Føler du deg utenfor?

Started by Andreas GV, May 06, 2012, 18:42:54 PM

Previous topic - Next topic

Andreas GV

Føler du deg ofte utenfor andres samtaler?

Føler du at det er ett eller annet du ikke har forstått sosialt?

Er det akkurat som om alle andre følger noen regler for hvordan man prater sammen, hvordan man inviterer hverandre på aktiviteter, hvordan man blir venner?

Mangler du det HELT grunnleggende for sosial interaksjon?

Isåfall har jeg laget en rekke regler for deg, som du kan følge. For de fleste mennesker er disse reglene noe man aldri snakker om, fordi man har lært de gjennom sosial erfaring. Men hvis du enten ikke har så mye sosial erfaring, eller ikke har utviklet så mye av det man kaller sosial intelligens, kan det være veldig nyttig å ha en slik liste med "regler" man kan følge. Resultatet er at folk på skolen eller på forumet setter mer pris på deg, du blir bedre likt, og folk inviterer deg oftere på sosiale aktiviteter.

Andreas' regler for grunnleggende sosial interaksjon

1. Smil.

2. Bruk en rolig, vennlig tone når du snakker. Ikke for høyt, ikke for lavt.

3. I de aller fleste tilfeller: Stå en armlengde unna den du prater med.

4. Spør et spørsmål om den andre personen. Hva er det morsomste den andre vet å snakke om? Har det skjedd noe spennende i livet hans/hennes i det siste?

5. Lytt. Hold blikkkontakt når den andre prater (men husk å blunke så det ikke blir for intenst). Når du selv prater kan du godt se bort fra den du prater med, men ikke gjør det hele tiden. Ikke avbryt den som prater. Nikk med hodet mens den andre prater slik at den andre forstår at du forstår hva han sier.

6. Still spørsmål relatert til det personen akkurat fortalte deg. Alltid forsøk å still to spørsmål om den andre personen før du begynner å prate om deg selv.

7. Lytt og snakk annen hver gang. Det er ikke lov å være den eneste som prater!

8. Se etter tegn på at den andre ikke er interessert: Hvis han eller hun snur hodet eller kroppen vekk, svarer kort, nekter å holde øyekontakt, osv, er tegn på at forsøkene dine på å skape en samtale ikke er ønsket. Dette skjer med alle, ikke bare deg! Bare si:"Snakkes senere!" og gå videre.

9. Ikke skift samtaleemne! Når det er på tide å avslutte samtalen (fordi det er på tide å gjøre noe annet, eller fordi den andre viser tegn til å ville avslutte) si "Det var gøy å prate med deg. Vi snakkes senere!"

10. Når folk tar feil: Ikke fortell dem at de tar feil.

11. Når folk spør hva du tenker på: Ikke fortell dem hva du faktisk tenker på.

12. Når folk spør hva du har gjort i dag: Ikke fortell alt du har gjort i dag. Svar med bare EN setning.

13. På fest eller i en sosial sammenheng: Se hva de andre gjør og gjør det samme. Ikke sett deg ved en PC, se gjennom CD-samlingen eller gå på et annet rom.

14. Aldri vær den første ute på dansegulvet.

13. Aldri vær den første som kommer på en fest eller en sosial sammenkomst. Aldri vær den første til å dra eller den siste som drar.

14. Aldri vær den første til å klage på noe du ikke liker. Vær forsiktig med å klage generelt.


Andreas' regler for å bli likt på internett-forum:

1. Aldri start mer enn en tråd per dag.

2. Ikke vær den med flest poster. Sjekk hvor mange poster en annen bruker som er populær har og prøv å legg deg på like mange/få som han.

3. Ikke gi råd ved mindre du har praktisk erfaring med det som det spørres om. Det holder ikke at du VET svaret, du må ha testet det i virkeligheten flere ganger før du kan gi råd. Unntaket er at du kan sitere et svar en annen med erfaring har gitt tidligere, men da er det viktig at du skriver hvem som ga rådet.

