-

Started by Ananas, July 10, 2012, 19:24:36 PM

Previous topic - Next topic

Ananas

-
-

VB

Har alltid vært veldig skeptisk til bruk av NLP i sjekkesammenheng, hovedsaklig pga de tingene jeg har lest/hørt om Ross Jefferies. Synes det virker utrolig manipulerende og sleipt (mulig jeg bare er feil informert), blir litt som mystery sine ting, det virker så utrolig jall. Men jeg har hørt gode ting om NLP som en form for selv terapi, har en venn som har drevet mye med det og snakker høyt om det.

Personlig har jeg lite erfaring med det, men det fascinerer meg fordi jeg synes det er interessant å se hvordan menneske hjernen fungerer og hvilke triks man kan bruke for å manipulere den.

--WTF?--

Ut fra beskrivelsen så virker det som en kombinasjon av kvalifisert gjetning (f.eks. lite sannsynlig at noen med dreads og batikk-T-skjorte jobber i en bank, for å sette det på spissen) og "priming", altså å plante tanker og idéer i underbevisstheten til den andre, for så å hente dem frem igjen senere.

Ting jeg gjerne gjør i skole- og jobbsammenheng, men i sjekking er det lavmål...

Kilder: HER og HER
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

bareAre

Jeg har tatt sertifisering i NLP, nettopp fordi jeg har blitt nyskjerrig på det og har vært interessert i mindmagic (trylling). Samtidig har jeg også fått med meg at en del sjekkeguruer påstår å bruke dette.

Sannheten er at alle bruker NLP og all kommunikasjon er manipulasjon (man kommuniserer noe av en grunn, enten ubevisst eller bevisst). Så man blir bare litt mer bevist på det man formidler ved å lære seg NLP. I stor grad tror jeg guruer overdriver betydningen av disse teknikkene, for å få en litt mer "fagmessig" tilnærming til sjekking og større tillit. Selve NLP utdanningen består av 70% øvelser på 1-2 manns nivå, hvor kanskje bare et lite fåtall av disse virket på meg personlig. Men hvis man tror mer på det, så vil jeg tro at også flere av øvelsene virker (på seg selv). Det var kursdetalgere som ble helt fra seg over hvor positivt det var for disse, også på øvelser som jeg gjorde på dem.

Når det kommer til hypnose, som også er del av NLP-undervisningen, så får man ikke folk til å gjøre ting man absolutt ikke vil og folk har forskjellige grenser. Det er derfor hypnotisører på tv-show ofte screener publikum før de tar plass i salen, for å se hvor mottakelige de er og hva slags grenser man kan støte på.

--WTF?--

Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Lahoya

Coldreading eller såkalt kald-lesning er greit nok å utføre på jenter og gutter. Som erfaren sjekker får man jo også veldig erfaring av hva jenter responderer til i tillegg til erfaring med kroppsspråk og dets respons.

NLP, Improved-body-language, Coldreading osv. Alt dette blir bare bedre jo mer erfaren man er og veit hvordan folk reagerer. Selve NLP, IBL, ColdR. osv er bare verktøy.

bareAre

NLP & Coaching Akademiet jeg gikk på.

Har testet mye coldreading på vors og det er sjelden at folk ikke kjenner seg igjen. Har hatt for vane å spørre hvor godt lesingen min var, på en skala fra 1-10, og kan ikke huske at noen har vært under 7, ofte 8-9... mye man kan gjette seg til og noen ganger har man fått små hint som kan avkrefte/bekrefte det man tenker. Noen ganger har jeg bare fått et sprøtt innfall og f.eks. klart å tippe sært yrke (ren flaks). Har også lest meg opp på lesing av hender (altså langt utover det man kan lese seg til i sjekkebøker og hvor man bare kommer med svada), til og med der pleier det å bli meget høy score, enda jeg tror det har mer logiske forklaringer. Syntes sånne ting er kjempegøy, enda jeg er meget stor skeptiker til å spå fremtid (dvs, jeg mener det ikke er mulig og bare tull.. i beste fall skaper du en fremtid siden man vil ta underbevisste valg som vil føre man dit).

Helt klart hørt om Brown ja og har sett en del dvd'r med han :) Det her med å få en gruppe mennesker til å svare det samme, kan ofte være planting av informasjon (i form av farger, figurer, plakater, sitater) på en litt diskret måte og det er jo kjempegøy og noe jeg vet fungerer i praksis etter å ha testet det selv. Men det kan jo selvsagt være andre varianter som gjør det hele enda mer imponerende. Mitt beste triks så langt er nok å klare avsløre løgner med 100% nøyaktighet, noe som fungerer ved å blande NLP, mikroutrykk og bittelitt juks.

