Gutter som klager over vekt og mage og gir uttrykk for det

Started by solstråla, September 16, 2014, 14:22:09 PM

Previous topic - Next topic

solstråla

Jenter kan jo fort  klage og syte over kroppen og hva vi er misfornøyd med. Derimot støtt på gutter som tidlig i en fase sier hvor ufornøyd de er spesielt med magen og mangler six pack.

Mitt forrige forhold sytet og klaget han over dette når den begynte å vokse, mye mer trent før. Føler dette blir så jentete når det blir mye over lengre tid. For å gjøre det klart er jeg ikke opptatt av om han har six pack, dt gjør ingenting. Har prøvd å komme med kostholds råd om gutten da spørr, ikke ellers og gi tilbake melding på at han er kjekk så klart. En venninne av meg som klaget over at typen ikke er fornøyd og gutta som kaller han tjukk.

Er dette så vanlig blant gutter å gi uttrykk for spesielt i dating fasen ? Hva ønsker en gutt å høre fra jenten da?


bareAre

Hvis det stadig dukker opp, så ville jeg tatt det opp seriøst med han på tomannshånd - og sagt det som det er, at du syns det er slitsomt å høre på all den tid du ikke syns det er noe problem. Vi gutter er dårlig på å ta hint, vi må ha det inn med teskje. Er ikke alltid vi er klar over hva dere irriterer dere. Ei jente jeg hang mye med før sa plutselig en dag at det var irriterende når jeg kom med noen bestemte lyder når jeg fikk et problem på dataen, noe som jeg trodde ikke plaget noen. Heldigvis tok hun det opp til slutt slik at jeg sluttet, bare positivt.. da hadde jeg holdt på med det lenge også, endelig kunne jeg gjøre noe med det.

Har selv tatt opp magefettet på meg selv og bare fått "faen, ja, du er feit altså. Ut og tren!" ;) og syns det var en bra måte å svare.

Avocadojenta

Hahaha... OT, men første gang jeg møtte han, tok han seg på magen og sa "hehe, det er litt å ta av her, ja.." svarte bare at trening var en fin ting. :P

Potet

Menn har også veldig mye kroppspress på seg selv om det fokuseres lite på det i media. Det tar mye lenger tid for menn å oppnå "optimal" (skriver i gåsetegn, for det er svært forskjellig hva folk oppfatter som er optimalt) kropp, fordi det kreves en viss mengde muskler og at man ikke har for mye fett på kroppen. Muskler tar mye lenger tid å bygge enn det tar å miste fett. Og å ha lite fett samtidig som man skal ha en biss menge muskler er en vanskelig balansegang (man mister fort muskler hvis man slanker seg for fort). For kvinners del handler det mer om å være slank nok og være heldig med genene (f.eks. hvor fettet legger seg). Menn kan i mye større grad forme kroppen sin slik man ønsker (kvinner kan f.eks. ikke trene seg til større pupper, men menn kan trene alle muskler større), og det er derfor et visst press på at man bør gjøre noe med det.

En viktig forskjell er at menn i større grad kommer unna med en mer utrent kropp, da det tillegget mer verdi ved kvinners utseende (kropp er en del av utseendet) enn en menn (andre faktorer som sosial verdi, selvtillit og mye annet kan i mye større grad veie opp for manglende utseende). Det er forøvrig hvorfor også fornærmelser mot offentlige kvinner oftere handler om utseende, for en kvinnes utseende har høy verdi (likedan blir menn oftere kalt taper eller lignende som peker på manglende sosiale evner). Dermed blir det mer merkelig om menn klager på kroppen siden det ikke er like vanlig eller har så mye konsekvenser (gitt at man ikke er skikkelig feit). Det kan derimot være litt sårt for noen menn som ikke er komfortable med kroppen sin (dessverre mange som også kompenserer andre usikkerhet med å pumpe seg svære) å snakke at man ikke er helt i form siden det tradisjonelt ligger mye maskulinitet bak det å være stor og sterk.

Noen kjappe tanker om hva jeg tror kan være grunnen til at han klager: At han klager over at han har fått litt mage kan være at han er litt skuffet over seg selv for at han har forfalt litt og vil ha litt motivasjon/oppmuntrende ord fra deg. Det kan være at han pinger for å se hvor mye du bryr deg om det (tydeligvis ikke dette siden han har klaget flere ganger og du har sagt det ikke bryr deg så mye). Videre kan det være at han hinter til at han vil dere begge skal begynne å trene (fordi han kjeder seg/vil bevege seg mer/for lite variasjon/dere begge har lagt på dere/du har lagt på deg mer enn han foretrekker og han prøver dermed å klage på at han selv har lagt på seg selv for å få deg til å tenke på at du også må gå litt ned). Og så kan det så klart være at han ikke innser at når man blir eldre så legger man lettere på seg siden forbrenningen går ned (mange menn som ikke liker å se de blir eldre). Hvis han var veldig aktiv før kan det være at det hans dårlige måte å uttrykke at han savner treningen (og kanskje samholdet og alt det morsomme som fulgte med). En siste grunn kan være at mye av hans selvtillit lå i at han hadde en bra kropp før og at han føler seg litt down pga det. Hvis det er mye press for å ha sixpack i guttegjengen er det klart at det er litt nedtur for han å legge på seg.

Ellers fint svar fra bareAre som jeg stiller meg bak. Det kan hende at kjæresten rett og slett ikke vet det irriterer med klagingen (noen har som vane å klage). Men det kan også være at han nevner det flere ganger fordi han ønsker litt annerkjennelse for at han er litt deppa/nedfor. Altså du har ikke gitt han det svaret/den handlingen han ønsker enda. For eksempel hvis jeg har ganske vondt og det ikke virker som kjæresten min annerkjenner det, kommer jeg til å fortsette og klage til hun faktisk annerkjenner det og viser litt medfølelse (gir klem/viser at hun skjønner at du har det vondt/vise at virkelig bryr seg).

Håper det hjalp med mitt rotete innlegg :). Menn kan være kompliserte og sære vi også!
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

vinteRR

Har køddet med flere jenter om det faktisk. Et par tok meg seriøst, så tror jeg bør jobbe litt med fremførelsen.

Hvis det ikke er en supersensitiv person ville jeg bare smilt og sagt "du får dra på gymmen da".

solstråla

Potet:  takk for svar igjen..:) Opplevd dette blant gutter som nærmer seg 30årene da og de tenker vel ja da at de har forfalt litt muligens. Har jo også vært spørrende og forståelses full rundt dette teamet fordi en kort periode la jeg på meg, men tok grep i det og gjorde noe med det. Dersom ikke hint fungerer har jeg sagt direkte ut og tren og endre kostholdet fremfor spise all den junkfood osv.. Det å si til en gutt at han har en liten klump der foran har jeg sagt med måte , da noen kan være litt sensitive som sagt.  Likevel forskjell å være så direkte med en man dater og når man har kjæreste da.