Fotografisk hukommelse

Started by deepArne, May 06, 2012, 22:50:45 PM

Previous topic - Next topic

deepArne

Fotografisk hukommelse eksisterer eigentleg ikkje, sjølv om det finns savantar som kan ha ekstrem hukommelse på enkelte tema. Eg har slik hukommelse for menneske; eg hugsar omtrent alle menneske eg har møtt i heile livet (folk som har presentert seg for meg). F.eks. kan eg helse på ein person, prate litt med han, for deretter ikkje sjå han igjen på kjempelenge. Likevel hugsar eg kven han er og kvar eg møtte han dersom eg ser han på gata ti år seinare. Av og til er det nok berre å høyre stemma. Eg hugsar folk som har ekspedert meg i butikk, bussjåførar, togkonduktørar og forelesingsalar på 200 menneske dersom det er ein forelesningserie på 10-20 gonger. Eg er også ganske god på namn, men det trur eg har mest med å gjere at eg lett hugsar ansiktet og deretter prøver å hugse namnet. Ansiktet hugsar eg utan prøve på det. Det er heller ikkje fordi eg møter få menneske, då eg er ganske sosial og møter mange, spesielt då eg studerte.

Og så er spørsmålet: Kan dette brukast til noko? Eg har tenkt at dette eigentleg må vere ein ressurs, men trur aldri eg eigentleg har opplevd å få nytte av denne eigenskapen. Faktisk føler eg det meir som ein forbannelse, då eg av og til har problem med å forstå kven som kjenner meg.

QueenB

jeg har også alltid hatt over gj.snittet god hukommelse. Om det kan brukes til noe? For min del var det en enkel måte å få bra karakterer på, ettersom jeg bare trengte å lese noe en gang, så kunne jeg stoffet og cruiset gjennom grunnskolen & vgs. Men du er best på ansikter? Må det brukes til noe, da? Du vil jo alltid ha en god unnskyldning til å begynne å snakke med folk! ;)
I don't want to talk like you. I don't want to live like you. I'm going to be like me.

bareAre

Kommer vel an på øyet som ser, men for min del høres det ut som en veldig positiv egenskap.. Jeg kan lett bli satt ut av folk som sier hei eller som hilser på meg, uten at jeg kommer på hvor jeg har møtt vedkommende.. Ved at du slipper sånne opplevelser, så bruker du den vel allerede vil jeg tro, bare at du ikke er klar over fordelen? Har til og med møtt en person i nyere tid som jeg har vært på date med 3 ganger en måned tidligere og fortsatt ikke klart å plassere vedkommende når hun kom bort til meg på et utested...

VB

Hvis du også husker navn er det positivt, mange folk glemmer navn selv 2 min etter å ha møtt noen. Hvis du kan trene deg opp til å huske navn og enkle detaljer så kan du bruke det til noe positivt. Eks hvis du møter noen igjen kan du ta noe ala "hei <navn>, hvordan går det med X?".

Folk liker å bli husket og de liker folk som husker dem.

Stanley

#4
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

VB

Quote from: Adriwen on May 07, 2012, 10:38:28 AM
Man må ikke bli for ''stalker''-aktig, da... Slik at folk ikke tror du pugger navn osv..?

Hvis du møter noen en helg, så treffer samme person igjen neste helg og han/hun husker navnet ditt. Vil du da tro personen pugger navn? Eller vil du heller anta at du gjorde et inntrykk siden du ble husket?

Folk flest vil anta det siste. Det virker som du prøver å vri alt til noe negativt Adriwen, alt er ikke negativt.

Zervs

Tja, ser for meg at din evne kan være verdifull innenfor politiet hvis du tenker i den retningen..

Chuck Baz

Quote from: Zervs on May 07, 2012, 12:55:04 PM
Tja, ser for meg at din evne kan være verdifull innenfor politiet hvis du tenker i den retningen..
Hadde man fått jobb som etterforsker så, tviler på at en vanlig politikonstabel trenger den evnen, eller en som jobber med fartskontroll.

Zervs

Quote from: Chuck Baz on May 07, 2012, 14:06:56 PM
Quote from: Zervs on May 07, 2012, 12:55:04 PM
Tja, ser for meg at din evne kan være verdifull innenfor politiet hvis du tenker i den retningen..
Hadde man fått jobb som etterforsker så, tviler på at en vanlig politikonstabel trenger den evnen, eller en som jobber med fartskontroll.

Vanlige politibetjenter som du kaller det, gjør mye mer i forbindelse med fartskontroller og rutineoppdrag. Norsk politi er som kjent generalister,slik at alle kan utføre etterforskningsoppdrag. De mer omfattende og krevende sakene er det egne etterforskere og Kripos som tar seg av.

