Asexualitet og Emosjonell Tiltrekking

Started by Unloved, October 13, 2013, 15:48:16 PM

Previous topic - Next topic

Unloved

Er det noen som har erfaring med totalt asexuelle folk, som ikke engang vil gi en klem?

Har blitt kjent med en veldig kul dyr, men han er totalt asexuell. Det er jo forsåvidt greit nok, men jeg synes det er litt vanskelig å forholde meg til. For det første er uvant at det er JEG som drar flest spøker med sexuelle undertoner, det er uvant at en fyr virkelig har andre ting å prate om, og det er uvant at han nå viser tegn på emosjonell tiltrekning uten å vise tegn på sexuall tiltrekking.
Og mens jeg er inne på det, så er det er uvant at det har gått SÅ lang tid før jeg har fått komplimenter for utseendet mitt. Derfor tror jeg faktisk han mente det, og det er ekstremt uvant.

Ikke negativt på noen som helst måte, bare veldig uvant.

Bortsett fra det tenker vi veldig likt, og det virker som han forstår meg uten at jeg trenger å si noe, noe jeg bare har vært borti med søsteren min før.
Jeg synes egentlig dette er veldig forvirrende... er vi venner, eller "søsken", eller er det potensiale for noe annet? Og hvordan går jeg i så tilfelle frem?

(Gutter må gjerne svare)


Greeneyed

#1
Noe får meg til å ville si gratulerer, for det er da herlig at du har møtt en sånn fyr, som faktisk virker interessert i deg, og ikke bare i å ha sex med deg! Det er ikke hver dag man møter en man har en sånn kjemi med, hvertfall sånn til å begynne med i bekjentskapet.

Når det er sagt, er han virkelig aseksuell, i den forstand at han ikke liker/er interessert i sex? Er du aseksuell? Og hvis ikke, tror du dere kan få et forhold som vil ha noen framtid da? Jeg har en forestilling om at dette er noe du burde tenke gjennom hvis han er aseksuell. Samtidig kan det kanskje hende at han har en annen grunn for å ikke virke interessert i sex. Kanskje han har lite erfaring, og har prestasjonsangst, og derfor virker som han er aseksuell? Eller kanskje han vil gjøre ting "riktig", og ikke vil være for frampå? Jeg vet ikke, og skal ikke spekulere i det heller.

Nå vet jeg ikke hvor godt dere kjenner hverandre, men jeg tenker at det kan gå an å begynne med å flørte litt forsiktig, og så ha litt mer fysisk kontakt. Som i å dulte borti ham i samtalen, hviske noe i øret hans en gang, tilfeldigvis komme borti handa hans en gang ... Sånne ting. Alt veldig forsiktig og tilfeldig, bare. Nå vet ikke jeg noe om sånt, men dette er mine umiddelbare tanker :)

Eksotisk

Spørr heller deg selv om han virkelig er verdt å investere i når du vet at en seksuell forhold ikke er mulig? synes ærlig at mange kaster bort mye tid på å spekulere i folk som de allerede vet ikke kommer til å være i deres fremtid.

Anders GV

QuoteJeg synes egentlig dette er veldig forvirrende... er vi venner, eller "søsken", eller er det potensiale for noe annet? Og hvordan går jeg i så tilfelle frem?
Ta det opp med han?

piken

Jeg lurer litt på hva du mener med aseksuell her, er det bare at han er mindre fysisk i kontakt eller er han rett og slett ikke glad i sex?

Innimellom så kan faktisk gutter være litt "trege" til å oppfatte signaler når de omgås med skikkelig heite damer og kan bli oppfattet som aseksuelle fordi de rett og slett ikke tør å være fysiske.

Kult at dere funker på det emosjonelle plan, men du ønsker kanskje noe fysisk også? Jeg ville forsøkt å være forsiktig fysisk med han og så ta det opp hvis han yter motstand .. Og så er det aldri feil å forsøke å spørre hva som er greia før du får (mer) følelser for ham.

Good luck :)

Potet

Den beskrivelsen du gir om han minner egentlig om meg selv for lenge siden da jeg var veldig usikker på hvordan jeg skulle gå fram med jenter og redd for å bli stemplet som en slesk gris. Jeg synes han virker mer usikker og sosial/sekselt uerfaren enn aseksuell. Han vet kanskje ikke helt hvordan han skal gå fram, så han spiller safe (som ironisk nok omtrent er det verste han kan gjøre). Han prøver kanskje på andre måter å vise intensjon, og siden han ikke helt vet hvordan han skal gå fram fysisk gjør han ingenting i frykt for å gå over streken. Som det er med jenter: Noen ganger er den eneste indikatoren på interesse fraværet av disinteresse - og slik han framstår i teksten virker han ikke avvisende, kun passiv/awkward. Det at han ikke vil klem er nettopp det at han er ukomfortabel med fysisk kontakt og ikke helt vet hvordan han skal takle situasjonen. En aseksuell person kan være sosialt kalibrert og komfortbal med fysisk kontakt, men bare ikke interessert i sex. Videre er det mange gutter som ikke gir komplimenter på utseendet for ikke å virke overfladiske (i alle fall i starten). Stakkaren er nok bare redd for å vise intensjonen siden i frykt for å miste deg.

