Quote from: Ananas on June 28, 2012, 18:52:39 PM
Men hvorfor tar dere ikke heller forkurs til ingeniør gratis på Høgskolen der dere får undervisning i matte og fysikk, også ta privatisteksamen ved siden av? Blir ikke så dyrt da:)
http://www.hioa.no/Studier/TKD/AArsstudier/Forkurs-til-ingenioerutdanning?gclid=CKbI0b6x8bACFSEjcgodGRwVxA
Fagene du tar på "forkurs som ingeniør" teller ikke inn på karaktersnittet, og gir heller ikke utslag i realfagspoeng dessverre.
Fra Samordna opptak:
Poengene gis bare for programfag / studieretningsfag / linjefag i videregående skole, ikke for fag tatt i høyere utdanning, fagskoler, forkurs e.a.
http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/realfagspoeng/Jeg har valgt å ta Bjørknes i år, ettersom de kom med den beste anbefalingen slik at jeg kan få oppnådd et karaktersnitt på 5.7 til neste høst.
Jeg må punge ut 31->33.000 kr ca.
Grunnen til at jeg velger å betale disse pengene, er at jeg VET at jeg kommer til å oppnå 5eren eller 6eren ved å gjøre dette gjennom en foreleser + muligheter for kollokvier med likesinnede som vil oppnå gode karakterer.
Kollokvier og foreleser som kan gi deg råd er noe du IKKE får når du leser på egenhånd dessverre.
En foreleser er gull verdt for min del i mattefaget.
Jeg skal kun ta Geofag 1, Biologi 1 og Matematikk S1.
Geofag 1 og Biologi 1 har muntlige eksamener, og er derfor lettere å oppnå gode karakter i om du er flink til å snakke for deg.
I studiepoeng gir disse:
Geofag 1: 0,5
Biologi 1: 0,5
Matematikk S1: 0,5
Sonans foreslo at jeg skulle ta flere fag, og bruke 50 000,- ca. Jeg da velger jeg heller Bjørknes, siden de kom med en mer økonomisk gunstig vei for meg.
I tillegg så anbefalte Bjørknes meg IKKE å ta R1, om jeg ville oppnå god karakter på et halvt semester.
Ergo så tar jeg S1, som gir meg samme poengsummen som om jeg skulle tatt R1 (0,5 studiepoeng).
Denne beslutningen kom de fram til ettersom jeg kun har bakgrunn i Praktisk matte fra videregående (P-Matte).
Det som skjer in the end om du får dritt karakter i realfagene, er at du ikke vil få høyere snitt, selv om du får realfagspoeng i tillegg.
Blir ikke dette jævli mye jobb på et semester?
Jeg skal ta R1, R2 og FYS1 på et helt år. Selv om det er bare 3 fag, så forbreder jeg meg på et hardt år med mye jobbing.
Kanskje du er typen som tar ting fort..
Haha ja, det var det de sa på Bjørknes
Og jeg valgte den lettere formen for realfagsmatte (S1), slik at jeg kan oppnå best mulig karakter mtp. bakgrunnen min i matte.