Spørsmål til jenter (gutter kan også svare): Hvorfor sminker jenter seg?

Started by Knut, October 03, 2016, 16:41:46 PM

Previous topic - Next topic

Knut

Enkelte feminister hevder at hovedårsaken til at jenter sminker seg og kler seg pent/sexy (både i hverdagene og på byen i helgene), er at "det er den eneste måten jenter kan få nok oppmerksomhet til å kunne bli hørt/ha noen innvirkning i et mannsdominert samfunn".

Selv tror jeg at det er godt mulig at dette argumentet deres faktisk kan være én av del-årsakene for noen få jenter der ute, som kanskje virkelig føler seg kjønnsdiskriminert på ordentlig - og som dermed føler at de virkelig ikke har noen annen måte å bli "hørt" på i samfunnet.

Men jeg er allikevel sikker på at (de eventuelt ubevisste) hovedårsakene til at de aller fleste jenter aktivt gjør seg visuelt forlokkende/sexy (både i hverdagene og på byen i helgene), er at de håper på å visuelt tiltrekke menn - og at det å se visuelt bra ut er med på å øke deres individuelle, sosiale verdi ovenfor andre jenter (samt at det å se visuelt bra ut føles godt generelt).



Men jeg er allikevel nysgjerrig på hvordan dere jenter selv tenker over det, når dere aktivt gjør dere visuelt forlokkende/sexy.
Så, er det hovedsakelige formålet deres, når dere sminker dere og kler dere pent/sexy:
       1) Å visuelt tiltrekke menn?
Eller 2) Å øke deres individuelle, sosiale verdi ovenfor andre jenter?
Eller 3) At det bare føles godt å se bra ut?
Eller 4) Å bli "hørt" i et mannsdominert samfunn?
Eller 5) En annen årsak som ikke er nevnt her?

Og vennligst vær helt ærlige når dere svarer. Ingen her kommer til å se ned på dere eller bli sure på dere for hva enn dere måtte mene. Dette forumet handler kun om å forstå, og å bli bedre - så det er ingenting å frykte :)

The Stig

Quote from: Knut on October 03, 2016, 16:41:46 PM
Enkelte feminister hevder at hovedårsaken til at jenter sminker seg og kler seg pent/sexy (både i hverdagene og på byen i helgene), er at "det er den eneste måten jenter kan få nok oppmerksomhet til å kunne bli hørt/ha noen innvirkning i et mannsdominert samfunn".

Disse feministene hevder altså at hovedårsaken til at jenter aktivt gjør seg visuelt forlokkende/sexy, ikke har noe å gjøre med at de ønsker å visuelt tiltrekke menn.

Selv tror jeg at det er godt mulig at dette argumentet deres faktisk kan være én av del-årsakene for noen få jenter der ute, som kanskje virkelig føler seg kjønnsdiskriminert på ordentlig - og som dermed føler at de virkelig ikke har noen annen måte å bli "hørt" på i samfunnet.

Men jeg er allikevel sikker på at hovedårsaken til at de aller fleste jenter aktivt gjør seg visuelt forlokkende/sexy (både i hverdagene og på byen i helgene), er at de håper på å visuelt tiltrekke menn - samt at det å se visuelt bra ut er med på å holde eller øke deres individuelle, sosiale verdi ovenfor andre jenter.



Men jeg er allikevel nysgjerrig på hvordan dere jenter selv tenker over det, når dere aktivt gjør dere visuelt forlokkende/sexy.
Så, er det hovedsakelige formålet deres, når dere sminker dere og kler dere pent/sexy:
       1) Å visuelt tiltrekke menn?
Eller 2) Å holde eller øke deres individuelle, sosiale verdi ovenfor andre jenter?
Eller 3) Å bli "hørt" i et mannsdominert samfunn?
Eller 4) En annen årsak som ikke er nevnt her?

Og vennligst vær helt ærlige når dere svarer. Ingen her kommer til å se ned på dere eller bli sure på dere for hva enn dere måtte mene. Dette forumet handler kun om å forstå, og å bli bedre - så det er ingenting å frykte :)

Tror du vil få mer respons på denne på et forum med litt mer damer(kvinneguiden)...er bare en håndfull aktive jenter her..

