Ensom og asosial

Started by Ananas, May 22, 2016, 13:01:15 PM

Previous topic - Next topic

Ananas

Hei godtfolk. Long time no see

Jeg flyttet til en annen by for litt over et halvt år siden, og jeg føler meg litt ensom. Selv om jeg har noen jeg kjenner i denne byen fra før, så har jeg bodd et annet sted så lenge, at jeg føler at jeg og de jeg kjente her før har vokst så mye fra hverandre, og jeg sliter med å finne noe jeg har til felles med dem.

Jeg sliter i tillegg med å komme meg ut og bli kjent med nye folk. Er det noen andre som kjenner seg igjen?

Jeg kan fortelle kort at noe jeg har begynt å gjøre er å oppsøke folk jeg kjente for lenge siden, som jeg ser legger ut ting i SoMe som jeg også er opptatt av og på den måten bruker jeg basically facebook til å finne nye (gamle) venner.  :P Dette føler jeg faktisk har fungert greit med de jeg har møtt, da vi har en del til felles fra før og har mye å prate om når vi først møtes.

Noe jeg også tidligere har gjort har vært å møte folk på vors og via andre fellesvenner, men da jeg som nevnt ikke føler at jeg har så mye til felles med de gamle vennene mine, så blir det bare til at jeg får meg flere venner som jeg heller ikke har så mye til felles med. Dette føler jeg ikke har fungert så greit, og er ikke noe jeg gjør lenger.

Jeg lurer på om det er noen som tidligere har slitt med det samme som jeg, og som har funnet en løsning som funker og som de gjerne vil dele her. Skriv gjerne til meg på PM også om du heller vil ta det der.

<3

piken

Nå vet ikke jeg hva dine interesser er, men for meg som er ganske frilufts/utendørs-orientert har det hjulpet å melde meg på ting i regi av Turistforeningen, søke etter klatrepartner etc på div Facebooksider og være med på ting som skjer i studentforeningene som jeg har interesse av. Jeg har vært tøff og gått ut av komfortsonen og blitt med på arrangementer uten å kjenne en pøkk og kommet ut av det med flere nye venner. Selv om du ikke nødvendigvis har de samme interessene som meg, så tror jeg det kan hjelpe å tenke over hvilke interesser du ønsker å dele med noen for så å se på hvilke arenaer slike personer er og oppsøke de aktivt.

The Stig

Jeg var litt i samme situasjon som deg ifjor. Kom ut av et lengre forhold hvor jeg hadde flyttet til hennes by, for å bo med henne. Når det ble over så satt jeg igjen alene ettersom vennene var hennes krets. Hadde sterk motivasjon til å utvide omgangskretsen, så ble aktiv med masse nye ting,og ble med i flere klubber av diverse slag.Fikk en veldig rik og variert vennkrets på den måten. Jeg kontaktet også and GV`er og fikk nye venner fra forumet her.  Det har jeg gjort i flere byer i Norge, og har blitt kjent med kjempebra folk i Oslo,Bergen,Kristiansand og Trondheim via forumet her. Det var jo en kveld i Bergen i vinter hvor jeg var ute med Sharpie og Polynesian,og da husker jeg du var invitert også :)
Salsa dansekurs spesielt har vært utrolig bra for meg. Bor i en liten by hvor dansemiljøet er lite og intimt, så veldig bra!
Meldte meg også inn i en del facebook grupper for alle mulige aktiviteter, blandt annet en ren "vennegruppe" for byen jeg bor i. Der inviterer folk til Møte på pub/vors etc med folk som de ikke kjenner. Couchsurfing er også bra hvis du er medlem der.

Jeg finner gjerne på noe med deg om du er i Kristiansand.

bye bye comfort zone.Just die already.

Greeneyed

Hei Ananas! Ser det er en stund siden du skrev her, er ikke så ofte jeg heller titter innom. Men tenkte bare også å nevne at det fort kan ta litt tid å etablere en vennekrets på et sted man ikke har bodd (på lenge). Sier som piken, meld deg på aktiviteter etc! Og ikke vær redd for å ta initiativ til å henge med folk.

Jeg har ikke vært i nøyaktig samme situasjon som deg, men som ny student i byen for noen år siden hadde jeg ikke veldig mye til felles med faddergruppa mi, og det tok faktisk nesten et år før jeg følte at jeg hadde helt nok venner i byen, og enda et par år før jeg hadde et ordentlig solid nettverk her. Nå er jeg etter seks år ferdig med både utdanninga mi og et surreår, og igjen merker jeg at studievennene flytter, mens jeg skal bo her en stund til (dvs hvis jeg får meg jobb i nærheten :P ). Kjæresten min har mange venninner, og noen av dem har jeg etter hvert blitt så god venn med at jeg kan henge med dem uten ham, og ellers har jeg fått noen nye venner på deltidsjobben min, der de fleste er på min alder. For min del er jeg innstilt på at dette vil ta litt tid, men at det ordner seg før vi aner det, og særlig hvis man er med på ting (både aktiviteter du selv melder deg på og vors/fester med mange ukjente).

Lykke til :)

Anax