Ønsker å gå opp i vekt,HJELP!

Started by ciljan, September 27, 2012, 20:43:52 PM

Previous topic - Next topic

ciljan

Godtfolk!
Som tittelen tilsier,så ønsker jeg å gå opp i vekt.Jeg er en kar på 1,85 som har prøvd på vektoppgang flere ganger,men lykkes aldri særlig bra.Og ja,jeg vet at man må spise mye mer enn man gjør i dag og at det må trenes tung styrke.Spørsmåle(ne)t mitt er derfor:

-Hva slags treningsprogram er mest ideell å trene for å gå opp i vekt og bygge litt masse på den tynne kroppen min?Vil gjerne ha et konkret treningsprogram.

- Mat: Jeg hører og skjønner selvfølgelig at man må ha et solid kalorioverskudd for å kunne legge på seg.Men hvordan gjør man dette sånn reint logistikk-messig i hverdagen når man jobber?Lager dere maten kvelden før, flere dager i forveien eller hva?Setter STOR pris på om noen kan gi meg en kostholdsplan hvor man i tillegg forteller og forklarer hvordan man gjennomfører kostholdsplanen.Gjerne kom med en liten forklaring rundt hverdagsrutiner som gjør at dere klarer å ha gode kostholds- og treningsvaner.Dette ble kanskje litt mye,men setter som sagt STOR pris på respons og tilbakemelding på dette temaet  :)

*Kjærleik frå Ciljan*

Claw

1. Tung styrketrening for muskelvekst. Fokus på styrkeøkning med 6-12 reps (du kan også trene ned mot 3 og opp mot 15, men hovedsaklig 6-12). Hvis du sier hvor ofte du vil trene kan jeg foreslå noen programmer.

2.
- Ha masse mat i kjøleskapet.
- Drikk kaloriholdig. Du drikker forhåpentligvis noen liter vann ila. dagen uansett, erstatt det med helmelk.
- Lag egen lunsj til jobb. Det beste er om lunsjen er som en liten middag. Lages på morgen med frokosten eller bruk rester fra middagen før (det skal være rester fordi du lagde dobbel porsjon, ikke fordi du ikke "orket" å spise opp maten din!)
- Innse at å spise mye er som å trene, det tar tid før du blir vant til det og lærer å like det.

Matvarer du kan basere kostholdet på:
Proteinholdige: Kjøtt, fisk, fugl, egg.
Karbohydratholdige: Hvit ris, pasta, havregryn.
Drikke: Helmelk.
Tilbehør: Brokkoli, bær.

Kjapt utkast:

Frokost:
3-6 egg
3-6 baconstrips (stjernebacon er best)
0,5-1L helmelk
10g lakseolje

Lunsj:
200g kylling
120g ris (1 porsjonspose)
0,5L-1L helmelk
Så mye grønnsaker du orker

Middag:
3x125g laks
120g ris (1 porsjonspose)
0,5-1L helmelk
Så mye grønnsaker du orker

Kvelds:
200g havregryn i 0,5L helmelk

Totalt:
ca 4500-6000kcal

Dev

Kan samme kosthold benyttes om du vil gå opp i vekt, men *kremt* ikke bryr deg om muskler (dvs ikke vil trene)?

Claw

Ja. Vektoppgangen vil være nøyaktig den samme ved likt kalorioverskudd.
Det styrketrening gjør er at en større andel av vekten du legger på deg blir muskler og tilhørende vev, i stedet for fett.

ciljan

Takk for svar.Jeg har forstått det slik at man helst bør trene tre ganger i uka for optimal resultat.Men må likevel spørre; Har du et treningsprogram som baserer seg på to treninger i uka og som gir gode resultater?? Det hadde vært topp :D

Claw

Du kan få greie resultater med 2 økter i uka, men da er det viktig at det er god kvalitet på øktene.