Når det kommer til ankring.. jeg vet forsåvidt hvordan man setter et anker og fremkaller dette, både på meg selv og andre.. Og at man kan kjede ankre, slik at man får dobbelt opp med opplevelser. Men lurer litt på hvordan jeg skulle gjort det på ei jente som er skikkelig bitchy (eller en fyr for den sakens skyld).. Tror man fort kunne fått et slag i trynet hvis man prøvde ankre (i form av fysisk ta på den andre personen) på en person som er unnvikende. Det er krevende nok å sette dette når den andre personen er velvillig ;) Men kanskje hvis man sier at man ønsker å teste noe, ber henne tenke på et øyeblikk hvor hun var på sitt mest ekstatiske, tar på henne når man ser at dette gir fysiske utslag.. Går forsåvidt an å ankre gjennom stemme (og lukt), men ikke det letteste man gjør med en ikke-velvillig person...

Lars GV

NLP handler jo ikke bare om teknikker heller, men veldig mye om forstå og gjenkjenne diverse mønstre og å ha konstruktive innstillinger og fremgangsmåter. Husker jeg leste en definisjon på NLP(som kan være vanskelig å definere) som beskrev det som "the art of excellence". Det handler om å øke prestasjon og å mestre kommunikasjon, og dette går mye på å se mønstre(gjerne mønstre på se selv og andre, som kan variere i så stor grad at det blir en blindvei å putte folk i bås eller stereotypier) og å ha konstruktive innstillinger. F.eks de mest kjente modellene for målsetting og perspektivendring innenfor coaching har klare sammenhenger med NLP, og de fungerer absolutt.
Motstand skaper smerte. Aksept skaper frihet.

Oppdragelse slutter ikke når du flytter hjemmeifra, det er da den virkelig begynner.

--WTF?--

Quote from: Ananas on July 11, 2012, 00:04:34 AM
Manipulering er aldri et utgangspunkt noen som sjekker burde ha. Men hvis du bruker det som en selvhjelpmetode der du lærer deg ankring (som kan brukes til å bli lykkeligere!), og føler at du kan ankre en tilsynelatende skikkelig bitchy jente til å bli glad og ville prate med deg, så synes jeg ikke det er noe galt i det. Som regel er det jo fordi noe ganske kjipt kan ha skjedd henne akkurat den kvelden og hun vil være i fred. Men at hun fortsatt er på utestedet tilsier at hun ikke egentlig vil være i fred, sant.

Det der regner jeg ikke som en sjekkesituasjon. Det handler å bry seg om menneskene rundt seg, uten at det ligger noen "sjekkeintensjon" bak.

Jeg kjenner en jente som slet mye med panikkangst og raserianfall. Jeg lærte henne en ankringsmetode som tok utgangspunkt i hennes personlige symbolverden, og det funket faktisk.

Å hjelpe folk som ikke vil det selv, er jeg derimot svært forsiktig med.

Quote from: Ananas on July 11, 2012, 00:04:34 AM
Men ut av nysgjerrighet, hvordan bruker du det  i skole- og jobbsammenheng?

Det kan virke som om noen (prestisje- og konkurransefokuserte) bransjer har en innarbeidet kultur for å manipulere og regelrett sabotere kolleger. På skolen jeg går er dette til og med akseptert blant deler av lærerstaben, som bl.a. utnytter at studentene ikke tør å ta igjen eller rapportere dem til ledelsen. Da har man som enkeltstudent ikke noe annet valg enn å forsvare seg selv og sine interesser med de metoder man har til rådighet.
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

--WTF?--

Quote from: Kaizer on July 11, 2012, 17:42:20 PM
Hva om hun egentlig bare trengte å snakke med en "autoritet" og få høre at panikkangsten bare var irrasjonell? Placeboen var kanskje så sterk at det fungerte?

Spiller egentlig ingen rolle for meg hvordan eller hvorfor, så lenge det fungerte.


Metoden jeg brukte her er basert på:

1 - bevisstgjøring om egen symbolverden og tankemønstrene knyttet til denne.
2 - forståelse av hvordan symbolverdenen kan knyttes til fysiske objekter.
3 - bruke objektene som "huskelapper" for punkt 1, slik at man kan stoppe de negative tankemønstrene med én gang de dukker opp.
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.