Blir av og til sjenert rundt gutter, ødelegger dette mye for meg?

Started by solstråla, September 09, 2014, 19:43:09 PM

Previous topic - Next topic

solstråla

Var på fest til helgen, og flere gutter som prøver å legge ann på meg. Likevel føler jeg at det at jeg er sjenert kan ødelegge litt for meg.

Mine venninner sier jeg ikke er særlig sjenert, men det vet jeg godt at jeg er til tider. Er både ekstrovert og introvert som person, for dette kommer veldig ann på personen jeg prater med for vet ikke alltid hva jeg skal. Vet selv at jenter syntes jeg gir dårlig første inntrykk bare pga av hvordan jeg ser ut, og kan virke noe overlegen ( det er bare fordi jeg er sjenert til tider). Jeg er en veldig blid og glad person generelt, men føler mer trygghet å være rundt folk jeg kjenner enn mange ukjente. Jeg jobber som selger, men privat blir det litt annerledes for meg.

Utadvendte gutter er lett for meg å prate med for de tar kontroll over samtalen, omvendt så sliter jeg litt å føre en samtale.
Hvordan kan jeg lettere overkomme det med å fremstå som sjenert?  Bli bedre til smalltalk eller? Noen gutter kommer jo ofte bort først pga av utseende mitt. Ønsker å vise mer av personligheten min og hvem jeg er. 




Love

Stille spørsmål (det samme som i salg). Og for at det ikke skal bli "forhør", be dem utdype tema. F.eks. Hva de liker å gjøre på fritiden. Sier han trene, spør om han kan fortelle mer (hva er det beste ved å trene osv). Følg med på svarene så vil du se hva han brenner for, og hvilke sterke sider han har osv.

solstråla

Quote from: Love on September 09, 2014, 19:51:33 PM
Stille spørsmål (det samme som i salg). Og for at det ikke skal bli "forhør", be dem utdype tema. F.eks. Hva de liker å gjøre på fritiden. Sier han trene, spør om han kan fortelle mer (hva er det beste ved å trene osv). Følg med på svarene så vil du se hva han brenner for, og hvilke sterke sider han har osv.


Dersom vi har like interesser som trening går samtalen bra forsovet. Noe jeg absolutt vet mye om, utover dette teamet og familie og jobb, så kan det fort bli stille..Ellers prøver jeg godt å bruke humor rundt meg selv til tider.
Samtaler som jeg ikke kan noe om står jeg da fast, og åpne en samtale med noe. Fortelle noe interessant eller komme på mer spennende teamer å prate om.

Love

Behøver ikke like det samme. Du kan trene på å spørre og lytte (uansett tema). Det morsomste eksempelet jeg har er når en fyr utbrøt: "ikke ofte jeg møter ei som liker Hifi! Han elsker lud og hifi/surround, jeg kan ikkeno (bare spurte og lyttet:D )
Ikke på sjekker, akkurat da, men fikk jobb pga han senere faktisk;)

Potet

Jeg var ganske sjenert for, særlig blant jenter, men det er jeg i langt mindre grad nå, Faktisk er det mange som ikke tror på meg når jeg sier jeg var sjenert før eller om jeg sier at jeg er introvert (jeg er f.eks. energisk og høylytt, noe som får folk til å tro jeg er mer utadvendt enn jeg er). Mitt store problem var alltid hva jeg skulle snakke med jenter om. Hvis jeg så noen gutter som hadde draget på jenter var det alltid det jeg spurte om. For de som snakker mye kommer det så naturlig at de som regel ikke engang husker hva de snakker om. Frustrerende for stakkars meg som da ble enda mer forvirret av diffuse svar på spørsmålet. Etter hvert som jeg ble bedre på small talk skjønte jeg derimot hvorfor de som er naturlig gode på området husket så lite av hva de snakket om. Grunnen var at de er mer fokuserte på å ha det gøy framfor å være så logiske. I tilegg er de mestre på å bygge sosialt moment, mer om dette senere.

