Jobbsøknad hjelp ASAP!

Started by solstråla, October 14, 2014, 12:11:00 PM

Previous topic - Next topic

solstråla



Det er 1 år og noen mnd siden jeg ble ferdig utdannet og jeg ser at CVen min er dårlig. Flere som har gitt meg avslag på grunn av dette. Et sted må man jo begynne å få erfaring. Fant en jobb nå som jeg virkelig har lyst på og som jeg absolutt ønsker å få.


Søker på stilling som ...

Jeg er 26 år fra ... som har fullført en bachelor...Jeg trives veldig godt hos min nåværende arbeidsgiver, men jeg er nå ute etter å kunne bruke min utdannelse bedre og jeg tror derfor en jobb hos dere ville vært perfekt for meg.  Gjennom de 3 årene jeg har studert, har jeg fått solide kunnskaper om markedsføring, salg og markedskommunikasjon.













Potet

Jeg går snart inn i en jobbsøkingsperiode selv, så da har jeg lest meg opp på mange gode tips :). De jeg kommer på on top of my head som jeg mener har hevet søknadene mine mest:

- Nevn eksempler på at de har de egenskapene du sier du har. Istedenfor at du sier at du har ledererfaringen, kan du si at du har ledet x antall mennesker. Veldig mange kan ramse opp egenskaper detror bedriften ønsker, men bedriften ønsker å lese bevis på dette. Demonstrer egenskapene dine, ikke rams dem opp. F.eks. søker de en som er kreativ. Har du lagd/skapt noe som indikerer at du er kreativ som du kan nevne?
- Nevn konkrete resultater. Har du tall på økt salg mens du jobbet i klesbutikken? ble du kåret til månedens selger?
- Hvilke unike egenskaper/ferdigheter kan du tilby bedriften?
- Finn ut hvordan arbeidsmiljøet er, og skreddersky søknaden for at du skal passe inn i miljøet.
- Få fram at du er i stand til å utføre jobben, at du har den kunnskapen og de ferdighetene som skal til. Knytt opp ferdighetene/erfaringene/kunnskapen din til jobben og vis hvorfor du vil kunne bidra til verdiskapning i bedriften. Vis at du skjønner utfordringer stillinger støter på at du kan takle disse!
- Ikke nevn svakheter (f.eks. karaktere/sykdom). Det snakker dere eventuelt om på et intervju.

Lykke til :)
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

Anugita

Og alltid når man leser intervju med folk som ansetter, så savner de i nesten alle søknader, hva DU kan tilby bedriften.. Alle skriver hvor fint det hadde vært for dem å jobbe der, men hva kan du tilby bedriften? Hvorfor skal de ansette deg, og ikke en av de 500 andre som søker?

Love

Ung og dame kan du la være å skrive...sier seg selv (og er irrelevant). Skriv om erfaringene du har så langt og hva du kan tilføre:)

Lisa

Så godt at du har fått tilbake motivasjonen til å søke jobber videre! Ett år med butikkjobb skal ikke være noe problem, snu det til din fordel. Du har skrevet en god søknad, men alt kan gjøres bedre. Rådene du har fått så langt er gode, følg dem! For å eksemplifisere noe av det viktigste som er nevnt; din motivasjon, vil jeg ta tak i noen av dine formuleringer;

Eksempel 1;  "Jeg trives veldig godt hos min nåværende arbeidsgiver, men jeg er nå ute etter å kunne bruke min utdannelse bedre og jeg tror derfor en jobb hos dere ville vært perfekt for meg" Hvorfor er jobben perfekt? Utdyp. Prøv  å fokuser på hvorfor du er perfekt på jobben, og ikke hvorfor jobben er perfekt for deg.

Eksempel 2; Jeg liker starten her; "Grunnen til at jeg søker akkurat på denne stillingen er fordi" men fortsett med noe sånt som "xyz fokuserer på abc, som jeg ..."

