Hvordan bli mer sjarmerende i sosiale situasjoner

Started by Bergenser, January 28, 2014, 14:40:31 PM

Previous topic - Next topic

Bergenser

Hei folkens.

(Beklager wall of text)  :)

Intro
La meg begynne å fortelle litt om meg selv. Jeg er en fyr på 32 som har lest min del av sjekkeliteratur oppigjennom årene, men jeg har aldri nailet helt å bli en god sjekker. Det har selvfølgelig gitt resultater både i form av +1 og flere samboerskap og er på ingen måte uten evne til å sjarmere jenter, men jeg er ikke av typen som kan gå på byn og få meg ONS. Av de 20+ damene jeg har hatt er det bare 3 eller 4 som er et resultat av sjekking på byn eller fest. Helt greit når man er 20, men når man har blitt 32 så har man hatt sine turer på byn og jeg har i grunnen gitt opp håpet om at det blir noe på meg på den måten. Mitt sexliv er i store deler basert på ulike former for nettdating eller sjekking via internett. Men det er ikke sjekking på byn som er temaet her.

Problemet
Jeg har kommet frem til at grunnen til at jeg har problemer med å sjekke opp jenter live er fordi jeg har problemer med å "sjekke opp" gutter. Dvs. å knytte nye vennskap til gutter (og jenter for den saks skyld). Jeg har en kompisgjeng, men de aller fleste er barne- og ungdomskompiser. I gjennom hele voksenlivet, fra vgs, militæret, studietiden, fotballaget og arbeidslivet har jeg ikke klart å få meg nye kompiser. Dvs, jeg havner ikke utenfor sosiale sirkler i de forskjellige miljøene, men jeg blir ikke kompis med noen. Når jeg definerer kompis så tenker jeg på en venn som tar kontakt utenfor de rammene vi ble kjent igjennom og bare henger med. F.eks så er jeg med i en pokerklubb, men jeg sosialiserer ikke med disse utenfor pokerbordet. Jeg var godt likt i fotballklubben, men jeg hang ikke med disse utenfor lagsamlinger. Med andre ord så er jeg en alle synes er grei, men ingen har lyst til å bli bedre kjent med.

Dette har også vært et problem i kjæresteforhold. Jeg har klart å bli kjæreste og få jenter forelsket i meg, men selve vennskapet i forholdet har ikke stukket særlig dypt. Det høres kanskje rart ut, men jeg har ikke klart å få den dype kontakten med de jeg har vært sammen med.

Så når det kommer til sjekking så føler jeg at dette er mitt store sticking point. Jeg mangler evnen til å sjarmere, begeistre,  være en folk har lyst til å være med og få dypere kontakt med. Jeg er ikke en vanskelig person å være med, snarere tvert imot, men det holder ikke å bare være snill og grei. I all sjekkeliteratur har lest diskuteres det ofte konkrete problemstillinger. Ikke snakk om religion eller exer, vær laidback, ikke reaktiv, bruk kino, se etter IOI osv. Men å sette sammen alt dette og få en flyt i den sosiale dynamikken som gjør at jeg blir en person folk vil være med får jeg ikke til. Jeg er ikke en grå mus, men mer en outsider. Mulig jeg er litt kjedelig, kanskje har en knekt antenne som gjør at jeg ikke fanger opp the finer details i sosialiseringen. Jeg tror at grunnen til at jeg er så dårlig til å få kontakt med damer i sosiale sammenhenger henger sammen med evnen til å få nye kompiser.

Spørsmålet
Hvordan kan jeg få folk til å engasjere seg i meg og invitere på sosiale happeninger? Hvordan kan jeg bli festens midtpunkt "alle" vil snakke med? Hva må egentlig til for å få nye venner? Jeg forstår at dette kan høres ut som rare spørsmål fra en fyr på 32, men det er nå en gang slik at man er som man er uansett om man er 20 eller 32 og at grunnleggende personlighet kan være vanskelig å endre. Ting er heller ikke helt svart/hvitt, men i grove trekk har jeg altså problemer med å tiltrekke meg andre mennesker.

Håper på noen gode på hvordan jeg kan forbedre viben min og bli en mer interessant person.

--WTF?--

Kan kjenne meg litt igjen her. Tror du har rett i at problemet handler mer om å bli kjent med nye mennesker generelt.

Når det gjelder det sosiale spillet så er det litt ulike nyanser og koder på forskjellige arenaer (regner med det er det du kaller "the finer details"). Dette er så subjektivt at det blir et fulltidsstudium å kartlegge logikken i det, da er det bedre å jobbe med den indre tryggheten som gjør det så enkelt å "ta sin plass" i enhver situasjon. (Men man kan oppleve at en del mennesker føler seg truet av denne tryggheten som de selv kanskje mangler, slik at de trekker seg unna.)

Ellers må man bare ta inn over seg at det ikke er like mange fester og sosiale sammenkomster i 30-årene som det var i 20-årene. På den annen side så er pissekonkurransenes tid over, og det er ikke så viktig å være "festens midtpunkt" lengre.

