Hvordan si ting interessant?

Started by Smooth, August 02, 2013, 15:11:10 PM

Previous topic - Next topic

Smooth

Når man hører at 90% av det man sier, ikke er ord, så betyr det at det er måten man sier ting på som gjør ting interessant. Men hvordan sier man ting interessant?

SpantaX

Hmm.. Tror nok et godt eksempel her kan være å se på gode stand-up komikere. Legg merke til hvordan de forteller historier:
Hvor detaljerte de er.
Hvor lange pauser de tar.
Når de tar pauser.
Hvordan de bygger opp historien.
Hvordan de gestikulerer og bruker kroppsspråk.

Jeg digger å leve meg inn i en historie til en god komiker. Ler så jeg griner :)
"Don't trust quotes on the Internet" - Abraham Lincoln.

Roark

#2
slettet

Dwerg

En god ting kan være å smile litt lurt når du sier noe morsomt. Uansett hva du gjør så ikke bryt ut i latter rett etter du har fortalt noe, det er bare rart når du oppdager at ingen andre ler.

urutinert

Ikke noe jeg kan spesielt godt selv, men hvis du skal fortelle en historie, for eksempel om at en sydentur eller lignende, fortell om opplevelsen det var å være der. Viktig å begrense bruken av jeg. Ikke noe jeg har fått rukket å teste i praksis enda, men hørte det på en podcast om samtaleteknikker i dag:)
Do something today that your future self will thank you for.

VB

Si ting som underholder deg selv og som du liker å snakke om.

Bare husk å vær åpen for å lære nye ting og for å la andre overbevise deg om at ting du nødvendigvis ikke liker kan være interessante ellers kan du bli oppfattet som en selvopptatt idiot.

Dwerg

Quote from: urutinert on August 02, 2013, 19:55:41 PM
Ikke noe jeg kan spesielt godt selv, men hvis du skal fortelle en historie, for eksempel om at en sydentur eller lignende, fortell om opplevelsen det var å være der. Viktig å begrense bruken av jeg. Ikke noe jeg har fått rukket å teste i praksis enda, men hørte det på en podcast om samtaleteknikker i dag:)

Gjør den feilen mye, og trenger å slutte med det. Oppfattet det idag og det er interessant at du skriver det. Takk for at du påpekte det, ble mer bevisst på det :)

(Legg merke til at bruken av "jeg" er fraværende i dette innlegget)

FatBoy

Engasjement! (med andre ord snakk om det du selv syns er interressant, eller sett deg inn i samtaleemnet)
Underholde seg selv.

Ro. (I motsetning til det å forte deg å snakke fordi den underliggende antagelsen er at hun ikke vil høre, med andre ord, tør å ta pauser OM du føler det er på sin plass.)

Du stoler på at det du sier er interressant.

Evt fortell noe som er litt pinlig eller fortell noe som "koster", noe som bygger tillit. Ofte får det den andre personen til å tørre og ville dele noe lignende.

Følelsesmessig +/- i motsetning til emotional flatline. ("gi" både negative og positive følelser, ikke kun fakta)

Beskrivelser av sanseintrykk (om man forteller en historie)

Understrek med stemmebruk (bli hørt!), tonefall (ikke prat som en uengasjert robot!), kroppspråk (understrek med hendene eller bruk kroppen til å vise sinnstemninger), øyenkontakt og ansiktsutrrykk.

En ting jeg gjør noen ganger er å "spille ut scener" eller altså, heller enkeltreplikker, for å gjøre det levende, mest med fokus på humor. ( se for deg f eks at du forteller om en som gjorde noe teit , ((som forsåvidt kan være deg selv!)) og lag "dum stemme" og "dumt ansiktsuttrykk")


Det er interressant at noen som har basic`en inne kan som Roark nevner senke lista for hva man snakker om og virke interressant nettopp fordi man tør å prate om noe som i seg selv er uinterressant. Man behøver ikke å imponere, og blir derfor en interressant person! (Som en normal samtale som man har med gode venner, man tenker ikke gjennom hva man skal si på forhånd og man har ingen høy standard for samtaleemnene, man stoler på at kompisen ikke dømmer eller går eller sier "jeg må gå og danse!" haha. Det er lite press i samtalen, alle kan bidra.

