Starting Strength, men sliter med progresjon.

Started by Esteban, November 21, 2012, 00:10:24 AM

Previous topic - Next topic

Esteban

Har trent i 2 måneder på et program jeg har lest og hørt mye bra om, Starting Strenght. Programmet består av enkle baseøvelser på store muskelgrupper, og jeg liker den effektive måten det trener på. Jeg er ingen helt nybegynner med trening, og har alltid holdt meg i ok form.

Jeg er 74 kg, vil gjerne opp et par kg til, og er for tiden svært opptatt av å få i meg nok mat. Får i meg om lag 3200-3500 kalorier hver dag.

Programmet baserer seg på at jeg øker med 2.5 kg på hver øvelse for hver gang (bortsett fra på squat hvor jeg gåropp 2.5 kg annenhver gang siden jeg gjør denne øvelsen oftere enn de andre). Jeg tar 5 reps over 3 sett og øvelsene er disse:

Dag 1:
Benkpress 5*3, nå 77,5 kg
Flies med handtler: 10*2, nå 12 kg på hver hantel
Squat: 5*3, nå 95 kg
Markløft: 5*1, nå 100 kg
Chins med 10 kg i belte: nå 8-10 reps på første settet og 5-7 på andre settet avhengig av hvor sliten jeg er

Dag 2:
Militærpress med stang: 5*3, nå 37.5 kg
Squat: 5*3, nå 95 kg
Reversed rows: 5*3 70 kg
Chins med 10 kg i belte: nå 8-10 reps på første settet og 5-7 på andre settet avhengig av hvor sliten jeg er
Dips med 10 kg i belte: 10*2

Dette gjennomfører jeg veldig stabilt 3 ganger i uken, dvs gjennomsnittlig 1.5 ganger i uken hver på Dag 1 og Dag 2. Men nå merker jeg at jeg syns at det er vanskelig å gå opp 2.5 kg per gang per øvelse (også vanskelig selv om jeg bruker 2-3 ganger på samme kilonivå), føler at jeg stagnerer, særlig på øvelser som benkpress, militærpress og reversed rows (på reversed rows syns jeg det nesten er vondt i det hele tatt å løfte mer selv om jeg føler at jeg "egentlig" tror at jeg er kapabel til det).

Er det noen treningskyndige som har evnt innspill på programmet, og måter å bedre progresjonen min? Takk på forhånd!
I brings the ruckus to the ladies. Black man doing his thing, baby!

Esteban

Takk! Forresten så begynte jeg opp med trening for 2 måneder, etter å ha tatt en liten pause etter sommeren. Så det er ikke sånn at jeg var i helt elendig shape da jeg begynte. Var i allright form frem til juli på stort sett samme program, men merker at jeg ikke har alt optimalt. Setter veldig pris på litt hjelp :)
I brings the ruckus to the ladies. Black man doing his thing, baby!

Claw

Dette er litt forskjellig fra Starting Strength, ser ut som en skikkelig bastardversjon.

Starting Strength er sånn her:

A
Knebøy 3x5
Benkpress 3x5
Styrkevending 5x3

B
Knebøy 3x5
Press 3x5
Markløft 1x5

Veldig vanlig å bytte ut styrkevending med en ro-variant.
Det er meningen at du skal øke når du kan, altså ikke kun annenhver dag på bøyen hvis du føler du kan øke mer. Når det er sagt er det lurt å øke ofte men lite i stedet for sjelden og mye.

Utifra kroppsvekt, treningshistorikk, styrkenivå og at du er i kalorioverskudd burde du være i stand til å øke ganske mye mer i styrke på starting strength før du stagnerer. Ihvertfall 115-120 i bøy, 150 i markløft, 50+ i press, osv.
Sikker på at teknikken er på stell? Når programmet består nesten utelukkende av baseøvelser vil dårlig teknikk være en stoor begrensning.

Roark:
Synes ikke frekvensen på øvelsene er så lav? Knebøy 3x i uka, markløft og de andre øvelsene 1 og 2x annenhver uke.

MVP

Som claw sier... Det du trener er ikke SS... Kutt alle øvelsene du har lagt til og kjør det som det er satt opp. Du kan til nød legge til et par set med pushups den ene dagen og chins den andre.

Hadde tenkt å begynne på dette programmet selv på mandag faktisk :D
Feltrapporter:
[url="https://www.godevibber.no/forum/index.php?topic=3213.0"]https://www.godevibber.no/forum/index.php?topic=3213.0[/url]

Potet

Har trent programmet selv og fått gode resultater. Det spørs mye på din treningsbakgrunn og teknikk i øvelsene. Av norske sider kan du se på fitnessbloggen, myrevolution.no og http://www.youtube.com/user/EirikSandvik for gode tips om teknikk og trening generelt.

