Trenger kosthold tips (muskelbygging)

Started by Slaktern, February 02, 2013, 21:50:06 PM

Previous topic - Next topic

Koraboros

Quote from: lamasen on February 04, 2013, 15:43:35 PM
Hadde det vært så jævla vanskelig adferd vi vært utdødd for lenge
Siden allihop
Det her er nøyaktig hva trådstarter IKKE spurte om. Han spurte om råd for å oppnå maksimalt resultat, ikke bare "bra nok til å overleve".


Nå er jeg langt i fra noen ekspert, men min oppfatning av hva som er optimalt er som følger:
* Sunt, variert kosthold med mye proteiner og karbohydrater
* Proteintilskudd for å være sikker på at kroppen får nok av det
* Karbohydrater og proteiner etter trening
* Evt. også kreatin og andre ting som nevnt her: http://fitnessbloggen.no/kort-og-langt-om-kreatin/ (med forbehold om at jeg ikke har prøvd det og ikke vet om det funker).

Claw

Det eneste du trenger er:
- Tilstrekkelig med proteiner
- Kaloriinntak ift. hvordan du vil regulere kroppsvekt
- Tung styrketrening

Du trenger ikke veie og registrere alt hver dag for å vite at du får dette. Spiser du gode porsjoner kjøtt, fisk, fugl etc. daglig skal det mye til å få i seg for lite protein. Hvis du absolutt ikke vil telle kalorier kan du spise deg "litt mettere enn vanlig", det blir selvfølgelig veldig på feelingen, men det kan fungere bra.

Meauw

Leser meg for tiden masse opp på akkurat dette, og har foreløpig konkludert med at forsking sier at får å bygge muskler, så MÅ du ha et stort overskudd av kalorier. Dette er så key. Her er et eksempel for å sette ting i perspektiv: Du kan i praksis løfte hardt 5 ganger i uken og nærmest stå stille resultatmessig, om du ikke spiser nok. Mens om du trener en gang i uken og ellers spise masse, så vil du få resultater.


Lars GV

Quote from: Claw on February 05, 2013, 23:18:04 PM
Du trenger ikke veie og registrere alt hver dag for å vite at du får dette. Spiser du gode porsjoner kjøtt, fisk, fugl etc. daglig skal det mye til å få i seg for lite protein. Hvis du absolutt ikke vil telle kalorier kan du spise deg "litt mettere enn vanlig", det blir selvfølgelig veldig på feelingen, men det kan fungere bra.

Min erfaring er at det kommer litt an på hva slags forhold man har hatt til mat tidligere. Jeg trener for å legge på meg, og går ut i fra at jeg trenger 1.8gram protein pr.kilo kroppsvekt. Da jeg regnet ut dette og så på proteininnholdet i matvarene jeg kjøpte inn ble jeg overrasket over hvor mye jeg faktisk måtte spise, og hvor kresen jeg måtte være på matvarene. Det har blitt trening i seg selv for meg å spise nok hver dag ;D
Motstand skaper smerte. Aksept skaper frihet.

Oppdragelse slutter ikke når du flytter hjemmeifra, det er da den virkelig begynner.

Potet

Quote from: Lars GV on February 15, 2013, 15:53:13 PM
Quote from: Claw on February 05, 2013, 23:18:04 PM
Du trenger ikke veie og registrere alt hver dag for å vite at du får dette. Spiser du gode porsjoner kjøtt, fisk, fugl etc. daglig skal det mye til å få i seg for lite protein. Hvis du absolutt ikke vil telle kalorier kan du spise deg "litt mettere enn vanlig", det blir selvfølgelig veldig på feelingen, men det kan fungere bra.

Min erfaring er at det kommer litt an på hva slags forhold man har hatt til mat tidligere. Jeg trener for å legge på meg, og går ut i fra at jeg trenger 1.8gram protein pr.kilo kroppsvekt. Da jeg regnet ut dette og så på proteininnholdet i matvarene jeg kjøpte inn ble jeg overrasket over hvor mye jeg faktisk måtte spise, og hvor kresen jeg måtte være på matvarene. Det har blitt trening i seg selv for meg å spise nok hver dag ;D
Melk og særlig nøtter er fine proteinkilder som også har mye energi (går opp i vekt på en sunn måte).
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

Eh

2g protein pr kilo kroppsvekt
1g fett pr kilo kroppsvekt
Fyll i ønsket mengde karbohydrater for å nå kalorimengden du skal ha i deg.

