Får man dårlig selvbilde av dette?

Started by Vandelay, September 14, 2011, 22:09:40 PM

Previous topic - Next topic

piken

Jeg tror Kaizer er inne på noe her.

Det som blir feil med reklameplakatene (etter min mening) er at kvinnene ofte er unormalt tynne og pene - JODA det finnes kanskje 8 kvinner i verden som ser ut som en supermodell og er perfekt på alle områder, men hvorfor kan ikke reklameplakatene representere naturlig vakre kvinner istedenfor? Etter min mening er det ikke naturlig å være så tynn som mange av de er og å ha så glatt hud og i tillegg ha perfekt hår. Jeg vet at f.eks. Hennes og Mauritz-modellene er så tynne fordi de skal se ut som kleshengere, fokuset skal være på klærne og ikke på kroppen til kvinnen. Men likevel tror jeg man hadde tjent mye på å ha modeller som så mer ut som vanlige folk, på den måten kan man kjenne seg igjen og identifisere seg mer med modellen i en reklame og det at man f.eks. får glattere hud av en spesiell fuktighetskrem kan føles mer realistisk.

Men på en annen side så er det jo reklamefolka som virkelig har peiling, de bruker nok tynne og pene modeller for en grunn. Dog tenker de "bare" på penger, og ikke på folks ve og vel.

Femininist

Jeg har aldri sett jenter så naturlig pene som mange modeller, jeg har sett pene jenter men alle har en eller annen form for skavank, mindre eller større enn andre. Naturlige jenter, uansett hvor pene, kan aldri måle seg oppimot hvor pene de samme jentene ville vært om de hadde blitt retusjert.

Det er ikke en modell eller retusjeringen i seg selv som gir dårlig selvbilde eller psykiske sykdommer, det er hvordan det er med å definere hele kulturen som evt. er et problem, eller er med å forsterke problemer.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

vinnersmilet

#17
Jeg synes problemet er at idealene skaper så mye negativitet. Det er et uomtvistelig faktum at genetikk vil ha mye å si for hva slags utseendeplatå man kan nå opp til uansett om man teller kilo muskler eller kun kilo med fett.

Høyde er ikke noe man normalt kan bestemme, fks. Hvordan ville jeg sett ut veiende det jeg gjør nå, hvis jeg var 1.60? Hå hå hå hå hå hå.

Du kan heller ikke bestemme at du skal få et symmetrisk ansikt, en passende størrelse på nesa. Kun plastisk kirugi kan korrigere noe sånt og da vil andre oppvekstvilkår få betydning for evnen til å skaffe seg dette. Hvis man skal bli helt psykotisk i sitt angrep på kroppsfokuset kan man jo med frådende munn legge til at det ikke engang er lov å operere seg selv før man er fylt 16 eller 18. Leser i en artikkel her at man må være 18 for å få silikonpupper fks.

Og ved fylte 18/16 vil mange mene at det selvbilde og den oppfatning man har hatt av sin kropp allerede vil ha massivt å si for ens utvikling på disse områder senere.

En annen ting er at vi bombarderes med dette konstant. Det offentlige rom, aviser, diskusjonsfora, ja overalt der vi ferdes blir vi bombardert med kropp. Det er ikke så lett å være "Zen" og bare blokkere dette ut selv når man virkelig har lyst.

Jeg spår at i fremtiden så vil det å være "stygg" eller "feit" bli karakterisert som en sykdom som gir rettigheter ifht behandling av helsevesenet. Forskningen på dette området for personlig velvære, utvikling også mot karriereliv og som "besteborger" vil nok konkludere i denne retning. Det vil i verste fall være et ressursspørsmål og i andre enden nær noe man kunne beskrive som en menneskerett. Når vil Nav låne ut slips og korsett før jobbintervju? Når de formelt annerkjenner at helt andre ting enn en perfekt CV eller en dårlig CV har betydning for et jobbintervju. Når det offentlige innser at vi vurderer hverandre seksuelt hele tiden og justerer vår oppførsel basert på hvordan vi oppfatter andre som konkurrenter, mulige langtidspartnere, ONS, nøytrale eller bare uaktuelle.

Så ja, jeg tror de fleste lyver eller har programmert seg selv til å ikke bry seg når de kommer i en situasjon der ens egen fysikk blir sammenlignet med en langt bedre en. Det er bare sånn vi er som mennesker, vi sammenligner og søker egenforståelse. Det trenger ikke en gang betraktes som en passiv innsikt, vi kan rasjonelt innse dette etter å ha lest alle studiene som peker på sammenhenger mellom utseende og det å lykkes i det man ønsker å utøve. Den viktigste grunnen til dette er vel at utseende også kan indikere god helse.

Alphaafc

Det er godt mulig at noens selvbilde kan få en knekk av dette.
Personlig synes jeg ingen av modellene på akkurat disse bildene ser "sykelig" tynne ut. Jeg mener det er bedre med folk som trener og spiser sundt, enn folk som svetter av å gå opp trappa og riskerer å dø av hjert- og karsykdommer.

Den typiske catwalk-modellen blir en annen historie selvsagt.

Femininist

Jeg synes denne videoen er illustrerende for kroppsideal og selvfølelse.

Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.