Bråk på byen - Psykisk!

Started by Jungeldyret, January 22, 2012, 03:06:56 AM

Previous topic - Next topic

Jungeldyret

Skulle en rask tur på byen i dag og møte noen venner. På veien møter jeg to karer som jeg går forbi (mens jeg ser ned i bakken, var så kaldt), jeg går til høyere når han kommer mot meg så vi ikke krasjer.
To sekunder etter hører jeg: Hei, hva faen er det med deg (enda mer jeg ikke hørte), disse to var utenlandske.
Jeg forsetter og gå ,men psykisk i hodet sitter det: De ville ha bråk, dette kunne blitt farlig.

Ikke hjelper det at han jeg går med er drita og starter og skrike tilbake: Skulle lett banka dem, osv, ting som ikke egner seg på forumet.

Heldigvis skjedde det ikke noe ut av denne lille episoden, men jeg tror de aller fleste har vært i samme eller lignende situasjon.

Her kommer det hvorfor jeg nevnte at de var mørkhudede:
Det som skjedde med meg var at jeg automatisk la merke til alle de utenlandske når vi kom inn på utested og var faktisk litt små redd.
Jeg har vært på byen så mye og ikke tenkt at jeg var små nervøs før i dag.

- Hvorfor oppfører folk seg sånn, hvorfor slenge dritt?

- Hvorfor blir noen av oss påvirket av dette?

- Hva er det riktige og gjøre i en sånn situasjon? (ofte kan det og forsette å gå resultere i bråk også)

- Hva kan vi gjøre for å takle dette bedre?

Gikk hjem alene og la merke til mye mer en jeg vanligvis gjør.
Regner med at jeg er i normal form neste gang, men synd at det finnes idioter der ute. Norsk, Svenske, Pakistanere, Somalere, Amerikanske + alle andre land.

Gatsby

Det viktigste å huske på at det aldri kommer noe godt ut av vold. Hvis du i det hele tatt begynner å yppe/beefe/bråke med gutter er det bare et tidsspørsmål før det eskalerer og går galt. Erfaringsmessig er det utrolig vanskelig å gå ut av ringen hvis du først har bitt på en provokasjonen.

Spesielt hvis jeg kler meg "over the top", virker det truende på andre gutter og de ypper. Da mye verre en du beskriver i innlegget ditt. Et eksempel:

En gang sto jeg i pissoaren på guttetoalettet. To tilfeldige utlendinger begynner å slenge kommentarer. Jeg ignorer de. Så kommer bort og stiller seg forran utgangen. Han ene søler "tilfeldigvis" hele ølen på den dyreste blazern jeg eier. Etterpå står de å ler meg i ansiktet og klapper meg hodet.

Dette er gutter som opplagt vil komme i slagsmål. De er over alt. Jo høyere status du har, jo flere og drøyere blir de.

Hvorfor gjør gutter dette?

Fordi de er tapere. De prøver å utforde, og vinne over deg for å unnslippe og legitimere sin egen jævelig tilværelse.

Hva kan man gjøre?

1. Huske på grunnen til hvorfor de gjør det de gjør. Det gir deg trygghet å vite hvorfor.
2. Når en random fyr ypper med deg, har han allerede underkastet seg. Hvis du ikke responderer "vinner" du.
3. Ved å gjøre "ingenting"/ignoere/være minst mulig reaktiv videre, asserterer du overtaket ditt. Ingenting er mer truende og avvæpnende. Vær rolig, avslappet, vennlig og hold øyenkontakt. Dette er noe av det mest dominante du kan gjøre. I tillegg er det relativt riskikofritt.
4. Tenk deg om før du går rolig fra noen som er veldig aggresive og truende. Det kan både vise svakehet, og være provoserende. Det kan egge dem på deg. Er du på en fest, eller inne på et utested(trygge omgivelser) er det ikke så dumt å gå rolig vekk. Er du er ute i bør du heller løpe. Sjangsene for faligere situasjoner mye større hvis man er ute under himmelen. Kniver, backup osv. Det er win/win å løpe da.


