Gjerrig?

Started by MaleOslo, February 12, 2017, 17:41:16 PM

Previous topic - Next topic

MaleOslo

Matchet på tinder med en dame fra Fillipinene. Vi møttes i Oslo sammen med venninen hennes og typen på første date og tok noen øl. Vi fikk en god tone og vi fikk en del fysisk kontakt uten at det skjedde noe, men hun var også veldig på og signaliserte sex selvom hun sier hun er seksuelt uerfaren. Når vi hadde satt oss på et utested spurte jeg om vi skulle gå å kjøpe en øl. Hun tok det tydeligvis som et hint om at jeg skulle spandere på henne, og da jeg bestilte bare en øl, måtte hun ned til bordet for å hente lommeboka si. Kleint! Men hun klaget ikke, og dette var før vi fikk noen fysisk kontakt. Jeg spurte om jeg kunne sove hos henne, men hun hadde allerede avtalt med vennina om at hun skulle sove i dobbeltsenga. Så vi stakk hvert til vårt.

Hun fortsatt å sende meg meldinger etter første date og virket veldig interessert. Og hun foreslo en ny date, og da ba jeg henne til mitt hjemsted, som er en halvtimes togtur fra Oslo. Det sa hun ja til, og på andre date hadde vi sex. Hun sov over fra fredag til lørdag og hun fikk frokost hos meg. Jeg tilbydde henne også kveldsmat og alkohol, men ville ikke ha. Hun ville veldig gjerne ha havregryn, men dette er noe jeg selv skulle ha så jeg sa henne måtte klare seg med brød. Hun ville også ha coca cola, men det er også noe jeg ville ha selv, så hun måtte klare seg med Sprite(brusen, ikke sprit). Hun klagde ikke veldig over disse avgjørelsene og det virket ikke å påvirke henne veldig.

Uka etter gikk og hun fortsatte å sende meldinger om at hun savnet meg osv.  Hun foreslo så å møtes tredje helga på rad, og inviterte meg med på kino. Hun ville se den nye fifty shades of grey-filmen. Er dette sosialt akseptert for en date å være med på? Siden jeg er mann. Jeg svarte litt sent på den meldinga, og lurte på om hun kom til mitt hjemsted for å se den. Da spurte hun om jeg kunne spandere billetten på henne. Så spurte jeg hvorfor siden det var hun som absolutt skulle på kino. Hun mente da at det er mannens jobb å spandere. Og at det burde jeg lære meg. Utfra det jeg har lest her på forumet og deres tips så er ikke spandering noe mannen må gjøre. Det er gammeldags etter min mening, og kanskje noe hun har fra sin kultur? I hvertfall så sa hun i chatten rett før hun skulle legge seg at jeg bare ikke skulle tenke på det og sa god natt.

Dagen etter får jeg melding igjen, altså i går, om at hun bare ville si at jeg burde lære meg å dele mer på hva som er mitt med andre. Jeg synes dette er veldig frekk og kravstor oppførsel. Hva synes dere? Jeg har ikke svart noe mer, og vi møttes altså ikke denne helga. Er dette en dame som kun er ute etter å utnytte meg økonomisk? Bør jeg styre unna? Hva er deres erfaringer med damer fra Fillipinene og damer som forventer å bli spandert på?

Dorian Gray

#1
Hun er fra en annen kultur der det sikkert er mer vanlig med gammeldagse kjønnsroller og har antagelig vis en del færre penger enn det du har, så du må nok belage  deg på å spandere i alle fall litt hvis hun skal føle at det er "rettferdig." Til gjengjeld vil nok hun være mye mer interessert i å høre, "typiske kvinneting" enn de fleste norske jenter er.

En del ting du sier får deg til å høre ganske sosialt uerfaren ut og du kan nok jobbe med å være hakket mer generøs. Start for eksempel med å dele cola og havregryn...

EDIT Mente gjøre, ikke høre "typiske kvinneting"
Alle har noe å lære, og alle har noe å lære bort.