Eksempel 3; "Hos dere vil jeg kunne få utvikle meg få varierte og utfordrende oppgaver i markedsføringsarbeidet". De bryr seg mer om hvordan du bidrar enn hvordan du får utfordret deg -> "Hos dere vil jeg bidra med teoretisk kunnskap fra mine studier, samt praktisk kunnskap igjennom min rolle som butikkmedarbeider. Denne bakgrunnen har gitt meg en unik innsikt i viktige elementer innenfor markedskommunikasjon og gjør meg trygg på koordineringsrollen"


Andre ting;
- Kort ned uttrykk; den ledige stilling= stillingen
- Alder og kjønn kan komme frem av CV.

Ole GV

- Synes du skriver vel mye om hva du vil oppnå ved å kunne jobbe hos de

- Få med mer konkrete ting av hva du har oppnåd hittil (Skolen, prosjekter bacheloroppgaven, jobb)

- Istedenfor " Jeg trives veldig godt hos min nåværende arbeidsgiver, men jeg er nå ute etter å kunne bruke min utdannelse bedre og jeg tror derfor en jobb hos dere ville vært perfekt for meg". Skriv noe mer konkret hvordan du vil utvikle deg som menneske hos denne arb giverene og hvordan dine menneskelige egenskaper og ferdigheter vil gjøre deg til den perfekte medarbeider for de.

Generelt synes jeg søknaden er for lite konkret. De må forstå hvorfor de skal kalle inn akkuratt DEG til intervju  ;)

Unngå også å skrive mobilnummeret i søknaden (hører til i CVen)

Synes siste linja burde vært byttet ut med noe som dette: "Det vil glede meg om dere finner mine kvalifikasjoner av interesse, og jeg stiller gjerne til intervju."

Lykke til!  :)
Tilgjengelig for 1:1 coaching på café, kveldstid på utesteder eller skype. [email]olegodevibber@gmail.com[/email]

solstråla

Takk for tilbake meldinger :D mange gode tips og ser hva jeg bør ta mer tak i. En alt for lang søknad er jo heller ikke bra så må prøve å korte ned litt også.

Ole GV

En side med skriftstørrelse tolv er fint ;)
Tilgjengelig for 1:1 coaching på café, kveldstid på utesteder eller skype. [email]olegodevibber@gmail.com[/email]

Lisa

Quote from: Vaffel on October 15, 2014, 18:52:39 PM
En side med skriftstørrelse tolv er fint ;)

Det er alt for langt! Sitter noen med 150 søknader så blir sjelden en hel side lest grundig. Bedre å skrive kort og fokusere på noen nøkkelelementer. Få med mest mulig i CV'n, så slipper du å bruke unødvendig plass i søknaden.

Til en første jobb bør man skrive så presist at all relevant informasjon kommer med på en halvside, ca 200 ord.

Ole GV

De fleste jobbsøknader er da på ca en side.
Med str 12 og halvannen i linjeavstand.

Har du en halv side mener jeg at det er relevante ting som ikke er med.
Med mindre man er 15 år og søker sommerjobb.

De som driver med rekruttering tar seg tid til å lese en side hvis du har relevant erfaring for jobben (de fleste leser CVen først)
Tilgjengelig for 1:1 coaching på café, kveldstid på utesteder eller skype. [email]olegodevibber@gmail.com[/email]

piken

Tenker det kommer an på hva slags jobb man søker, hvor mye tekst man skal ha med eller ikke.

Pleier å bygge opp søknadene slik:
- Hva søknaden gjelder / hvilken stilling jeg søker på
- Hvem jeg er og hva jeg gjør nå
- Hva jeg har gjort tidligere knyttet opp til kvalifikasjoner som ønskes i stillingen
- Hvorfor jeg ønsker jobben
- Hvorfor jobben trenger meg / hva jeg kan bidra med i den spesifikke stillingen

Hver av disse tar som regel hvert sitt avsnitt og da blir det fort en A4-side for min del. Jeg har studert psykologi og jobber innenfor sosialfaglig felt og på den måten kommer det ikke tydelig frem på CV-en min hva jeg kan, og må derfor vise dette med ord i søknaden. Men tror ikke man skal tenke så mye på om den er for lang eller for kort; det viktigste er vel innholdet.

