Quote from: Stemning on April 09, 2013, 16:07:34 PM
Likte filmen Selveste! Men merker det kommer til å trenges litt øving for å tenke så langt utenfor boksen..
Her er en film av en fyr jeg liker hvor han snakker om karisma.
Likte denne. Utifra egen erfaring så er det ofte de som er mest tilstede og som tør å være seg selv som også er de mest karismatiske. Jeg kjenner to personer med ADHD. Folk med ADHD er som kjent ikke de som tenker mest og som er mye i eget hode. De er livlige og vant til å uttrykke seg igjennom kroppen. Dette er personer som jeg selv føler at gjør meg i godt humør når jeg prater med dem og som jeg vil kalle for karismatiske.
Alikevel så har jeg vært borti mennesker som er tilstede, men som ikke har sosiale antenner nok til å uttrykke seg på en måte som gjør at jeg har lyst til å ta til meg energien de sender ut. Jeg tror nemlig at mye av hemmeligheten bak karisma handler om følelser som smitter over og som gjør at vi føler det samme som personen vi prater med.
Si for eksempel at du kommer edru på en fest og at du er den eneste der som er edru. Resten av folka der er drita fulle. Plutselig så begynner "Kings of leon - Sex on fire" å spille. Og siden dette er en rølpefest for boys only, så spretter selvsagt 2 til opp på bordet, kaster av seg t-skjortene, svinger de rundt over hodet og synger med.
Hvordan du reagerer i en slik situasjon avhenger i stor grad av hvordan du er som person. Noen vil kanskje syns det er morsomt, de minst sjenerte vil kanskje slenge seg på notene fra sofaen, mens noen vil kanskje tenke:"Uff... Så barnslig". Hvem som tolker mest riktig betyr ikke noe. Poenget er at sistemann, han som tenker:"Uff... Så barnlig" Ikke "kjøper" virkeligheten eller energien som den personen som står å hopper på bordet sender ut. For de andre som er like fulle som førstemann så er førstemann på bordet den som er "karismatisk" der og da, fordi han uttrykker seg selv på en måte som gjør at de andre har lyst til å følge med han.
Som regel så tenker man jo på karisma som noe man er eller ikke er. Jeg mener imidlertidig at karisma er noe som består av flere deler enn å være bevisst og uttrykke seg med kroppen (som jeg forstår som hovedpoenget i klippet). Derfor kan man også lære seg å være karismatisk ved å internalisere nye måter å være på.
Her er noen trekk jeg mener at drar en person i retning mot å være mer karismatisk:
-Positivitet
-At du er utadvendt (kan nok diskuteres)
-At du er forståelsesfull
-Gode ansiktstrekk
-At du er genuin
-At du virkelig bryr deg om andre
-Humor
Det var mine tanker rundt filmen og karisma generelt. Ett interessant tema som jeg fikk lyst å lære mer om