Hvilke planeter kommer skandinaviske menn og kvinner fra?

Started by MErlin, February 12, 2012, 22:32:21 PM

Previous topic - Next topic

MErlin

Kom nettopp over dette klippet der Skavlan har besøk av John Gray som har skrevet "Menn er fra Mars, Kvinner er fra Venus"

http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/296484/

Gray snakker og avbryter masse, og gjestene Jonas Gahr Støre, Timbuktu og Mona Sahlin er mildt sagt lite imponerte.

Har mannen noen poenger eller er synet hans på kjønnsroller så gammeldags og forstokka som det virker som?

Kjør debatt!

Koraboros

MErlin

Chuck Baz

Så på dette faktisk, mannen var en idiot som tydeligvis hadde pugget et manus og gjentok det samme om og om igjen, fik Timbuktu til å virke som Einstein.

Koraboros

Han har et poeng, men han driter seg ut ved å ikke lytte til de han snakker med. Han er vel vant til å snakke til folk med samlivsproblemer, og når han prøver å formidle budskapet sitt til 4 personer som på hver sin måte er eksperter på kommunikasjon går det naturligvis dårlig :)

Femininist

Så deler av det på tv'n, men vi skrudde av, ble for slitsomt. Mulig han har et poeng og at noen av teoriene stemmer, men jeg er skeptisk til alle som er så bastante som det han er. Min identitet er sterkt forankret i mitt kjønn, men ikke alt. Min erfaring er at kvinner generelt er mer ulike enn hva forskjellen mellom kvinner og menn er. Samt at mye av hva vi gjør er situasjonsbestemt, selv om det finnes noen generelle tendenser.

Fremstår noe som enkelt så har man missforstått og overforenklet minst en ting ;) - og har en ikke forstått at en enten missforstår eller overforenkler, så er det ingen andre som gidder å høre på :P
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

veroni2011

Han er ekstremt lite ydmyk i forhold til at andre kan mene noe annet enn det han gjør. Tydelig at han ikke er pleier til å møte slik motstand i det han sier, og han takler det veldig dårlig. Som nevnt tidligere i tråden så er han normalt i en posisjon der de han snakker med er et par med samlivsproblemer og de er naturligvis langt mer mottakelig.

Dessuten har han noen poenger som stemmer med virkeligheten, og det er vanskelig for han når han føler at de han prater med avfeier alt han sier. Til tross for at mye av det han sier er basert på fakta og studier. Han reagerer med å prøve å overkjøre dem, men ender opp med å se ut som en klovn.

Anugita

Reagerer veldig på at han prater om at respekt er viktig, men han viser ikke respekt for noen av de andre som sitter der, og mest uhøflig er han overfor Mona Sahlin synes jeg.. Hvorfor i all verden skal man høre på en fyr som ikke kan "practice what he preaches"?

Hvis jeg som kvinne må finne meg i å bli behandlet på den måten han behandler Mona Sahlin for at ett forhold skal fungere, holder jeg meg heller singel resten av livet :)

MErlin

Ser ut som de fleste har samme inntrykk. Enig i at han er utrolig frekk overfor Mona Sahlin som ikke setter pris på mannen sin, og som blir sliten fordi hun er nødt til å forandre seg (når hun i virkeligheten er sliten av å høre på det reaksjonære vaset hans). Jeg synes nesten han er enda frekkere mot Timbuktu, som er for ung, ikke vet noenting om å snakke med en kvinne og om kvinner generelt, og dessuten er en pysete og overfeminisert kunstnertype som snakker for mye om følelsene sine. 

Det tragiske er jo at mannen sannsynligvis har noen poenger, bl.a. når han snakker generelt om hvordan menn og kvinner håndterer stress, men at de drukner fullstendig i alle hersketeknikkene og personangrepene.

Jeg har inntrykk av at kommunikasjonen fungerer omtrent på denne måten:

1. John Gray legger fram en generalisert hypotese om ulikheter mellom kvinner og menn

2. En av skandinavene sier: "Men, jeg er jo ikke sånn"

3. Det som hadde vært smart av Gray her hadde vært å spesifisere at han snakker om generaliserte kategorier, at det selvfølgelig alltid vil være avvik, og at det selvfølgelig ikke gjelder alle menn og kvinner, men neida, han går for enten:
    3a) Kaste vilt om seg med ad hoc-argumenter til han klarer å redde påstanden sin. At Støre har hund, blir det endelige "beviset" på at han egentlig foretrekker å håndtere stress alene.
    3b) Avbryte og komme med personangrep slik han gjør mot Sahlin og Timbuktu

Legg for øvrig merke til kroppspråket til deltakerne: Sahlin og Timbuktu både snakker og oppfører seg helt rolig og behersket, Støre klapper han litt overbærende på armen, mens Gray gestikulerer vilt og oppfører seg som et illsint lemen. Den eneste som virker nevneverdig stressa er faktisk Skavlan, kanskje ikke så rart når Gray holder på å ta over programmet.
Liten tvil om hvem som er reaktive og ureaktive i denne situasjonen.

Enig med dere i at det er utrolig merkelig at han kan jobbe som samlivsterapeut når han er så autoritær og dominerende.