Endre adferdsmønster

Started by person24, July 20, 2017, 00:26:38 AM

Previous topic - Next topic

person24

Jeg har i lang tid vært veldig bevisst på at jeg ofte går i mine egne tanker når jeg for eksempel befinner meg i dagligvarebutikken og handler eller bare beveger meg fra A til B ute blant folk. Det gjør at jeg ikke får med meg så mye av det som skjer rundt meg, og skulle jeg bli "forstyrret" blir jeg gjerne litt "paff" (i mangel på bedre ord). De "sosiale reaksjonene" mine blir dessuten svekket. Når jeg får øyekontakt med andre som gjerne smiler til meg, så smiler jeg aldri "raskt nok" tilbake før vi passerer hverandre. Jeg tror også at ansiktsuttrykket mitt er ganske seriøst og/eller bestemt, eller kanskje til og med "tomt", når jeg går i denne tilstanden. Det gjør jo åpenbart at jeg ser mindre vennlig ut og virker mindre imøtekommende.

Dette har jeg prøvd å endre. Jeg ønsker nemlig å ha et vennlig og imøtekommende ansiktsuttrykk, slik man automatisk får når man er skikkelig blid og glad. Men når jeg prøver å "presse frem" dette ansiktsuttrykket blir det skikkelig falskt. Det lure blikket og smilet blir dessuten vanskelig å holde fremme, og faller tankene over på noe annet, detter jeg rett tilbake til det bestemte ansiktsuttrykket igjen.

Har noen av dere noen tips til å bli mer "våken og tilstede" i det daglige? Eventuelt bare få et bedre humør under slike hverdagslige og i grunn kjedelige ting? Jeg er stort sett en veldig glad og fornøyd kar, men sliter med å være i superhumør når jeg handler eller rusler fra et sted til et annet alene.

Lahoya

Mange ganger jeg går i min egen verden, når jeg handler, etter jobb, eller er sliten. Sikkert hatt mye seriøst blikk også. Har vært mange ganger at kjente kommer å sier hei og jeg ikke engang legger merke til det. 

Bare si det som det er man, at du var helt i din verden, i dine egne tanker eller helt borte.  Helt normalt for mange og også fullt forståelig. Pluss at når du sier det rett ut så er det en veldig fin ice-breaker, og ender ofte med mye positive-genuine reaksjoner.

Ellers kan du jo alltid ta det som en øvelse, å lære å bryte sosiale normer, ved å bare smile eller le av en tanke sånn midt imellom blandt folk. Du blir overrasket hvor mange som ser nysgjerrig på deg da.  ;D

The Stig

Quote from: person24 on July 20, 2017, 00:26:38 AM
Jeg har i lang tid vært veldig bevisst på at jeg ofte går i mine egne tanker når jeg for eksempel befinner meg i dagligvarebutikken og handler eller bare beveger meg fra A til B ute blant folk. Det gjør at jeg ikke får med meg så mye av det som skjer rundt meg, og skulle jeg bli "forstyrret" blir jeg gjerne litt "paff" (i mangel på bedre ord). De "sosiale reaksjonene" mine blir dessuten svekket. Når jeg får øyekontakt med andre som gjerne smiler til meg, så smiler jeg aldri "raskt nok" tilbake før vi passerer hverandre. Jeg tror også at ansiktsuttrykket mitt er ganske seriøst og/eller bestemt, eller kanskje til og med "tomt", når jeg går i denne tilstanden. Det gjør jo åpenbart at jeg ser mindre vennlig ut og virker mindre imøtekommende.

Dette har jeg prøvd å endre. Jeg ønsker nemlig å ha et vennlig og imøtekommende ansiktsuttrykk, slik man automatisk får når man er skikkelig blid og glad. Men når jeg prøver å "presse frem" dette ansiktsuttrykket blir det skikkelig falskt. Det lure blikket og smilet blir dessuten vanskelig å holde fremme, og faller tankene over på noe annet, detter jeg rett tilbake til det bestemte ansiktsuttrykket igjen.

Har noen av dere noen tips til å bli mer "våken og tilstede" i det daglige? Eventuelt bare få et bedre humør under slike hverdagslige og i grunn kjedelige ting? Jeg er stort sett en veldig glad og fornøyd kar, men sliter med å være i superhumør når jeg handler eller rusler fra et sted til et annet alene.


Jeg tok et video kurs i "sexual charisma" . Der var det en del øvelser for å bli mer "bevisst". Dette er jo innenfor det som kalles "mindfullness". De separerte mellom intern og ekstern , og aktiv og passiv.
her er noen notater som jeg gjorde fra første modul:

Mental state   - Passiv-rutine,ikke bevisst , aktiv - kontrollerer egne tanker,bytter negativt med positive tanker
 *Passiv ekstern - ser film, helt oppslukt , videospill , browsing internett -mer negativ inner space
*Passiv intern - dagdrømmer,helt i egne tanker
*Aktiv ekstern- IDEALET!  Aktiv samtale, fokuserer helt på samtalen , det som blir sagt og mimikk , fokusert!
*Aktiv intern- studerer, dype tanker, filosof , leser bok

- Gå fra passiv til aktiv - Våkne opp!  Oppmerksom, mindful, gi en direksjon til sinnet 

Teknikker for Aktiv Ekstern:

*Aktiv Gaze - studerer detaljer som en unge,  nyskjerrig, ikke analysere,bare observere alt, detaljer!
*Aktiv snakk - gi direksjon til talen, nå inn til den jeg snakker med, fokusert tale mot personen,ikke innoverfokus
*Aktiv høring- hør etter eksakt kilde til lyd, observere alle lyder,ikke analysere

.- Bruk disse teknikker mye daglig,gjør det til second nature

Powerful intention
* Ha en intensjon i aktiv state - må vite akkurat hva jeg ønsker, og hvor jeg vil ta ting.Verbaliser i hodet med en kraftig stemme. Ego beskyttelse å ikke ha klar intensjon ,eller å være wishy-washy.
- Øvelser:  - Intensjon i små oppgaver - verbaliser i hodet akkurat hva som skal gjøres - shopping, lage mat etc
                   - intensjon i hverdagen; Følg denne akkurat som planlagt
                   - intensjon i interaksjon;  Jeg skal snakke om noe spesifikt, fortelle den historien etc. Kun avhengig av meg, ikke av               responsen til den andre personen. Avansert: intensjon å påvirke den andre - etc kjøpe en penn, bli med hjem, kysse etc.


Prøv neste gang du er ute å observere alt som er rundt deg,se på folka på gaten,hvordan de går,klærne de har på seg, vinden som blåser i et flagg, måkene som leter etter mat på bakken...og aktiviser hørselen, hør alle lydene; samtaler til folk du går forbi,toneleie, bakgrunnslyder, uten å dømme noe av det du observerer.
bye bye comfort zone.Just die already.

Meauw

Når en møter motgang så blir en gjerne mer passiv og innesluttet, og når en vinner i f.eks lotto eller scorer mål, så bli en full av energi, glede og blir pro-aktiv. Derfor vil jeg foreslå en annen tilgang enn mindfullness og andre ting som krever konstant bruk av viljestyrke, og det er å finne ut hva som genuint kan gjøre deg glad i hverdagen. Har du noen kompisen det alltid er gøy å henge med? Har du et prosjekt på si som gir glede, eller noen form for trening som kan booste opp humøret ditt?

Jo mer du fyller hverdagen din med gode rutiner og opplevelser, jo mindre vil du bry deg om bagateller, og isteden vil du åpne deg opp mot omgivelsene dine og ta verden inn over deg.

Men livet er ikke en solo-sport, finn folk som allerede har egenskaper og opplevelser du verdsetter og heng med de.

piken

Øvelse gjør mester, og det gjør også positive erfaringer.

Jeg synes det er dritkult at du er ærlig med deg selv (og oss) og har skjønt at noe må til for å endre atferdsmønster. Du ser problemet, men mangler verktøy for å gjøre noe med det.

Noe jeg synes funker er å begynne i det små. Ulike ting fungerer for ulike personer. Men hva med å starte med at DU smiler til noen først, istedenfor å bli overrumplet over at noen smiler til deg? Når noen smiler tilbake vil hjernen din huske det som en positiv erfaring og det vil over tid bli lettere å smile tilbake til andre når de smiler til deg først. Ting blir mer automatisert jo mer man øver på det. Synes også tipset om en god kompis, ting som får deg i godt humør var bra. Tror det er viktig at ting er genuint og ekte - da både føles og sees det mer naturlig ut. Så hva med å lage små oppgaver til deg selv: f.eks når du skal på butikken neste gang: underveis i handleturen kan du tenke på noe du gleder deg til eller er takknemlig for, smil til en tilfeldig person (ikke for flørting, men bare smil) og husk å være hyggelig mot personen i kassa (ønsk en fin dag, tull litt dersom det er naturlig osv).


person24

Takk for hjelpfulle svar folkens.

Teknikkene og øvelsene du skrev opp er ting jeg vil prøve å både huske på og utføre, The Stig.

Ellers er nok humøret nøkkelen til suksess på dette området, som Meauw er inne på. Dette er jeg egentlig ganske klar over. Jeg vil presisere at jeg ikke er en negativ eller pessimistisk person, og føler meg tilfreds og fornøyd med det livet jeg har. Jeg prøver ofte å tenke på alt det gode jeg har i livet mitt, ting jeg har opplevd og ting som gjør meg unik og bra, og prøver også å tenke optimistisk og positivt selv når noe negativt skulle skje. Men jeg går sjeldent rundt å smiler for meg selv, slik man gjør når man får en god nyhet eller oppnår noe spesielt. Denne "gladfølelsen" kommer vel dessuten frem nettopp fordi noe gjør deg glad!? Hvordan kan jeg da ha denne spesielle og deilige følelsen "hele tiden"? Det føles umulig.

Jeg liker teknikken som jeg tror jeg leste i boken til Andreas, hvor man lukker øynene, strekker hendene i været, gliser bredt og forestiller seg at man nettopp at scoret vinnermålet i en fotballkamp for laget du holder med. Dette er faen meg fantastisk effektivt, ihvertfall der og da. Dette blir allikevel tungvindt å gjøre hele dagen. Har dere andre slike tekniker som fungerer for dere?

Ellers har jeg som vanlig forsøkt å være smilende og glad på butikken, men det føles rett og slett falskt! Det er liksom ikke "meg". Men det skal bli meg! Jeg må bare finne ut hvordan...