Ta en titt på dette:
http://treningsfysiolog.com/2012/04/15/styrkeprogram-for-2-dager-i-uken/#more-1810

ciljan


Esteban

Jeg er 181 cm høy og veide før kun 66.5 kg. På den tiden trente jeg styrke 4-5 ganger i uken, men opplevde rett og slett svært beskjeden progresjon i forhold til hvor mye tid og energi jeg la i det. Jeg bestemte meg for å engasjere en PT, og på hans oppfordring begynte jeg å hive i meg mat. På ca 5 uker la jeg faktisk på meg 8 kg og lå på rundt 74-75 kg. Da merket jeg betydelig bedring i resultater og det ble langt enklere.

Rådene overfor er svært gode, og jeg har bare ett ekstra tips og det er å spise vanlige måltider som før, dvs frokost, lunsj, middag og nattmat, pass på at dette inneholder tilstrekkelig kcal. Men for ikke å måtte endre en hel livsstil, syntes jeg det var greit å få i meg flytende måltider, dvs drakk jeg alltid 1 liter melk i tillegg til  en smoothie med bær, jus og banan, yoghurt, som jeg lagde på kvelden. På den måten fikk jeg i meg 800-1000kcal mer enn normalt, og det merket jeg. Så om du i tillegg passer på å forsyne deg godt ved ordinære måltider, er dette en god måte å gaine på.

Nå er jeg selv dessverre nede i ca 71 kg, noe som skyldes både at jeg hadde en 3 måneders trenings break, pluss at jeg har vært sløv med spising. Men nå er jeg igang igjen, og forhåpentligvis på 75kg om ikke så lenge.

Lykke til!
I brings the ruckus to the ladies. Black man doing his thing, baby!

Claw

Erfaringsmessig tar det litt tid fra du når målvekten din, til apetitten tilpasser seg ditt nye energibehov etter vektoppgang/nedgang. Gjerne 3-6mnd. Før den tid må man bare se på spising som en jobb ;)

ciljan

Hei igjen!
Har selv vurdert å engasjere PT.Lurer derfor på hvor mye dette koster slik som du gjorde det Esteban?Var det langtidsoppfølging med flere PT-økter i uka eller hvordan fungerer dette?

Claw

Det er litt forskjellig fra senter til senter. Det vanligste er at du kjøper en pakke på f.eks. 10, 20, 30 eller 60 timer, og blir enig med PTen om hvor ofte og over hvor lang tid du vil ha timene.
Det er vanlig å begynne med 2 eller 3 timer i uka i 3-6uker og så evt. vurdere å gå ned til 1 time i uka, men det er en del variasjon fra dette utifra behov og selvfølgelig økonomi.

I Elixia koster timene dette med vanlig PT:
1 time: 900, betaling over disk
3 timer: 1950, betaling over disk
10 timer: 6000, betaling fordelt på 2mnd
20 timer: 11500, betaling fordelt på 4mnd
30 timer: 16650, betaling fordelt på 6mnd
60 timer: 32100, betaling fordelt på 12mnd.

Femininist

Bare for å kverkulere, det blir en månedspris på 2675 kr, det er timesprisen som er litt over 500 kr.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Claw

#12
Quote from: Ananas on October 18, 2012, 09:13:35 AM
Er dette i tillegg til månedpris, eller kan man melde seg på Elixia kun for å bruke PT? I så fall blir jo dette litt i overkant av 500,- pr. måned, og det er jo ikke så ille. Det eneste negative er at man kun får trent 60 timer i året. Men da vet man i det minste at man får så mye som man kan få ut av hver time.

EDIT:
Når jeg tenker meg om, så er å trene én gang i uka alt for lite til å kunne se fremskritt.

Dette er i tillegg til vanlig medlemsavgift ja. Du må være medlem for å benytte deg av PT.
Timesprisen for 60klipp er 535kr, og som Femi sier 2675kr i mnd. Så det koster sitt.
60 økter i året er for lite for de fleste, de fleste trener utenom i tillegg.
Og selv om betalingen går over et visst tidsrom er det vanlig å bruke opp timene litt fortere.
Stort sett varer 10 klipp 5-7 uker, 20 klipp 10-14 uker etc.

Stemning

PT er fjollete. Youtube + en god dose "ta deg sammen" er nok for de fleste ass.

