Det er opp til en selv hva en velger å påvirkes av. Velger folk å slutte å la seg påvirke av reklame som spiller på sex etc, vil de næringsdrivende legge opp markedsføringsstrategiene sine deretter. (Så vi har på en måte bedt om dette selv.)
Ut fra egen erfaring mener jeg generelt at det er mye viktigere å lære barn og unge å motstå konformitetspress og å kjenne seg selv, enn å skulle regulere hvilke sanseinntrykk vi påvirkes av i hverdagen. Foreldre har et ansvar for barna de selv har valgt å sette til verden, det inkluderer også å lære dem kritisk tenkning. Man kan ikke forvente at skolen og samfunnet ellers skal gjøre den jobben.
De som sitter i lederposisjoner i de ungdomskulturelle miljøene har også et selvstendig ansvar. Både i det norske elektronika- og hiphopmiljøet sitter det folk med stor innflytelse "på toppen", som stilltiende godtar seksuell trakassering og voldtekter innad i miljøet. Det er et problem det er mye viktigere å ta tak i.