Gode bøker om slanking?

Started by Eye Gandhi, September 09, 2013, 03:14:49 AM

Previous topic - Next topic

Eye Gandhi

Hei. I de siste 10 åra har jeg lagt på meg ca 1 kg årlig. Jeg veier på ca 10-12 kg mer enn jeg ønsker, og liker ikke tendensen jeg har til jevn vektøkning. Jeg lurer på om noen vet om gode bøker om slanking og livsstil. Jeg er ikke kiin på noe jojo slanke opplegg. Jeg bare ønsker å forstå kroppen min bedre, slik at jeg kan forstå hvorfor det er så vanskelig å gå ned i vekt. Da kanskje jeg kan gjøre en livsstil endring som gir varige resultater

Apekatt

Siden dette ikke skyldes en sykdom, er det et veldig enkelt regnestykke som avgjør dette.
Antall kalorier inn(maten du spiser) - antall kalorier brukt(det du bruker når du står, går og trener, eller har sex) = oppgang eller nedgang i Kg.
Her spiller selvfølgelig gener og da spesielt forbrenning inn, men det eneste som gang på gang har vist seg å funke er å trene mer og å spise mer fornuftig. Lag sunn mat, spis mindre måtider med grovere og mindre fordøyelig mat. søtsaker og fet mat spiser du kun en gang i uken(som en kosedag) itillegg til visse arrangementer der det ikke er mulig å unngå.
Begynn å tren, det beste du kan gjøre er å løpe intervaller 4x4 flere ganger i uken(men start gjerne der du føler ditt nivå er nå, f.eks gå raskt, deretter jogging osv..) også legger du inn en styrkeøkt eller 2 eller 3 i uken alt etter hva du klarer og har tid til.
Holder du deg til dette, og følger det med en god dose selvdisiplin så er det umulig å ikke gå ned i vekt, og etterhvert få en dritbra kropp. burde ikke ta mer enn max et år.

Kari Jaquesson er ei dame som vet hva hun snakker om http://karijaquesson.blogg.no/, der finner du nok mer konkrete eksempler og motivasjon enn hva jeg har tid, lyst og peiling på til å gi deg her og nå :)

Roark

#2
slettet

Lisa

Hva du bør gjøre rent praktisk er avhengig av hva du gjør pr. idag. Finn først ut hva problemet er og prøv å løs det.

Apekatt

Å avskrive alt som tull er å dra det litt langt. jeg snakker ikke om noe fancy grete rohde/fedon lindberg diett her, det handler bare om å kunne velge litt klokere og ha nok selvdisiplin til å la være å fråtse. I utganspunktet snakker jeg ikke om utholdenhetstrening, men bevegelse generelt, intervalltrening er bare en veldig effektiv måte å bevege seg mye og langt på kort tid. Viktig å merke seg at dette ikke er min personlige mening, men noe jeg har studert og lært av professorer i idrettsfysiologi. Det med å drikke vann har jeg vel aldri nevnt og er forsåvidt enig med deg i.

Leangains så ut som de hadde mye fornuftig, men det er forskjell på slanking og deffing for å minske fettprosenten. Jeg har drevet med deffing på fra lav til lavere fettprosent selv, og lyktes ok med det, men når man skal ta av ekstra kiloer ser man jo gang på gang at det nettopp er trening og litt endring i kosthold/spisevaner som folk lykkes med, selvfølgelig på forskjellige måter og med fellestrekk mot det leangains driver med ;)

Eye Gandhi

Mange takk for gode svar. Jeg skal sjekke ut tipsene
:)

Morass

Man trenger ikke masse bøker for å gå ned i vekt, som nevnt over er det ganske straight forward ned til noen visse prosent der man fort kan treffe platåer og miste mye motivasjon.

Et godt sted å starte er å lese seg litt opp så klart, et bra sted å starte er http://www.treningsforum.no/
Etter hvert så får man bedre forståelse for hvordan alt henger sammen og man finner ut av hva som funker for nettopp deg.

Vil anbefale å ikke prøve å endre alt på en gang. Start for eksempel med kostholdet (som er det viktigste), lag deg en plan for hva du kan spise og ikke spise. Du kan skjeie ut noen ganger, men det er viktig i bunn og grunn å spise sunt. Når du er fornøyd med kostholdet og føler du har kontroll på dette (burde ikke ta mer en noen uker) så kan du starte å sette deg inn i trening.

Jeg har sett gang på gang både venner jeg nære bekjente som prøver å fikse ALT over natten og bare varer i 1 uke før de er tilbake der de var før de startet. Derfor, kontinuitet er det viktigste fremfor alt annet, sette seg seg overkommelige delmål og mål som står i stil med hva du vil oppnå.

Det beste er som sagt å finne ut hva som funker for deg og bare holde det gående, dette er noe som kan ta lang tid å finne ut av og det ligger en god del prøving og feiling bak. Men poenget mitt er at du ikke trenger noen bok for å oppnå resultater, det finnes MASSE ressurser på internett.

Har du spørsmål ikke nøl med å sende meg en PM så kan vi prate mer rundt dette temaet (Et tema som jeg for øvring syns er veldig interessant).

-Morass

Stanley

Allen Carr - Endelig Slank!

Gikk ned 15 kilo på ca. 3 måneder.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Roark

#8
slettet

Red

#9
Jeg stiller meg bak Roark. Leangains og styrketrening er en sikker vinner.
Tankegangen bak "deffing" er den eneste fornuftige etter min mening.. Måle fremgang i hvor mye fett man mister ikke i antall Kg! :)


Dwerg

Gikk ned 10kg på 4 måneder, og jeg var ikke overvektig engang. Ikke prøvde jeg heller. I ettertid så la jeg meg merke til at jeg endret vaner og ble positiv til nye og bedre vaner.

Å følge et program for så å falle tilbake er noe som skjer fordi tankegangen ikke er endret, derfor finnes det jojo slankere. Vil du endre livsstil så må du også gå psykisk til verks. Det må være noe du kan like og som du har bestemt deg for, og hold deg til det. Lær deg å like det mer, vær sta og tålmodig. Etter hvert så går det automatisk og tanken om slanking er ikke i hodet engang, fordi du bare vil være sånn.

Begynn å lese deg opp på metoder og finn en som du føler fungerer best, kunnskap er viktig! Gjør det fordi du liker å gjøre det, ikke fordi du mener du må :)

Tassorone

Les 5x5 stronglifts, gratis e-bok. Google it. Da lærer du hvordan du skal trene! ;)
Go the extra mile. It's worth it.