Og at i samme gate, at om en person som framstår som usikker, snakker lavt, har vikende blikk, "krymper seg" under sosialt press, stemmen er flat og robotaktig osv, så kan han ha så interressante historier som helst, uten at det framstår som noe særlig interressant. Han "fanger ikke oppmerksomheten til publikummet sitt", og man får kanskje lyst til å avbryte og fortelle om sine egne ting! :-D


@urutinert og dwerg, hvorfor skal man begrense bruken av ordet "jeg"?

JEG (!) mener at bruken av "jeg" har sin plass med mindre man er en person som KUN snakker om seg selv eller ikke slipper til andre, som et slags støttehjul på veien til å avlære en egoistisk framtoning! :) (meg, meg meg!)

Fordi, om du prater med ei jente, vil hun vite noe om deg, og du vil helst male et bilde av hvem du er.
F eks å fortelle om hva du brenner for osv, eller hva du liker / misliker.
Man gir av seg selv, tør å vise hvem man er og hva man står for og kan skyte inn litt emotional spikes på en og samme tid.

Altså, så lenge man slipper til andre så de kan få si litt "jeg" de også?

Fatbwoiii

Carebear

#8
Jeg tenker:

1) Du må tro på at det du sier er interessant for lytterne (eller som tidligere har blitt sagt: synes det er interessant selv).
2) Du må ikke være redd for å ta pauser (visst du er redd for å ta pauser sier du egentlig at "Jeg tror ikke at dere synes dette er interessant, men jeg sier det likevel").
3) Du må ikke være redd for å bytte tema. Skjer typisk dersom noen av de du snakker med har opplevd noe lignende, og begynner å spørre om noe, eller skal fortelle en del av sin egen historie. La det gå. Det er ikke så viktig at du får fortelle hele historien din ferdig.
4) Du må allerede være i en posisjon som gjør at folk tillater deg å begynne å snakke. Du kan ikke forvente , dersom alt du har sagt til nå har vært uinteressant, at folk skal høre på akkurat denne historien.
5) Det kan være lurt å tenke at dette forteller du fordi du vet at de kommer til å få noe ut av det du sier (en slags verdi).
6) Det MÅ ikke ha noe med konteksten å gjøre, men det er en fordel.

- Funshine Bear loves to play and tell jokes all the time, but sometimes forgets that there are times in life you must be serious.

[url="http://lolpics.se/pics/12317"]http://lolpics.se/pics/12317[/url].

Bananonym

Det å bli flink til å fortelle historier tror jeg innebærer mer øving enn noe annet. Til å begynne med tror jeg den letteste måten å bli god på er er å holde det kjapt, konsist og enkelt. Vær engasjert og snakk tydelig.

En god historie burde ha en start, setup og et klimaks. Start historien med en liten teaser som gjør folk interessert i å høre mer, som kan være en enkel uttalelse som feks "En gang fikk jeg blackout på festival og våknet opp på en annen øy." Denne uttalelsen burde selvfølgelig være i sammenheng i samtalen og komme på et naturlig tidspunkt. Kanskje under en diskusjon om blackouts. Bruk minimalt med tid på midtdelen der du setter opp det nødvendige som folk må vite, her fyller du bare inn info og bygger opp spenningen litt. Dette er bare filler-info og burde kortes ned så mye som mulig uten at historien mister sammenheng. Klimakset i fortellingen burde (men trenger ikke være) en morsom, uforventet twist. "Det viste seg at det var sommerhytta til Jan Teigen!", "Jeg trodde jeg gikk inn på soverommet til jenta men gikk rett inn på kjøkkenet og der stod faren!" etc.

