Gi gratis GV-kurs til folket

Started by Donnie Darko, May 28, 2014, 08:45:16 AM

Previous topic - Next topic

--WTF?--

Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Donnie Darko

Meget god og velformulert artikkel.

QueenB

Den siste artikkelen mener at kvinner er mer voldelige enn menn. Og at det blir for enkelt å skylde på kvinnehat, men at det er kvinnenes feil likevel. Stakkars menn leser i media at de er voldelige, men det er de jo ikke. Og dette bidrar til at de blir voldelige. Right.

men interessante artikler begge to. Jeg er enig i at bildet alltid er mer komplekst når man skal forklare slike forferdelige gjerninger.
men det er et poeng til som er relevant: noen mennesker er bare gærne. Som Chris rock sa om Columbine-tragedien  "why can't they just be crazy? Everybody's like what kind of music were they listening to? What about Hitler,what was in his cd case?".
I don't want to talk like you. I don't want to live like you. I'm going to be like me.

Bozzern

Hva har noe av dette med sjekking å gjøre? Du sier "Gi gratis GV-kurs til folket" i overskriften din og linker til en artikkel om elliot rodger. Diskuter det her et annet sted.

Donnie Darko

Nei, det var ikke slik jeg oppfattet artikkel nr 2. Den tar jo opp andre poenger enn nettopp kvinnehat som bakgrunn for den uhyrlige massakren, dvs andre psykiske faktorer og sykdommer/personlighetsforstyrrelser samt en interessant betraktning vedrørende oppvekstvilkår/klassekamp/likestilling (eller mangelen på den som sådan) som grunner til at slike massakre oppstår. Den fokuserer ikke ensidig eller legger skylden konsekvent over på kvinner, men nyanserer myten om at menn utelukkende er voldelige som den hele og fulle sannhet til at senere generasjoner opptrer voldelig.

Hvorfor skal det ikke diskuteres, Bozzern? Mannen hadde jo vært innom PUA-miljøet men hadde klare antipatier mot det, kanskje fordi det fokuseres altfor mye på resultater og ikke hele mennesket/selvutvikling, slik GV gjør (etter min oppfatning). At tragedien hadde funnet sted med eller uten et GV-kurs eller rett trening(sosialisering) kan tenkes, men igjen, mannen var åpenbart syk så kanskje ikke.


QueenB

Bra skrevet. Likte særlig dette sitatet"

"Eg forstår sårheta: Om du er kvit, hetero mann, er du statistisk sett betre plassert enn dei fleste andre kategoriar. Om du så likevel ikkje får ting som du vil, er det dobbelt vondt. Litt som det er dobbelt vondt å vere deprimert nordmann (sjekk alle Joachim Trier-filmar) - det er liksom litt flaut å ikkje vere i konstant ekstase. "
I don't want to talk like you. I don't want to live like you. I'm going to be like me.

zodd

Quote from: QueenB on June 03, 2014, 11:17:41 AMStakkars menn leser i media at de er voldelige, men det er de jo ikke.

Kanskje litt off-topic:

Må innrømme at jeg er litt lei av framstillingen menn får i media. Det står sjelden noe bra om menn som gruppe, mens det feminine får mye positiv oppmerksomhet. Jeg syns samfunnet burde hylle det maskuline på en like god måte som det hyller det feminine. Tenk på alt det gode det maskuline har vært med på å skape. Hvor hadde sammfunnet vært i dag uten menn? Enten det er nerder som Bill Gates, suksessfulle grundere som henter drivkraften sin fra tanken om å få "better pussy" eller en forsker som lager en viktig medisin. Det er ikke tilfeldig de jeg nettopp nevnte som regel er menn, så hvorfor ikke sette litt mer pris på det på lik linje med kvinner og de myke verdiene? Menn er gjerne litt mer ekstreme, enten de er Bill Gates eller f.eks. en bankraner. Det er bare sånn det er og alltid vil være.

For ordens skyld: Jeg syns feminine og maskuline verdier er akkurat like bra, men på hver sin måte  :)

Greeneyed

Quote from: zodd on June 08, 2014, 19:33:50 PM
Quote from: QueenB on June 03, 2014, 11:17:41 AMStakkars menn leser i media at de er voldelige, men det er de jo ikke.