De to viktigste:
- Det aller viktigste er å få jevnlig trening i at du pusher deg ut av comfortsonen. Ikke bry deg om resultatet, bare fokuser på at du faktisk gjorde handlingen. Og som regel blir resultatet bedre enn du fryktet. Mange har fæle opplevelser fra barndommen/fordommer/fått høre dårlig/hjernevasket av samfunnet og mer som gjør at man ser for seg fæle scenarier i hodet. Så fort du kommer igang med samtalen er det som regel ikke så skummelt lenger, og du får noen nye referansepunkter for hvor lite ille det egentlig er. Det hjelper lite at andre sier til deg hvor lite andre bryr seg om hva du sier og gjør, du må faktisk oppleve det selv. Hvis du sier eller gjør noe dumt i en samtale, så bryr folk seg overraskende lite, og de glemmer det fort, særlig hvis det er alkohol i bildet. Over tid vil du slutte å bry deg så mye om du driter deg ut, men i starten vil det være skummelt. Når du etter hvert får nok referansepunkter på at det ikke er så ille lenger, vil frykten legge seg. Litt sosial angst vil man alltid ha, særlig når man ønsker å gå bort til en person man ikke ønsker å bli avvist av, men etter hver blir det mindre ille. Uansett hva som skjer, så er du alltid ett steg nærmere målet. Du har i verste fall funnet ut hva som ikke funket (i alle fall i gitt kontekst) og tar lærdom fra det :). Du kan lese så mye du vil om selvutvikling, og sikkert være enig i mye, men hvis du ikke opplever det du blir tipset om på egenhånd kommer du ikke til å skjønne/merke hva de faktisk mener.
- Ha det gøy! Kom med morsommheter du synes er morsomme. Vær faktisk deg selv slik du er med dine beste venner. Ja, det er hardt og muligens flaut, men prøv. Etter hvert vil du merke at folk åpner seg på en HELT annen måte når de merker at du også er deg selv. Det er viktig at en tar av seg den høflige, kjedelige sosiale masken. Da følger fort den andre etter. Husk at du ikke skal dømme andre for hvordan de, embrace heller dine og andres særheter. Etter hvert kommer du til å legge merke til at mange personer kun åpner seg for deg, men ikke andre rundt seg. Det er fordi de ikke tørr å være seg selv foran andre enn deg. Og, som en introvert/ekstrovert-hybrid er du både god til å lytte og drive samtalen framover :). Hvis du har det morsomt, har gjerne samtalepartneren din det også. Ikke vær redd for å drite ut deg selv, eller å komme med noe småfrekt noe til samtalepartneren din. Går du over grensen kan du alltid si at du tulle/ legge seg flat og beklage og så bytte tema.

Annet å tenke på:
- Bygg opp sosialt moment. Hvis det er en viss person du ønsker å gjøre et godt inntrykk på kan du varme opp din sosiale muskel ved å snakke med andre ukjente mennesker først. Da blir du mer snakkesalig og ikke så stiv etter å ha fått vekk litt av frykten ved å snakke med ukjente. Merk at du må bygge opp det sosiale momentet
- Samtalene trenger ikke være perfekte, og de er sjeldent det. Ikke ha for høye krav til hvordan samtalen er, og ikke minst til hva dere snakker om. En samtale om jobb/studier kan være langt morsommere enn å snakke med en astronaut som akkurat kom fra månen.
- Noe som fører til neste: Still mer interessante spørsmål. Grav mer i hvorfor og hvordan, istedenfor rene faktautvekslinger (hvor,når,hvem). Finn ut hva som er motivasjonen bak det han gjør, og hva det sier om personligheten hans. Hvis en kommer med et tankesprang/rollespill, så bygg videre på det. Ikke ta samtalen så høytidelig. Be personen om å gjette hvis han spørr om noe, eller du kan selv gjette det du selv spørr spørsmål om. Eller så kan du skjule informasjon med vilje.
- Vis engasjement! Le av vitser og humor (gutter liker dette ekstra godt), still oppfølgningsspørsmål og vis at du lytter. Vis at du oppriktig interesserer deg for hva han snakker om. "Å, kult, fortell meg mer!" er langt bedre enn et lite "ok." Da motiveres motparten til å fortsette og snakke. Pass på kroppspårsket (øyekontakt, åpent kroppspråk, smil/le der det er naturlig, nikk iblant [ikke for mye] for å bekrefte at du skjønner hva han snakker). Du skal såkalrt ikke være for tryhard nikkedukke som synes alt er morsomt og spennende, men hvis du merker at du er inne på et tema som betyr mye for motparten får du masse plusser i boka hvis du viser at du bryr deg.
- ikke vær redd for å være uenig så lenge du sier det på en ordentlig måte. Mye morsom flørting starter i uenigheter. Pass derimot på gutter som ikke skjønner at du bare flørter, og tror at du oppriktig ønsker en saklig diskusjon :).
- Mer statements. Legg merke til når du snakker med gode venner: Dere kommer mer med påstander enn spørsmål og det er bedre flyt. Det er forid dere kjenner hverandre bedre og dermed kan anta mer/tærr å komme med flere påstander. Men det betyr ikke at du ikke kan gjøre med personer du ikke kjenner. Istedenfor å spørre om noe kan du heller gjøre det om til en påstand. Dermed må personen utdype om du har rett eller ikke. F.eks. istedenfor å spørre om personen har vært mye ute og reist i det siste, kan du heller påpeke at han ser brun ut. Ikke vær redd
- samtaletemaer hvis du ikke kommer opp med noe: hvem andre kjenner på stedet (kan få høre morsomme historier/få vite om felles venner), om har gjort noe spennende i det siste hvis det er naturlig å spørre om (hvis f.eks. er rett etter ferien), observasjoner om personen/stedet dere er på/noe som skjer rundt dere, musikk som spilles i bakrunnen, spørr om det du synes er interessant, spørr om det han kan noe om (gutter elsker å lære bort), kompliment, noe dere har til felles.

