Menneskets egenskaper lik en?

Started by UDA, January 22, 2012, 21:26:16 PM

Previous topic - Next topic

UDA

Dette er på ingen måte noen komplett teori, og bare en tanke jeg synes er veldig fascinerende. Når det kommer til det å gi mennesker en "score" på en egenskap så vil jo dette alltid være relativistisk utifra øyet som ser. Det jeg prøver å få fram er det at hvis jeg synes en egenskap er negativ, kan en annen person finne denne positiv. Og motsatt. På denne måten vil personen ende opp med å ha et "nøytralt" sett med gode og negative egenskaper.

Kan dette brukes til noe?
Jeg mener det kan!

Det å konstant gå rundt å ha i hodet at: "Alle mennesker er egentlig veldig ålreite, de bare har en ulik måte å vise det på" tror jeg vil hjelpe veldig mye mot alt i fra fordommer til kjentskaper som ikke har gått som det burde.

Ellers har det kommet veldig mange gode tilbakemeldinger - veldig fornøyd :)
No brain, no pain - no pain, no gain

veroni2011

Quote from: UDA on January 23, 2012, 12:32:38 PM
Når det kommer til det å gi mennesker en "score" på en egenskap så vil jo dette alltid være relativistisk utifra øyet som ser. Det jeg prøver å få fram er det at hvis jeg synes en egenskap er negativ, kan en annen person finne denne positiv. Og motsatt. På denne måten vil personen ende opp med å ha et "nøytralt" sett med gode og negative egenskaper.

Et slag for "gresset er ikke nødvendigvis grønnere på andre siden"? Dette er jo veldig relevant ifm bytte av partner. Forhold kan gå skeis av mange grunner, men ofte vil partene lete etter egenskaper den forrige partner var dårlig på. "Han brukte for mye tid på jobb og trening, og gjorde aldri noe i huset..". Så finner du da en mer hjemmekjær fyr som er flink til å fikse og ordne hjemme, men som aldri trener eller har noen ambisjoner på jobb. Ser for meg at man da fort kan havne i en situasjon der egenskaper din ex hadde plutselig blir et savn.. "Ok, han er veldig flink hjemme, men han er jo aldri ute av huset. Jeg får ingen tid for meg selv, han har dårlig form/helse, han har ingen ambisjoner etc".

Dette var bare et eksempel, men det er nok sant at på en eller annen måte går vinninga opp i spinninga. Altså, du vil antagelig aldri finne den personen som scorer høyt på alle egenskaper du skulle ønske. Må vel bare leve med de små manglene vi alle har. :) evnt flerkoneri ftw!?