Det kan også hende at han kun ser på deg som en venn (liker å snakke med deg deg og har emosjonell tiltrekning, men ikke fysisk) og derfor er mer forsiktig med å gi signaler. Men siden han virker mer passiv/usikker enn avvisende går jeg for det jeg snakker om i forrige avsnitt.

Jeg tror han liker deg, men at han ikke helt vet hvordan han skal gå fram. Det er nok du som må ta intiativet til å føre bekjentskap videre - det vil nok ikke fungere at du bare viser hint. Lykke til. Antageligvis kommer han til å være sjeleglad for at du tar de verste stegene for han. Hvis det faktisk skjer at han ikke er interessert vil han nok avvise deg på en veldig snill måte siden han virker som en snill gutt, og det vil være smart å finne ut om han er interessert før du utvikler følelser. En gutt vet tidlig om han er fysisk tiltrukket. Gleder meg til å høre hvordan det går!
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

Unloved

Quote from: Greeneyed on October 13, 2013, 16:54:47 PM
Noe får meg til å ville si gratulerer, for det er da herlig at du har møtt en sånn fyr, som faktisk virker interessert i deg, og ikke bare i å ha sex med deg! Det er ikke hver dag man møter en man har en sånn kjemi med, hvertfall sånn til å begynne med i bekjentskapet.

Hehe takk. Ja det er veldig kult at det faktisk finnes sånne mennesker :)

Quote from: Greeneyed on October 13, 2013, 16:54:47 PM
Når det er sagt, er han virkelig aseksuell, i den forstand at han ikke liker/er interessert i sex? Er du aseksuell? Og hvis ikke, tror du dere kan få et forhold som vil ha noen framtid da? Jeg har en forestilling om at dette er noe du burde tenke gjennom hvis han er aseksuell. Samtidig kan det kanskje hende at han har en annen grunn for å ikke virke interessert i sex. Kanskje han har lite erfaring, og har prestasjonsangst, og derfor virker som han er aseksuell? Eller kanskje han vil gjøre ting "riktig", og ikke vil være for frampå? Jeg vet ikke, og skal ikke spekulere i det heller.

Jeg  tror han er "ordentlig" asexuell. Han referer mye til ting som står på AVEN, og noen ganger skjønner han ikke engang at spøken min hadde sexuelle undertoner (eller så overser han det med vilje).
Selv er jeg vel innenfor Gray-Ace-spekteret, så jeg tror ikke det blir noe stort problem annet enn uvant-faktoren hvis vi kommer oss videre...
Jeg har prøvd å spørre rett ut om dette, hvor asexuell han er, men han sier bare asexuell uten noen videre forklaring, så jeg vet jo strengt tatt ikke om han er aromantisk også.

Quote from: Greeneyed on October 13, 2013, 16:54:47 PM
Nå vet jeg ikke hvor godt dere kjenner hverandre, men jeg tenker at det kan gå an å begynne med å flørte litt forsiktig, og så ha litt mer fysisk kontakt. Som i å dulte borti ham i samtalen, hviske noe i øret hans en gang, tilfeldigvis komme borti handa hans en gang ... Sånne ting. Alt veldig forsiktig og tilfeldig, bare. Nå vet ikke jeg noe om sånt, men dette er mine umiddelbare tanker :)

Kan prøve, men har inntrykk av at han generelt sett liker å holde kroppen sin for seg selv.

Quote from: Eksotisk on October 13, 2013, 21:58:12 PM
Spørr heller deg selv om han virkelig er verdt å investere i når du vet at en seksuell forhold ikke er mulig? synes ærlig at mange kaster bort mye tid på å spekulere i folk som de allerede vet ikke kommer til å være i deres fremtid.

Bra poeng!

Quote from: Anders GV on October 14, 2013, 00:07:29 AM
Ta det opp med han?

Er vel kanskje ingen annen utvei.... Men jeg vil ikke virke for pågående/masete.

Quote from: piken on October 14, 2013, 00:10:41 AM
Jeg lurer litt på hva du mener med aseksuell her, er det bare at han er mindre fysisk i kontakt eller er han rett og slett ikke glad i sex?

Innimellom så kan faktisk gutter være litt "trege" til å oppfatte signaler når de omgås med skikkelig heite damer og kan bli oppfattet som aseksuelle fordi de rett og slett ikke tør å være fysiske.

Se svaret jeg ga til Greeneyed. Jeg tror ikke dette er "vanlig treghet".

Quote from: piken on October 14, 2013, 00:10:41 AM
Kult at dere funker på det emosjonelle plan, men du ønsker kanskje noe fysisk også? Jeg ville forsøkt å være forsiktig fysisk med han og så ta det opp hvis han yter motstand .. Og så er det aldri feil å forsøke å spørre hva som er greia før du får (mer) følelser for ham.