Du er aldri så mandig som når du unngår vold.

Hvis man husker det er man langt på vei.

Velg en annen pissekonkurranse hvis du vil tøffe deg.


UDA

Hvis noen oppfører seg dritt mot meg, som det som skjedde med deg Gatsby, så kan jeg bli så sint at jeg nærmest ønsker å ta livet av vedkommende. Det har ingen ting med å tøffe seg å gjøre, men det prinsippet at hvis noen behandler meg dritt; les fysisk, verbalt har jeg ingen ting imot, så blir jeg så hinsides aggressiv. Tingen er det at mange av de gutta som kødder vet jeg at jeg kunne hamla opp med, men du vet aldri om de har våpen, flere venner tilstede, osv. I tillegg til at du helt klart synker noe sykt i verdi hvis noen andre skulle sett deg banke opp to andre gutter.

Det har jeg merket på kroppen ved et tidligere tilfelle. Sto å dansa, også er det en dust som står å presser på alle de som danser - og alle viker sakte men sikkert unna.. bortsett fra meg. Etter at han har stått å dyttet meg i hoftehøyde 10-15 sek slenger jeg han hardt i bakken. Han blir liggende, men de 10-12 vennene han har på dansegulvet blir plutselig synlige. Gjør som du sier Gatsby, holder grunn, ser han jeg identifiserer som lederen i øynene uten å vike så mye som et sekund. De finner heldigvis på noe annet å gjøre etter litt snakking. Hun jeg hadde stått å danset med hadde selvfølgelig løpt vekk med en gang jeg slang han irriterende karen i bakken. 

Konklusjon: Uansett hvor kjipe folk med mindreverdighetskomplekser måtte være på byen, drit i det, behold maska. Hvis ting begynner å bli farlig utenfor nattklubben: Løp.       
No brain, no pain - no pain, no gain

deepArne

Opplever av og til at folk skal bråke eg også. Dette skjer heilt ut av det blå, ettersom eg som regel er nokolunde edru og forsøker å aldri provosere. Har inntrykk av at det er større fare dersom eg er kjekk den kvelden. Lurer også på kvifor folk går rundt på denne måten. Ein teori er jo sjølvsagt at dei skal utfordre alfahannen, men av og til lurer eg på om dei er rusa på amfetamin e.l. Likevel har dei har jo ingen garanti for at eg ikkje er ein psyko som kan drepe dei. Ofte er det drittungar, og dei har ikkje sjans viss eg gjev dei ein suckerpunch. Lurer også på om dei gir seg med sånt den dagen dei får grisebank. Kjøpte pepperspray og stun-gun til søstera mi for nokre år sidan, vurderer å investere i det sjølv også...

Jeagle

og gå som du gjør her er vel rett i sitvasjonen. men jeg personelig snur aldri ryggen til slike folk. er bedre og bli angrepet forfra enn bakfra.  men om du er forbi og de roper etter så er det bare og gå. men følg med!

rasistiske utsagne da eller? vel og rope tilbake kan gjøre det værre.

vel grunnen til at du legger merke til de er for at du asosierte de med fare. + at du har kroppen full av adrenalin, noe som gjør at kroppen er litt på kanten og venter påat noe farlig skal sje.

- de oppførere seg sånn for at noen synes det er gøy og bråke. andre for at de har opplevd noe kjipt tidligere på kvelden og lar det gå utover andre. og så har du de som alti vil hevde seg ved og dytte andre ned. så du har da 3 typer, 1)dum. 2)sint. 3)usikker.

- alle blir på virket av det, men noen av oss tar kontrol over sitvasjonen og dytter den følelsen man har til side og ikke lar den på virke oss. mens andre går og analyserer og tenker mer på hva som kunne ha skjed, istede for hva som skjer, elelr skjedde.

