Gjerrig?

Started by MaleOslo, February 12, 2017, 17:41:16 PM

Previous topic - Next topic

Kjetil GV

#30
Så langt jeg forstår er det bare en e-bok.(pdf)

Paperback her:
https://www.amazon.com/Sjekkeskolen-steg-steg-tiltrekning-fantastiske/dp/1481103652

Evt kan du prøve sende PM til Andreas GV, så kanskje han kan fikse det hvis/når du er i Oslo
Coaching: [email]kjetil@godevibber.no[/email]

MaleOslo

Quote from: Maaka on April 22, 2017, 12:08:00 PM
Så langt jeg forstår er det bare en e-bok.(pdf)

Paperback her:
https://www.amazon.com/Sjekkeskolen-steg-steg-tiltrekning-fantastiske/dp/1481103652

Evt kan du prøve sende PM til Andreas GV, så kanskje han kan fikse det hvis/når du er i Oslo

Okey, jeg forstod det slik at det var en bok man skulle få i papirform. Det går jo greit å lese i PDF også, men er mer trygt eie når man har den i bokform, i tilfelle det skulle skje noe med PCen.

Kjetil GV

Quote from: MaleOslo on April 22, 2017, 12:22:12 PM
Quote from: Maaka on April 22, 2017, 12:08:00 PM
Så langt jeg forstår er det bare en e-bok.(pdf)

Paperback her:
https://www.amazon.com/Sjekkeskolen-steg-steg-tiltrekning-fantastiske/dp/1481103652

Evt kan du prøve sende PM til Andreas GV, så kanskje han kan fikse det hvis/når du er i Oslo

Okey, jeg forstod det slik at det var en bok man skulle få i papirform. Det går jo greit å lese i PDF også, men er mer trygt eie når man har den i bokform, i tilfelle det skulle skje noe med PCen.

En pdf kan du sende til deg selv på e-post, så ligger den alltid lagret i innboksen. Evt legge den på google drive/dropbox

Ja, pluss at det er digg å kunne markere viktig tekst og skrive stikkord i boka:)
Coaching: [email]kjetil@godevibber.no[/email]

Annersch

Sett helt bortfra at dette har noe med sjekking å gjøre, så er oppførselen din langt over streken, spør du meg. Der du ser frekke gjester ser jeg en utrolig gjerrig og kjip vert.

Det er ikke normalt å ha med seg mat når man overnatter hos andre. Det er derimot normalt å bli spurt hva man har lyst på til frokost... "Har du lyst på brødskiver eller skal vi steke noen egg? Jeg har også havregryn, hvis du vil ha det." Det samme gjelder drikke. Dersom det er lite igjen av det du også vil ha, deler man. Enkelt og greit. Det er heller ikke frekt å ta litt fuktighetskrem hvis man trenger det - man er ikke hjemme, men har fortsatt behov. Det er forventet i ethvert samfunn at disse dekkes, så godt det lar seg gjøre, av verten. Sånn er det bare! Dette handler om grunnleggende sosial forståelse, så her har du litt å lære. Og før du tar på deg rustningen og begynner å formulere en forsvarstale, prøv å ta fem minutter til å tenke gjennom om alle vi som reagerer på dette kanskje har rett. Kanskje du lærte noe om dette på skolen? Dette ligger dypt forankret i vår kultur, ref Håvamål. Man skal gi gjestene det beste man har å by på og gjøre alt man kan for at oppholdet deres oppleves positivt. Hadde jeg overnatta hos en kompis som hadde oppført seg slik du beskriver, hadde jeg aldri giddi å overnatte hos ham igjen...

Hender det at du spanderer en runde på kompiser på byen selv om du ikke er garantert å få igjen like mye? Hvis svaret på dette er nei, har du mye å gå på når det gjelder generøsitet. Da er du langt over på "gjerrig og egoistisk"-siden av streken. Jeg skriver ikke dette for å kritisere deg, men for å gjøre deg oppmerksom på en side ved deg selv som du kanskje ikke er klar over, og det kan hjelpe deg å vokse som menneske og få bedre sosiale interaksjoner.

Når det gjelder å plassere mat og drikke i sofaen er det derimot helt innafor å si i fra.

MaleOslo

Quote from: Annersch on May 01, 2017, 11:06:32 AM
Sett helt bortfra at dette har noe med sjekking å gjøre, så er oppførselen din langt over streken, spør du meg. Der du ser frekke gjester ser jeg en utrolig gjerrig og kjip vert.

Du er vel en av dem som gir penger til hver tigger du går forbi også?