En ting du ikke nevner blant alternativene er å bare føle seg generelt bra i hverdagen. Folk føler seg bedre hvis de ser bra ut, både damer og menn. Jeg føler meg mye bedre når jeg har på meg noen skikkelige klær, og er godt trent og nydusjet! Tenker ikke nødvendigvis på å tiltrekke noen, men føles bra ut.
Å se bra ut føles bra. 
bye bye comfort zone.Just die already.

Knut

Quote from: The Stig on October 03, 2016, 16:50:34 PM
Tror du vil få mer respons på denne på et forum med litt mer damer(kvinneguiden)...er bare en håndfull aktive jenter her..

En ting du ikke nevner blant alternativene er å bare føle seg generelt bra i hverdagen. Folk føler seg bedre hvis de ser bra ut, både damer og menn. Jeg føler meg mye bedre når jeg har på meg noen skikkelige klær, og er godt trent og nydusjet! Tenker ikke nødvendigvis på å tiltrekke noen, men føles bra ut.
Å se bra ut føles bra.

Takk, oppdaterte innlegget nå.
Ja kvinneguiden var en god ide - skal poste det der.

Love

Sosial indoktrinering fra ung alder. Når du først har begynt så er det vanskelig å la være. Tror skjønnhetsindustrien har mye av skylda og det blir bare verre og verre for jenter å ikke bruke alle disse produktene....

piken

Kult at du er litt nysgjerrig på dette. Jeg er selv feminist og har nok en del holdninger og meninger der om patriarkat og mannsdominert samfunn som kanskje ikke de aller fleste har, uten at jeg er veldig ekstrem heller. Men likevel var det helt ukjent for meg det du nevner at enkelte feminister mener at sminke er en måte å bli hørt av menn på. Det høres jo bare trist ut, at man kun blir hørt pga ytre faktorer. Selv om det i mange tilfeller faktisk er sant..

Men for å svare deg på spørsmålet så er svaret mitt litt dodelt, ettersom jeg sjeldent bruker sminke.

Når det gjelder klær så blir svaret nr 3, å føle meg bra.
Når det gjelder sminke så må det bli 5; annen årsak --> at jeg ønsker å være "ekstra fin" fordi det er en spesiell anledning som er normalt å pynte seg til; som regel bursdag/fest. Og da er det å være pynta et signal man sender til den som har bursdag: jeg setter pris på deg og har derfor valgt å gjøre noe ekstra med utseendet mitt som symbol på at dette er en spesiell anledning.

Det er jo klart at alle alternativene spiller indirekte inn, alle valg man tar gjør man jo også delvis for å passe inn i en sosial setting, ha verdi og for å tiltrekke seg mennesker (ikke nødvendigvis bare seksuelt). Men jeg tror også at menn overvurderer hvor mye vi jenter faktisk pynter oss for dem. Det at noe er norm og sosialt indoktrinert spiller nok mye mer inn.

Så vil jeg bare nevne at årsaken til at jeg ikke sminker meg til hverdags er rett og slett fordi jeg er lat, det passer ikke med livsstilen min (jobber utendørs, er trenings- og friluftsgeek) og at jeg aldri har følt meg noe god på det. Mange ganger når jeg sminker meg så ender jeg opp med å ikke kjenne meg selv igjen og føle meg teit. Mens andre ganger føler jeg meg fresh med litt solpudder på vinteren.

Anax

Har kanskje litt anderledes holdning til dette jeg. Altså å endre psykologien sin / bli et bedre menneske for å bli bedre med det motsatte kjønn er vanskelig og mye arbeid.

I fikse stilen sin & begynne å trene som kar er noe av det letteste og mest effektive man kan gjøre.
For damer er det ikke bare 100x mer effektivt men de har også mye mer muligheter og de kan gjøre langt større endring.

Det eneste som har tilnærmet lik effekt som mann er penger, men å bli rik er ikke akkurat lett.