- regel en for og komme ut av slike typer bråk hvor det er uprovosert som dette eller at man er uheldig på dansegulvet. altid beklag deg og gå. F.eks beklager gikk i mine egne tanker, var ikke meningen og fornerme deg. for og så gå videre. men det er og viktig og se ut om at det du sier er oppriktig men at om det blir bråk så dreper jeg deg. har en kompis osm fortalte dette til meg, han lærte dette som dørvakt. når de ber folk gå og holde opp med ting, så skal de gjøre det høfelig men vise at de har autoritet. de bestemer og kommer ikke til og trekke seg. vet dette blir litt mot sigene i og med at du skal gå, men dette funker.

- for og takle dette bedre. godt spm egentlig, beste alternativet er vel og gjøre noe som gjør at du føler deg trygg. men aldri gå med våpen, som stanly kniver og køller det er bare og synke ned til deres nivå. vi trente en den for og føle oss tryggere. men der er vel folk individiele.


vil avslutte med en liten historie.
jeg og en kompis var på vei hjemm i bergen, gikk mot danmarksplass i bergen. å fant ut at vi rakk akurat en øl på bien før sjenke bevilgningen stenger hele byens tappe tårn. på vei over bruen til selve danmarksplass(fra mølenpris) så kom det to personer bort og små yppet til bråk pga at vi gikk fra byen og mot de. disse var seff fra et østeuropeisk land. vi sa som sant var at vi var på vei hjemm siden byen stengte om 20 min. å at vi derfor skulle ta en øl på bien, han ene sa at de måtte til byen og få seg en øl før alt stengte.  vi sa at bien var åpen for alle og at de var velkomen med. de takket faktisk gansek høfelig nei(på dette tidspunktet var de helt rolige og meget høfelige)  så vi gikk over veien og opp mot bien ved bybanen pasarsen, men da vi var over veien sier kompisen min til meg, vel fuck them then. problemet var at han sa det akurat høyt nok til at de hørte det. så da kom han enne springene og slo han i hodet.  men kompisen min falt aldri han bare svaiet litt og ble ståendes, så begynte dne høy lytte diskusjonen om hva faen som feilte han. min kompis sto der bare og kjeftet mens hans kompis og jeg sto egentlig bare og så dumt på værandre, han sa til meg at det var meget uhøfelig og si og at vi var dume som sa det. jeg bare beklaget det og var helt enig, han andre gikk rundt og prøvde og komme for bi oss to. når han ikke klartet det pga at vi hele tiden bevegde oss så slo han til meg. jeg gikk heller ikke i bakken, men heller ingen stor reaktsjon fra noen av oss.  så tar han spring fart og hopper et flying kick greier mot meg. men han bommet med ca 2 meter. noe som gjorde at han begynte og blø fra hodet. det som da skjer er at en bil stopper og ut kommer det en liten jente på ca 150 høy som spretter bort til han karen og kjeffter på han for hvor dum han er og for at han bør gjøre div ting med seg selv.  noe som resulterte i at han karet seg opp og gikk. mens kompisen sto igjen med oss og lo. før han sprang etter.

hele hendelsen gikk vel unda på 30 sec, men føltes som timer.

historien er på ingen måte tøff, men sier litt om sinstilstannen til folk og hva som forårsaker bråk.

for og da si hva som skjedde galt her var det jo komentaren. han ene ville ha bråk men vi klarte og komme unna det. men komentarer var uhøfelig så derfor reagerte de. det som gjorde at det bare ble de to slagene som han delte ut, var at vi var rolig og to det man mot man og fikk undskylt oss men ikke vekk av veien. hjelper jo på at han dummer seg ut på denne måte. det jeg lærte av hele historien er at man altid kan snakke seg ut av det. kansje man må ta et slag, men så lenge man viser at man kontrolerer sitvasjonen. selv om han ikke hadde bommet med sparket så kunne vi bare ha flyttet oss fra det. vi hadde kontrollen ikke de. vold er og blir en uting. kan du ungå det så gjør det. kjenner du området og ikke får kontroll. løp så fort du klarer til neste bar med stor dør vakt.
å være eller ikke være

Claw

Quote from: Gatsby on January 22, 2012, 05:42:09 AM
Det viktigste å huske på at det aldri kommer noe godt ut av vold.