Konkrete tilbakemeldinger på din søknad: Jeg synes de to første avsnittene fungerer bra; det er konkret. Når det gjelder hvorfor du ønsker jobben så kan du godt si litt mer enn at det passer for utdannelsen din; er det noe i utdannelsen som var spesielt interessant som sammenfaller med denne jobben? Er det noe hos nåværende arbeidsgiver du kan dra nytte av i ny jobb? Uansett om den er relevant eller ikke så er det nok noe der du kan dra nytte av; har du kanskje jobbet i team, hatt kundekontakt eller noe annet ? Jeg synes du fremstiller det litt som om du håper at de skal velge deg uten at du gir de noen gode grunner til å gjøre akkurat det. Jeg ville f.eks heller skrevet "Ser frem til å høre fra dere" isteden for "håper". Ellers kan du godt også utdype hvorfor du liker å jobbe i team og hva du liker ved å jobbe selvstendig; hvem som helst kan jo sitte i en søknad og ramse opp at de liker tingene som man skjønner at arbeidsgiver er ute etter, trikset er å fortelle om deg selv på en måte som viser at du har kvalitetene uten at du trenger å gi deg selv adjektiver.

Lykke til :-)

Lisa

Quote from: Vaffel on October 16, 2014, 21:20:57 PM
De fleste jobbsøknader er da på ca en side.
Med str 12 og halvannen i linjeavstand.

Har du en halv side mener jeg at det er relevante ting som ikke er med.
Med mindre man er 15 år og søker sommerjobb.

De som driver med rekruttering tar seg tid til å lese en side hvis du har relevant erfaring for jobben (de fleste leser CVen først)

Selvfølgelig er det relevante ting som ikke er med! Alt relevant, og bare det, er jo i CV'n. Søknaden er motivasjonen for jobben. Punktum. Tre avsnitt bør være nok for å få inn faglig, personlig og sosial motivasjonen. For kort er ikke bra, men for langt er like risikabelt. Leseren er ikke alltid opplagt, du kan risikere å ligge som nr. 65 i bunken, og da er det forfriskende om søknaden er kort og god.

solstråla

Quote from: piken on October 16, 2014, 22:10:59 PM
Tenker det kommer an på hva slags jobb man søker, hvor mye tekst man skal ha med eller ikke.

Pleier å bygge opp søknadene slik:
- Hva søknaden gjelder / hvilken stilling jeg søker på
- Hvem jeg er og hva jeg gjør nå
- Hva jeg har gjort tidligere knyttet opp til kvalifikasjoner som ønskes i stillingen
- Hvorfor jeg ønsker jobben
- Hvorfor jobben trenger meg / hva jeg kan bidra med i den spesifikke stillingen

Hver av disse tar som regel hvert sitt avsnitt og da blir det fort en A4-side for min del. Jeg har studert psykologi og jobber innenfor sosialfaglig felt og på den måten kommer det ikke tydelig frem på CV-en min hva jeg kan, og må derfor vise dette med ord i søknaden. Men tror ikke man skal tenke så mye på om den er for lang eller for kort; det viktigste er vel innholdet.

