Dynamikk i samtaler? Gode åpningsreplikker?

Started by sylte, April 20, 2017, 11:19:58 AM

Previous topic - Next topic

sylte

Noen som vet noen gode tips for å skape en spennende samtale fra begynnelsen?
Merker selv jeg blir litt lei  - Hver gang jeg er på byen og kommer i prat,  er det de samme spørsmålene:
1. Hvor kommer du fra 2. Hvor lenge har du bodd i Oslo?
Jeg skjøner jo at folk spør om det, når de ikke kjenner deg, bare for å danne seg et bilde av hvem du er. Men når man har svart på de samme standardspørsmålene hundreogørten ganger blir man en smule lei, det føles som et jobbintervju, og da blir man satt ut fra begynnelsen av.
Sikkert andre som har erfart det samme tipper jeg, at man begynner å kjede hverandre....

--WTF?--

"Hei, jobber du på Rema eller? Du ser så billig ut!"

"Jobber du på et kontor uten vinduer!? Du ser FAEN ikke UT!"

(Man må selvfølgelig se an hvem man har med å gjøre før man prøver seg på disse. Flere hos http://www.pervokris.no/)
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

sylte

Eller som den jeg hørte på gårsdagens standup på Rebell, et åttitallsted:
"Hei, har du lyst å bli med meg hjem og spise pizza og pule?" Det verste var at da dama svarte ja ble han svar skyldig :)

sylte

Apropos den, sist jeg var tur innom stampuben var det en sørlending som prøvde seg med de to samme gamle 1. Hvor kommer du fra? 2. Hvor lenge har du bodd i Oslo? 3. Jobber du? Jeg prøvde å forklare at hør her, det er litt tråkig å få de samme spørsmålene hele tida, og at det er en sikker vei til å kjede folk på. Det må da være mulig å finne mer spennende samtalemner, f.eks. : Hei, jeg stemmer FrP, hva stemmer du?
Da ble det fart på sakene! (Å gå inn på Cacadou å si man stemmer FrP er som å gå inn på en IRA-pub og si man stemmer konservativt ;)
Så vi fikk til en opphetet diskusjon om politikk, riktignok ikke i sjekkesammenheng, men vi slapp iallfall de samme kjedelige åpningsreplikkene....

Kjetil GV

#4
Quote from: sylte on April 27, 2017, 11:47:46 AM
Apropos den, sist jeg var tur innom stampuben var det en sørlending som prøvde seg med de to samme gamle 1. Hvor kommer du fra? 2. Hvor lenge har du bodd i Oslo? 3. Jobber du? Jeg prøvde å forklare at hør her, det er litt tråkig å få de samme spørsmålene hele tida, og at det er en sikker vei til å kjede folk på. Det må da være mulig å finne mer spennende samtalemner

Er enig at det er viktig å ha god dynamikk i samtalen, men det er ikke så viktig hva man sier i forhold til HVORDAN man sier det.

Jeg bruker ALLTID en eller annen variant av "Hei" som åpner, og stiller standard spørsmål etterpå. Det finnes X antall suksesshistorier fra GV miljøet at dette holder.

Det er bare tråkig hvis du ikke klarer å Lytte, stille gode spørsmål til hva den andre sier, og alt kommer fra feil ramme(feks fra rammen at du må imponere og si ting som er interessant)

Årsaken til at Hei alltid fungerer er fordi det er normalt. Du må samtidig subkommunisere at du er kjekk(ha kjekkas oppførsel) for at det skal fungere, samt skape litt spenning i samtalen.

Når det er sagt er det ingenting i veien med å være god på samtaleteknikk og kunne ha spennende temaer å snakke om, bare at det ikke alltid er nødvendig.

Mer om samtaleteknikk her:
Hvordan si ting interessant

Coaching: [email]kjetil@godevibber.no[/email]