Det er ikke sant. Hvis du ser på livet ditt som godt, kan det absolutt komme noe godt ut av vold.
Det kommer aldri noe godt ut av å initiere vold. Hadde jeg ikke brukt vold ved et par tilfeller hadde jeg ikke nok ikke levd et normalt liv med en fungerende kropp i dag. Man har rett (og plikt) til å forsvare seg selv og andre.

Det er ingenting som er tøft eller ærefullt ved å bruke vold. Men at man til EN HVER pris skal unngå vold og bare absorbere alt man får, er noe man bare sier helt til man har vært i en seriøs situasjon selv.
Det er ikke alltid man har mulighet til å løpe, eller at man ikke gjør det fordi da etterlater du andre (venner, dama di etc.) i fare.

De gangene jeg har vært i situasjoner er det aldri jeg som har tatt initiativ til hverken bråk eller vold. Det er rett og slett sånn at noen personer hisser seg opp og eskalerer situasjonen på egenhånd uansett hva du gjør. Det er folk som VIL bråke med folk bare for å gjøre det. I møte med sånne bør førstevalget være å forsvinne fra dem, altså løpe. Men som sagt er ikke det alltid mulig.

Claw

Quote from: Gatsby on January 22, 2012, 05:42:09 AM2. Når en random fyr ypper med deg, har han allerede underkastet seg. Hvis du ikke responderer "vinner" du.
3. Ved å gjøre "ingenting"/ignoere/være minst mulig reaktiv videre, asserterer du overtaket ditt. Ingenting er mer truende og avvæpnende. Vær rolig, avslappet, vennlig og hold øyenkontakt. Dette er noe av det mest dominante du kan gjøre. I tillegg er det relativt riskikofritt.

Du er aldri så mandig som når du unngår vold.

Dette gjelder til en viss grense. Hvis du hvis du "ignorerer" at noen slår deg i trynet flere ganger, hvem er det som underkaster seg? Det er DEG. Det er IKKE "risikofritt og dominant" å la folk herse med seg.
Det er forskjell på å unngå vold, og å godta den. Det første skal man, det siste skal man ikke.

Jeagle

Quote from: Claw on January 22, 2012, 14:12:32 PM
Quote from: Gatsby on January 22, 2012, 05:42:09 AM2. Når en random fyr ypper med deg, har han allerede underkastet seg. Hvis du ikke responderer "vinner" du.
3. Ved å gjøre "ingenting"/ignoere/være minst mulig reaktiv videre, asserterer du overtaket ditt. Ingenting er mer truende og avvæpnende. Vær rolig, avslappet, vennlig og hold øyenkontakt. Dette er noe av det mest dominante du kan gjøre. I tillegg er det relativt riskikofritt.

Du er aldri så mandig som når du unngår vold.

Dette gjelder til en viss grense. Hvis du hvis du "ignorerer" at noen slår deg i trynet flere ganger, hvem er det som underkaster seg? Det er DEG. Det er IKKE "risikofritt og dominant" å la folk herse med seg.
Det er forskjell på å unngå vold, og å godta den. Det første skal man, det siste skal man ikke.

skal omformulerer meg, kommer aldri noe godt ut av vold når du apsolut ikke må. om noen dytter deg og du ignorerer det så er jo det en god ting, om noen dytter deg og kliner han ned er det en negativ ting.