Lars GV

Quote from: ciljan on September 27, 2012, 20:43:52 PM
Godtfolk!
Som tittelen tilsier,så ønsker jeg å gå opp i vekt.Jeg er en kar på 1,85 som har prøvd på vektoppgang flere ganger,men lykkes aldri særlig bra.Og ja,jeg vet at man må spise mye mer enn man gjør i dag og at det må trenes tung styrke.Spørsmåle(ne)t mitt er derfor:

-Hva slags treningsprogram er mest ideell å trene for å gå opp i vekt og bygge litt masse på den tynne kroppen min?Vil gjerne ha et konkret treningsprogram.

- Mat: Jeg hører og skjønner selvfølgelig at man må ha et solid kalorioverskudd for å kunne legge på seg.Men hvordan gjør man dette sånn reint logistikk-messig i hverdagen når man jobber?Lager dere maten kvelden før, flere dager i forveien eller hva?Setter STOR pris på om noen kan gi meg en kostholdsplan hvor man i tillegg forteller og forklarer hvordan man gjennomfører kostholdsplanen.Gjerne kom med en liten forklaring rundt hverdagsrutiner som gjør at dere klarer å ha gode kostholds- og treningsvaner.Dette ble kanskje litt mye,men setter som sagt STOR pris på respons og tilbakemelding på dette temaet  :)

*Kjærleik frå Ciljan*

I midten av Juni veide jeg 65 kilo da jeg kom hjem fra ferie. Har veid rundt 63-64 kilo siden jeg var tretten. Jeg er 26 år nå og 187cm høy.
Begynte å trene seriøst i midten av Juni, på mandag veide jeg 71,6 kilo. På det meste veide jeg 73,4, men har mistet en del fett igjen som jeg la på meg i prosessen(kjapt vektøtkning innebærer en del fettøkning også)

For min del har jeg fokusert på baseøvelsene markløft, knebøy, benkpress(med frihåndsvekter for min del) og chinups. I tillegg har stående militærpress også vært med en del av treningsperioden. Har hatt jevn progresjon på alle øvelsene i hele perioden. Trener hardt og sørger for at jeg peser og lager grimaser når jeg trener for å få maks utnytte.



Når det kommer til kosthold har jeg aldri hatt et så godt forhold til mat som jeg har hatt de siste to ukene nå, og det var da jeg gikk over til periodisk fasting av typen leangains.

Her er en innføring på norsk: http://fitnessbloggen.no/periodisk-faste-for-dummies/
Rett fra kilden selv: http://leangains.blogspot.no/2010/04/leangains-guide.html

Viktigste med denne typen periodisk fasting(faster 16 timer i døgnet(sover minst 8 av dem igjen), spiser all maten jeg skal spise innenfor "spisevinduet" på 8 timer) er at du legger opp kostholdet ut i fra timeplanen din, ikke lager timeplanen ut i fra kostholdet. Sultfølelsen tilpasser seg til når du er vant til å spise, så etter de første dagene kjente jeg ikke sult i fasteprioden, og jeg spiser MYE når jeg først spiser.
Jeg ble mer produktiv, føler meg klarer i hodet og føler jeg har mye mer tid til rådighet hver eneste dag. Jeg faster på dagtid og spiser på ettermiddag/kveld, så jeg får hele morgenen og formiddagen ledig. Sparer penger også på å ikke måtte kjøpe mat på studieplassen eller ute.

Du kan jo se på de linkene jeg førte opp og se om det kan være noe for deg. For det er absolutt ikke for alle, men perfekt for meg som alltid har likt få, men store måltider, som spiser for å leve og ikke lever for å spise, og som ikke har tid til å måtte spise støtt og stadig gjennom dagen. Så lenge du spiser nok i løpet av en dag så er det myyye viktigere enn hvor ofte du spiser og hvor mye om gangen(ref. artikler fra fitnessbloggen).

Er det et type kostholdsmønster du kan trives med kan du gå hele arbeidsdagen uten å spise. Selv spiser jeg fra 16:00-24:00, og da fråtser jeg :D Ellers drikker jeg vann og kaffe(kalorifri-og kalorifattig drikke bryter ikke fasten).
Motstand skaper smerte. Aksept skaper frihet.

Oppdragelse slutter ikke når du flytter hjemmeifra, det er da den virkelig begynner.