Seriøst, Claw??! Jeg tror du stalker meg. Jeg stagnerte nøyaktig der du nevnte :). Back to topic. Det er vanlig at man stagnerer først på militærpress siden det veldig fort blir tungt. Bøy og Markløft kan gjerne ta lenger tid. Personlig har jeg byttet ut vanlig bøy med frontnøy da jeg synes det rett og slett var mentalt sett veldig tungt å ha godt over 100kg på ryggen og føle at jeg ikke skulle klare å komme meg opp. Bruker du belte får du bedre trykk i coremuskuaturen som gjør at du kan løfte mer + at det er mindre utsatt for ryggskader. Prøv å bruk belte kun på toppsettene og tren uten belte fram til du ikke klarer/tørr å trene uten det. I markløft er grepet veldig ofte den  begrensende faktoren. Kjøp kalk eller bruk reimer. Du kan potensielt løfte mer med sistnevnte, mens førstnevnte vil hjelpe deg mye mer med å få et bedre grep. Trener du mye utenom styrke bør du passe på at du ikke pusher deg for mye. For eksempel bør du kutte ut knebøy en dag hvis du også trener fotball intensivt 2-3 ganger i uken.

Det er mange forskjellige metoder når man stagnerer, men generelt sett kan du prøve dette: Dersom du ikke klarte målet ditt på en øvelse sist uke prøver du det samme denne uken. Klarer du det ikke denne økten heller legger prøver du å gå ned 10-20% (avhengig av øvelse) neste gang du trener og bygger deg opp igjen derfra. Hvis du stagnerer i mange øvelser samtidig, generelt er sliten og føler lite framgang og juice i musklene er du antageligvis på vei mot å bli overtrent (om du ikke allerede er der). Ta deg en deload uke hvor du enten tar helt treningfri en hel uke eller tar en veldig lett koseøkt. Husk å spise mye og å sove mye i denne uken. Er du overtrent må du fort ta treningfri i 2 uker, men det blir man sjeldent om man lytter til kroppen sin.
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

Esteban

Mange takk for alle svarene, lett å se at det er folk med bedre peil og erfaring enn meg på dette.

Altså, jeg har ikke ennå stagnert på mark eller knebøy. Tror jeg fint skal klare meg opp til 110-115 i knebøy før jeg. Markløft går helt fint, ikke særlig tungt på 100kg, men jeg merker det liiitt at det er tyngre å holde stangen enn hva det faktisk føles å gjøre selve øvelsen. Skal defintivt skaffe kalk.

Men benk syns jeg altså er vanskelig å gå opp på. Men tror jeg kan gå litt videre på den før jeg stopper. Hva er vanlig for en tynn kar på 74 å ta på denne her etter en del trening? Men verst er det på militærpress. Det er så j.æ.v.l.i.g. t.u.n.g.t. Startet på 35kg og jeg klarer maks maks 40. I tillegg føler jeg at teknikken svikter jo tyngre det blir. Noen råd på denne øvelsen.

Claw: Jeg ser at du setter opp bare 3 øvelser per dag. Er dette nok? Og skal jeg virkelig droppe hangupsene mine, det er jo favorittøvelsen ;) Hva er grunnen til at man f.eks ikke er anbefalt å kjøre dips eller hangups i tillegg til de andre øvelsene? Men jeg retter meg etter rådene fra og med i morgen!
I brings the ruckus to the ladies. Black man doing his thing, baby!

savo

Starting Strength var første treningsprogrammet mitt. Kjøpte til og med boka, fikk den signert.

Det er sånn som Claw beskriver det. Jeg ville virkelig prøvd å øke knebøy hver gang. Øk heller mindre hver gang. Hvis 2.5kg er for mye, så kan du få tak i noe du plasserer på stangen som veier rundt 1.25kg. Hvis du kjører akkurat samme vekten to ganger på knebøy så sakner dette progresjonen.

Når det kommer til dette med pullups og dips, så er det rett og slett fordi kroppen får kjørt seg skikkelig av disse tre øvelsene. Jeg husker jeg var HELT ferdig etter dem. Når det er sagt så kommer det ikke til å skade mye hvis du kjører pullups i blandt (ville anbefalt deg å gjøre det på dagen hvor du trener markløft i så fall). Husk at med denne type treningsprogram hvor hensikten er å øke hver gang, er det utrolig viktig at du sover nok og er utvilt. Hvis du sover 8 timer økten før, og så 4 timer før neste økt, kommer du til å slite noe helt jævelig (et par sånne økter og øking i benkpress (hvor folk flest allerede har nådd en grei vekt prosentvis i forhold til markløft/knebøy) vil plutselig bli veldig vanskelig. Husk å spise også ;)

Ideelt sett bør du kunne klare rundt markløft=2*benk og knebøy=1.5*benk (selvfølgelig forskjellig fra person til person, men poenget er så du kan se at du henger etter på knebøy og markløft. Derfor de er mye lettere å øke i)

Lykke til videre :)

Potet

Tips til benk og militærpress er å plassere stanga dypt ned i håndbaken (nærmere håndleddet). Dermed blir ikke kraft absorbert i håndleddet, ei heller får du håndleddsplager. I tillegg bør du klemme alt du kan og stramme rompeballene og coren når du løfter opp. Fokuser på eksplosive løft (full kraft opp). Press albuene fram når du tar militærpress. Se videoen under

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=sqKhLR1zRaU#!
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

Claw

Du trenger ikke kutte chins/pullups :) Men jeg hadde ikke kjørt de hver økt med ekstravekt. Hvis du vil kjøre de hver økt kan du f.eks. bytte på å kjøre med kun kroppsvekt og ekstravekt annenhver gang.
Men flies og andre isolasjonsøvelser hadde jeg ihvertfall kutta.