4. Still konkrete spørsmål. Unngå lange poster. Unngå detaljer som ikke er relevant for spørsmålet du stiller.

5. Hvis du ikke forstår svaret du får, still oppfølgingsspørsmål hvor du ber om å få vite konkret hva du skal gjøre. Jo mer konkret og kort spørsmålet ditt er, jo mer konkret blir svarene du får.

6. Skriv ALLTID "takk" til den som gir deg svar på spørsmålet ditt. Da liker folk bedre å svare på spørsmålene dine.

7. Aldri klag over det du ikke får til. Hold fokus på det du faktisk får til og forsøk å bli bedre på de tingene du ikke får til ved å lese og stille spørsmål.

8. Ikke skriv i alle tråder. Du har ikke lyst til å bli han som "alltid" svarer. Skriv bare når du faktisk har noe å komme med som du tror folk vil sette pris på at du deler.


Lykke til!

Jeagle

#1
takk for et godt forum innlegg.

enig med de to under. bedre viting er gøy.
å være eller ikke være

VB

Nydelig liste, eneste jeg hater er den her

Quote10. Når folk tar feil: Ikke fortell dem at de tar feil.

Jeg vet man burde gjøre det... men noen ganger... argh!

piken

Takk for et fint og informativt innlegg.

Selv ser jeg at jeg scorer litt dårlig på en del av punktene for grunnleggende sosial interaksjon - og jeg har alltid fått høre at jeg er litt rar. Men jeg liker det :)

Og VB: Heeeelt enig med deg angående punkt nummer 10! *elskeråværebedreviter*

kalle45

Quote from: Andreas GV on May 06, 2012, 18:42:54 PM
13. Aldri vær den første som kommer på en fest eller en sosial sammenkomst. Aldri vær den første til å dra eller den siste som drar.

Hvis jeg for eksempel skal tidlig opp dagen etter, så ser jeg ingenting i veien med å være den første som drar, kan forøvrig også helt fint være den første som drar hvis jeg merker at stemmningen begynner å dabbe av og jeg rett og slett begynner å bli lei. Noen må jo dra igang avgangen! ;)

Femininist

Quote10. Når folk tar feil: Ikke fortell dem at de tar feil.

Betyr det at jeg må slutte å gapskratte av dem og, eller er det greit?
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Exotic

Quote5. Lytt. Hold blikkkontakt når den andre prater (men husk å blunke så det ikke blir for intenst). Når du selv prater kan du godt se bort fra den du prater med, men ikke gjør det hele tiden. Ikke avbryt den som prater. Nikk med hodet mens den andre prater slik at den andre forstår at du forstår hva han sier.

Jeg har lært det motsatte. Øyekontakt når du prater, ikke like viktig når man lytter. Lest i boken "how to become an alpha male".

Stanley

#7
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Andreas GV

Reglene gjelder for de som ikke tar sosiale koder like lett som andre. Det er ikke regler for å tiltrekke seg jenter, men regler for hvordan man blir "akseptert".

Adriwen: En gjenganger her er at man bør legge seg ca. på "midten". Aldri vær den som prater høyest, lavest, er mest sint, skravler mest, prater minst, osv. Det samme gjelder angående forumposter.

Reglene handler ikke om å være "alpha" eller å være sosialt supermenneske, de handler om å passe inn og bli likt, dersom man sliter litt med å forstå de sosiale kodene.

deepArne

Quote from: Andreas GV on May 06, 2012, 18:42:54 PM
Andreas' regler for grunnleggende sosial interaksjon

1. Smil.

2. Bruk en rolig, vennlig tone når du snakker. Ikke for høyt, ikke for lavt.

3. I de aller fleste tilfeller: Stå en armlengde unna den du prater med.

4. Spør et spørsmål om den andre personen. Hva er det morsomste den andre vet å snakke om? Har det skjedd noe spennende i livet hans/hennes i det siste?

5. Lytt. Hold blikkkontakt når den andre prater (men husk å blunke så det ikke blir for intenst). Når du selv prater kan du godt se bort fra den du prater med, men ikke gjør det hele tiden. Ikke avbryt den som prater. Nikk med hodet mens den andre prater slik at den andre forstår at du forstår hva han sier.