ville si det er mandig og ta et slag og klare og roe ned sitvasjonen.  og gå derfra uten noe videre, enn og ta et slag og flyge på personen.
derimot om man ikke har valg så må man forsvare seg.
tips der:
* skinleggen
* øynene
* ballene
* nese ryggen
* kjeven
* ørene
* ankelen (side spark mot ankelen) funker til en viss grad med kneskålen, men med mindre du kan slikt så råder jeg ikke uerfarne folk til og sparke i en sloss kamp, for at det er lett og parere og setter deg lett ut av spill.
å være eller ikke være

Gatsby

Quote from: Claw on January 22, 2012, 14:02:24 PM
Quote from: Gatsby on January 22, 2012, 05:42:09 AM
Det viktigste å huske på at det aldri kommer noe godt ut av vold.

Det er ikke sant. Hvis du ser på livet ditt som godt, kan det absolutt komme noe godt ut av vold.
Det kommer aldri noe godt ut av å initiere vold. Hadde jeg ikke brukt vold ved et par tilfeller hadde jeg ikke nok ikke levd et normalt liv med en fungerende kropp i dag. Man har rett (og plikt) til å forsvare seg selv og andre.

Det er ingenting som er tøft eller ærefullt ved å bruke vold. Men at man til EN HVER pris skal unngå vold og bare absorbere alt man får, er noe man bare sier helt til man har vært i en seriøs situasjon selv.
Det er ikke alltid man har mulighet til å løpe, eller at man ikke gjør det fordi da etterlater du andre (venner, dama di etc.) i fare.

De gangene jeg har vært i situasjoner er det aldri jeg som har tatt initiativ til hverken bråk eller vold. Det er rett og slett sånn at noen personer hisser seg opp og eskalerer situasjonen på egenhånd uansett hva du gjør. Det er folk som VIL bråke med folk bare for å gjøre det. I møte med sånne bør førstevalget være å forsvinne fra dem, altså løpe. Men som sagt er ikke det alltid mulig.

Jeg har aldri sagt at man ikke skal forsvare seg hvis man er i ferd med å bank. Jeg er ikke jesus. Men det tilhører ekstreme sjeldenheter at man ikke kan bruke "diplomati" eller komme seg vekk hvis det oppstår bråk.  Siden jeg begynte å gå ut jevnlig på ungdomsskolen til nå (er i midten av 20 årene) har jeg aldri havnet i en slosskamp. Sist gang jeg ble slått i ansiktet utenfor en boksering var på barneskolen. At vold er nødvendig må du lengre ut på åkern med.

Claw

Quote from: Gatsby on January 22, 2012, 17:10:03 PMJeg har aldri sagt at man ikke skal forsvare seg hvis man er i ferd med å bank.

Ok, da har jeg feiltolket det du skrev. Forsto det som at du mente vold ikke kunne være en løsning i noen som helst tilfeller.

Quote from: Gatsby on January 22, 2012, 17:10:03 PMMen det tilhører ekstreme sjeldenheter at man ikke kan bruke "diplomati" eller komme seg vekk hvis det oppstår bråk.

Ja dette er vel egentlig det samme som jeg skriver selv. Men disse sjeldenhetene eksisterer, man kan ikke utelukke det bare fordi det er "ekstreme skjeldenheter".

Quote from: Gatsby on January 22, 2012, 17:10:03 PMSiden jeg begynte å gå ut jevnlig på ungdomsskolen til nå (er i midten av 20 årene) har jeg aldri havnet i en slosskamp. Sist gang jeg ble slått i ansiktet utenfor en boksering var på barneskolen. At vold er nødvendig må du lengre ut på åkern med.

At du ikke har sloss siden barneskolen er flott for deg.
At "vold er nødvendig" (som en generell påstand) har ikke jeg skrevet, så den får du stå for selv, men som sagt kan det være siste utvei i noen tilfeller. Dette regner jeg med du er enig i siden du mener man skal forsvare seg.