Oppfyller du makromålene dine kan du spise hva du vil.

vinnersmilet

Quote from: godevinger on February 15, 2013, 12:39:44 PM
Leser meg for tiden masse opp på akkurat dette, og har foreløpig konkludert med at forsking sier at får å bygge muskler, så MÅ du ha et stort overskudd av kalorier. Dette er så key. Her er et eksempel for å sette ting i perspektiv: Du kan i praksis løfte hardt 5 ganger i uken og nærmest stå stille resultatmessig, om du ikke spiser nok. Mens om du trener en gang i uken og ellers spise masse, så vil du få resultater.
[/quote

Kilde?

Femininist

Quote from: Eh on February 16, 2013, 11:24:29 AM
Oppfyller du makromålene dine kan du spise hva du vil.

In other words; micronæringsstoffer er oppskrytt? :p
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Eh

Quote from: Femininist on February 19, 2013, 17:20:22 PM
Quote from: Eh on February 16, 2013, 11:24:29 AM
Oppfyller du makromålene dine kan du spise hva du vil.

In other words; micronæringsstoffer er oppskrytt? :p

Jepp.



Neida, men med et variert koshold som inkluderer frukt, grønnsaker og sånn vil man kunne nå mengden man skal ha. Hvis ikke kan man spise multivitnaminer.

vinnersmilet

#24
Er best å ta vitaminer med mindre du planter dine egne epletre og mater din egen ku med f0r grodd fra et jorde du har tatt jordprøver av. Når du ser det slik blir mikros ganske irrelevant fra et kroppsfett/muskelbygging perspektiv.

Hadde tenkt å være kul å droppe å forklare hva jeg begrunner dette med fordi jeg ikke vil skape panikk.

Men... jeg liker panikk når det ikke rammer meg selv!

Misson 1: gå å finn kildene til mikronutrient innholdet i norske kjøttmat og hva slags undersøkelse de bygger på og fra når.

note: jeg er ingen ekspert på hverken trening eller kosthold, derfor så spør jeg gjerne når folk sier ting som jeg ikke har hørt før

Femininist

Quote from: Eh on February 20, 2013, 13:25:11 PM
Neida, men med et variert koshold som inkluderer frukt, grønnsaker og sånn vil man kunne nå mengden man skal ha. Hvis ikke kan man spise multivitnaminer.

Enig der, men et kosthold med bare fokus på makronæringsstoffer inneholder ikke nødvendigvis frukt, grønnsaker, fisk og sånn ;)

Vinnersmilet, nå forstår jeg ikke helt hva du prøver å få frem i innlegget ditt, men mikronæringsstoffer er viktig i forhold til at kroppen skal klare å benytte seg av maten den får i seg, testosteronproduksjon og en rekke andre prosesser i kroppen for å få kroppen til å fungere optimalt og å bygge muskler =)
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

vinnersmilet

#26
Sorry, jeg liker å være hemmelighetsfull. Men hvis du vil ha alt i det åpne.

Alle mikronutrientverdiene staten oppgir for norsk kjøtt er basert på alt fra 21 til 30 år gamle data. Legg til økningen i bruk av kraftfór, problemet med utarmet jord det dyrkes på og følgene av de industrielle landbrukes og så har du null bevis for at kjøttet ditt inneholder mikro-n'ene i dag.

Spiser vitaminer og er glad for at de fins personlig

edit: hoff burde holde meg unna treningstråder!! har mista min 1 karma allerede!

Femininist

#27
...og nettopp derfor er det viktig å tenke på mikronæringsstoffer og spise grønnsaker, i tillegg til å tenke på makronæringsstoffer.

Edit; var ikke jeg som ikke likte det du skrev, og jeg har også mistet karma iløpet av dagen. Hater karmasystemet
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

vinnersmilet

Hvordan kan du stole på hvor eplet kommer fra og hva slags prosess den har vært gjennom ? Tror du vi er skånt fra hestelasagne  8) fordi vi bor i rike norge? Vi importerer mye av vår frukt og grønnsaker. Det er derfor jeg mener man uansett må ha ta tilskudd og mat som kilde blir underordnet. Det er alt jeg sier, takk for meg og hadet bra treningstråd.

Femininist

Så du stoler mer på syntetisk tilskudd enn mat?
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.