Langdistanseforhold: tips og erfaringer

Started by Apekatt, July 22, 2015, 21:48:45 PM

Previous topic - Next topic

Apekatt

Hei, Dama som jeg har vært sammen med i 1,5 år flytter til Danmark pga studier, jeg blir boende i Norge.
Jeg er åpenbart skeptisk, men vil gjerne at det skal fungere, noen som har gode tips, eller har positive/negative erfaringer med distanseforhold?  :)

The Stig

Det spørs jo på mange ting...Hvis dere virkelig elsker hverandre dypt,så er det vel verdt å forsøke. Det spørs hvor lenge hun skal være borte,og hvor mye tid hun får fri fra studiet for å dra hjem til deg. Danmark er heldigvis ikke langt unna. Hvis ikke følelsene er 100% bra, så er det vanskelig...dere kommer begge til å savne fysisk nærhet, er bare så mye moro man kan få ut av skyping. Jeg var i avstandsforhold i 2 år med en jente som bodde i England,mens jeg bodde i Ungarn. Det angrer jeg på i ettertid.Hun viste seg å være en helt annen person en det jeg trodde hun var(utro).  Vi var veldig frem og tilbake om vi skulle slå opp eller ikke...og tror nok at hvis man vipper på det spørsmålet så er det best å bare avslutte det.  Du kan jo prøve det en periode og se hvordan det føles...eller du kan gjøre kort prosess...
bye bye comfort zone.Just die already.

piken

Møtes så ofte dere kan og sørge for å holde spenningen mellom dere oppe. Sexting og/eller telefon/skypesex er et must!

Men hvor lenge skal hun studere der? Det er nok lettere for begge parter å holde ut dersom avstanden har en sluttdato. Videre er det sikkert også lurt å snakke sammen seriøst om hvordan dere skal få det til å funke - sånn at dere vet at dere er på samme bølgelengde og er villig til å legge ned samme innsats.

Men vær forberedt på at det er deg, som blir hjemme, det kan bli verst for. Du fortsetter i den samme tralten, bare uten henne, mens hun begynner en ny spennende hverdag i "det store utland". Tenk litt på hvordan du kan løse dette uten at du oppfører deg needy overfor henne.

Greeneyed

Jeg er selv i et avstandsforhold nå. Vi hadde kjent hverandre og hatt noe på gang i ca 7-8 måneder da han mistet jobben og måtte flytte til en by i en annen landsdel på grunn av ny jobb. Dette var både en vanskelig og en fin tid for oss - vi hadde det så fint sammen, men ville egentlig ikke inn i et langdistanseforhold. Særlig han var skeptisk, da han hadde prøvd dette for noen år siden med ekskjæresten sin. Vi ga det et forsøk likevel. Og vet du hva - det går bare bedre og bedre. Nå har vi snart vært sammen i et år.

Jeg tror noe av det som gjør at det funker for oss er at vi er ganske like når det gjelder hvor stort behov vi har for kontakt. Vi snapper veldig mye, sender litt meldinger når det er mer enn enkle hverdagsglimt som skal formidles, og snakker i telefonen et par ganger i uka, men uten at dette er noe fast timeplanfestet avtale. Vi tar det når det passer, når en eller begge er på vei hjem fra byen, når en er spesielt glad eller lei seg, eller bare har lyst til å høre den andres stemme. På snap deler vi mye ganske banal info, som hva vi spiser, at vi ikke rakk bussen, at man møtte en gammel venn på butikken, god morgen-snapper, god natt-snapper - alt mulig. Dette synes jeg gjør at avstanden føles mindre, og vi vet hva som skjer i den andres liv. Samtidig er det viktig å understreke at vi ikke har noen krav om å måtte ha kontakt så og så mye. Vi passer på å ikke være en plikt for hverandre, og ingen av oss maser. Det er greit å ha en balanse der man tar kontakt ca like mye.

For min del tror jeg ikke sexting og telefon- og skypesex er så  viktig - vi har snappet litt drøye bilder ved noen anledninger, og når en av oss onanerer får den andre iblant vite det, men den seksuelle biten tar vi oss oftest av når vi besøker hverandre. Ikke bli stressa hvis det med sex på avstand funker dårlig, altså. Men prøv det gjerne, det holder jo, som Piken sier, spenningen oppe.

En annen ting som er viktig i avstandsforhold er tillit, og det å tørre å være helt ærlige mot hverandre. Du må stole på at hun aldri ville vært utro mot deg, og hun må stole på at du aldri ville vært utro mot henne. Uten den tilliten tror jeg det kan være veldig tøft å bo langt unna hverandre.