Quote from: Potet on November 21, 2012, 01:48:20 AM
Seriøst, Claw??! Jeg tror du stalker meg. Jeg stagnerte nøyaktig der du nevnte :)

Busted  ::)

Esteban

Så mye bra respons! Takk, folkens  8)

Dette er et veldig interessant emne, det er så viktig å gjøre ting helhetlig og riktig, ikke minst når man bruker en del tid på det. Føler at jeg har gjort ting riktig til en viss grad, men fint å få optimalisert dette.

Hvor viktig er det å trene kondis i tillegg? Jeg tenker da først og fremst på i forhold til å prestere best på styrkeprogrammet, ikke for å løpe marathon. Har kondis i det hele tatt noe å si? Jeg har alltid vært slank men ikke løpt spesielt mye eller regelmessig de siste årene...

Mitt store mål nå er turen til San Diego og California tidlig i januar. Da skal jeg møte og bo hos jenta som jeg skrev om i denne tråden for en stund siden: http://godevibber.no/forum/index.php?topic=2516.0 "Hun var en sånn person som man bare umiddelbart forelsker seg i. Med utseendet som en 20 år yngre Jennifer Lopez, og personligheten til den mest ydmyke og hyggelige personen i verden, var hun bare helt vilt heit. Og hun var morsom, crazy, gi-faen-holdning på mange måter, men likevel seriøs når det gjaldt studier etc, og vanvittig takknemmelig over at hun fikk bo hos meg og henge med oss den helgen. I det hele en helt utrolig bra jente." California girls er god nok motivasjon for meg.

Så i januar skal jeg være på 76 kg. Dette skal jeg fikse ved fortsatt fokus på kalorioverskudd, og nå bedre trening.

Er ikke helt sikkert å spå hvor langt jeg kommer på ca 5 uker, men keen på å komme opp på:

85kg 5*3 i benkpress
115kg 5*3 i knebøy
135kg 5*1 i markløft
45kg 5*3 i militærpress
85kg 5*3 i reversed rows (forstod at dette var "lov" å erstatte den andre øvelsen med)

GTL venter!

I brings the ruckus to the ladies. Black man doing his thing, baby!

Claw

Kondisjonstrening vil ikke hjelpe på styrkeøkning eller muskelvekst, hvis jeg forsto spørsmålet ditt.
Om du har et mål om å øke kondisjonen er selvfølgelig kondisjonstrening ganske viktig.

Esteban

Ja, det var akkurat det jeg lurte på. Men i de perioder jeg trener litt kondis så føler jeg meg litt mer fresh på alle måter. Så jeg snur spørsmålet, hvor mye kondis kan/bør jeg trene før jeg ødelegger for styrketreningen? Jeg tenker da på kaloriforbrenning, vekt og slitasje på ben?
I brings the ruckus to the ladies. Black man doing his thing, baby!

Esteban

Det der med litt flere reps skal jeg prøve. Fortsetter med 5 reps i et par uker til før jeg tar 8 reps i 3 uker før jeg stikker til California. Muskelvekst yo.
I brings the ruckus to the ladies. Black man doing his thing, baby!

Claw

Du kan eventuelt prøve å kjøre 3x5 som vanlig, men etter siste settet kjører du 2-3 dropsett (ingen pause) på 8-10 reps hvor du tar av vekt for hvert sett. Prøv det en gang i uka i starten, noe mer kan gå utover progressjonen siden du kjører såpass høy frekvens =)

Esteban

Er det hensiktsmessig å variere i treningen, eller er det bare for å unngå å kjede seg?

Noe annet jeg alltid har lurt på: Hvor mye tror dere at fotballspillere tar på klassiske øvelser som benk, squat og markløft? Er klar over at det er stor forskjell på spilleres fysikk, men tenker da på de med gjennomssnittlig fysikk som Gamst Pedersen og David Beckham, og ikke på gærninger som Zlatan og ghanesiske midtstoppere.

Jeg så Gamst Pedersen på det litt kleine Best av de Beste på TV2 nylig, han var relativt frisk på alle øvelsene, men på chins så knuste han alle de andre med 20 repitisjoner mot 16 eller 17 på den beste av de andre.
I brings the ruckus to the ladies. Black man doing his thing, baby!