Dette innlegget kommer i sammenheng til Northwind sin tråd. Er klar over at det går mer under samlivsfanen, men siden Northwind postet på generelt, passet det bra.
Har dere noen gang hørt gutter/jenter si; "han/hun er ikke slik som da jeg møtte han/henne "? Det høres kanskje ut som en dårlig klisje, men jeg tror faktisk en del menn opplever det og "miste seg selv" i startsfasen av et forhold.
Før sommeren var jeg i et forhold, og jeg "mistet meg selv" i prosessen, fordi jeg ikke ønsket å såre jenta sine følelser. Kanskje ikke så rart, for det "å unngå å såre jentas følelser", blir antagelig innprentet av samfunnet på barnehage-stadiet. I mitt tilfelle, så ble jeg "for snill" etter og først å ha vist jenta min sjarm, med masse overflod og selvtillit etc.. Hun følte seg snytt og jeg ble ubevisst en tøffel!
Dette hadde noe med at hun i sluttfasen av forholdet, ofte var gretten og trøtt, fordi hun hadde startet i ny krevende jobb. Jeg ble oftere reaktiv, ubesluttsom og "over- omtenksom", fordi jeg ikke ønsket å bli en ny utfordring for henne i den allerede så tøffe hverdagen. Og ikke nok med det, men jeg fikk også skyldfølelse, fordi jeg følte forholdet ikke gikk som det skulle og forventninger ikke ble møtt. Og når jeg viste meg slik, gjorde det bare samlivet vårt enda verre. Hun ble fortere irritert, oppgitt og tok mer og mer avstand. Hun ønsket bare å bli hørt, og få erkjennelse for følelsene sine, men ikke at jeg skulle forandre meg. I dag klandrer jeg ikke jenta, for at vi gjorde det slutt, for hun hadde naturligvis følt seg "snytt" på et vis.
Jeg tror det er et ganske vanlig problem hos mange gutter at de "ødelegger" forholdet ubevisst, fordi:
1. De faller inn i "gamle" vaner (fra ungdomstiden og mister sjarmøren i seg), og blir en reaktiv tøffel.
2. De faller inn i "vanene man hadde rett før forholdet", og klarer ikke å gi slipp på sjekkelivet.
3. De får skyldfølelse over at jenta er fortvilet hele tiden, også fordi de ikke kan levere de forventingene jenta ønsker seg.
4. De blir likegyldige eller sinte, når de ikke klarer eller får lov til og "fikse" forholdet.
5. De forstår ikke at menn og kvinner kommuniserer så forskjellig.
6. De viser altfor stor interesse, fordi de tror rammen som forholdet gir, legitimerer dette.
7. De prøver å fylle behovene til partneren, ved å gi henne de behovene de selv ønsker seg, men dette er sjeldent tilfelle.
Dette ble mange NOTs, men det er lettere å fortelle om hva man bør unngå kontra det motsatte.
Vet teksten ble lang, men jeg føler min erfaring, bør videreformidles.
Idag er jeg i et annet og fungerende forhold.
IKKE BEBREID DEG SELV ELLER TA ANSVAR FOR DET JENTA TIL ENHVER TID FØLER!
+ KURTISERINGEN(SJEKKINGEN) SLUTTER IKKE SELV OM MAN KOMMER I ET FORHOLD*.
*Dette betyr ikke at du skal gå ut å sjekke masse ukjente jenter, men at du i et forhold, fortsatt bør fortsette å bruke de verktøyene du har lært deg, for å holde på spenningen.
Hadde vært gøy å høre om noen hadde opplevd noe liknende?