Konkrete tilbakemeldinger på din søknad: Jeg synes de to første avsnittene fungerer bra; det er konkret. Når det gjelder hvorfor du ønsker jobben så kan du godt si litt mer enn at det passer for utdannelsen din; er det noe i utdannelsen som var spesielt interessant som sammenfaller med denne jobben? Er det noe hos nåværende arbeidsgiver du kan dra nytte av i ny jobb? Uansett om den er relevant eller ikke så er det nok noe der du kan dra nytte av; har du kanskje jobbet i team, hatt kundekontakt eller noe annet ? Jeg synes du fremstiller det litt som om du håper at de skal velge deg uten at du gir de noen gode grunner til å gjøre akkurat det. Jeg ville f.eks heller skrevet "Ser frem til å høre fra dere" isteden for "håper". Ellers kan du godt også utdype hvorfor du liker å jobbe i team og hva du liker ved å jobbe selvstendig; hvem som helst kan jo sitte i en søknad og ramse opp at de liker tingene som man skjønner at arbeidsgiver er ute etter, trikset er å fortelle om deg selv på en måte som viser at du har kvalitetene uten at du trenger å gi deg selv adjektiver.

Lykke til :-)

Takk for tilbake melding piken. :)

sitronsaft

Nå er jeg sent ute til dette emnet, men la gå.

Jeg var med sjefen og ansatte kollegaer i fjor høst, og dette var noen av mine inntrykk:

- Få frem hvem du er fremst i søknaden.
> Når vi hadde 120 søknader til en helgejobb, må man sortere litt. Første avsnittet var ofte avgjørende.
Stikkord: alder, kjønn, utdannelse, interesser, om du har lappen (i noen jobber er dette svært relevant).

- Skriv en oversiktlig CV
> Noen arbeidsplasser bruker egne maler (som du bare fyller inn), andre steder må du lage din egen mal. Ved egen mal, ville jeg ha tenkt på hvordan du klarest kan få frem dine kvalifikasjoner og styrker. Fete overskrifter og tynnere undertekster. Ved arbeidsplassens/rekrutteringsselskapets mal: fyll ut der du kan, oversiktlig er det allerede.

- En søknad bør aldri være mer enn én side
> Mer enn det blir for mye. Se gjennom søknaden din med noen dagers mellomrom, les den høyt, og se for deg hvem som skal lese den. Tenk også over hvordan du formulerer deg (det vil selvsagt ha noe med hvilken type jobb du søker på). Sjekk rettskrivingen.

- Utelat anekdoter
> Ikke ta med anekdoter, fortellinger og historier. Det kan virke som gode eksempler, men kan virke rart for den som leser, da de ikke kjenner deg.
Stikkord: bruk stikkord! Si "I min nåværende stilling bruker jeg mange av de kvalifikasjonene jeg lærte under utdanningen, for eksempel ditt og datt". Ikke si "Jeg pleier og være snill med mine kollegaer, som den gangen da jeg tok med en hjemmelaga bursdagskake til Rita som ble 50 år! Alle sa da at jeg var så snill."

- Vær ydmyk, men bestemt
> Du er ikke verdensmester. Du er kvalifisert til jobben, ja, men du kan ikke alt. Men vær bestemt på hvorfor du ønsker jobben, men ikke bruk eksempler/anekdoter som går på dine inntrykk av hva andre mener om deg. Er dette sant, vil det uansett komme frem under referanseintervjuer.

- På intervjuet
> Vær så vær så snill og men det du sier. Å si at du er en mester i rettskriving og norsk bokmål, holder ikke vann når søknaden din er full av skrivefeil. Det hjelper heller ikke å si hva du tror arbeidsgiver vil høre ("jeg er veldig utadvendt og liker å snakke med nye mennesker") når du sitter sjenert på tuppen av stolen. Arbeidsgiver merker din personlighet relativt fort.

- Ekstratips til intervjuet
> Ikke, og da mener jeg IKKE - avbryt eller snakk for mye rundt hvert spørsmål. Arbeidsgiver kan da få inntrykket av at du ikke klarer å begrense deg.

Hadde kunne komt på flere ting, men nå må jeg stikke.. Håper det var til hjelp for noen! :)

Lahoya

Er det noen av dere som tar med bilde av dere selv på CV`en?   Er det en bra greie tror dere :)?