Vi ses stort sett med 2,5-3 ukers mellomrom. Da er ofte jeg på besøk hos ham i litt over en uke, siden jeg er student og mest fleksibel sånn sett. Vi deler på reiseutgiftene, særlig når jeg reiser, siden han tjener fire ganger så mye som meg. Før vi drar fra hverandre pleier vi å bestille neste flybillett, slik at vi har noe å se fram til. Det gjør det mye lettere å holde ut avstand og lengsel, synes jeg.

Ellers er det også viktig å leve hvert deres liv, å holde seg aktiv og sosial. Man må fylle tiden med noe, ikke bare sitte og savne kjæresten. Det er jo også mye gøyere å snakke sammen når man faktisk har noe å fortelle! Vi pleier også å legge planer for hva vi skal gjøre når vi er sammen igjen, både sånne ting som å gå på en konsert og sånt som skjer på soverommet. Når vi besøker hverandre isolerer vi oss ikke og er kun alene, selv om vi også har en del alenetid. Vi prøver å være med på ting som skjer, henge med venner, feste osv, men også å få litt hverdag, ikke sitte konstant oppå hverandre. Han kan gjerne sitte å spille PC-spill en kveld mens jeg leser eller ser på TV. Hvertfall hvis jeg er der mer enn kun en helg :p

Høye forventninger til den dagen man endelig skal ses igjen kan fort bli en fallgruve. Det er viktig å være realistisk, og huske på at den andres irriterende uvaner, og dere begges hverdagsproblemer fortsatt vil være der. Når man legger opp til at ting skal være veldig perfekt kan det fort komme fram mye gugg hvis ting ikke er så perfekt som man forventet og så for seg. Tål at disse vonde følelsene kan komme iblant. Vær litt romslige, og vær obs på at avstanden gjør at det blir mye press på nærheten. Et avstandsforhold er sjeldent rosenrødt, men det kan være veldig fint likevel.

Til sist er jeg helt enig med Piken (egentlig enig i alt du skriver, gir deg en like :p) i at det er lettere å tåle avstanden om den har en sluttdato, og at dere burde snakke sammen om hvordan dere ser for dere at forholdet vil endre seg, og hvordan det kommer til å være å ha et avstandsforhold. Hva tror du at du har behov for, hva tror hun at hun har behov for? Etter litt tid kan det også være greit å snakke om hvordan forholdet fungerer, og hvordan det kan bli bedre. Det har vi gjort, og selv om begge er fornøyde med ting som de er, synes vi det hadde vært hyggelig å bli flinkere til å gjøre ting sammen også når vi ikke egentlig er sammen. For eksempel har vi før laget samme middag samtidig, i hver vår by (men sett på hver vår tv-kanal mens vi spiste -herlig løsning), og vi har også spist pannekakefrokost sammen med enten snapchat eller skype (kommer an på hvor godt nettet er, om man bor med andre etc). Nå vil vi finne en serie vi kan se på samtidig når vi ikke er sammen.

Jeg har altså stor tro på avstandsforhold, og trodde ærlig talt det skulle være tyngre enn det har vist seg å være. Man blir kjent med nye sider av hverandre, seg selv og sin kommunikasjonsstil gjennom å bo langt unna hverandre, og på den måten tror jeg faktisk en periode med avstand kan styrke forholdet.

Wow, dette ble et veldig langt, og veldig selvbiografisk svar!! Håper det kan være til hjelp.




Apekatt

Tusen takk for svar, spesielt deg greeneyed, WOW :D

Det hjelper litt å høre fra en som har en positiv erfaringer med det. Jeg har vel bestemt meg for å ta det som det kommer, men gå inn med et åpent sinn og en vilje til å klare det. Hun er utelukkende positiv, så jeg antar det kommer til å gå fint.

Et problem er at vi ikke har noen klar sluttdato. det kan bli 1 år, men det kan også bli 2-3...

Vi skal prøve å se hverandre med 3 ukers mellomrom.

Love

Ha jevnlige besøk hos hverandre og rutine på det, samtidig ha større ferier å se fram til der dere har mer tid sammen.
Nå kjenner dere hverandre sikkert godt og kan kanskje bare få litt mer spenning i hverdagen av å ha noen pauser....
For meg så er utfordringene litt for store med tanke på kontinuitet, dvs å ta opp tråden igjen hver gang på hva skjer i livet hans osv. Bli lett at det sklir ut. Men vi har bodd i hver vår by hele tiden.

