner" gjennom når du får i deg for mye. Det du er ute etter er et omega 3 til 6 forhold hvilket vil si at hvis du har levd lenge med et omega 6 overforhold så tar det tid for mebranene i kroppen din å erstatte omega 6'en med omega 3'en, og du kan selv tenke deg hvor mye tregere det går hvis du "fyller på" likt. Derfor - et par uker med vanvittig mye fisk og så over til minst en 1-1 forhold mellom omega 3 og omega 6 matvarer. Husk at omega 6 er i nesten alt annet du spiser. Du står ovenfor en reell utfordring her. Det å gå over til et omega 3 tungt kosthold forandret livet mitt personlig.

Har aldri tenkt på dette med at Omega 3 og 6 bruker de samme enzymene og dermed "den ene danker ut den andre". Jeg spiser til tider mye rødt kjøtt. Kan det lønne seg å hive inn mer tran de dagene jeg spiser mye kjøtt?

QuoteDet  virker som du har et veldig sunt og aktivt mentalt forhold til mat Claw. Min eneste anbefaling ville være å kutte ut nøtter og heller spise røkelaks mellom måltidene. Fås i 100g porsjonspakker for 15 kr. :P

Hehe det skjer nok ikke, nøtter er alt for digg, og nøttenes 6-700kcal per 100gram banker røkelaks ned i støvlene. Liker heller ikke salt mat så veldig godt.

--

Et spørsmål til dere: Er det noe spesielt jeg bør tenke på når jeg aldri spiser brødvarer? Spiser aldri brød, knekkebrød etc. Hender jeg tar en baguett e.l. en sjelden gang (annenhver mnd?). Men jeg får i meg en del havregryn, som grøt og i "shaken" min (helmelk, 100g havregryn, 75gram proteinpulver.. godt over 1000kcal som jeg styrter etter trening.. det gjør susen!).
Noen næringsstoffer som jeg går glipp av her?

Kosttilskudd jeg tar: B-vitaminer, magnesium og sink om kvelden, tran om morgenen.

vinnersmilet

I en av trantypene i en test ble det funnet vaskemiddel.. som tilfeldigvis selv i ekstremt små og ufarlige doser, maskerer harskhet ;)

Det er ikke meningen å så tvil om dine vaner. Du sier seg at du spiser opp en tranflaske relativt raskt. Såvidt jeg har forstått både fettlagring ved lavkarbodiett OG omega 3 vs omega 6 så vil det være mer fordel enn ulempe å ete opp flaska på en uke enn på 2, selv mtp på eneriginntak.

Ketoseforskningen viser jo at grunnen til at IKKE-karbo (ikke "lav"-karbo) virker (alt over 20g kan karakteriseres som lav+ karbo) er at kroppen klarer ikke utnytte fett som energi uten å også ha tilgang på karbohydrater.

En lavkarbodiett er med andre ord optimal når karboinntaket er så å si ikke-eksisterende. Lavkarbo som begrep er derfor misvisende, vi snakker om at et par brødskiver kan redusere effekten. Mer om dette en annen gang, jeg skal spise kyllingvinger :)