Kvinner har en stor fordel med sminke, kosmetikk, stil, osv. Det er mer komplisert enn for menn men de får også mye mer igjen for det.

fri90

Som en eks en gang sa til meg .." Vi jenter pynter oss for hverandre. Vi vil ha annerkjenenlse fra venninner og være den  peneste av jentene vi er med."

Knut

Quote from: piken on October 07, 2016, 09:28:07 AM
Men for å svare deg på spørsmålet så er svaret mitt litt dodelt, ettersom jeg sjeldent bruker sminke.

Når det gjelder klær så blir svaret nr 3, å føle meg bra.
Når det gjelder sminke så må det bli 5; annen årsak --> at jeg ønsker å være "ekstra fin" fordi det er en spesiell anledning som er normalt å pynte seg til; som regel bursdag/fest. Og da er det å være pynta et signal man sender til den som har bursdag: jeg setter pris på deg og har derfor valgt å gjøre noe ekstra med utseendet mitt som symbol på at dette er en spesiell anledning.

Det er jo klart at alle alternativene spiller indirekte inn, alle valg man tar gjør man jo også delvis for å passe inn i en sosial setting, ha verdi og for å tiltrekke seg mennesker (ikke nødvendigvis bare seksuelt). Men jeg tror også at menn overvurderer hvor mye vi jenter faktisk pynter oss for dem. Det at noe er norm og sosialt indoktrinert spiller nok mye mer inn.

Så vil jeg bare nevne at årsaken til at jeg ikke sminker meg til hverdags er rett og slett fordi jeg er lat, det passer ikke med livsstilen min (jobber utendørs, er trenings- og friluftsgeek) og at jeg aldri har følt meg noe god på det. Mange ganger når jeg sminker meg så ender jeg opp med å ikke kjenne meg selv igjen og føle meg teit. Mens andre ganger føler jeg meg fresh med litt solpudder på vinteren.

Interessant innspill :)



Quote from: piken on October 07, 2016, 09:28:07 AM
Kult at du er litt nysgjerrig på dette. Jeg er selv feminist og har nok en del holdninger og meninger der om patriarkat og mannsdominert samfunn som kanskje ikke de aller fleste har, uten at jeg er veldig ekstrem heller. Men likevel var det helt ukjent for meg det du nevner at enkelte feminister mener at sminke er en måte å bli hørt av menn på. Det høres jo bare trist ut, at man kun blir hørt pga ytre faktorer. Selv om det i mange tilfeller faktisk er sant..

Jeg veit ikke hvor utbredt dette argumentet ("at jenter sminker seg og kler seg pent/sexy for å bli hørt i et mannsdominert samfunn") egentlig er blant feminister. Og basert på andre tilbakemeldinger jeg har fått fra jenter på Kvinneguiden, virker det ikke som særlig mange feminister mener dette.

Det var opprinnelig ei feministisk venninne av meg som kom med denne påstanden, og siden hun mente det så er hun sannsynligvis ikke aleine i verden om å mene det.

Love

Quote from: Anax on October 08, 2016, 14:16:22 PM
Har kanskje litt anderledes holdning til dette jeg. Altså å endre psykologien sin / bli et bedre menneske for å bli bedre med det motsatte kjønn er vanskelig og mye arbeid.

I fikse stilen sin & begynne å trene som kar er noe av det letteste og mest effektive man kan gjøre.
For damer er det ikke bare 100x mer effektivt men de har også mye mer muligheter og de kan gjøre langt større endring.

Det eneste som har tilnærmet lik effekt som mann er penger, men å bli rik er ikke akkurat lett.

Kvinner har en stor fordel med sminke, kosmetikk, stil, osv. Det er mer komplisert enn for menn men de får også mye mer igjen for det.

Her forutsetter du at jenter får draget av å gå med sminke. Og du forutsetter at jenter finner rett type gutter av å gå med sminke.

