Hvordan takle en irriterende kollega?

Started by Eh, March 29, 2012, 13:25:58 PM

Previous topic - Next topic

Eh

Situasjonen er slik at vi har fått en ny kollega på jobben. Hun er inne i et ettårsvikariat og i mitt arbeid jobber vi nesten utelukkende i tomannsteam. Det vil si at å bare unngå denne personen ikke går.

Problemet jeg har med henne er at hun snakker så sinnsykt mye, hele tiden! Jeg har mine mistanker på at det er på grunn av hennes egen usikkerhet. Hun skal forklare selv de enkleste tingene i detalj og ofte planlegge hvordan vi skal gjøre jobben lenge før vi faktisk skal gjøre det. Når det blir stille blir det mye "jada, så neida, men joda"-type snakk for å fylle stillheten. Jeg er en person som ikke har noe i mot stillhet, snarere tvert i mot syns jeg det er herlig å være stille - være på bølgelengde med personen og bare nyte stillheten. Har man ikke noe å si kan man liksågodt holde kjeft.

Jeg har merket på meg selv at på grunn av at jeg ikke liker henne så godt, så svarer jeg henne med en negativ toneart og ofte med veldig korte korte svar. Dette er jeg ikke helt fornøyd med selv, ettersom jeg ser på meg selv som en positiv person. Men det å bare nikke å smile og late som ingenting går heller ikke i det lange løp.

Jeg skal tross alt jobbe med henne i minst et år og for at jeg skal trives like godt i jobben som jeg har gjort siden jeg begynte må jeg kunne komme overens med henne.
Jeg har allerede sagt i fra til henne om en ting som irriterer meg - nemlig at hun skal fortelle meg hvordan jeg skal gjøre jobben min, så jeg føler jeg har gjort det jeg kan for å endre hennes atferd.
Nå føler jeg at det er jeg som må gjøre noe med meg selv for å kunne takle dette. Så har noen av dere noen tips til å kunne takle denne personen bedre?

Eh

Jeg tror ikke det er rundt meg hun er usikker. Har hørt fra den gamle arbeidsplassen hennes at hun ble kalt for pesten :/ Det lover jo ikke akkurat godt, men jeg liker å se det beste i alle personer og det skal ikke farge meg i negativ forstand. Jeg vil selvsagt like henne, men jeg vet ikke hvordan når hun er som hun er.

deepArne

Eg må innrømme at eg også har store problem med å takle persontypen du beskriver. For min del ender det ofte at eg melder meg heilt ut, noko som eigentleg ikkje er så bra, og eg mistrives sterkt med denne reaksjonen. Alternativet er ein heftig konfrontasjon som endar med ein knallhard konflikt. Av og til kan det likevel vere betre fordi du kan setje deg såpass i respekt at den andre skyggar banen. Blir ofte veldig imponert når oppegåande personar klarar å takle ubehagelige personligheiter på ein bra måte, og føler det er ein kjempegod eigenskap både for å dra damer og i livet generelt. Ser at boka "How to win friends and influence people" har blitt anbefalt i andre trådar, og synes eigentleg det står mykje fornuftig der. Likevel krever det ganske mykje innsats for å klare å implementere det som står der i livet sitt.

TT82

Hvis du har rett i at hun snakker mye på grunn av at hun er usikker.

Så Kommer hun antagelig til å fortsette til hun føler seg mer sikker. Vis at du stoler på at hun får til de "enkle tingene" og gi eventuelt komplimenter på riktig gjennomført arbeid. Så skal du se at hun vil føle mindre behov for å snakke om det hele tiden.

Er hun usikker og du svarer henne kort med en negativ toneart, kan det hende hun blir mer usikker og snakker enda mer. Kan således bli en kip spiral å komme inn i.

Tips:

- Sett av tid til å lytte til henne innimellom. Hvis noen prater mye hele tiden hender det at det er fordi de ikke føler seg hørt.  
- Trygg henne på at hun kan få til arbeidsoppgavene uten at dere går igjennom de i detalj. Slik at hun ikke trenger å snakke om dem så mye.
- Eventuelt ta en ordentlig prat med henne. Folk er forksjellige, noen er veldig skravlete.
Ingen vits å sikte mot nærmeste lyktestolpe, en stjerneklar aften.

Eh

Quote from: Tom GV on March 29, 2012, 14:17:14 PM
Hvis du har rett i at hun snakker mye på grunn av at hun er usikker.
Det var det jeg og en annen kollega kom fram til da vi diskuterte det. Hun har ellers lik oppfatning som meg ang denne personen

Så Kommer hun antagelig til å fortsette til hun føler seg mer sikker. Vis at du stoler på at hun får til de "enkle tingene" og gi eventuelt komplimenter på riktig gjennomført arbeid. Så skal du se at hun vil føle mindre behov for å snakke om det hele tiden.
Jeg gir henne allerede komplimenter når hun kommer med gode idèer, men skal bli mer bevisst på dette.

Er hun usikker og du svarer henne kort med en negativ toneart, kan det hende hun blir mer usikker og snakker enda mer. Kan således bli en kip spiral å komme inn i.
Godt poeng!

Tips:

- Sett av tid til å lytte til henne innimellom. Hvis noen prater mye hele tiden hender det at det er fordi de ikke føler seg hørt.  
- Trygg henne på at hun kan få til arbeidsoppgavene uten at dere går igjennom de i detalj. Slik at hun ikke trenger å snakke om dem så mye.
- Eventuelt ta en ordentlig prat med henne. Folk er forksjellige, noen er veldig skravlete.
Gode tips dette her. Kanskje spesielt det første. Hvis jeg har lite å gjøre pleier jeg å gå rundt til kolleger å småprate, skal begynne å ta turen innom pulten hennes.

Koraboros

Be henne på en ordentlig måte å prate mindre, og forklar at kommunikasjon er viktig men at hun prater alt for mye. Det kommer nok til å såre henne litt, men jeg tror en oppriktig beskjed uten å gå rundt grøten eller å virke for anklagende kan være en god start på å løse problemet. Når hun vet at du ikke liker skravlinga hennes er det lettere for henne å forstå hvorfor du er avvisende, og du kan til og med minne henne på at hun skravler for mye en gang i blant uten at det burde bli noe drama av det.

Det jeg gjerne gjør når folk rabler i vei om noe uinteressant er å snu meg vekk og late som jeg arbeider. Da pleier de å skjønne tegninga.

Stanley

.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

phalle

Husk på positive reinforcement! Når ho gjør noe bra, eller er stille, skryt av ho for det. Hvis ho er rolig frem til lunsj en dag for eksempel, takk ho for at ho respekterte ditt behov for arbeidsro, og at du er veldig takknemmelig for at ho gjør en innsats for deg.

Som Dale Carnegie skriver, få henne til å tro at det var hennes idè og være rolig.

Du kan også være dønn ærlig med henne, og si at du trenger din arbeidsro for å få jobben gjort. Fremstill det som at det er du som har problemet, og ikke at hun er problemet.

Trikset er å få henne til å endre oppførsel uten at du kritiserer henne.

--WTF?--

I slike tilfeller pleier jeg aa sette personen kraftig paa plass med direkte konfrontasjon i den mest (u)passende settingen.

Du trenger ikke aa like alle mennesker, og du har rett paa et arbebidsmiljo uten forstyrrelser.
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.