MaleOslo

Quote from: Alex GV on February 12, 2017, 21:31:16 PM
Hun er fra en annen kultur der det sikkert er mer vanlig med gammeldagse kjønnsroller og har antagelig vis en del færre penger enn det du har, så du må nok belage  deg på å spandere i alle fall litt hvis hun skal føle at det er "rettferdig." Til gjengjeld vil nok hun være mye mer interessert i å høre, "typiske kvinneting" enn de fleste norske jenter er.

En del ting du sier får deg til å høre ganske sosialt uerfaren ut og du kan nok jobbe med å være hakket mer generøs. Start for eksempel med å dele cola og havregryn...

Tja, hun hadde en god del penger nå siden hun jobbet som au pair og bodde hos en familie og tjente litt i tillegg til å bo gratis altså. Men det er begrenset hvor lenge man kan jobbe og leve sånn.

Hva mener du at hun vil være interessert i å høre typiske kvinneting? Slik som at hun vil finne seg mer i kvinnerollen enn jenter her til lands og den vestlige verden gjør?

Sosialt uerfaren fordi jeg ikke vil dele cola og havregryn? Jeg synes det er ganske frekt når man blir tilbudt mat og "kreve" en spesiell type matrett eller drikke. Jeg åpnet skapet for å vise hvilke pålegg hun kunne ha på brødskiva, og så ser hun havregrynposen og vil ha det istedet. Da sa jeg nei, fordi det er noe jeg pleier å spise som et lettvint måltid før jeg legger meg. Har problemer med å spise variert mat som jeg kan like av brød og pålegg, derfor kan jeg ikke sløse havregryn og melk. Jeg synes man skal være glad for å få det man blir tilbudt og ikke kreve ting når man er på besøk. Er vanlig folkeskikk det. Ikke det at hun lagde et stort nummer ut av det der og da, men det er nok en del av frustrasjonen hennes siden hun tar det opp indirekte på melding en uke senere.

Da hun spurte om jeg hadde Coca Cola sa jeg nei, og så krevde hun å få se i kjøleskapet mitt om jeg hadde det. Dette synes jeg er en veldig frekk oppførsel.

Dorian Gray

#3
Yeah okay bud.
Det er også vanlig folkeskikk å være gjestmild.

PS: Hvis du tror au pairer tjener godt så burde du undersøke litt nærmere.

PPS: Er ikke noe galt i og for seg i det du gjør, men skjønner godt at hun ikke føler seg veldig verdsatt
Alle har noe å lære, og alle har noe å lære bort.

MaleOslo

#4
Ja, det er vanlig å være gjestmild, men man tilbyr henne det hun trenger, og hun kan ikke gå rundt å snoke og kreve mer.

Det blir litt som når du har gjester på besøk og du serverer lammestek, så blir gjestene sure fordi de ikke får ribbe.

Au pairer tjener nok ikke super-godt, men siden de bor gratis er jo det en del av lønna.

Jeg tenker i hvertfall sånn at man ikke får lyst til å være gavmild mot folk som krever for mye, og som man har under lupen for å utnytte deg.

fri90

Enig med Alex. Hun reagerte nok på at du gjorde en big deal ut av at hun ville ha havregryn og litt cola. Ser at det kan virke litt rart hvis hun begynner å kreve det, men virket som hun bare spurte og betyr ikke dermed at du må gi alt. ( en liten skål havrgryn og glass cola hadde holdt) Hvor mye koster det for et glass cola og havregryn? Er jo ikke så dyrt det. Går nok litt på lov her ( Har hun lov å like en gjærrig fyr, passer det med hennes bilde av hvordan en gutt hun vil ha er) også litt på tillit( Bryr du deg om hennes behov og henne generelt etc) :)

