har trent krav mage selv og må si meg uenig. Krav mage er sånn typisk paranoid selvforsvarsprat trening. Det du trenger er kroppsbeherskelse og en solid strategy for hvordan å ta i fra motstanderen evnen til å sloss. I tillegg så må det være et bra miljø på treninga. Kampsporter som er kjent for å være effektive er : bryting, bjj, boxing, thai boxing. Selvfølgelig så er ikke alt annet dårlig. for det trenger ikke å stemme. Men av diverse grunner så er disse de mest sikre.
Av disse tror jeg BJJ(brasiliansk jiu jitsu) er den beste nybegynner sporten. Fordi at det er et veldig bra miljø i bjj klassene.(i hvertfall i alle de jeg har vært i) Man lærer hva man skal gjøre i alle posisjoner. Man trener med en motstander som gjør motstand slik at man får bygget kroppsbeherskelse. Det er denne kroppsbeherskelsen som er din største fordel hvis noen prøver å banke deg opp. Det tar heller ikke så lang tid før bjj gir deg en solid fordel. Jenter som trener bjj 2 dager i uka igjennom 6 måneder kan banke normale gutter hvis de vil.