Good luck :)

Altså, jeg er villig til å ofre ganske mye for en person som det funker såpass bra med ellers. Men jeg er fremdeles usikker på akkurat hvor mye, i og med at det også er avstand inne i bildet her...
Så må vel kanskje bare spørre, ja..
Takk :)

Quote from: Potet on October 14, 2013, 11:55:08 AM
Den beskrivelsen du gir om han minner egentlig om meg selv for lenge siden da jeg var veldig usikker på hvordan jeg skulle gå fram med jenter og redd for å bli stemplet som en slesk gris. Jeg synes han virker mer usikker og sosial/sekselt uerfaren enn aseksuell. Han vet kanskje ikke helt hvordan han skal gå fram, så han spiller safe (som ironisk nok omtrent er det verste han kan gjøre). Han prøver kanskje på andre måter å vise intensjon, og siden han ikke helt vet hvordan han skal gå fram fysisk gjør han ingenting i frykt for å gå over streken. Som det er med jenter: Noen ganger er den eneste indikatoren på interesse fraværet av disinteresse - og slik han framstår i teksten virker han ikke avvisende, kun passiv/awkward. Det at han ikke vil klem er nettopp det at han er ukomfortabel med fysisk kontakt og ikke helt vet hvordan han skal takle situasjonen. En aseksuell person kan være sosialt kalibrert og komfortbal med fysisk kontakt, men bare ikke interessert i sex. Videre er det mange gutter som ikke gir komplimenter på utseendet for ikke å virke overfladiske (i alle fall i starten). Stakkaren er nok bare redd for å vise intensjonen siden i frykt for å miste deg.

Hmmm....
Jeg tror egentlig grunnen til at han er uerfaren er fordi han er asexuell, og ikke omvendt slik det kanskje var for deg?
For eksempel har han fortalt meg at han lyver til foreldrene sine om det, og sier han går på dates med eldre gifte kvinner bare for å få dem til å slutte å mase.

Quote from: Potet on October 14, 2013, 11:55:08 AM
Det kan også hende at han kun ser på deg som en venn (liker å snakke med deg deg og har emosjonell tiltrekning, men ikke fysisk) og derfor er mer forsiktig med å gi signaler. Men siden han virker mer passiv/usikker enn avvisende går jeg for det jeg snakker om i forrige avsnitt.

Ja det er jo det jeg egentlig har tenkt hele veien. Men så blir jeg forvirret når det plutselig kommer tegn på emosjonell attraksjon som tyder på interesse for mer enn vennskap.... Selv om det kanskje ikke er så lett å se forskjellen på vennskap og forhold hos asexuelle...

Quote from: Potet on October 14, 2013, 11:55:08 AM
Jeg tror han liker deg, men at han ikke helt vet hvordan han skal gå fram. Det er nok du som må ta intiativet til å føre bekjentskap videre - det vil nok ikke fungere at du bare viser hint. Lykke til. Antageligvis kommer han til å være sjeleglad for at du tar de verste stegene for han. Hvis det faktisk skjer at han ikke er interessert vil han nok avvise deg på en veldig snill måte siden han virker som en snill gutt, og det vil være smart å finne ut om han er interessert før du utvikler følelser. En gutt vet tidlig om han er fysisk tiltrukket. Gleder meg til å høre hvordan det går!

Hehe, og så var det problemet med at mega-hint, eller ting som er ekstremt tydelige for jenter ikke engang oppfattes av gutter da.
Men det er akkurat dette med fysisk tiltrekking jeg er usikker på om han i det hele tatt opplever?
Altså, for en gangs skyld er jeg ikke usikker på om han synes jeg er pen, jeg er usikker på om han i det hele tatt føler tiltrekking til mennesker han synes er pene bare fordi de er pene, slik som "vanlige" folk gjør....

Unloved

Liten oppdatering:
Vi holder det vennskapelig, det blir rett og slett for mye forvirring og tull med noe annet, slik tingene er nå ihvertfall.


Men han fortsetter å forvirre meg, egentlig..
F eks fortalte han en historie om ei venninne av han, og unnskyldte seg for at han hadde snakket pent om andre jenter så jeg hørte det. Weird!
Når jeg spurte hvor i all verden han hadde fått for seg at det var en gal ting å gjøre, så svarte han en sånn Klara Klok-spalte om dating...   :o
Hvorfor i all verden leser han sånt hvis han er aromantisk?

Lisa

aromantisk og aseksuell er to forskjellige ting. Når det er sagt er det helt normalt å få en overdreven interesse (alternativt 0-interesse) for aspekter hvor man skiller seg ut fra normalen.

Unloved

Ja jeg vet det, Lisa. Men hvis du ser lenger opp her (svaret mitt til greeneyed) så var jeg usikker på om han var aromantisk også. Utfra svarene han gav når jeg spurte så ligger han i ett slags grenseland der. Jeg prøvde å finne ut av akkurat hvordan han er skrudd sammen på området, men det var ikke så lett, jeg tror ikke han vet det helt selv.

Og jeg er ikke villig til å risikere vennskapet for å pushe frem noe han ikke er klar for.

vinnersmilet

Prøvd å kysse han og så når du greier det, si: "Har du ventet på at jeg skulle gjøre det?"