Tror det er mer komplisert enn som så.
For mye sminke ser billig ut, og kan virke motsatt. Og selv om litt sminke kan virke på selvtilliten og indirekte gi en mer draget, så er dette ikke en effekt av bedret utseende men mer at holdningen er bedre.
Min erfaring er at gutter ikke bryr seg om sminken, og faktisk faller for naturlige jenter.
Og mye sminke kan tiltrekke feil type oppmerksomhet...

zodd

Quote from: Love on October 09, 2016, 15:17:29 PM
Tror det er mer komplisert enn som så.
For mye sminke ser billig ut, og kan virke motsatt. Og selv om litt sminke kan virke på selvtilliten og indirekte gi en mer draget, så er dette ikke en effekt av bedret utseende men mer at holdningen er bedre.
Min erfaring er at gutter ikke bryr seg om sminken, og faktisk faller for naturlige jenter.
Og mye sminke kan tiltrekke feil type oppmerksomhet...

Er litt uenig med deg her. Tror de fleste guttene syns at jentene ser bedre ut med sminke enn uten og jeg tror de fleste jentene har mye å vinne på å bli bedre på å sminke seg. Når gutta sier de liker naturlige jenter så har jeg en mistanke om at de egentlig mener naturlig sminket.

Etter man har blitt sammen med jenta er det sikkert mange som syns jenta er vakrere uten sminke.

Personlig så får jeg en gråmus vibe av jenter uten mascara og syns det ser meget kjedelig ut :)


Hvem har noen gang sagt at de liker jenter med usynlige vipper og mørke ringer rundt øynene?

Love

Det vi kan være enige om er at folk fikser på utseendet for å hjelpe på selvtilliten, mye eller lite.
Ta Kylie Jenner som eksempel, og hun har fortsatt dårlig selvtillit... (Det ser man på valg av kjæreste)
Sier ikke at sminke er feil :)

Knut

Quote from: Love on October 09, 2016, 15:17:29 PM
Her forutsetter du at jenter får draget av å gå med sminke.
Som de også gjør - hvis de sminker seg riktig (sminking for å "fremheve sin naturlige skjønnhet", i motsetning til sminking for å "erstatte sitt naturlige utseende").


Quote from: Love on October 09, 2016, 15:17:29 PM
For mye sminke ser billig ut, og kan virke motsatt.
Sant - det kan virke motsatt. Og akkurat hvor den grensa går er selvfølgelig individuelt fra mann til mann.


Quote from: Love on October 09, 2016, 15:17:29 PM
Og selv om litt sminke kan virke på selvtilliten og indirekte gi en mer draget, så er dette ikke en effekt av bedret utseende men mer at holdningen er bedre.
Både ja og nei. Økt selvtillit hos ei jente øker draget hennes på menn, ja - men sminken i seg selv øker også draget hennes på menn enormt (avhengig av hvor "riktig" sminken er anvendt, som nevnt ovenfor).


Quote from: Love on October 09, 2016, 15:17:29 PM
Min erfaring er at gutter ikke bryr seg om sminken, og faktisk faller for naturlige jenter.
Dette stemmer ja - hvis en mann synes at ei jentes fysiske utseende i seg selv er naturlig pent uten sminke. Utover dette kan bruk av sminke øke (som forekommer vanligst) eller redusere (som forekommer noe sjeldnere) mannens seksuelle tiltrekning av henne, avhengig av hvordan hun anvender sminken.


Quote from: Love on October 09, 2016, 15:17:29 PM
Og mye sminke kan tiltrekke feil type oppmerksomhet...
Sant - det kan gjøre det.



__________________________________________________________________________________________________________________________________________




Quote from: Love on October 12, 2016, 09:31:47 AM
Det vi kan være enige om er at folk fikser på utseendet for å hjelpe på selvtilliten, mye eller lite.
Enig.


Quote from: Love on October 12, 2016, 09:31:47 AM
Ta Kylie Jenner som eksempel, og hun har fortsatt dårlig selvtillit... (Det ser man på valg av kjæreste)
Av nysgjerrighet; hvordan ser du at hun har dårlig selvtillit ut i fra hennes valg av kjæreste?