Starting Strength, men sliter med progresjon.

Started by Esteban, November 21, 2012, 00:10:24 AM

Previous topic - Next topic

Esteban

Har trent i 2 måneder på et program jeg har lest og hørt mye bra om, Starting Strenght. Programmet består av enkle baseøvelser på store muskelgrupper, og jeg liker den effektive måten det trener på. Jeg er ingen helt nybegynner med trening, og har alltid holdt meg i ok form.

Jeg er 74 kg, vil gjerne opp et par kg til, og er for tiden svært opptatt av å få i meg nok mat. Får i meg om lag 3200-3500 kalorier hver dag.

Programmet baserer seg på at jeg øker med 2.5 kg på hver øvelse for hver gang (bortsett fra på squat hvor jeg gåropp 2.5 kg annenhver gang siden jeg gjør denne øvelsen oftere enn de andre). Jeg tar 5 reps over 3 sett og øvelsene er disse:

Dag 1:
Benkpress 5*3, nå 77,5 kg
Flies med handtler: 10*2, nå 12 kg på hver hantel
Squat: 5*3, nå 95 kg
Markløft: 5*1, nå 100 kg
Chins med 10 kg i belte: nå 8-10 reps på første settet og 5-7 på andre settet avhengig av hvor sliten jeg er

Dag 2:
Militærpress med stang: 5*3, nå 37.5 kg
Squat: 5*3, nå 95 kg
Reversed rows: 5*3 70 kg
Chins med 10 kg i belte: nå 8-10 reps på første settet og 5-7 på andre settet avhengig av hvor sliten jeg er
Dips med 10 kg i belte: 10*2

Dette gjennomfører jeg veldig stabilt 3 ganger i uken, dvs gjennomsnittlig 1.5 ganger i uken hver på Dag 1 og Dag 2. Men nå merker jeg at jeg syns at det er vanskelig å gå opp 2.5 kg per gang per øvelse (også vanskelig selv om jeg bruker 2-3 ganger på samme kilonivå), føler at jeg stagnerer, særlig på øvelser som benkpress, militærpress og reversed rows (på reversed rows syns jeg det nesten er vondt i det hele tatt å løfte mer selv om jeg føler at jeg "egentlig" tror at jeg er kapabel til det).

Er det noen treningskyndige som har evnt innspill på programmet, og måter å bedre progresjonen min? Takk på forhånd!
I brings the ruckus to the ladies. Black man doing his thing, baby!

Esteban