Tillit / mistillit

Started by MissThing, July 08, 2012, 13:58:18 PM

Previous topic - Next topic

MissThing

I min lille boble er tillit skjørt. Alle rundt meg og nye jeg blir kjent med har jeg tillit til inntil de eller omgivelsene rundt oss gir meg informasjon slik at det opprettes et mistillitsforhold.

Dette ødelegger så ekstremt mye for meg.  Jeg klarer ikke å forelske meg skikkelig i en kar lenger og få det til å vare lenge nok til at jeg tenker tanken om at NÅ vil jeg inn i et forhold med denna karen. Har prøvd maaaange ganger nå og det er alltid jeg som avslutter ting etter uker og mnd med dating fordi jeg ikke takler det å ikke kunne stole på dem. Dette kan gjelde alt fra om vi kun dater hverandre og har kun sex med hverandre, røyker,  bruk av hasj og annet som er på narkolista, vanker i kriminelle miljøer, ignorerer meg for mye de få gangene jeg tar kontakt eller rett og slett er for mye ute på byen.

Det er dog ingen problem for meg å fortsette å treffe karen, ha sex etter å ha dumpet han som date og evt kjæreste materiale.

Er det noen her som har råd til hvordan jeg kan kvitte meg med mistillit når det har oppstått? Hvordan evt få det til uten at karen får vite om mine issus på området.
Om dere føler karen bør bli med på det. Hvordan bør dette gjøres?

Lahoya

Jeg har vært med ei jente som har hatt veldig mye issues på akkurat tillit og hennes selvbilde. Hun greide nesten ikke stole på meg hvis jeg var sammen med veninner og mye annet. Jeg lyttet til veldig mye av det hun sa, men snakket ikke så mye om det. Tok henne til meg å sa alt vil gå bra. Snakket ikke altfor mye om selve utfordringene hennes, lyttet og så bortfokuserte henne på noe positivt vi skulle gjøre. Hjalp henne også til å ta opp timer hos psykolog noe som hjalp henne veldig.

Viktige var vel at jenta fikk sagt det hun følte til meg, men kun det. Resten fokuserte vi på heller på praktiske ting slik at hun ikke fikk tid til å tenke å fikk mer "fri" fra sin "vonde tankemønstring". 

Vi er venner den dag i dag pga av avstand. Hun har fått seg ny kjæreste og jeg har sett henne vokst mye på råd fra psykolog til kjæreste og henne selv. Før drev hun med mye rart, nå har hun jobb,bil, hus osv.

Yeah hun lot meg ta del i hennes issue og lot meg ta del i å hjelpe henne
Hun dro til psykolog noe som er kraftig undervurdert. Husk at alle faktisk kunne ha godt av psykolog en dag.

Selvfølgelig så trenger ikke din utfordring å være så stor som hennes.  :)

MissThing

Jeg har et meget godt selvbilde og er utrolig glad i meg selv. Fremstår som sterkt selvsikker. Har etter noe terapi for en del år siden blitt mer reflektert og mye flinkere til å kommunisere rundt hva jeg tenker og føler med andre rundt meg.
Jeg er fortsatt der og har alltid vært altfor likegyldig til føleri og hva andre tenker om meg men ser jo at jeg har blitt mer bevisst på dette og da kjenner jeg usikkerhet. Dette er som regel ikke noe big deal, jeg hopper i det meste selv om jeg føler det er vanskelig.

Men dette med mistillit er en hard nøtt å knekke for meg.

Lahoya: Hvordan var det for deg å kunne ta del i hennes problemer? Følte du at det endret ditt syn på henne på en negativ eller positiv måte?

Toshi

Min tilnærming til tillit har alltid vært en evig tilvenning til hva jeg forventer av folk og hvilke grenser jeg må sette både for meg selv og de rundt meg. Samme hvilken oppvekst man har hatt hjemmefra og hva en møtte i ungdomstida, så er det vel ingen som har det sånn at alt går på skinner hele tida.

Kvinner og problemene de har med de mannfolka de finner seg er noe jeg normalt ikke gidder bruke mye energi på. Mest fordi jeg har lært at jakten deres har en hel del motsetninger; de skal ha spenning og trygghet, forståelse og likegyldighet, styrke og omgjengelighet, selvstendighet og tilhørighet. Etterhvert så er det jo bare en konstant igjen: disse jentenes tendens til å velge ut gutta som driter i det meste og gjør akkurat hva de vil.

Så kanskje velger du gutter som ikke er bra for deg over lengre tid. Jada.. jeg veit, du vil ikke høre noe om det, men det er jo egentlig ikke et problem i seg selv. Spørsmålet er om du er klar over det selv og kanskje kan du gjøre det til et bevisst valg, som igjen kan gjøre det lettere å takle når dritten lander på vifta. Kanskje kan du lære deg å ta mer vare på deg selv rundt disse gutta. Selv har jeg vært i andre enden for jenter som løser det hele ved å finne flere fyrer og oppfører seg en smule egosentrisk i det hele, ikke noe kult det heller. Noen ting må læres den tunge måten er jeg redd :-\

Tilliten må bygges på noe. Et felles bånd i form av respekt, verdi eller kjærlighet. Dypt nede i oss tror jeg vi har veldig lite sånt egentlig, så følelsene tar fort overhånd for de meningene og ideene vi har gjort oss opp. Kanskje du kan lete etter de små tingene som leder til de større, og lære deg å sette grenser/gi verdi rundt disse? Men er skaden gjort, vil det kanskje være vanskelig å rette opp. Folk har en tendens til å ikke forandre seg.

Psykolog er en god ide, selv om det kan virke som et hverdagslig problem. Om ikke problemstilligen var oppe i terapien din, så er det sikkert den beste løsningen.

VB

Quote from: Toshi on July 08, 2012, 19:06:06 PMPsykolog er en god ide, selv om det kan virke som et hverdagslig problem. Om ikke problemstilligen var oppe i terapien din, så er det sikkert den beste løsningen.

Det han sa, dette her er ikke noe som kan løses med internet "psykologi", det beste her er nok å dra til en profesjonell psykolog å prate om det.