Hvordan skal man oppføre seg?

Started by Smooth, May 18, 2012, 00:36:44 AM

Previous topic - Next topic

Smooth

Jeg sliter veldig med å vite hvordan jeg skal oppføre meg. Jeg er usikker på meg selv, og det påvirker hvordan jeg er. Jeg prøver å virke som jeg er avslappet, har ting under kontroll, men til tider virker jeg overivrig, får lysere stemme etc. Derfor, har dere noen triks og tips til hvordan man kan oppføre seg for å være en person andre vil være med? Jeg vet dere vil si: vær positiv. Men hvor positiv da? Gjerne litt utdypende, og ikke bare "vær deg selv og vær positiv, så går alt bra".

fuglen

Du kan jo for eksempel se på den setningen i seg selv "vær deg selv og vær positiv, så går alt bra". Det er en måte å tenke på som er typisk for en positiv person. En som ikke klager, syter og ser det negative i situasjoner.

Det jeg legger i å være positiv er å se etter positive ting i kinkige situasjoner, akseptere situasjoner, evnen til å vri ting til det positive og generelt tenke positive tanker, istedet for negative. Å være positiv er en fulltidsjobb. ;)

En måte å bli mer positiv er å vri de negative tankene som dukker opp i hodet ditt til noe positivt med en gang. Da "trener" du hjernen til å tenke mer positivt.

Det er værtfall mine tanker og erfaringer med positiv tankegang. :)

Esteban

Sosialiser deg mer/fortsett å sosialisere deg! Dette er den beste måten å "lære" atferd, slik jeg ser det. Sosial trening er som all annen trening, man må legge inn en innsats. Ellers tror jeg at det er helt essensielt å ha god selvfølelse og selvsikkerhet, dvs at du også tør å stå opp for det du faktisk mener, og ikke gjør alt for å passe inn uansett hva.
I brings the ruckus to the ladies. Black man doing his thing, baby!

Roman

Quote from: Esteban on May 18, 2012, 01:27:48 AM
Sosialiser deg mer/fortsett å sosialisere deg! Dette er den beste måten å "lære" atferd, slik jeg ser det. Sosial trening er som all annen trening, man må legge inn en innsats. Ellers tror jeg at det er helt essensielt å ha god selvfølelse og selvsikkerhet, dvs at du også tør å stå opp for det du faktisk mener, og ikke gjør alt for å passe inn uansett hva.

1+, Prøv gjerne og modeller andre mennesker du møter som er sosialt flinke. I tråd med sjekking, se hvordan typisk "naturals" er rundt mennesker, og ta lærdom av det.

Atferdsendring og endring av tankemønster tar jævlig lang tid, så vet du det. Dette gjør meg svært kritisk til alle som sier "lær deg selvsikkerhet på en time!" eller "bli din egen overmann, med dette kurset overvinner du alle dine negative følelser" = Dette er bullshit, man kan ikke gjøre dette på en time. Men man kan bli inspirert til å jobbe med seg selv.

Men som Esteban sier, sosialiser deg mer, gjør ting sammen med andre om det er gruppetimer på Elixia, yoga i frognerparken eller en bokklubb.  Selvsikkerhet kommer av erfaring, og god selvfølelse er en sum av alle positive erfaringer.
Og et viktig poeng: AKSEPTER at du er nervøs, og at du trosser underbevisstheten din, klapp deg selv på skuldra for det, DU ER MODIG!
Be like water my friend.

Smooth

Problemet med å sosialisere meg, er at jeg hele tida tenker på hvordan jeg skal oppføre meg for å være likt, og for å være en de har lyst til å være med igjen senere. Så kommer jeg ikke på hvordan jeg kan være, og jeg blir bare irritert og skuffet over meg selv, slik at jeg føler jeg blir mer usikker på hvordan jeg skal være. Også føler jeg at jeg har ødelagt sjansen for å være sammen med dem igjen

Toshi

Jeg forsøker å stole på at interessen min er nok for den sosiale situasjonen.

Et eksempel kan være da jeg hadde det første møtene med veilederne rundt masteroppgaven min og bedriften som har gitt oppgaven. Jeg har jo ikke så mange år ved faget mitt, og der skal jeg sitte å diskutere med folk som har doktorgrad og mange års arbeidserfaring, så jeg var ganske nervøs for jeg har jo også lyst til å gjøre et godt inntrykk for bedriften. Men realiteten er jo den at det er interessen min for faget og oppgaven som betyr noe, den kjenner jeg og kan stole på. Samtidig så er det jo greit med overflodsmentalitet; om ting ikke fungerer så vil det alltids finnes flere oppgaver å skrive.

Det er omtrent samme mindsettet jeg bruker i sosiale settinger. Jeg har også brukt mye tid på å tenke hvordan jeg skulle oppføre meg, men har kommet frem til at det er bortkastet tid. Enten så vet du allerede hvordan du skal oppføre deg, eller så må du lære deg det. Det som folk sier her, å modellere andre, er noe vi gjør ubevisst. Men du kan jo bli mer bevisst på å modellere folk du syns er kule. Det er lett å modellere middelmådighet og konformere(?).

Jeg tror ikke du bør fokusere på å bli likt. Folk burde like deg for den du er og sette pris på at du tørr vise deg selv og gjør ditt for å skape en god sosial interaksjon. Folk kan like deg for å være som alle andre, men det vil aldri være veldig attraktivt, det du kanskje helst ønsker.

Roman

Quote from: Smooth on May 18, 2012, 08:58:15 AM
Problemet med å sosialisere meg, er at jeg hele tida tenker på hvordan jeg skal oppføre meg for å være likt, og for å være en de har lyst til å være med igjen senere. Så kommer jeg ikke på hvordan jeg kan være, og jeg blir bare irritert og skuffet over meg selv, slik at jeg føler jeg blir mer usikker på hvordan jeg skal være. Også føler jeg at jeg har ødelagt sjansen for å være sammen med dem igjen

Gjør som Jonas.

Men still deg selv et spørsmål, hvorfor vil du bli likt?

QuoteJeg tror ikke du bør fokusere på å bli likt. Folk burde like deg for den du er og sette pris på at du tørr vise deg selv og gjør ditt for å skape en god sosial interaksjon. Folk kan like deg for å være som alle andre, men det vil aldri være veldig attraktivt, det du kanskje helst ønsker.

Enig, uansett hva du gjør, så vil du ALLTID skaffe deg fiender/folk som ikke liker deg. Med mindre du er helt gjennom falsk. Folk må lære seg og akseptere at ikke alle kan like en, dermed basta. Dette tok meg 4år å forstå.

Ta Justin Bieber, folk hater han og elsker han. Han kan bruke hatet til å bli bedre, og fortsatt selge en shitload med tracks, eller å føye seg hatet og slutte å lage musikk.

Be like water my friend.

VB

Quote from: Esteban on May 18, 2012, 01:27:48 AM

Det han sa.

Erfaring, erfaring, erfaring.

Prøv deg frem, gi litt faen i om folk liker deg eller ikke og så vil du bli mer selvsikker etterhvert.

Andreas GV

Quote from: Vibingray on May 18, 2012, 12:37:04 PM

Ta Justin Bieber, folk hater han og elsker han. Han kan bruke hatet til å bli bedre, og fortsatt selge en shitload med tracks, eller å føye seg hatet og slutte å lage musikk.

Roman

Vet ikke om jeg skal hate deg eller digge deg Andreas, for at du nettopp fikk meg til å like Justin Bieber   ;D

AIIII..Atter et jævla dilemma.
Be like water my friend.

Andreas GV