Roman

Quote from: Adriwen on May 07, 2012, 10:38:28 AM
Man må ikke bli for ''stalker''-aktig, da... Slik at folk ikke tror du pugger navn osv..?

Tror det er det minste problemet folk har i hverdagen :) Tror nok de bekymrer seg mer over hva de skal ha til middag :)

Du burde jo fått jobb innenfor etterretningstjenesten, huske kjente terrorister o.l ;)

Jeg tror at alle har anlegg for å bli flinke til å huske fjes, navn osv, men tror de fleste er veldig ubevisste på denne prosessen.
Når de fleste mennesker hilser, pleier de å stå på "standby", i den form at de avventer med å si sitt eget navn, istedenfor å være observant, og "ta tak" i navnet til vedkommende som sier sitt navn til deg.

Godevibber gutta har en god teknikk på å huske navn :)
Be like water my friend.

Stanley

#10
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Potet

Er selv godt over gjennomsnittlig god til å huske ansikt. Har jobbet i klesbutikk og spurt folk over et halvt år etter at de handlet i butikken (og de har ikke vært der siden) om de var fornøyd med det ene plagget de kjøpte. Morsomt å se de freake litt ut, men alle tar det til slutt som et stort kompliment.

Et bruksområde jeg har for den visuelle hukommelsen min er at jeg istedenfor å skrive handleliste ser for meg matbutikken visuelt i hodet og noterer meg for hvilke steder i butikken jeg skal stoppe. Funker nok ikke like bra når jeg gjør storinnkjøp, men så lenge jeg holder meg under 15 varer er jeg faktisk mer nøyaktig med denne metoden enn med en handleliste for jeg bare kobler ut hjernen siden jeg bare kan se på lista :p
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

Roman

Quote from: Potet on May 07, 2012, 18:17:58 PM
Er selv godt over gjennomsnittlig god til å huske ansikt. Har jobbet i klesbutikk og spurt folk over et halvt år etter at de handlet i butikken (og de har ikke vært der siden) om de var fornøyd med det ene plagget de kjøpte. Morsomt å se de freake litt ut, men alle tar det til slutt som et stort kompliment.

Et bruksområde jeg har for den visuelle hukommelsen min er at jeg istedenfor å skrive handleliste ser for meg matbutikken visuelt i hodet og noterer meg for hvilke steder i butikken jeg skal stoppe. Funker nok ikke like bra når jeg gjør storinnkjøp, men så lenge jeg holder meg under 15 varer er jeg faktisk mer nøyaktig med denne metoden enn med en handleliste for jeg bare kobler ut hjernen siden jeg bare kan se på lista :p

Apropo visualiseringsteknikker, noen som har lest boka memo, og fått noe godt ut av den?
Det er f.eks enklere å huske tallrekker ved å visualisere dem i en historie/rute i minnet, framfor å kun huske en tallrekke som en konkret tallrekke.
Be like water my friend.

Stanley

#13
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

deepArne

Quote from: Vibingray on May 07, 2012, 14:50:29 PM
Jeg tror at alle har anlegg for å bli flinke til å huske fjes, navn osv, men tror de fleste er veldig ubevisste på denne prosessen.
Når de fleste mennesker hilser, pleier de å stå på "standby", i den form at de avventer med å si sitt eget navn, istedenfor å være observant, og "ta tak" i navnet til vedkommende som sier sitt navn til deg.

Godevibber gutta har en god teknikk på å huske navn :)
Eg er ikkje natural på navn på same måte som for ansikt, men ettersom eg er så god på ansikt prøver eg også å lære meg namnet. Og dersom eg fyrst får lært namnet hugsar eg det resten av livet. Det dei fleste gjer feil er å fokusere på korleis dei skal presentere seg sjølv, og gløymer å tenke på den andre. Dersom du er avslappa og interessert i å få med deg kven den nye personen er, vil du både hugse namnet lettare og du vil faktisk presentere deg sjølv betre. Synes faktisk det også er lettare å starte smalltalk med dette utgangspunktet.

Eg bruker to teknikkar for å lære og hugse namn. Den eine er å gjenta namnet høgt etter presentasjonen: -Hei eg heiter Per. -Hei Per, mitt namn er deepArne. Det andre er å forbinde namnet med ein person eg kjenner frå før med det same eller liknande namn. Dersom det er eit samansett namn forbind eg namnet med to med dei namna. Problemet med denne teknikken er at det er vanskeleg å hugse namn du aldri har høyrd før, spesielt utanlandske namn. Bortsett frå det funkar han ganske bra.