Gatsby

Det er riktig at du ikke skrev av vold var nødvendig. Det du derimot skrev Claw, er at vold kan være en løsning, og at det absolutt kan komme noe godt ut av vold. Dette er denne innstillingen jeg mener er problematisk. Både rent etisk, og fordi jeg tror det er mye lettere havne i bråk da.

Claw

Jeg skrev:
Quote from: Claw on January 22, 2012, 14:02:24 PMHvis du ser på livet ditt som godt, kan det absolutt komme noe godt ut av vold.

Med dette refererte jeg til en situasjon der du er truet på livet og ikke kan rømme; en situasjon der du kan 1) bruke vold eller 2) bli lemlestet/drept.
Det er absolutt ikke en problematisk innstilling; det å være klar over at dette er en mulig situasjon, og det øker ikke sjansen for å havne i bråk.

Det kan virke som det du tenker på er at man går rundt og tenker "hvis de der truer meg, banker jeg dem".
Dette er i så fall utrolig langt ifra noe som helst jeg har skrevet, og jeg er enig i at det er en dårlig holdning.

VB

#12
Grunnen til bråk er hovedsaklig at folk vil føle seg viktige, dette er en veldig viktig ting å forstå. Fordi hvis du kan få de til å føle seg viktige på andre måter så vil det så og si aldri komme noe fysisk ut av det. Dette er mye av den samme teorien som man kan bruke mot sinte kunder hvis man jobber i butikk, kunden maser og skriker fordi de vil føle seg viktige og at deres interesser er viktigst. Hvis du ignorerer eller argumenterer tilbake blir personen bare sintere, godtar du deres argumenter med et smil først til de roer seg kan du evnt få en mer konstruktiv diskusjon senere.

Når det kommer til folk som ypper er det derfor ofte lurt å bare akseptere at de er store, tøffe karer som kan denge deg hvis de vil. Det er alt de vil føle, de vil som regel ikke ha bråk. Derfor er strategier som de Jeagle nevner ekstremt effektive, gi dem bekreftingen de vil ha så fort som mulig og få det til å høres genuint ut.

Quote from: Gatsby on January 22, 2012, 05:42:09 AMEn gang sto jeg i pissoaren på guttetoalettet. To tilfeldige utlendinger begynner å slenge kommentarer. Jeg ignorer de. Så kommer bort og stiller seg forran utgangen. Han ene søler "tilfeldigvis" hele ølen på den dyreste blazern jeg eier. Etterpå står de å ler meg i ansiktet og klapper meg hodet.

Dette er en slik typisk situasjon hvor man burde ha reagert tidligere, hvis du hadde gitt de den bekreftelsen de trenger mens du sto å pissa så hadde det aldri blitt noe av episoden etterpå. Bare vær enig eller delvis enig i kommentarene deres og si deg enig i alt de sier om deg. Hvis de kaller deg en pyse så bare si ja det er jeg vel, er ikke så glad i bråk. Og si at de får ha en fortsatt hyggelig kveld. Hvis du gjør dette så er det ekstremt sjeldent at det blir noe mer ut av det.

En god resurs for å forstå mer av det som skjer er boka "How to win friends and influence people", mye av det som sies der kan direkte overføres og forklare hvorfor folk ypper til bråk og hvordan håndtere det.

Ellers er www.nononsenseselfdefense.com sannsynligvis den beste ressursen online for å lære hvordan man unngår bråk.

veroni2011

Quote from: VB on January 23, 2012, 13:42:53 PM
Grunnen til bråk er hovedsaklig at folk vil føle seg viktige, dette er en veldig viktig ting å forstå. Fordi hvis du kan få de til å føle seg viktige på andre måter så vil det så og si aldri komme noe fysisk ut av det. Dette er mye av den samme teorien som man kan bruke mot sinte kunder hvis man jobber i butikk, kunden maser og skriker fordi de vil føle seg viktige og at deres interesser er viktigst. Hvis du ignorerer eller argumenterer tilbake blir personen bare sintere, godtar du deres argumenter med et smil først til de roer seg kan du evnt få en mer konstruktiv diskusjon senere.

