Voldtekt eller ikke? (KG)

Started by Kenti, July 15, 2016, 16:48:52 PM

Previous topic - Next topic

Kenti

Kom over denne tråden på Kvinneguiden (http://forum.kvinneguiden.no/topic/1039373-ble-voldtatt-kanskje-gravid/

Der det virker som det var en selvfølge at TS hadde opplevd en voldtekt under premisset at "nei betyr nei" uavhengig av jentas handlinger etter at hun hadde sagt nei... "jeg sier nei flere ganger og snur meg unna. men han følger etter og overtaler meg. han kler av meg og så skjer det..." Det er ei ung jente som skriver dette, så kanskje (muligens) viktige detaljer blir utelatt, men for meg så virket ikke dette som en "opplagt voldtekt" situasjon.

Det får meg til å tenke på den gode gamle "to steg frem og ett tilbake". Hvis jenta sier nei når du prøver å fjerne bhen, så betyr det at hun rettmessig kan anmelde deg for voldtekt etter sex uavhengig (for hu sa jo nei)... hva tenker dere? For min egen del så syns jeg at det er det skremmende at så mange (alle?) Mener det er voldtekt o g at mange mener hu burde anmelde. Er det jeg som er helt på trynet her eller? If so... vær grei å si hvordan :)

NB: selvfølgelig synd på jenta som har opplevd dette som voldtekt og antakeligvis har traumer for det, men jeg opplevde ikke situasjonen som ble beskrevet som en ren voldtekt.

Knipetak

#1
Tråden på KG har blitt moderert for krenkende innlegg, så spørsmålstegn har nok blitt stilt, kanskje på en mye mindre nyansert måte enn du gjør også, men det er jo utrolig lite konstruktivt å motsi en som selv mener hun har blitt voldtatt og vil ha råd for hva hun skal gjøre ift mulig graviditet osv, så det er sånn sett moderering jeg kan stille meg bak.

Det er ganske åpenbart at det er forskjell på en 16 år gammel jente som ikke vil, men føler hun blir presset til sex, og en modnere jente som er kåt, men har hemninger som hun etter hvert legger til side. Når det gjelder hvordan man selv skal oppføre seg så er det jo ganske lett å si at "bare ikke ligg med noen som ikke åpenbart har lyst til å ligge med deg og", og etterleve det som best man kan, men det er utrolig vanskelig hvordan man som utenforstående, som samfunn eller som rettsinstans skal behandle de sakene hvor en part opplever en hendelse som en voldtekt mens den andre opplevde at det skjedde helt frivillig.

I den konkrete situasjonen får vi jo vite veldig lite, enig i at det ikke er gitt utifra det vi får vite at denne fyren fortjener den anmeldelsen han kanskje får*, men han har jo åpenbart krenka denne jentas grenser ganske bra og fortjener iaf å få det gjort klart for seg.

*) Her tenker jeg f.eks. hvis "overtaler meg" betyr at hun faktisk sa "ja, ok", og så ikke sa noe mer, bare viste at hun var tydelig ukomfortabel. Da synes jeg det kanskje er litt mye å forvente at en 16 år gammel kid skal intuitivt forstå at det er fordi hun egentlig fortsatt ikke vil og ikke bare fordi det er litt ukomfortabelt å miste jomfrudommen. Uten at det gjør hendelsen noe mindre trist at han ikke er klar over hva han har gjort, og uten at det forandrer på at det hadde vært bedre om han lot være, så tenker jeg iaf at sånne omstendigheter ville være veldig formildende ift hans rettslige straffeansvar.