-

Started by Ananas, April 30, 2012, 15:08:24 PM

Previous topic - Next topic

Ananas

-
-

piken

Jeg sluttet med kaffe "cold turkey" som deg, og hadde helt forjævlig hodepine de første dagene. Etter ca to uker uten noe som helst har jeg så smått begynt å drikke igjen, men fra å være ca 5 kopper daglig drikker jeg nå 5 kopper i uka på det meste.

Når du drikker så mye som 15 kopper daglig så vil jeg absolutt ikke anbefale å slutte brått, da dette vil fremkalle meget sterke "abstinenser" - noe det også ser ut til å ha gjort i ditt tilfelle. Det lureste er vel å sette deg en grense for hvor mange kaffekopper du kan ha iløpet av en dag og holde deg til det. Ellers kan du også prøve å vanne ut kaffen eller å drikke koffeinfritt. Den kaffekoppen er like mye psykisk som den er fysisk avhengighetsskapende - så det kan lønne seg å bytte ut med en slags substitutt. Kanskje bytte ut med te?

Stanley

#2
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Eh


Stanley

#4
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

piken

Te er i det minste snillere mot magen. Og det hele kommer an på hva slags te man drikker. Anbefaler Yogi Tea som fåes kjøpt på helsekostforretninger.

Stanley

#6
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Jeagle

drikk kofein fri kaffe eller te i starten, eller bare slutt helt og så begyn med vann.
det er viktig og drikke nok vann
å være eller ikke være

Femininist

Ulike typer te virker ulikt på kroppen, sort te er mer oppkvikkende enn hvit te og grønn ligger i mellom. Frukt te er gjerne blandet med svart te, men konsentrasjonen av sort te blir da mindre. Te er faktisk ganske rimelig på spesialbutikker, 30-40 kr for 100 gram, så der skal du nok finne ett eller annet som passer deg.

Koffeinfri kaffe smaker ulikt vanlig kaffe, men om det er bedre eller dårligere kommer jo an på smak og preferanser, jeg synes det er helt ok, men jeg er mer kresen på te enn på kaffe ;)

To kopper er flott! Personlig _tror_ jeg to kopper vanlig kaffe på en dag er bedre enn 8 kopper te/koffeinfri kaffe (tenner og alt sånn der), men alt er relativt og kommer nok an på grunnen til at du vil kutte ned.

Hva med å gå ned til 4-5 kopper dagen i ei uke også kutte ytteligere ned til to uka etterpå også slutter du helt deretter, om det er det du ønsker? Jeg ser for meg at "avgiftning" der en går cold turkey, men sprekker med jevne mellomrom må være ganske stressende for kroppen.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

piken

Hvis det er selve kicken du er ute etter er det ikke sikkert at te er en god substitutt. Selv har jeg drukket kaffe som en vane og funker utmerket å drikke te isteden. Men som sagt, kommer an på hva slags te. Jeg drakk mye ginseng-te før jeg startet med kaffe og det funket som bare rakkern! Godt var det også :)

Men det er med kaffe som med alkohol - du senker toleransenivået når du har vært uten det en stund og du trenger sannsynligvis ikke like mye kaffe for å kvikne når du har vært uten en stund. Så for å ikke heve dette nivået igjen så kan det være lurt å kun drikke kaffe når du føler du virkelig trenger det og heller drikke noe annet hvis du føler for å ha "noe i koppen" likevel.

Og ja, Adriwen - det finnes maaaange typer te. De sunneste teene er faktisk de med mest smak også. Selv er jeg fan av urteteene til nevnte Yogi Tea eller hvilken som helst grønn te eller hvit te (mest antioksidanter i denne) med litt mangosmak - mmmm :)

Eh

Quote from: Adriwen on May 01, 2012, 11:21:22 AM
Det å gå fra å drikke flere kaffer daglig, til å drikke vann, det blir vel en litt brå forandring?

Joda, det er ikke bare og bare å slutte cold turkey, men mye av det er psykologisk - at man ikke har en kopp i hendene man drikker av. Så å drikke vann som et substitutt kan være helt kurant. I tillegg fyller man godt opp magen så man ikke har plass til så mye mer væske.

Vann er uansett viktig å få i seg nok av, tror de aller fleste drikker alt for lite vann :)

Stanley

#11
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Jeagle

Quote from: Adriwen on May 02, 2012, 16:42:59 PM
Etter at jeg har vært syk og hostede så har jeg drukket mye Grapefrukt-Te med Honning i. Og nå er JEG på vei til å bli avhengig. Noen råd til meg? Jeg tenker på Teen hvert 5 min etter jeg har drukket opp det. Kjipt...

serr noen /ban dette begyner og bli rart/sykt/sært.
adriwen tror du er oppmerksomhet syk eller noe. terapi????
å være eller ikke være

deepArne

Quote from: Eh on May 02, 2012, 16:32:26 PM
Vann er uansett viktig å få i seg nok av, tror de aller fleste drikker alt for lite vann :)
Evt for mykje dersom vi skal tru idrettsprofessor Tim Noakes.*

*Sorry for avsporing

piken

Tenker du på løsvekt-te? Nå vet jeg ikke hvilken by du bor i, men her i Oslo er det en egen te-butikk på Grünerløkka - øverst i Markveien - som selger mye deilig te og her kan du sikkert få litt tips også. Ellers vet jeg at de har en kaffe og te-butikk i Trondheim (Dronningens gate ved Kondomeriet) samt at det ofte går an å få kjøpt løsvektte i mange kaffesjapper. Selv kjøper jeg teen min på Helios, men har ikke helt oversikt over løsvekten der da jeg kjøper porsjonsposer av typen jeg anbefalte.