Når det kommer til selvutvikling ender man fort opp med å tenke på for mye på en gang, alt blir veldig teoretisk og man legger høye forvetninger til at alt skal gå så mye bedre etter å ha lest litt om samtaleteknikker og lignede. Fokuser først på å pushe deg litt inn i småskumle situasjoner (comfortsonen utvides stadig, og etter en stund vil det du syntes var dritskummelt ikke være så skummelt lenger) og at du skal ha det gøy. Hvis du ikke har det gøy kommer du heller ikke til å klare og holde motivasjonen oppe. Garantert mye mer jeg kunne nevnt, men dette holder nok i førsteomgang. Lykke til :)
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

solstråla

Utrolig mye bra skrevet potet som jeg absolutt skal ta med meg videre.  Jobber med å komme meg ut av komfort sonen så mye jeg kan. Når jeg blir invitert på vors hvor jeg da kjenner bare en person, er jeg alltid med. Har vel mest ekstroverte venninner egentlig. Jeg kan gå bort til ukjente og hilse og presentere meg selv og spørre litt. Av og til da støter jeg på folk som går med en gang og ikke vil fortsette en samtale mer. (Både gutter og jenter ) Ser
nå at tipsene dine du kom med gjør at oppfølgingen i samtslene bør være bedre og vise mer interesse blant annet.

Love

...sjenanse kan fort oppfattes som arroganse, særlig om du er pen (opplevd høy verdi), og da kan folk gå sin vei om du ikke viser litt interesse ved å spørre dem om ting de liker å snakke om (vise tilgjengelighet)

solstråla

Quote from: Love on September 12, 2014, 15:08:26 PM
...sjenanse kan fort oppfattes som arroganse, særlig om du er pen (opplevd høy verdi), og da kan folk gå sin vei om du ikke viser litt interesse ved å spørre dem om ting de liker å snakke om (vise tilgjengelighet)

takk for tilbakemelding love :). Prøvde å gi bedre første inntrykk denne helgen og vise mer tilgjengelighet. Jeg prøvde å ikke fokusere så mye på hva jeg sa, men ha det gøy. Skal gi en oppdate på hvordan det går videre.

 

zodd

Du kan jo gi bort nummeret ditt etter er par minutter med smalltalk. Er du pen så vil nok guttene sørge for resten.

Ved å gi bort nummeret så viser du i hvert fall nok interesse til at gutten tør å ta det videre.

solstråla

Quote from: zodd on October 01, 2014, 16:47:42 PM
Du kan jo gi bort nummeret ditt etter er par minutter med smalltalk. Er du pen så vil nok guttene sørge for resten.

Ved å gi bort nummeret så viser du i hvert fall nok interesse til at gutten tør å ta det videre.

Takk for tips Zodd :) Det får jeg prøve.

Kjetil GV

Men husk at mange gutter trenger å føle at de har imponert deg litt først. Da føler de lettere at de har fortjent å få nummeret ditt.

Man kan jo bli mistenksom om det blir for lett. Du kan feks kvalifisere ham på egenskaper du liker eller ting han har gjort. Det trenger jo ikke være et tema du liker eller kan noe om. Om han feks brenner for fluebinding kan du jo digge feks at han brenner for noe, er tålmodig, kreativ etc. Trenger ikke være mer enn til at du har en grunn til å ta en kaffe sammen en dag for å finne ut mer om ham. Da kommuniserer du i allefall etter min mening at du er interessert, men ikke overbevist enda.
Coaching: [email]kjetil@godevibber.no[/email]

solstråla

Quote from: Måka on October 10, 2014, 15:02:34 PM
Men husk at mange gutter trenger å føle at de har imponert deg litt først. Da føler de lettere at de har fortjent å få nummeret ditt.