MaleOslo

Quote from: fri90 on February 13, 2017, 00:21:08 AM
Enig med Alex. Hun reagerte nok på at du gjorde en big deal ut av at hun ville ha havregryn og litt cola. Ser at det kan virke litt rart hvis hun begynner å kreve det, men virket som hun bare spurte og betyr ikke dermed at du må gi alt. ( en liten skål havrgryn og glass cola hadde holdt) Hvor mye koster det for et glass cola og havregryn? Er jo ikke så dyrt det. Går nok litt på lov her ( Har hun lov å like en gjærrig fyr, passer det med hennes bilde av hvordan en gutt hun vil ha er) også litt på tillit( Bryr du deg om hennes behov og henne generelt etc) :)

Jeg gjorde ingen big deal av det, forklarte henne bare at jeg måtte ha det selv. Det er uansett normalt å forholde seg til gjeldende husregler. De fleste gjester jeg har hatt på besøk opp gjennom har vært mer høflige enn dette.

Vil si at jeg behandlet henne bra, men synes dette med kinobilletten er toppen av frekkhet. Det handler for min del ikke om at jeg ikke bryr meg eller om at jeg er gjerrig, men å la seg underkue. Man mister sin rolle som mann ved å gi kvinnen alt hun vil. Jeg føler at jeg kjøper henne hvis jeg spanderer alt og gir hun alt hun peker på. Da liker hun meg ikke for det jeg er hvis det er slik jeg må oppføre meg, men at det heller blir ren utnyttelse og manipulasjon.

piken

Til dels enig med foregående talere. Men det hele kommer jo an på situasjonen; hvordan blir ting sagt og formidlet.

Uansett så tror jeg det kan være lurt å sette mer ord på ting der og da (i situasjonen) hvis du skal fortsette å treffe henne. Si at du gjerne ønsker å spandere innimellom, men at det da må være på ditt initiativ. Jeg tenker at det er helt ok at du ikke spanderer den kino-billetten, hadde derimot vært annerledes hvis det var du som foreslo kino når du vet at hun tjener mindre enn deg. Ja, hun oppførte seg rart, men du reagerte også rart. Hva er det lettest for deg å forandre på? Jo, det er å justere din egen atferd.

Mitt råd: prøv å vær litt mer rundhåndet enn du vanligvis er og se hvordan det går og snakk også med henne om det!

(Men det stemmer som du sier, jenter i Norge - såvidt jeg vet - forventer sjeldent å bli spandert på. Men likevel kan det si mye om deg som person hvis du aldri tilbyr det når du vet du tjener mer enn henne. Så det tryggeste er å spandere noe, men ikke på første treff, for da kan man føle at man skylder noe tilbake. Er visst komplisert dette her.. Kanskje GV-gutta blir inspirert til å skrive et blogginnlegg om "spanderings-regler" ? :P )

Love

Virker som om du tenker at hun (pga hennes bakgrunn) kan være en type dame som kan utnytte deg økonomisk (hun er ute etter en forsørger). Og det er greit nok, det kan du jo ha rett i (norske jenter har anddre forventninger).
Men det gjør at du kanskje må droppe å date damer fra Asia.
Havregryn diskusjonen gjør nok ikke noe fra eller til for hennes del, men hun forventer nok mer av deg når det gjelder å spandere ute.

Som norsk jente er jeg vant til at jeg og daten bytter på å spandere og at det går "opp i opp", dvs at vi sjelden kjøper hver vår øl, men heller annenhver runde eller annenhver middag osv (litt avhengig av hvem som spanderte sist eller hvor mye det koster, hotell/reiser spleiser vi på osv) Men dette er nok et skandinavisk fenomen;)

MaleOslo

#9
Quote from: piken on February 13, 2017, 11:04:59 AM
Til dels enig med foregående talere. Men det hele kommer jo an på situasjonen; hvordan blir ting sagt og formidlet.