Avslutningen burde være kjapp og enkel og bare fortelle akkurat det lille som skjedde som er nødvendig for å knytte knuten sammen. Dette kommer etter klimakset og er det for langt kan folk beygnne å kjede seg.

Roark

#10
slettet

Bananonym

Er ikke så mye Mystery Method gitt, egentlig mer grunnleggende dramaturgi.

Kjetil GV

#12
Quote from: FatBoy on August 03, 2013, 13:09:15 PM
@urutinert og dwerg, hvorfor skal man begrense bruken av ordet "jeg"?

Hey.

Det er ikke farlig å bruke ordet jeg, men man kan godt prøve å ikke overbruke det. Prinsippet det snakkes om her er når man skal fortelle om noe man har opplevd, og fremfor å si Jeg gjorde ditt, og jeg gjorde datt, så skal man heller snakke om selve opplevelsen og hvordan den var. Og helst også dra inn den du snakker med for å høre om de har opplevd noe liknende og kan relatere. Og kan de ikke relatere så kan man beskrive det utdypende med følelsesladde ord og prøve vinkle det slik at de forstår hva som var kult med opplevelsen.

Skal forsøke å illustrere det med et par eksempler:

Eks1 med masse "jeg" og få følelsesladde og beskrivende ord: Jeg reiste til skogs og var på teltur i helgen. Jeg fisket hele dagen. Jeg ble veldig varm i solen for det var blå himmel uten en sky hele helgen, så jeg tok et bad. Jeg fikk 5 fisk som jeg stekte til middag. Jeg hadde med telt. Jeg svettet som en Gud om natten da det var jævlig varmt i teltet.

Eks2 uten så mange "jeg" og med mer følelser: Fy faen å deilig det var i helgen ass. Jeg elsker å dra på tur, og det var digg å få stressa skikkelig ned. Var helt utrolig digg å komme seg vekk fra byens kav og mas og bare nyte stillheten. Har du prøvd å sove i telt før? Det er såå digg. Man sovner som en stein etter å ha vært ute i frisk luft hele dagen. Alt man gjør på tur blir så mye bedre. Maten blir kjempedigg. Til og med brødskiver med svett ost smaker digg nok på tur. Og det beste av alt er at man ikke har hastverk og kan nyte alt man gjør i eget tempo. Været var helt fantastisk og det var mulig å gå og fiske i bar overkropp. Slikt vær er det langt imellom. Reine sydentemperaturen. T-skjorta klistret seg til kroppen så det kveldsbadet var helt nydelig. Fisken beit som bare det også, så det var dritkult. Har du prøvd å fiske i ferskvann? Kjedelig? Ja, jeg kan skjønne det, men det er ikke bare det å stå å vente på å få fisk som er poenget. Spenningen før det biter på. Stillheten man nyter. Kanskje man ser noen dyr mens man venter på at fisken tar. Også er det jo dritdigg med nystekt ørret da hvis du liker fisk. Det var reine luxusmåltidet. Hadde med rømme og sjalottlauk og et par pils. Hadde ikke bytta det med en tur på restaurant engang. Det bare må du prøve en gang...

Ser du forskjellen? Nå er ikke jeg forfatter akkurat, men jeg har på følelsen at historien i eks 2 høres "bedre" ut enn i eks 1.


Coaching: [email]kjetil@godevibber.no[/email]

Dwerg

Jeg har en tendens til å legge frem en historie på lignende måte som eks1, og kan se at folk synes det er kjedelig å høre på.
Det innlegget åpnet øynene litt, og det skal testes ved neste anledning. Eksemplene var veldig nyttige.

urutinert

@Måka; takk for at du svarte for meg :) Har vært borte fra PC'en et par dager, så det er derfor jeg ikke har svart  :)
Do something today that your future self will thank you for.