6. Still spørsmål relatert til det personen akkurat fortalte deg. Alltid forsøk å still to spørsmål om den andre personen før du begynner å prate om deg selv.

7. Lytt og snakk annen hver gang. Det er ikke lov å være den eneste som prater!

8. Se etter tegn på at den andre ikke er interessert: Hvis han eller hun snur hodet eller kroppen vekk, svarer kort, nekter å holde øyekontakt, osv, er tegn på at forsøkene dine på å skape en samtale ikke er ønsket. Dette skjer med alle, ikke bare deg! Bare si:"Snakkes senere!" og gå videre.

9. Ikke skift samtaleemne! Når det er på tide å avslutte samtalen (fordi det er på tide å gjøre noe annet, eller fordi den andre viser tegn til å ville avslutte) si "Det var gøy å prate med deg. Vi snakkes senere!"

10. Når folk tar feil: Ikke fortell dem at de tar feil.

11. Når folk spør hva du tenker på: Ikke fortell dem hva du faktisk tenker på.

12. Når folk spør hva du har gjort i dag: Ikke fortell alt du har gjort i dag. Svar med bare EN setning.

13. På fest eller i en sosial sammenheng: Se hva de andre gjør og gjør det samme. Ikke sett deg ved en PC, se gjennom CD-samlingen eller gå på et annet rom.

14. Aldri vær den første ute på dansegulvet.

13. Aldri vær den første som kommer på en fest eller en sosial sammenkomst. Aldri vær den første til å dra eller den siste som drar.

14. Aldri vær den første til å klage på noe du ikke liker. Vær forsiktig med å klage generelt.

15. Hvis noen du ikke kjenner så godt spør «Går det bra?»/«Hvordan går det?». Svar enten «Det går kjempebra» evt klag mildt over noe trivielt som f.eks at du er litt sliten etter trening. Ikke fortell om personlige ting som f.eks. at bestemor ligger for døden med kreft.

QueenB

Quote from: Femininist on May 06, 2012, 20:05:34 PM
Quote10. Når folk tar feil: Ikke fortell dem at de tar feil.

Betyr det at jeg må slutte å gapskratte av dem og, eller er det greit?

Det er greit  ;D
I don't want to talk like you. I don't want to live like you. I'm going to be like me.

VB

Quote from: Exotic on May 06, 2012, 21:10:31 PM
Quote5. Lytt. Hold blikkkontakt når den andre prater (men husk å blunke så det ikke blir for intenst). Når du selv prater kan du godt se bort fra den du prater med, men ikke gjør det hele tiden. Ikke avbryt den som prater. Nikk med hodet mens den andre prater slik at den andre forstår at du forstår hva han sier.

Jeg har lært det motsatte. Øyekontakt når du prater, ikke like viktig når man lytter. Lest i boken "how to become an alpha male".

Tror det der vil kun funke hvis du har nok verdi i personens øyne fra før av. Hvis du gjør det på noen som ikke allerede føler at du er verdt å snakke med vil de bare oppfatte det som at du ikke er interessert. Hvis du på den andre siden har en del verdi og de vil snakke med deg så kan det nok ha en effekt hvor de føler de må kjempe mer for din oppmerksomhet.

Selv ligger jeg vel midt mellom, jeg prøver å se på folk mens de prater men blir litt distrahert av og til :)

Tingles

Quote from: Andreas GV on May 06, 2012, 18:42:54 PM
. Ikke vær den med flest poster. Sjekk hvor mange poster en annen bruker som er populær har og prøv å legg deg på like mange/få som han.

Så legge seg på en ca 1500 poster da? :D
I have not failed. I've found 10,000 ways that won't work.

Andreas GV

Quote from: Tingles on May 07, 2012, 03:24:50 AM
Quote from: Andreas GV on May 06, 2012, 18:42:54 PM
. Ikke vær den med flest poster. Sjekk hvor mange poster en annen bruker som er populær har og prøv å legg deg på like mange/få som han.

Så legge seg på en ca 1500 poster da? :D

Hehe :P Vi instruktørene er unntak fra regelen. Vi svarer på spørsmål inne på det lukkede forumet hele tiden, så det øker post-counten litt :)

Stanley

#14
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.