Uansett så tror jeg det kan være lurt å sette mer ord på ting der og da (i situasjonen) hvis du skal fortsette å treffe henne. Si at du gjerne ønsker å spandere innimellom, men at det da må være på ditt initiativ. Jeg tenker at det er helt ok at du ikke spanderer den kino-billetten, hadde derimot vært annerledes hvis det var du som foreslo kino når du vet at hun tjener mindre enn deg. Ja, hun oppførte seg rart, men du reagerte også rart. Hva er det lettest for deg å forandre på? Jo, det er å justere din egen atferd.

Mitt råd: prøv å vær litt mer rundhåndet enn du vanligvis er og se hvordan det går og snakk også med henne om det!

(Men det stemmer som du sier, jenter i Norge - såvidt jeg vet - forventer sjeldent å bli spandert på. Men likevel kan det si mye om deg som person hvis du aldri tilbyr det når du vet du tjener mer enn henne. Så det tryggeste er å spandere noe, men ikke på første treff, for da kan man føle at man skylder noe tilbake. Er visst komplisert dette her.. Kanskje GV-gutta blir inspirert til å skrive et blogginnlegg om "spanderings-regler" ? :P )

Takk for innspill. Hva mener du med at jeg reagerte rart? Kan du komme med noe konkret? Synes jeg var ganske gjestmild. Har ofte hendt at overnattingsgjester har med egen mat, men hun fikk altså gratis frokost. Men hun var tydeligvis ikke fornøyd. Kom også til å tenke på at hun bare forsynte seg av en apobase fuktighetskrem som lå på benken uten å spørre. Dette synes jeg er meget frekt.

Har opplevd før en gjest som var ca like frekk og merkelig som henne. Hun satt tallerkenen sin med brødskive i soffaen istedet for på bordet når hun spiste, og bare tok seg til rette på pcen min for å sjekke og chatte på mailen når vi skulle sitte å ha en samtale. Har også opplevd en date gå rett inn i dusjen og vaske seg på beina som det første hun gjorde da hun kom inn døra. Har også opplevd noe motsatt, men som jeg også oppfattet som rar oppførsel. På en date vi spilte bowling så betalte hun på eget initiativ for to personer. Senere på puben synes jeg det var naturlig for meg å tilby meg å betale for ølen hennes, men fikk som svar at vi levde ikke på 1800-tallet lenger.

Jeg har ikke lyst til å spandere på denne jenta rett og slett, og har heller ingen giver og deleglede med henne. Hun må lære seg skikkelig norsk folkeskikk først. Å betale for første runde på byen vil jeg ikke, fordi sjansen er stor for at jeg ikke får den tilbake. Og at jeg blir oppfattet som gjerrig hvis jeg spør om det. Har selv vært i en økonomisk situasjon som ikke er spesielt bra, og selvom jeg nå har inntekt vil jeg ikke karakterisere meg som rik selvom jeg kommer fra en velstående familie. Har en kompis som ble lurt trill rundt av eksen sin, hun lurte han for over 100 000 kr. Synes man skal respektere at folk tenker økonomisk, og være interessert i personen og ikke lommeboka på vedkommende når man dater.

Dette går for meg en del på det økonomiske. At det er viktig å ikke sløse penger i et samfunn som allerede er svindyrt. Men det går også mye på det å ikke la seg dominere av kvinnen. På en fest en gang satt jeg sammen med en venninne. Hun spurte meg om jeg kunne gå å hente veska hennes som stod i gangen når vi begge satt i soffaen, like lite opptatt, friske og raske med ca like lang og lite kronglete vei til veska. Jeg spurte hvorfor hun ikke kunne hente den selv, og synes det var rart å spørre om noe sånt. Hun ble skikkelig sur og mente jeg ikke var noen gentleman. Det bare frydet meg å ydmyke henne ved å si nei til slikt. Ingen ekte mann, kun en tøffel går og henter den veska da. Hun reagerte med noe sånn som, gå vekk fra meg. Ikke sitt ved siden av meg. Det nektet jeg også å gjøre, å flytte meg altså. Senere på kvelden kom hun likevel bort til meg og latet som ingenting var skjedd. Sosialt tilbakestående kan vi nesten kalle slike. Er sikker på at hvis jeg hadde hentet veska ville hun bare ledd av meg bak ryggen for å få sosial bekreftelse fra de andre.