Potet

Dette blir mitt første innlegg på lang tid her :). Hyggelig å se at andre enn meg har hatt positive erfaringer med langdistanseforhold, for nå skal jeg flytte sammen med kjæresten min etter at vi har hatt et langdistanseforhold i rundt ett år. Jeg støtter innlegget til Greeneyed fullt ut, og har egentlig bare litt småplukk å legge til:
- Sexting/dirty snaps osv droppet vi. Hvis begge parter liker sexting og sånt funker det sikkert bra. Hvis minst én av partene ikke er så fan av det (blir ikke så tent), blir den parten fort bare enda mer frustert over den manglende fysiske kontakten.
- Finn ut hvilket medium dere skal bruke når dere kommuniserer. Kjæresten min har et behov for å høre stemmen min, altså trengte vi å snakke sammen på telefon jevnlig. For min del er selve samtalen det viktigste, og da var det ikke så nøye om det var over Facebook-messenger eller telefon.
- Holde hverandre oppdaterte om hverandres liv er viktig, hvis ikke sklir man fort fra hverandre. Små, random historier/observasjoner i løpet av dagen er nesten enda viktigere - f.eks. hvordan du tryna på vei til bussen og følte deg som en dust. Da får du et bedre innblikk i hvordan dagen til den andre utfolder seg, og ikke bare en kjedelig oppsummering på slutten av dagen man ikke husker så mye av uansett. Relatert til dette er at man sender noe som viser at man tenker på den andre. Morgen- og nattesnaps er veldig koselig å få! Vi sender også veldig mange linker/tagger hverandre på Facebook hele tiden. Vi hadde ikke noe press på hvor ofte vi skulle snakke sammen, vi gjorde bare det som falt naturlig. Selv om den fysiske avstanden er stor, kan man likevel føle seg nær den andre ved hjelp av teknologi :).
- For at langdistanseforhold skal funke er det ekstremt viktig at man ikke er totalt avhengig av den andre. Med andre ord: Hvis du trenger mye og stadig oppmerksomhet fra partneren din, har du et problem. Det samme dersom du ikke trives i eget selskap. Som sagt et det viktig at man stadig gir hverandre en melding/tag/snap som viser at man tenker på den andre, men man kan ikke gå rundt hele dagen og krave det. Hvis du har ditt eget liv, er det også mer spennende å snakke om det til kjæresten din. Det er gørrkjedelig å ha et langdistanseforhold hvis ingen har noe spennende å fortelle om.
- Vi stoler veldig på hverandre. Noe som hjelper mye er at ingen av oss forandrer oss så mye når vi drikker, og dermed er sjansene for utroskap på byen mindre. I tilegg er vi begge kresne når det gjelder hva vi ser etter i en seksuell partner, og dermed skal det ganske mye til at for at vi skal hooke opp med en random. Vi er begge strengt imot utroskap, og hvis vi føler at forholdet ikke funker så bra lenger, skal vi heller prøve å gjøre noe med problemene. Utroskap har vi begge nulltoleranse for, og vi er enige om at man heller skal slå opp enn å være utro. Når en av oss drar på byen pleier vi å skrive en del meldinger til hverandre gjennom kvelden (f.eks. når man er på do) - og vi er dønn ærlige. Som regel går det i morsomme observasjoner, men vi nevner også om dersom det er noen som har prøvd seg. Kjæresten min synes det bare er hysterisk morsomt om jeg forteller at jeg winger noen kompiser og hjelper dem med å score. Det skader nok heller ikke at det jeg skriver i fylla fortsatt er veldig oppegåene og uten skrivefeil.
- Send/kom med noen overraskelser. Å gjøre litt ekstra goes a long way, og det er nok ekstra viktig i et langdistanseforhold å vise hvor mye den andre betyr for deg. Jeg har bl.a. kommet på overraskelsesbesøk (kommet én dag tidligere enn jeg har gitt beskjed om), sendt småklissete kort og trollet henne ved å sende tullegaver. Å legge igjen en overraskelse når du drar er også en slager.
- Finn ut hva det primære kjærlighetsspråket til den andre er (søk på the 5 love languages), og sørg for at du tilfredsstiller det best mulig. Hvis det er gaver => gi henne mer gaver/overraskelser. Hvis det er kvalitetstid => avtal aktiviter sammen, og sett av tid til å prate sammen over telefon. Hvis det er words of affirmation => send meldinger med kjærlighetserklæringer/jeg savner deg jevnlig. Men pass selvsagt på at du ikke blir for needy. kort funker også knall!

TL;DR Jevnlig kontakt over melding/telefon/sosiale medier, møt hverandre jevnlig 2-3 uker mellom hver gang og finn ut hva som er viktig for at dere skal føle dere elsket/versatt av den andre.
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!