Jeg er ganske vant til at når jeg drar på date så drar jentene frem lommeboka si med en gang man skal betale. Så i Oslo ser jentene hvertfall ikke ut til å ha en slik innstiling.
Hvis personen i disken spør om vi betaler under ett eller hver for oss når vi bestiller samtidig svarer jeg "hver for oss", jeg føler meg aldri presset til å spandere og burde med rett ikke gjøre det heller.
Det jeg derimot KAN gjøre er å betale for begge, men sier da til jenta "jeg kan betale nå jeg, men da tar du neste rundt=)"
Men det gjør jeg ikke så veldig ofte, tar det litt på sparket i ny og ne. Og det gjelder kun drikke
Syntes det er teit at enkelte forventer at gutter skal betale for date, hvertfall i vårt moderne samfunn. Jenter har penger selv, dette er ikke 1800-tallet hvor jenter var hjemme og broderte mens mennene studerte og jobba.
En jente som forventer at jeg skal betale er ikke en jente for meg uansett.
Men jeg legger merke til når jenter er klare og tar det som en selvfølge at de skal betale for sin egen kaffe/øl/middag, og det er et absolutt pluss.
Edit: Man er på date siden begge vil bli kjent med hverandre, ingen skylder den andre noe som helst på ens egen bekostning, uansett om det er snakk om penger, energi eller tid.