Bilder

Started by lamasen, December 04, 2011, 14:59:52 PM

Previous topic - Next topic

lamasen

Igjen og igjen blir det fortalt at bra bilder er nøkkelen til nettdating. Det hjelper ikke med en knall profiltekst om ingen klikker seg inn.
Men hva er det som gjør et bra bilde? Da tenker jeg ikke på åpenbare feil (baris, harry klær, fjellbilde etc.). Hva slags ansiktsuttrykk, blikk, lys osv. er det som gjør et bra bilde.

- Det ble jo nevnt at å ikke se inn i kamera er positivt på en podcast.
- Å se sympatisk ut.

Ellers har jeg hørt av en jente at å heve haka fikk en til å se maskulin ut.
Noen som har innspill her ?

Jeagle

lurer på det samme, spurte noen vennine, men de nekkta plent og hjelpe på noen god måte. så tips er velkomen
å være eller ikke være

Eh

Quote from: lamasen on December 04, 2011, 14:59:52 PM
Hva slags ansiktsuttrykk, blikk, lys osv. er det som gjør et bra bilde.

- Det ble jo nevnt at å ikke se inn i kamera er positivt på en podcast.
- Å se sympatisk ut.

Ellers har jeg hørt av en jente at å heve haka fikk en til å se maskulin ut.
Noen som har innspill her ?

Det sies at et bilde sier mer enn tusen ord, og imo skal et bra portrett ideelt sett kunne fortelle seeren hvilken personlighet personen på bildet har.

Fotojournalisten Christopher Morris sier at smilebilder er forbeholdt familiealbumet til mor, og jeg er til dels enig. Har du et fint smil, så må du selvølgelig bruke det for det det er verdt - du skal tross alt "selge" deg selv her. Unaturlige smil derimot er ikke fint, så styr unna det. Ikkje skjær grimaser, se naturlig ut og det er ingenting i veien med å se inn i kameraet. Personlig liker jeg blikkontakt med den på bildet på profilbilder, for øyne forteller masse om en person og når vi snakker med og ser på mennesker, rettes blikket mot øynene. Ikke sant? Det skal sies at mange ikke er så komfortable med å bli fotografert, så om de kan slippe å se inn i kameraet og heller bli tatt bilde av når de ikke er klar over det vil de oppføre seg veldig mye mer naturlig - både med tanke på positur og ansiktsuttrykk og dermed vil bildet bli bedre, men har du en god fotograf vil h*n få deg til å slappe av og få gode bilder av deg uansett.
Se på kanskje et av verdens mest kjente portretter "Afghan girl" av Steve McCurry.
http://en.wikipedia.org/wiki/Afghan_Girl
Det hadde aldri vært like bra om hun ikke så inn i kameraet.

Som en generell regel bruker man heller ikke vidvinkel på portretter. Bruk minst 50mm brennvidde (kan gjøres ved å zoome inn eller bruke teleobjektiv), det er sånn ca hvordan øynene våre oppfatter ting, så perspektiv og denslags vil se riktig ut. Jeg liker veldig godt portretter tatt med vidvinkel, men man vite hva man gjør for å få det til å se bra ut.

Hva lys angår; aldri bruk den innebygde blitsen på kameraet. Du kan ha så bra komposisjon, så bra ansiktsuttrykk du bare vil, men nuker du modellen med blitslys rett i trynet vil det i de aller fleste tilfeller se svært lite flatterende ut. Ta heller ikke bilde i direkte sollys, bruk skyggeområder om du må ta bildene på en solfull dag eller du kan vente til sola går bak en sky. Eventuelt kan du ta bildet inne og bruke lyset fra et vindu med stor suksess. Da får man en stor lyskilde som gjør at skyggene rundt øyne og nese ikke blir så markante. generelt sett kan man si at jo større lyskilde, jo bedre. Har du flere lyskilder kan du eksprimentere for å skape effekter som skaper mer dynamikk i lyset. Skikkelig lyssetting er mer avansert, og jeg tror ikke det er vits at jeg går mer inn på det, men er det noe du lurer på kan jeg svare på det. Ta bildene i farger, digitale bw-bilder ser ikke bra ut, med mindre du vet hvordan du redigerer de skikkelig.

Tar man bilder fra et lavt perspektiv vil man få inntrykk av at det er en mektig person. Et bra eksempel er portrettet av Putin, tatt av Platon.
http://myyearonline.files.wordpress.com/2008/11/putin.jpg
Det kan også gå andre veien, man kan se ut som en douche om det gjøres feil så for nybegynnere vil jeg anbefale og ha kameraet i samme høyde som øynene til modellen. For all del, eksprimentèr!

Man trenger ikke et fancy kamera for å ta gode bilder. Det beste kameraet er det du har med deg! Prøv å unngå å ta bilder i auto-modus. Da får man bildet slik kameraet vil ha det, ikke slik fotografen vil ha det. Mange små point-and-shoot kameraer har manuelle instillinger eller programinstillinger og med litt prøving og feiling vil man kunne ta mye bedre bilder enn man kanskje i utgangspunktet ville tro.

Det finnes det uttallige guider på nettet på hvordan ta bedre bilder og flickr er en fantastisk kilde til inspirasjon. Så søk rundt (f.eks how to take better portraits er en grei start), lær deg kameraets innstillinger, ha det moro og ta masse bilder. Forstår man hvordan kameraet virker har man mye større forutsetning for å ta bedre bilder, det skal ikke veldig mye kunnskap til for å få et bilde til å skille seg ut fra mengden.

Lurer dere på noe mer er det selvfølgelig bare til å spørre.

Eh

#3
Jo, selvfølgelig må man se så bra ut som man kan, men det må likevel være "deg".

Siden disse bildene ble diskutert i en annen tråd, bruker jeg de her og.
Hadde du vært jente, basert dine inntrykk på dette bildet


Hadde du ikke blitt skuffa når du skulle på date med "han barskingen" og denne fyren hadde møtt opp?


Et annet eksempel kan være bildene av Magnus Carlsen i G-Star-kampanjen. Han ser jo meget bra ut på de bildene, mens i realiteten ser han egentlig ganske babyface ut.

Jeagle

trenger og få meg noen bilder og ha på sukker profilen min, noen som har tips på hvordan jeg får tatt noen gode bilder selv uten og se ut som jeg er 14:p (speil) eller kan noen som kan ta bilder i bergens området?
å være eller ikke være

Eh

Prøv f.eks http://tinyurl.com/7krktnq

Tfp er modeller og fotografer som søker hverandre for å bli bedre foran/bak kamera. Fotografen får mer trening i å ta bilder og modellen får mer erfaring foran kamera. Vinn vinn for begge parter og det koster selvfølgelig ingenting.

Du kan jo google litt, finne noen fotografer og spør om de vil ta gode profilbilder av deg.