WANNA GET SOM HEAD? - WEAR RED!

Started by janusface, December 31, 2012, 15:23:04 PM

Previous topic - Next topic

janusface

Det har lenge vært en kjent sak at menn er mer tiltrukket til "the lady in red".                                 

Kvinner som har eggløsning kler seg mer utfordrende og da gjerne i rødt.
Menn bruker mer penger på date dersom hun har rød kjole.

Pussig nok viser det seg at det motsatte er tilfellet: Kvinner blir svært tiltrukket til menn med røde klær.

Da menns fertilitet ikke endrer seg syklisk, må det skyldes andre mekanismer.

Tidligere studier har vist at rødt er koplet til styrke, makt og kompetitiv dominans: Tenk rød løper, konge med rød kappe, rødt kors etc.
Forfatterne spekulerer i at menn i rødt dermed blir vurdert til å ha høyere sosial verdi, som gjør dem mer attraktive for kvinner.

-Elliot, A. J., Kayser, D. N., Greitemeyer, T. , Lichtenfeld, S., Gramzow, R. H., Maier, M. A., & Liu, H.(2010). Red, rank, and romance in women viewing men. Journal of Experimental Psychology: General, 139, 399-417.

Femininist

Så ditt argument er at kvinner ikke tiltrekkes av synlige maktsymbol?
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

janusface

Det er ikke noen argumenter i teksten. Jeg referer til resultat fra en studie som viser at
kvinner tiltrekkes av menn med røde klær. Forfatternes tolkning er at rødt symboliserer høy sosial status
hos en mann.
I så kan man slutte logisk at røde klær på menn er et maktsymbol,
som kvinner åpenbart tiltrekkes av. 

vinteRR

Elsker når forskningsresultater blir tolket...

KANSKJE fargen RØD ikke har en årsak/effekt. Men har en SAMMENHENG.

KANSKJE menn som kler seg rødt generelt er mer komfortable med seg selv? Altså at de i mye større grad er TRYGGE på seg selv som er en tiltrekkende egenskap.

Ja, rød er en fin farge, men tviler sterkt på at dette er årsak/effekt.

janusface

Skjønte ikke setningen: Rød ikke har en årsak/effekt, men sammenheng.
Når de samme mennene ble vurdert som mer attraktive med rød skjorte, så
må vel den røde skjorten ha vært årsaken.
Poenget er at det er et faktum at kvinner synes menn i denne studien var mer attraktive
i rødt, om dette skyldes ren seksualbiologi (som hos en rekke dyreartet) eller
mer moderne sosiokulturelle forhold (der rødt blir forankret til attraktivitet) er vel noe usikkert.
Man skulle anta at det var flere gutter som gikk med røde klære, dersom det
i signifikant grad økt reproduksjonsevnen.
Men igjen: Kanskje det at ikke flere menn går med rødt,
vil gjøre effekten enda større. Det blir peacocking.

Lars GV

Rød er også en farge som "tar mer plass", det syntes mer samtidig som det er en behagelig farge for øynene. Rødt slips til dressen f.eks er et vanlig virkemiddel for å få mere oppmerksomhet da det rett og slett krever oppmerksomhet.

Jeg syntes dog det fort kan bli tryhard når jeg ser folk i røde dressjakker f.eks, det blir for mye. Rød skjorte kan være ganske kult, men da til en anledning, ikke til hverdags(skriker for mye etter oppmerksomhet).
Motstand skaper smerte. Aksept skaper frihet.

Oppdragelse slutter ikke når du flytter hjemmeifra, det er da den virkelig begynner.

Femininist

Quote from: soultaker on December 31, 2012, 16:33:33 PM
Det er ikke noen argumenter i teksten. Jeg referer til resultat fra en studie som viser at
kvinner tiltrekkes av menn med røde klær. Forfatternes tolkning er at rødt symboliserer høy sosial status
hos en mann.
I så kan man slutte logisk at røde klær på menn er et maktsymbol,
som kvinner åpenbart tiltrekkes av. 

Nå når jeg leser teksten i etterkant vet ikke helt hvordan jeg klarte å lese feil. I første runde leste jeg at kvinner ikke tiltrekkes av rødt, og da ga ikke innlegget mening ;) Beklager det.