Anders GV

QuoteDa hun spurte om jeg hadde Coca Cola sa jeg nei, og så krevde hun å få se i kjøleskapet mitt om jeg hadde det. Dette synes jeg er en veldig frekk oppførsel.
Er det ikke frekkere å lyve?
Hun krever å se i kjøleskapet ditt nettopp fordi hun forstår at du lyver.
Lyve om at man ikke har cola = rart!

Det å være gjestfri/gjerrig handler ofte mer om hva man gjør enn selve verdien i kroner.
Er ikke nødvendigvis gjerrig av deg å ikke gi henne akkurat hva hun har lyst på, men er gjerrig å være så redd for å måtte gi bort siste boksen cola at man lyver.

Den optimale måten å håndtere situasjonen på(gjestfri):
Har en boks cola igjen, men hadde gledet meg til å drikke den etterpå. Vi kan dele?

QuoteKom også til å tenke på at hun bare forsynte seg av en apobase fuktighetskrem som lå på benken uten å spørre. Dette synes jeg er meget frekt.
Ikke frekt.

QuoteHar opplevd før en gjest som var ca like frekk og merkelig som henne. Hun satt tallerkenen sin med brødskive i soffaen istedet for på bordet når hun spiste, og bare tok seg til rette på pcen min for å sjekke og chatte på mailen når vi skulle sitte å ha en samtale.
Dette er eksempler på at hun muligens manglet litt folkeskikk, ikke at hun er frekk.
Mest sannsynlig er hun vant med å sette tallerkenen å sofaen når hun spiser. Om det irriterer deg, si fra.

QuotePå en date vi spilte bowling så betalte hun på eget initiativ for to personer. Senere på puben synes jeg det var naturlig for meg å tilby meg å betale for ølen hennes, men fikk som svar at vi levde ikke på 1800-tallet lenger.
Unødvendig å gjøre betalingen til en greie. Du skal ikke tilby deg å betale. Bare betal. Er din tur.

The Stig



Denne havregrøten koster bare 15kr for 1 kg.
100gram er nok for et lett måltid, og da har du mer enn nok til å servere damene også!

Jeg synes det virker som du er overmåte sparsom/gjerrig, og bruker det at du ikke vil "synke i verdi" som unnskyldning.
Jeg synes også du virker fryktelig sensitiv på hva som er "frekt" eller uakseptabelt. En jente som setter en tallerken i sofaen...who the fuck cares liksom....det er jo egentlig bare bra at hun er så komfortabel hjemme hos deg at hun kan gjøre det.

Du synes det var sjenerøst å gi en dame "gratis frokost"....jeg tenker vel at det er et absolutt minimum av hva du kan tilby en gjest, spesielt når hun har tatt offentlig transport i 30-40 minutter for å besøke deg.  Det er vel ingen som tar med "medbrakt" mat når de besøker folk.

Jeg foretrekker å betale på kaffedates/pubdates, og gjør det uten å gjøre noe big deal ut av det. Føler selv at hvis jeg bare går og betaler uten å si noe, og når hun spør om ikke vi skal betale før vi går så sier jeg bare noe slikt som "det går greit, du kan ta neste runde" så tror jeg ikke at jeg nødvendigvis synker i verdi hos henne.
Det jeg ønsker å unngå er at det blir fokus på regningen, eller at vi må "snakke" om betalingen, det blir fort kleint.
bye bye comfort zone.Just die already.

MaleOslo

Quote from: The Stig on February 16, 2017, 14:17:37 PM


Denne havregrøten koster bare 15kr for 1 kg.
100gram er nok for et lett måltid, og da har du mer enn nok til å servere damene også!