Vi er forskjellige når det gjelder hvor spandable vi er ovenfor andre, og det må man godta. Selvom noen uoppfordret spanderer pils på byen til vennene sine eller daten sin betyr ikke det at dette skal være normen. Man gjør det fordi man har lyst og fordi man vil være ekstra hyggelig. Kanskje man føler man har ekstra god råd når man gjør slikt. Men å presse andre til å drive slikt er bare smålig.

Å bare forsyne seg av fuktighetskrem uten å spørre når man er på besøk er ikke noe som kjennetegner norsk kultur nei. Hun finner seg sikkert en gammel riking som er villig til å sponse henne resten av perioden hennes i Norge. Så gir hun litt sex tilbake. En god gammeldags prostituert med andre ord.

De jeg har snakket med om denne dama, er helt enig med meg, og sier at kvinnfolk her i Norge ikke har noe problemer med å betale for seg, og at de fleste ikke krever det av mennene sine. Jeg føler likevel jeg har vunnet som fikk tømt meg på denne hora uten å betale noe særlig for det annet enn hva som er normalt når man har gjester på besøk. Dvs å tilby gjestene brus, potetgull osv, og det var vel bare det hun ville forsyne seg av når vi holdt på også. Hun var simpelthen ikke verdt mer, og at hun ikke ville ha frokost eller kveldsmat får hun takke seg selv.

Det er synd at kvinnfolk skal være så kravstore nå til dags, men dette var bare parodien på parodien. Penger skal ikke være det forholdet er bygd på. Man skal like hverandre som person , ikke størrelsen på lommeboka. Så hvis du tror at penger er veien til en kvinnes hjerte blir du nok skuffet fremover hvis du ikke vil ha annet enn asiatiske golddiggere som er ute etter oppholdstillatelse da.

Annersch

Oj, her var det mye å ta tak i...

Helt enig i at penger ikke burde være fundamentet i et forhold. Men å nekte noen å dele havregryn, cola og fuktighetskrem handler ikke om penger. Det handler om folkeskikk.

Og nei, jeg gir ikke penger til tiggere, ei heller spanderer byturer på damene. Jeg er helt enig i at damene bør betale like mye på byen som menn. Selv løser jeg dette enkelt ved å si "Jeg tar første runde, så tar du neste." Da har man etablert likebetaling uten at det blir kleint og man har i tillegg etablert seg selv som leder, noe som bare er positivt.

Men det er enorm forskjell på å være gnien på havregryn og å være løsluppen med penger. Jeg prøver heller ikke å presse deg til å spandere øl på vennene dine, jeg prøver bare å belyse et punkt som jeg tror du selv kanskje ikke ser; du virker veldig gjerrig. Det var du som startet denne tråden med akkurat det spørsmålet, så jeg synes ikke du trenger å komme med motangrep når folk svarer "Ja, du er gjerrig"... Jeg forstår heller ikke den aggressive tonen i svarene dine. Ta heller tilbakemeldingene til deg! Prøv å lære noe av det, prøv å vokse som menneske. Kanskje du får det bedre når du ikke lenger fokuserer på småting som havregryn og fuktighetskrem..?

Neste gang du er på byen med kompiser anbefaler jeg deg å kjøpe en runde. Hvis du ikke har utrolig kjipe venner, får du like mye øl tilbake og du vil oppdage at det hele blir hyggeligere enn om alle kjøper hver sin øl. Mindre tid i kø og man tar fokus vekk fra penger og over på hygge. Prøv det denne uka, mens det er sol og fint vær og aller er i godt humør ;)


MaleOslo

Quote from: Annersch on May 01, 2017, 17:48:22 PM
Oj, her var det mye å ta tak i...

Man må akseptere husreglene og ta et nei for et nei. Hun minnet meg om et lite barn der hun fløy rundt i leiligheten min og krevde og krevde. Lyste jo mat ut av øya hennes som en liten unge på julaften som ikke klarte å vente med å åpne gavene.

Har ikke nektet hun fuktighetskrem, jeg bare reagerte på at hun forsynte seg uten å spørre. Den frekke jenta gir meg frysninger enda.

Ikke vet jeg hva du jobber med, men vær så snill å kom ned fra den høye hesten din. Ikke alle har like god råd og kan bare kaste penger ut av vinduet slik du beskriver her.

Er sikkert morro å sløse penger som en full sjømann på byen, men ikke like morro når regninga kommer dagen etterpå.

Annersch

Jeg gir opp. Skjønner ikke hvorfor du spør om du er gjerrig hvis du ikke kan akseptere svaret, som kommer fra mange flere enn meg. Prøver bare å hjelpe deg, skal ikke gjøre det mer. Ha det fint.