Sufjan
Jeg elsker hvorfor spørsmål
Skal prøve å svare kort og presist, men spør igjen om du er uenig eller vil jeg skal utdype =)
Jeg synes mennesker bør klare å motstå visse impulser. Blir en sint ligger det i ens natur å slå, men _jeg_ synes det blir en dum unnskyldning. Jeg har forståelse for at kroppsbeherskelse kan være vanskelig i mange tilfeller, enten det gjelder sinne, overvekt, narkotika, seksualitet eller andre ting, men å legge skylden på gener blir for meg for dumt fordi da skulle alle hatt like store problem. Det må derfor være noe annet i tillegg til gener og evolusjon som spiller inn og er man ikke i stand til å se det blir det for
meg en tom unnskyldning.
Miljøet må godta det av grunnen over; Det er flere forklaringer på våre handlinger enn det genetiske/ evolusjonære. Etterhvert som jeg har tenkt mer på temaet og etikken rundt det
tror jeg at jeg mener polygami er etisk uriktig i "alle" situasjoner.
Jeg ønsket ikke å diskutere etikk av to grunner; Jeg tolket ikke det du spurte om som "er polygami riktig eller galt", men mer som "årsak - virkning forhold" (hva kommer polygami av). Det andre er at jeg har svært dårlig erfaring med å diskutere etikk og moral med mennesker over internett, det sklir lett ut og blir personlig. Heldigvis har ikke det skjedd i denne debatten og det setter jeg stor pris på =)
Ja, jeg tror mange kvinner (og menn) er fornøyde med sin egen situasjon der den andre har mer makt og kontroll enn en selv. Jeg tror også kvinner og menn (jeg skriver begge deler fordi det er ikke alltid mannen som har makt, selv om det er vanligst) som blir "undertrykket" enten ved polygami eller andre ting er fornøyde med tilværelsen og ikke føler seg undertrykte.
Betyr det at disse mennene og kvinnene som
ikke føler seg undertrykte ikke er undertrykte? Eller betyr det at disse mennene og kvinnene blir undertrykte selv om de ikke mener det selv?
Disse to spørsmålene er helt vesentlige, ikke bare med tanke på polygami, men i generelle saker, både mellom kvinner og menn, fattige og rike, voksne og barn og flere situasjoner. Sagt på en annen måte; Er det strukturen som styrer mennesker og mennesker er "fanget" og kan ikke gjøre noe selv? Eller er det mennesker som velger fritt og dermed danner det seg strukturer fordi mennesker vil ha det slik?
Hadde jeg hatt svaret på disse spørsmålene hadde jeg vært rik og ikke minst berømt
Hittil er konklusjonen; Det er begge deler. En må derfor være åpne for at noen mennesker faktisk blir undertrykte uten at de føler det selv.
Betyr det at polygami er galt, i forhold der begge er enige om det, fordi en kan bli undertrykket selv om en der og da ikke føler det selv? Min personlige moral sier ja. Din moral kan si nei.
Hva en ser på som moralskt riktig eller galt varierer, det er og en annen grunn til at jeg mener en bør se på miljøet. Om min personlige moral er objektivt riktig eller gal aner jeg ikke, men jeg må handle ut fra min også kan andre handle ut fra sin. Handler en på tvers av hva som er moralsk riktig i sitt miljø vil kunne klare å forandre samfunnet sitt, men somregel opplever en stigma og sanksjoner.
Edit; Glemte å svare på artikkelen.
Jeg tror det kan overføres til voksne, i form av ungdom som fremtidige voksne og uten fagkompetanse på akkurat det tror jeg ikke disse ungdommene får flere psykiske problem om de fortsetter å bo i samme miljø. Hva som skjer om de flytter eller selv går inn i et forhold vet jeg ikke. Her kommer og viktigheten av miljø inn, for tallene kunne vært annerledes om det var barn fra polygamske forhold i miljø der monogami er vanlig.
Ellers så vil jeg påpekt at dette er ungdoms psykiske helse der voksne er polygame, men det er noe annet enn å være i et polygamt forhold.
PS1; Jeg er ikke så flink på kortversjonener
PS2; VB, svar på ditt innlegg på s. 1. Liker å dele opp innleggene mine