Kan også bruke eksempelet med barn i trassalderen. Ofte er det lurt å la dem vinne en liten kamp, for å slippe at situasjonen eskalerer videre, men det er du som egentlig bestemmer. Eksempel at de skriker og griner fordi dem ikke vil legge seg. I stede for å bruke kjeft, eller la dem få viljen sin som er å stå opp igjen, kan du eksempelvis si: "Vil du ha med deg en bamse/ting i sengen. Hvilken vil du ha?". Du lar da barnet "vinne" med at han får bestemme hvilken ting han vil ha med seg i sengen. Dette er i hvert fall noe jeg selv har stor suksess med. Begge er da fornøyd. Barnet har fått bestemme en ting og slår seg til ro med det (som regel), og du får ro i huset.

Quote from: VB on January 23, 2012, 13:42:53 PM
Når det kommer til folk som ypper er det derfor ofte lurt å bare akseptere at de er store, tøffe karer som kan denge deg hvis de vil. Det er alt de vil føle, de vil som regel ikke ha bråk. Derfor er strategier som de Jeagle nevner ekstremt effektive, gi dem bekreftingen de vil ha så fort som mulig og få det til å høres genuint ut.

Quote from: Gatsby on January 22, 2012, 05:42:09 AMEn gang sto jeg i pissoaren på guttetoalettet. To tilfeldige utlendinger begynner å slenge kommentarer. Jeg ignorer de. Så kommer bort og stiller seg forran utgangen. Han ene søler "tilfeldigvis" hele ølen på den dyreste blazern jeg eier. Etterpå står de å ler meg i ansiktet og klapper meg hodet.

Dette er en slik typisk situasjon hvor man burde ha reagert tidligere, hvis du hadde gitt de den bekreftelsen de trenger mens du sto å pissa så hadde det aldri blitt noe av episoden etterpå. Bare vær enig eller delvis enig i kommentarene deres og si deg enig i alt de sier om deg. Hvis de kaller deg en pyse så bare si ja det er jeg vel, er ikke så glad i bråk. Og si at de får ha en fortsatt hyggelig kveld. Hvis du gjør dette så er det ekstremt sjeldent at det blir noe mer ut av det.

En god resurs for å forstå mer av det som skjer er boka "How to win friends and influence people", mye av det som sies der kan direkte overføres og forklare hvorfor folk ypper til bråk og hvordan håndtere det.

Ellers er www.nononsenseselfdefense.com sannsynligvis den beste ressursen online for å lære hvordan man unngår bråk.

Som du nevner er vel nøkkelen at det må høres genuint ut. Hvis du bare sier det for å si det, kan det fort oppfattes som ironi og da ligger man dårlig ann.

Takk for bok og nettipsene. Skal sjekke ut.

Bleu

jeg tror de fleste normale mennesker ønsker å unngå bråk. Har vært ute en god del det siste året og har lagt merke til noen folk som slåss og det er stort sett de samme dustene hver gang.

Jeg har en kompis som holder på sånn. Han løfter vekter, trener boksing og forsøker og kle seg som en "hooligan".. var ute med han og en til i helga og han dreit oss ut skikkelig. Det hører med til historien at han er født og oppvokst i Russland og har selvfølgelig helt snåle holdninger om saker og ting. Blandt annet mener han at norske menn er for kvinnestyrte og at "ekte menn" ordner opp med nevene. O_O

en side note hvis du vil lære deg selvforsvar så anbefaler jeg brasiliansk jiu jitsu fordi vi har veldig flinke folk som driver med akkurat denne sporten i Oslo og det er et veldig bra miljø dær.