Bruken av utfordrende farger, slik som rødt, tyder på selvtillit og trygghet noe som i seg selv er tiltrekkende. Samtidig så krever kontraster, som sterke farger, oppmerksomhet og det sørger for at en får "flere muligheter". Er det flere som ser deg, så er det flere som vil synes du er attraktiv, sett at en ikke kler seg som en klovn selvfølgelig ;) I tillegg gir økt oppmerksomhet en økt selvtillit.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Potet

Link til hele publikasjonen: http://www.apa.org/pubs/journals/releases/xge-139-3-399.pdf

Kanskje vi aktivt skal jobbe med å havne i slosskamp alle mann og få masse deilig rødfarge smurt over ansiktene våre? Kanskje det er derfor visse doouchbags prøver å komme i slosskamp på byen hele tiden, for de vet at rødfargen i blod et tiltrekkende og slossing viser dominans? :)

Jeg har ikke lest gjennom hele publikasjonen nøye, men forskningen er basert på et relativt lavt utvalgt (rundt 30) Flere små eksprimenter er blitt brukt for å belyse saken fra flere sider. I utgangspunktet er dette en veldig smart metode som skal luke ut visse variabler som spiller inn. Problemet er at de små eksprimentene hver for seg kanskje ikke gir den beste. Man fikk ikke sett bildene som ble brukt, så da er det mye vanskeligere å si noe, men jeg vil tro at det er andre faktorer som også spiller inn. Var ansiktsutrykket som ble brukt på bildene HELT like? Passet rødfargen vesentlig bedre til hudtonen til mannen på bildet? Bildene ble også tatt med et utsnitt over overkroppen, så helheten av antrekket ble ikke vist. Resultatene i det ene eksprimentet viser også at antatt status og generell fysisk attratkivitet påvirketi større grad (signifikant nivå, det var det ikke når fargene ble sammenlignet) om de ønsket å ha sex med personen.

Høystatusmenn tørr gjerne bruke litt andre farger enn det som er vanlig. Rødt assosieres med høystatus, men er nok ikke tiltrekkende i seg selv (gitt at rød ikke passer bedre til hudtoenee, øynene ++). Om man fokuserer kun på farge og ikke ikke på det som er vktigere som passform og helhet, vil man gå i en en stor felle. Selv om det skulle vise seg at rød er den mest tiltrekkende fargen behøver ikke det å bety at det er fargen som er best for deg. Selv har jeg gått mye med rødt, men merket ikke noe betydelig forskjell når jeg brukte det - uten at det skal være et bevis for at publikasjonen kun er tull. Leser man disksjonsdelen av publikasjonen påpekes det også tydelig at det er andre variabler (f.eks. hudtone) som påvirker og at det er mange variable som gjør at man ikke helt kan hoppe til konklusjoner selv om deler av ekspemintet peker på at rød er en mer tiltrekkende farge.
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

Stemning

Menne... hvorfor snakke om dette? Man kan jo ikke forske på sjekking. ;)

(Utrolig gøy link PO-TA-TOES)

Meauw

Når jeg har på meg mine mørkerøde levis, så vet jentene at DET skjer!
Neida, eller, jo. Har fått flere kommentarer fra gutter som faktisk har referert til at rød er tiltrekkende, og at jeg tydeligvis prøver å vise meg frem for jentene vi sitter med. Buksene er ikke lik tiltrekkning i seg selv, men de kommentarene gjør meg attraktiv når jeg bare smiler og ikke bryr meg.

Potet

Quote from: godevinger on January 27, 2013, 12:14:06 PM
Når jeg har på meg mine mørkerøde levis, så vet jentene at DET skjer!
Neida, eller, jo. Har fått flere kommentarer fra gutter som faktisk har referert til at rød er tiltrekkende, og at jeg tydeligvis prøver å vise meg frem for jentene vi sitter med. Buksene er ikke lik tiltrekkning i seg selv, men de kommentarene gjør meg attraktiv når jeg bare smiler og ikke bryr meg.
Har nok mye med at du tørr å skille deg ut med de buksene. Og så er du mer på når du har på deg buksene fordi du har hatt gode opplevelser når du har hatt på deg buksene og dermed forbinder å være in the zone med å være i buksene. En slags placebo. Med så lenge det funker bryr ikke folk seg om det er placebo eller ikke, for det er resultatene man er ute etter :)

Min mojo-skjorte er tilfeldigvis bugunderrød, men grunnen til at jeg får mojo er nok mer at det er den nyeste skjorten av dermed den jeg bruker mest nå som jeg er på et høyere nivå både sjekkemessig og klesmessig.
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

Potet

Quote from: Ananas on January 27, 2013, 14:54:44 PM
Gjelder bare hvis man kler seg etter hvordan man "føler" seg. Hvis en utiltrekkende noob går med rødt fordi han så Johnny Depp gå med det henn dagen, så hjelper det jo han svært lite.
Grøss, og det gjerne kombinert med for mange farger, dårlig passform og dårlig kroppsspråk.
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!