Jeg synes det virker som du er overmåte sparsom/gjerrig, og bruker det at du ikke vil "synke i verdi" som unnskyldning.
Jeg synes også du virker fryktelig sensitiv på hva som er "frekt" eller uakseptabelt. En jente som setter en tallerken i sofaen...who the fuck cares liksom....det er jo egentlig bare bra at hun er så komfortabel hjemme hos deg at hun kan gjøre det.

Du synes det var sjenerøst å gi en dame "gratis frokost"....jeg tenker vel at det er et absolutt minimum av hva du kan tilby en gjest, spesielt når hun har tatt offentlig transport i 30-40 minutter for å besøke deg.  Det er vel ingen som tar med "medbrakt" mat når de besøker folk.

Jeg foretrekker å betale på kaffedates/pubdates, og gjør det uten å gjøre noe big deal ut av det. Føler selv at hvis jeg bare går og betaler uten å si noe, og når hun spør om ikke vi skal betale før vi går så sier jeg bare noe slikt som "det går greit, du kan ta neste runde" så tror jeg ikke at jeg nødvendigvis synker i verdi hos henne.
Det jeg ønsker å unngå er at det blir fokus på regningen, eller at vi må "snakke" om betalingen, det blir fort kleint.

Herregud. Det handlet om at jeg ikke hadde nok havregryn til meg selv ut helga hvis hun også skulle ha.

At du kjøper damer er ikke mitt problem og gjør meg ikke til en gjerrig person.

Jeg husker ikke helt om det var en tallerken hun satte, men også et glass med vann/melk hun satte i soffaen. Jeg husker i hvertfall at jeg reagerte på det. Noe jeg sa rett ut til henne.

Diskuterer ofte regningen med jenter uten at det er kleint. Var i Polen i romjula og ble kjent med en polsk jente der. Der følte jeg virkelig dårlig samvittighet over at jeg ikke spanderte så mye på henne, og jeg tryglet og ba om at hun ikke trengte å betale meg tilbake etter at hun hadde lånt penger av meg. Allikevel nærmest kastet hun pengene etter meg, og jeg godtok og tok de i mot for å slippe maset. I hvertfall en dame med folkeskikk. Noe som ikke kan sies om de eksemplene jeg har kommet med tidligere i tråden. 

vinteRR

Du reagerer sterkt når andre ikke jevnfører dine egne verdier (som å legge glass og tallerken på sofa), men har lite forståelse for at andre i tråden har andre oppfatninger av hva å være gjerrig er.

Dette indikerer en manglende forståelse for andre sitt perspektiv (google: theory of mind). Jeg tror at å aktivt fokusere på hvor den jenta du dater kommer i fra, hvilke forventninger og følelser hun har kan være fordelaktig for deg.

Jeg for eksempel er oppdratt til å tilby gjester alt man har, også kan man eventuelt kjøpe inn senere. Det er altså en forskjell i hvordan våre verdier er. Dette er ekstremt viktig å være bevist på i sosiale interaksjoner (sjekking, dating, forhold, familie, venner), dersom man ønsker å ha gode forhold.

piken

En del andre her som klarte å komme med konkrete eksempler på ting ved oppførselen din som var rart. Men det å forvente at gjester har med egen mat? Seriøst? Forventer du at de gir deg litt penger for strømregning også da hvis de tar en dusj eller lader mobilen?

Greit nok, vi er ikke nødvendigvis enig i hva som er rart, høflig osv, men ettersom majoriteten i tråden her faktisk er enige og du fortsatt står på ditt så er det vel kanskje på tide med en reality check? Det er mulig ting har blitt fremstilt rart og det er lett å misforstå skriftlig kommunikasjon, men summa summarum så tror jeg du enten må endre noe med atferden din (bli litt mer rundhåndet) eller rett og slett snevre inn potensielle damer å date betraktelig.

Har du vært på GV-kurs forresten? Eller noen å diskutere slike ting med face-to-face? Kan ofte være lettere å komme til bunns i ting, se egne begrensninger og endringspotensiale da.