Bøker om selvutvikling / sjekking

Started by Tassorone, June 18, 2013, 22:29:23 PM

Previous topic - Next topic

Tassorone

Fant ingen liknende tråd her inne så starter herved en tråd som kan brukes for å anbefale bøker som DU personlig har lest som har hjulpet deg angående selvutvikling og/eller sjekking. Jeg har følgende bøker som jeg har nylig lest og kan anbefale:

1. Think and Grow Rich, Napoleon Hill - Noe gammeldags, men mye av det har fortsatt utrolig mye verdi og prinsippene er såpass universale at de kan anvendes til alt i livet; om det er å tjene mer penger, få de jentene du vil ha eller å lykkes i familieforholdene dine. For å få mest ut av denne boka, ikke skumles gjennom den. Bruk god tid på hvert kapittel, og gjør for guds skyld øvelsene som er forklart. Stol på meg - de fungerer!

2. The Power of Now, Eckhart Tolle - Dette er en "must" for alle som driver med sjekking. Du vil lære, gjennom endel teori og praktiske eksempler hvordan du kan komme ut av vanskelige tankemønstre, miste egoet ditt og komme deg over i det Eckhart Tolle kalle for "The Now". Som betyr å ha mer tilstedeværelse og en klarere og mer fornuftig tankegang. Denne boka har forandret livet til millioner av mennesker, og har du ikke lest denne ennå er det bare en ting å gjøre.

3. The Way of the Superior Man, David Deida - En bok som beskriver maskulin og feminin energi mellom menn og kvinner på en meget bra måte. Denne boken fikk meg bl.a til å innse hvorfor så mange forhold går i dass, og hvorfor jenter ikke blir tiltrukket av menn uten en utpreget maskulin energi. Også endel nyttig i forhold til sex her, og hvordan man kan skape gode og velfungerende forhold, uansett om det er snakk om kjæreste eller bare en FB er dette gull verdt.

4. Personal Development for Smart People, Steve Pavlina - Ikke like kjent som de foregående bøkene, men denne boken er kanskje den mest undervurderte selvutviklingsboka etter min mening. Lettlest og meget anvendelig. Prinsipper som autoritet, tillit, verdi, intelligens, integritet, kjærlighet, sex osv blir nøye forklart. Det geniale med denne boken er at den er delt i to: 1. del forklarer prinsippene og 2. del sier kort og konsist hvordan du kan bruke de i praksis i livet ditt. Eks. hvordan du kan leve et liv med mer autoritet, integritet osv. Mye praktiske øvelser her også som er gull verdt. Spesielt et kapittel om hvordan du kan endre vaner er utrolig nyttig, og noe som har hjulpet meg mye i forhold til å bryte dårlige vaner og å skaffe nye. Terningskast 6!!

5. 7 habits of Highly Effective People, Steven R. Covey - Boka som Tyler Durden har skrytt opp i skyene ved flere anledninger. Den har utrolig mye verdi, særlig med tanke på å få en struktur i livet ditt og for å bli mer produktiv i hverdagen. Hvert kapittel inneholder en eller flere oppgaver som får deg til å sette disse prinsippene i bruk i livet ditt med en gang. Jeg har personlig aldri vært et ordensmenneske, og kan si at etter jeg leste denne boka gikk det opp et lys for meg hvor nyttig det kan være å ha et slags "kart" over livet ditt, dine vaner og rutiner og hva du faktisk bruker tiden din på.

6. The New Earth, Eckhart Tolle - I denne oppfølgeren til The Power of Now, blir det enda nøyere forklart hvordan egoet ditt påvirker deg og styrer tankegangen din. Jeg mener personlig denne boka er enda bedre enn The Power of Now, rett og slett fordi den setter prinsippene om ego og selvbilde i et mer økologisk perspektiv, noe som gjør det lettere å forstå det og relatere til livet ditt. Jeg fikk sykt mange aha-øyeblikk da jeg leste denne boka, nettopp pga situasjoner og erfaringer jeg har opplevd, men ikke forstått den egentlige grunnen til. Hver eneste side i denne boka har utrolig verdi. Hvis du skal lese en bok i sommer, les denne!
Go the extra mile. It's worth it.

Selveste

Bra post! Handler The New Earth og The Power of Now om det samme? Altså dekker The New Earth det meste, eller bør man lese begge bøkene?

Egil GV

Quote from: Selveste on June 19, 2013, 00:13:20 AM
Bra post! Handler The New Earth og The Power of Now om det samme? Altså dekker The New Earth det meste, eller bør man lese begge bøkene?

Les power of now først og så the new earth ;)
Gjør en ting du er redd for hver dag!

VB

En bok som alle burde lese er "How to win friends and influence people" av Dale Carnegie, den er fra 1936 men fortsatt like relevant den dag i dag.

http://en.wikipedia.org/wiki/How_to_Win_Friends_and_Influence_People

For meg er det den beste boka jeg har lest.

Ellers hvis noen vil ha sex tips så er det en tråd for bøker om sex her,
http://godevibber.no/forum/index.php?topic=2194.0

Habbi

Quote from: VB on June 19, 2013, 10:13:28 AM
En bok som alle burde lese er "How to win friends and influence people" av Dale Carnegie, den er fra 1936 men fortsatt like relevant den dag i dag.

Nylig relansert i ny utgave(2013) i Norge. Du finner den i de fleste bokforhandlere i dag under tittelen "Hvordan vinne venner". Forøvrig en bok som i utgangspunktet kan puttes på pensumlisten til mange studier(lærer, psykologi, pedagogikk etc), så hvis navnet skremmer kan man fint bruke en slik unnskyldning. Ligger som oftes under "Selvutvikling" men finnes også under pedagogikk.