Man kan jo bli mistenksom om det blir for lett. Du kan feks kvalifisere ham på egenskaper du liker eller ting han har gjort. Det trenger jo ikke være et tema du liker eller kan noe om. Om han feks brenner for fluebinding kan du jo digge feks at han brenner for noe, er tålmodig, kreativ etc. Trenger ikke være mer enn til at du har en grunn til å ta en kaffe sammen en dag for å finne ut mer om ham. Da kommuniserer du i allefall etter min mening at du er interessert, men ikke overbevist enda.

Takk måka:) nå jobber jeg mye med gutter, dette merker jeg hjelper veldig mye på.

solstråla

Oppdate: kaster meg ut i det men forrige helg ble det vanskelig. En såå fin fyr på vorset, flørtet og ga meg blikk kontakt osv.  Han snakket jo bra med alle jentene, men disse var veldig dominerende og utadvendte jenter som tok veldig mye over samtalen samt venninnen min. Hun pusher meg da, vet om problemet mitt. Trakk meg litt tilbakee for trodde han var interessert i en annen jente der ( de var visst gode venner bare). Anyhow fikk jeg vite av han at han syntes jeg var så beskjeden.  Venninnen sa at det virket som jeg avviste han og han prøvde.  Han syntes jeg var fin osv. Jeg ble jo lite pratsom pga av han var såå fin også :/ .Forklarte han når vi fikk vært alene at jeg er sjenert noen ganger. Føler jeg stresser så mye med å komme ut av komfort sonen min, blir litt lei meg når folk finner meg avvisende.  Tydeligvis ødelegger det så mye for meg. Håper det går bedre neste gang. Prøver hver dag og ikke alltid det går så bra.

Potet

Så bra du prøver å pushe deg! Det kan tidvis være litt smertefullt, men det er helt klart verdt jobben. Samfunnet er dessverre bygget opp på en slik måte at de som er litt mer sosialt redde får mange ulemper, så dette vil fort også hjelpe deg på andre plan også (f.eks. jobbsammenheng).

Hvis du blir regnet som avvisende når det egentlig er sjenert, betyr det fort at kroppspråket ditt er lukket. Kryssede bein er det som regel ikke noe i veien meg (ytstråler som regel feminitet), men pass på armbruken (altså, ikke kryss armene dine). Vinkle kroppen og ansiktet mot han for å virke mer interessert. Se heller ned i bakken om du føler deg litt redd (viser sjenase) enn at du ser bort (virker som du kjeder deg/vil vekk). Det viktigste er derimot at du ler, smiler og at tonefallet i stemmen din er glad/lykkelig (ikke avvisende/kort). Da merker den andre parten lettere at du ikke prøver å avvise han, men at du bare er sjenert. Og de fleste menn synes litt sjenase bare er kjempesøtt, og faktisk blir vi litt beæret når vi skjønner at vi gjør jenta litt ekstra sjenert :).

Husk at det også er noen mennesketyper du lettere har kjemi med enn andre. Han var sikkert vant med å snakke til superutadvente jenter, og at han kanskje ikke har like god trening/naturlig kjemi med mer sjenere jenter. Sjenerte mennesker liker gjerne ikke at folk legger veldig mye av samtalen (press) over på dem tidlig i interaksjonen. Da blir sjenerte gjerne enda mer lukket.
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

solstråla

Tusen takk for det:) kroppsspråket mitt tenker jeg mye på. Kryssede bein har jeg alltid pga av går omyrent alltid med kjole når jeg skal ut. Kryssede armer har jeg ikke, en arm på låret for eksempel og glasset i andre hånden. Rett i ryggen.  Blikket mitt derimot har jeg ikke tenkt så mye over, hvis jeg legger merke til at blikket vårt møtes kan jeg se på han noen sekunder og smile litt ekstra akkurat nå.  Bør svare litt lengre neste gang, og holdte samtalen litt gående neste gang. Pleier ikke bli så nervøs men blikket hans og han var så fin, hans pågåendehet og pushe meg til å prate mer gjorde vel at jeg ble mer sjenert. Øvelsen nå er også tonefallet mitt, snakke høyere og tydeligere. Min lyse stemme og at jeg snakker noe lavt ( visste ikke at j gjorde det) gjør fort at folk ser meg på som sjenert ganske fort.

Snakker mer med folk jeg ikke kjenner, kundene liker meg enda bedre, gutta jeg jobber med gjør meg mer komfortable å snakke med gutter. Ganske kjekke gutter som har mye jenter rundt seg. Så dette gjør at jeg kommer meg fremover . :) kanskje en håp der at jeg kommer meg ut av komfort sonen liker det mye bedre.