Et kjapt spørsmål om kulturforskjeller

Started by Zervs, August 22, 2013, 00:08:02 AM

Previous topic - Next topic

Zervs

Satt å diskuterte kultur og skolesystem med en utenlandsk medstudent fra Asia og fortalte at vi blant annet har Sløyd og Heimkunnskap på ungdomsskolen. Hun ble veldig overrasket og fortalte at på skolen hjemme blir de lært opp til å bli ledere og betale folk for å gjøre disse tjenestene.
Prøvde å forklare at det er en fin avveksling fra Pythagoras og Voltaire, man får være kreativ å bruke hendene.

Hvordan skal man forklare dette norske synet på en enkel måte? Virker som folk derfra ser ned på personer som har en yrkesfaglig jobb, noe som er uvant her hjemme. Kan det ha noe med at fagforeningene står sterkt her i Norden?

Et eksempel er Cato Schiøtz som både er høyesterettsadvokat og bonde.

sitronsaft

Ja, jeg har også erfart at det kan være vanskelig å forklare den norske kulturen og væremåten til mennesker fra andre land. På lik linje som jeg ikke alltid kan forstå eller sette meg inn i hvordan i all verden andre folk lever eller har blitt oppdratt.

Men jeg ville formulert noe á la denne måten:
I Norge verdsettes egentlig alle yrker. Dette er kanskje fordi vi har en tanke om at "alle skal bidra" (selv ikke bare med Jens i regjering). Vi ser at vi trenger både advokater og snekkere. Selv om noen kan synes det er mer prestisjefylt å være advokat enn snekker, både på grunn av grad av utdanning og lønn, er vel de fleste i Norge enige om at vi trenger begge disse yrkene, og alle andre yrker. Dette gjør også at det i Norge som regel ikke er rart at en advokat er gift med en snekker, eller en lege med en omsorgsarbeider. Klart har det med likestilling mellom kjønnene å gjøre (og mellom typiske kvinne/manneyrker), men vi har stort sett en moral som skriker "Janteloven!", og som tilsier at makt, utdanning og penger ikke nødvendigvis gjør deg til en bedre person.
Og ja, at det ikke er en "synd" å være med i en fagorganisasjon eller ellers stå opp for dine rettigheter, selv om du jobber på "gulvet" kan også ha noe å si. Men også lønn, som at f.eks lønn med 2 år lære etter yrkesfaglig videregående ikke er luselønn, og man kan tjene tilnærmet det samme som en som har gått på universitet kan spille inn.

..og dersom vedkommende enda ikke forstår dette, så er det ikke noe big deal. Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan venner av meg fra Asia ikke sier sterkere nei til kommunismen når de forteller hvordan det er å leve med den. Da jeg spurte om dette, fikk jeg til svar at "slik var det bare". I Norge er vi vel gjerne litt mer vant med at vi står opp for våre rettigheter - ved for eksempel streik i offentlig sektor - men det var ikke et tema for asiaterne en gang. De forstod ikke hva jeg snakket om. På samme måte som jeg ikke kunne forstå at de bare skulle fortsette å leve livet sitt under et regime som de mislikte. Men for dem var det en del av dem selv; å føye seg etter flertallet, normene og reglene i samfunnet sitt.

(dette ble jo mer off-topic enn noe annet her i verden, men jaja)

dagligvare

Her i Norge ser man helst ned på dem som har klart å bygge seg opp og skape noe her i livet.

Se bare på hvordan Olav Thon blir hetset.

Zervs

Ja, vi blir ofte omtalt som annerledes-landet. Litt Jantelov og litt sosialisme.

Anugita

Nå vet jeg ikke hvordan det er i resten av Asia, men i India lever disse reglene enda, og henger igjen fra kastesystemet...

Donnie Darko

Rant level on Scandinavian way of life: Asian

Men fra spøk til revolver. De skandinaviske landene har et samfunn tuftet på likhetsprinsippet eller likhetstyranniet om en vil (tenker da f.eks på Janteloven). Det er ikke så store sosiale forskjeller i samfunnet som helhet og muligheten til sosial mobilitet mellom klassene er høyest i de skandinaviske landene. Når det er sagt er det vanskelig å bli STEINRIK som f.eks Olav Thon, men så sulter de færrest i dette landet kontra i VISSE asiatiske land. Nå har Asia en utrolig økonomisk vekst ifht Afrika, men det skyldes også i stor grad mentaliteten. Bare se på asiatiske foreldre. Uttrykket "tiger mom" er ikke oppkonstruert eller noe å kimse av. Andre land i verden har kanskje en større andel av studenter og elever som er gode i realfag, men noe kritisk sans har de ikke, kontra hva en lærer på skolen i f.eks skandinavisk land. I Asia er puggefaktoren særdeles høy og hvis en f.eks ser til Korea så sitter elever å sover på skolen fordi de er oppe så sent og gjør lekser fordi foreldrene krever det, slik at de er utmattet når skoledagen starter.

Zervs

Har også sett noe av det du beskriver i Latin-Amerika, det er ofte et voldsomt press fra foreldrene til at barna skal gjøre det bra på skolen. Fra mitt sosialdemokratiske synspunkt synes jeg det absolutt ikke ser sunt ut, snarere virker det som om foreldrene realiserer seg igjennom barna.

I Norge velger man utdanningsløp og yrke ut i fra hva man trives med, ingen protesterer hvis man velger yrkesfag fremfor høyskole/universitet.
Hvorfor skal en skolelei elev som er praktisk flink "tvinges" til å gå studiespes istedenfor byggfag? Det er for meg helt uforståelig.