Jeg tror ikke det handler om å forandre personlighet. Man er den man er, og da gjelder det å maksimere det man har. En måte å gjøre det på er å "stereotype" seg selv, å bevisst overdrive en egenskap eller en rolle som man allerede mestrer (det virker som du har litt å ta av på det området). Lær deg noen vitser og ordspill om ditt eget yrke eller hobby. Vær selvironisk og uhøytidelig, men likevel seriøs.
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Openingherisont

Tror ikke du trenger å ha som mål å bli festens midtpunkt, med mindre du er en veldig utadvendt type fra før av. Du kan fint få jenter, uten å være dette også.
Det er en myte at festens midtpunkt er den som Alltid for seg noe.
Du kan f.eks være ræva til å eskalere med jenter, selv om du er flink til å underholde.
Men det skal sies at om du spiller kortene riktig, kan det være en fordel mtp sjekking.

Og gutter er stort sett ganske enkle å prate med.
Det er jo bare å snakke om ting som gutter synes er gøy; fotball, filmer, musikk, biler, jenter, elektronikk, etc.

Tror det vil hjelpe deg masse, om du lærte deg mer om slike temaer.
Og da kan du med fordel bidra med masse i sosiale sammenhenger.
Prøv og flett inn humor og selvsikkerhet også, så er du good-to-go.
Om man gjør det man alltid har gjort, vil man få det man alltid har fått.

VB

I stede for å fokusere på å bli en mer interessant person tror jeg du heller burde fokusere på å få andre til å føle seg som om du er interessert i dem. Det er sant at å ha høy verdi og å være en interessant person får folk til å ville være rundt deg. Men det å få andre til å føle at du verdsetter dem og er interessert i dem er mye enklere og i min erfaring mye mer effektivt.

Hvis du ikke har lest den så les den boka her,
http://en.wikipedia.org/wiki/How_to_Win_Friends_and_Influence_People

Har du lest den og ikke helt forstått det så les den igjen. Mye av det som står der er faktisk veldig effektivt med tanke på å skaffe seg venner, spesielt det å være interessert i deres liv og å stille oppfølgings spørsmål. Mange gutter er veldig dårlige på dette, eks.

Person1: "jeg var på ferie i tyrkia for en uke siden"
Person2: "ah kult, så du fotball kampen på lørdag?"

Litt ekstremt eksempel, men det får frem poenget. Å ikke følge opp med spørsmål om ferien i dette tilfellet er en veldig dårlig ide hvis du vil bygge en relasjon til personen.

Jeg var også litt sånn før at jeg ofte blåste over hint som andre la ut i samtalen uten å tenke så mye over det, bare fordi det ikke brydde meg så mye. Med litt trening har jeg blitt bedre til å faktisk lytte til det andre sier og å stille oppfølgings spørsmål hvor det passer seg. Dette fører til at folk føler at du forstår dem, noe som igjen gjør at de blir mer knyttet til deg.

Ellers er en annen god regel å bare si "fuck it" og prøv deg frem. Ser du noen som du synes ser interessant ut så gå bort og prat til dem.

PS. Siden jeg ikke kjenner deg så er det mye mulig at alt jeg sier her ikke nødvendigvis er relevant for deg. Vanskelig å si hva kjernen i problemet ditt er over et internett forum.

Bananonym

0330 har en fantastisk podcast om "center of attention" på festen. De kommer og med alternative teorier; Du kan godt være han litt mystiske/stille også, gitt at du ikke bare sitter der og sturer men faktisk er sosial og koser deg i kontakt med andre på festen.

https://itunes.apple.com/no/podcast/0330-sjekkeskolen/id456654615    (Tror det er nr 13)

Ellers er boka VB foreslår knallbra, How to win friends and influence people, skrevet av Dale Carnegie.

Det å skaffe seg venner er noe som kan komme i perioder eller når nye muligheter viser seg, spesiellt når alle i en gruppe er nye til hverandre. Du må bare prøve å snakke med andre selv om det kan føles kleint, da oppdager du fort at det faktisk ikke er kleint i det hele tatt. Openingherisont nevnte det ganske greit, gutter er enkle å snakke med - spesiellt på fest. Dette forutsetter bare at du er en helt ordinær, normal og avslappet fyr. Du trenger ikke gjøre noen syke triks som å stå på hendene eller sitere alfabetet baklengs så lenge du bare viser at du kan slappe av sosialt. Ikke ta ting særiøst, hvis du prøver for hardt å bli kompis med noen kan det bli for kleint og unaturlig, bare la det komme av seg selv. Dette er en ting som må være like organisk og naturlig som sjekking, bare at nå er sannsynligvis ikke en eller begge parter i samtalen full, så en er litt mer obs på hvilke signaler den andre gir fra seg.

Jeg tror spørsmålet på slutten av posten din sier deg noe om hvor du burde fokusere - målet ditt burde ikke være å bli en mer interessant person. Du kan ikke bare hoppe i fallskjerm og klatre Galdhøpiggen og så plutselig bli den populære på festen. Du kommer ikke videre før du klarer å innse at du allerede er interessant nok.