Toshi

2 av mine favoritter er Atlas Shrugged(Ayn Rand) og No More Mr.Nice Guy(Robert Glover).

Setter man seg ned og blar litt i de, så tror jeg man fort finner ut om de er noe man vil lese. Begge handler i stor grad om å ta ansvar for seg selv og være stolt av det.

Jeg tror det er greit å ha lest noe Tolle og Deida før man leser Atlas Shrugged, og ikke se filmen først om man i det hele tatt har et fnugg av interesse for boken. No More Mr. Nice Guy er rask å lese.

Meauw

How to win and influence people spiller på poenget "what is in it for me?" og hvordan du får det du vil ha ved å gi andre det de vil ha. Det beste med boken er dens evne til å finne gode eksempler til alle prinsippene.

New Earth er etter min mening the Da Vinci Code innenfor selvutvikling. Godt skrevet, godt hypet, og mye "Oh my gawd"-moments, men klarte ikke å leve meg inn/tro på det han skrev pga. merkelige koblinger og referanser.

Skumleste 7 habits of Highly Effective People, skal lese den ordentlig igjen over sommerferien, og skal gi Tolle en ny sjanse ved å lese The Power of Now.

Av de som ikke allerede er nevnt, så anbefaler jeg jeg en gammel juvel: The Book of Pook. http://www.djbible.classicalgasemissions.com/book_of_pook.pdf

At denne fyren skrev dette før både Mystery og Tyler Durden kom på banen er imponerende.

Potet

Fortsatt ingen som har nevnt en viss bok skrevet av Andreas GV ;)
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

Unloved

Ikke akkurat om sjekking, men du verden hva den gjorde for selvfølelsen...

Elsk deg selv av Wayne W Dyer.... Tittelen på norsk er idiotisk, den orginale er bedre (Your erroneous zones).

Stanley

#9
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

VB

Quote from: Selvtillit on June 19, 2013, 18:47:07 PM
Boka til Dale Carnegie er vel også verdens mest solgte etter Bibelen?

Nope, men den er på lista over bøker med mellom 10 og 20 millioner kopier solgt,

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_books

Tassorone

Quote from: Meauw on June 19, 2013, 15:46:54 PM
How to win and influence people spiller på poenget "what is in it for me?" og hvordan du får det du vil ha ved å gi andre det de vil ha. Det beste med boken er dens evne til å finne gode eksempler til alle prinsippene.

New Earth er etter min mening the Da Vinci Code innenfor selvutvikling. Godt skrevet, godt hypet, og mye "Oh my gawd"-moments, men klarte ikke å leve meg inn/tro på det han skrev pga. merkelige koblinger og referanser.

Skumleste 7 habits of Highly Effective People, skal lese den ordentlig igjen over sommerferien, og skal gi Tolle en ny sjanse ved å lese The Power of Now.

Av de som ikke allerede er nevnt, så anbefaler jeg jeg en gammel juvel: The Book of Pook. http://www.djbible.classicalgasemissions.com/book_of_pook.pdf

At denne fyren skrev dette før både Mystery og Tyler Durden kom på banen er imponerende.

Som Egil nevnte ovenfor her er det anbefalt å lese The Power of Now først. Da vil du forstå prinsippene bedre så det blir lettere å relatere eksemplene til ditt eget liv.

Virket interessant den e-boka der, skal leses så fort jeg får tid! :)
Go the extra mile. It's worth it.

Tjodleik

"You can have what you want" av Michael Neill. Mye fornuftig, blant annet om hvorfor vi gjør som vi gjør i gitte situasjoner, og strategier for å håndtere disse fellene. En del av det han skriver flyr rett i trynet på "tradisjonell" PU-teori, men alt i alt er det den boken som har gitt meg mest når det gjelder selvutvikling.

Josep_

Quote from: Tassorone on June 19, 2013, 21:53:30 PM
Quote from: Meauw on June 19, 2013, 15:46:54 PM
How to win and influence people spiller på poenget "what is in it for me?" og hvordan du får det du vil ha ved å gi andre det de vil ha. Det beste med boken er dens evne til å finne gode eksempler til alle prinsippene.

New Earth er etter min mening the Da Vinci Code innenfor selvutvikling. Godt skrevet, godt hypet, og mye "Oh my gawd"-moments, men klarte ikke å leve meg inn/tro på det han skrev pga. merkelige koblinger og referanser.

Skumleste 7 habits of Highly Effective People, skal lese den ordentlig igjen over sommerferien, og skal gi Tolle en ny sjanse ved å lese The Power of Now.

Av de som ikke allerede er nevnt, så anbefaler jeg jeg en gammel juvel: The Book of Pook. http://www.djbible.classicalgasemissions.com/book_of_pook.pdf

At denne fyren skrev dette før både Mystery og Tyler Durden kom på banen er imponerende.

Som Egil nevnte ovenfor her er det anbefalt å lese The Power of Now først. Da vil du forstå prinsippene bedre så det blir lettere å relatere eksemplene til ditt eget liv.

Virket interessant den e-boka der, skal leses så fort jeg får tid! :)

"A New Earth" er også knallbra, fra Eckhart Tolle :)

Savvy

Quote from: Tassorone on June 18, 2013, 22:29:23 PM
Fant ingen liknende tråd her inne så starter herved en tråd som kan brukes for å anbefale bøker som DU personlig har lest som har hjulpet deg angående selvutvikling og/eller sjekking.

Har lest 10-15 bøker innen sjekking. Eneste bøkene jeg anbefaler innen sjekking er 60 years of challange og GV boka til Andreas.

Mange gode forslag her på bøker angående selvutvikling. Min favoritt er Think and Grow Rich.