Kanskje litt off-topic:

Må innrømme at jeg er litt lei av framstillingen menn får i media. Det står sjelden noe bra om menn som gruppe, mens det feminine får mye positiv oppmerksomhet. Jeg syns samfunnet burde hylle det maskuline på en like god måte som det hyller det feminine. Tenk på alt det gode det maskuline har vært med på å skape. Hvor hadde sammfunnet vært i dag uten menn? Enten det er nerder som Bill Gates, suksessfulle grundere som henter drivkraften sin fra tanken om å få "better pussy" eller en forsker som lager en viktig medisin. Det er ikke tilfeldig de jeg nettopp nevnte som regel er menn, så hvorfor ikke sette litt mer pris på det på lik linje med kvinner og de myke verdiene? Menn er gjerne litt mer ekstreme, enten de er Bill Gates eller f.eks. en bankraner. Det er bare sånn det er og alltid vil være.

For ordens skyld: Jeg syns feminine og maskuline verdier er akkurat like bra, men på hver sin måte  :)

I den grad man kan snakke om maskuline og feminine verdier, vil jeg vel egentlig si det er stikk motsatt - menn tjener mer enn kvinner, og omsorgsyrker lønnes relativt dårlig. Skal du velge en treårig utdanning, får du langt mer igjen i konkrete materielle ressurser for å ta en typisk mannsdominert utdanning, som ingeniørutdanning (obs: kjønnsbalansen her er i endring) enn du får for å utdanne deg til sykepleier eller barnehagelærer. Kvinner scorer ofte høyere enn menn på altruisme-verdier, altså at man vi gi av seg selv for fellesskapet, og jobber oftere enn menn i offentlig sektor, hvor lønningene er lavere enn i privat sektor. Så at samfunnet verdsetter feminine "myke" verdier mer enn maskuline er jeg virkelig uenig i. Det ser omvendt ut om man ser på lønnsnivået hos menn og kvinner.

Et lite tillegg jeg vil si er også at vi ikke kan vite at menn alltid vil være mer "ekstreme" enn kvinner. Kjønnsrollene er stadig i endring, og dessuten er det ikke lenge siden kvinner var forventet å skulle prioritere mann og barn foran karriere (mange steder er det fortsatt dette som forventes). Dermed er det ikke overraskende at man kan peke på flere menn enn kvinner blant suksessfulle gründere og vitenskapsmenn.

Når dette er sagt, er jeg helt enig med deg i at tradisjonelt "maskuline" og "feminine" verdier er like viktige.

Potet

For samme jobb er det ingen signifikant forskjell mellom kvinner og menn i Norge om man tar hensyn til arbeidstid, om man jobber privat/offentlig, overtid og risikotillegg (f.eks. offshore). Hvor mye lønnen er i forskjellige yrker gjenspeiles av hvor mye kunder eller arbeidsgiver er villige til å betale for arbeidet. Hvis utdannelsen er vanskelig å komme inn på (pga f.eks. karakterkrav) vil din ekspertise være mer verdt pga etterspørsel. Det er nok bre enighet om at sykepleiere tjener for lite når man tar hensyn til fysisk og psykisk stress, ansvar og arbeidstider, men det har nok sammenheng med at de fleste sykehus er offentlige og at økonomien i bransjen er veldig stram. Lærere tjener også lite sammenlignet med utdannelseslengde og sammfunnsverdi, men på den andre siden er det vanskelig å kontrollere hvor dyktige lærerne er i praksis (hvor mye elevene faktisk lærer) og således lønne dem for sine ferdigheter. Felles for jobber hvor man tjener middels og nedover er gjerne at man er i en bransje hvor man i mindre grad kan stige i gradene og det dermed blir mindre muligheter for lønnshopp.

Kvinner ble holdt tilbake før, så de hadde en massiv ulempe både når det gjaldt å få utdannelse, så vel som å få respekt til at folk faktisk ønsket å høre på ideene. Jeg tror derimot det kan være noe i det zodd nevner med at menn er mer ekstreme. Jeg tror ikke det nødvendigvis er ønsket om å få pult, men menn har generelt mye mer å vinne ved å ha høy status enn kvinner, og er i tillegg, særlig tradisjonelt, forventet å ta være forsørgeren. Testo fører også til at man får høyere konkurranseinsinkt og aggresjon, så det er ikke rart at de har en ekstra drive.

Pga genetiske forskjellige (f.eks. fysikk), og det faktum av vi er ulike kjønn (f.eks. mannlig vs. kvinnelig kjønnsdrift), vil kjønnnene naturligvis aldri bli helt like. Det er derimot viktig at rettighetene er helt like, og at ditt kjønn ikke skal være noe hinder.
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!