Sett helt bortfra at dette har noe med sjekking å gjøre, så er oppførselen din langt over streken, spør du meg. Der du ser frekke gjester ser jeg en utrolig gjerrig og kjip vert.
Det er ikke normalt å ha med seg mat når man overnatter hos andre. Det er derimot normalt å bli spurt hva man har lyst på til frokost... "Har du lyst på brødskiver eller skal vi steke noen egg? Jeg har også havregryn, hvis du vil ha det." Det samme gjelder drikke. Dersom det er lite igjen av det du også vil ha, deler man. Enkelt og greit. Det er heller ikke frekt å ta litt fuktighetskrem hvis man trenger det - man er ikke hjemme, men har fortsatt behov. Det er forventet i ethvert samfunn at disse dekkes, så godt det lar seg gjøre, av verten. Sånn er det bare! Dette handler om grunnleggende sosial forståelse, så her har du litt å lære. Og før du tar på deg rustningen og begynner å formulere en forsvarstale, prøv å ta fem minutter til å tenke gjennom om alle vi som reagerer på dette kanskje har rett. Kanskje du lærte noe om dette på skolen? Dette ligger dypt forankret i vår kultur, ref Håvamål. Man skal gi gjestene det beste man har å by på og gjøre alt man kan for at oppholdet deres oppleves positivt. Hadde jeg overnatta hos en kompis som hadde oppført seg slik du beskriver, hadde jeg aldri giddi å overnatte hos ham igjen...
Hender det at du spanderer en runde på kompiser på byen selv om du ikke er garantert å få igjen like mye? Hvis svaret på dette er nei, har du mye å gå på når det gjelder generøsitet. Da er du langt over på "gjerrig og egoistisk"-siden av streken. Jeg skriver ikke dette for å kritisere deg, men for å gjøre deg oppmerksom på en side ved deg selv som du kanskje ikke er klar over, og det kan hjelpe deg å vokse som menneske og få bedre sosiale interaksjoner.
Når det gjelder å plassere mat og drikke i sofaen er det derimot helt innafor å si i fra.