Quote from: Femininist on June 08, 2011, 11:52:52 AMSosial verdi er altså "miljøbestemt" ved at "utestedet" og "jobben" er ulike arenaer? Vil det si at det ikke finnes noen objektiv sosial verdi? Og om så er, vil det være forskjell på hva to personer synes gir sosial verdi, eller er det bare miljøet som avgjør det?
Kort svar: Ja, nja, ja det vil vaere forskjell
Langt svar:
Sosial verdi er veldig vanskelig aa definere fordi det for det forste er et lost begrep og det er veldig subjektivt. To personer kan ha forskjellig oppfatting av hva som gir sosial verdi, men det er ogsaa mange veldig generelle ting som gir sosial verdi. For de fleste av oss saa gir ikke det aa ha en dyr bil mye sosial verdi, men i noen kretser og for noen folk saa vil dette gi mye sosial verdi. Paa den andre siden vil de fleste gi mer verdi til folk som tar vare paa seg selv (hygiene, vel trent, etc..), smarte folk, kule folk, etc...
Quote from: Femininist on June 08, 2011, 11:52:52 AMSer av flere innlegg at hva som gir sosial verdi hos jenter og gutter er ulikt. Hvordan kan en jente få høyere sosial verdi? Er gutter like opptatt av at jenter skal ha høy sosial verdi, som det jenter er om gutter. Lurer og på om jenter er mest int. i at andre jenter skal tro de har høy sosial verdi enn at gutter skal tro de har det? "Jenter pynter seg for andre jenter" - mentalitet.
Bli en bedre person. Enkelt og greit. Gjor det beste med det du har, laer deg aa bli sosial og vaer en person som folk har lyst til aa kjenne. Over tid vil dette oke din sosiale verdi. Er gutter like opptatt av at jenter skal ha hoy sosial verdi? Nja, dette er igjen subjektivt. Sosial verdi hos jenter er ikke en like stor tiltrekningsfaktor for gutter, unntatt i ekstreme tilfeller (filmstjerner, etc...). Men mange av de tingene som gir jenter sosial verdi er de samme tingene som er tiltrekkende. Vaere pen, kul, etc...
Saa da kommer det an paa definisjonen din. Min er at mange av tingene som gir sosial verdi ogsaa er tiltrekkende, paa den andre siden kan du si at sosial verdi gir tiltrekking derfor burde du gjore disse tingene. Jeg synes det bare er lettere aa forholde meg til konkrete begrep i stede for et abstrakt uttrykk som sosial verdi.
Det er ogsaa viktig aa forstaa at tiltrekking og sosial verdi trenger ikke vaere det samme. Du kan for eksempel ha skyhoy sosial verdi uten aa vaere tiltrekkende. En stygg, ekkel og creepy sjef har fortsatt sosial verdi selv om han ikke er tiltrekkende. Paa den andre siden kan en sjenert gutt alene i en bar vaere tiltrekkende selv om han ikke har noen hoy sosial verdi. Men dette er ogsaa veldig subjektivt.
Men som jeg sa tidligere, hvis gutten sine venner digger deg saa vil han ofte ogsaa digge deg. Fordi han vil passe inn, dette er nok ikke noe aa bygge forhold paa men det er hundrevis av folk som har sex hver dag for aa passe inn (gutter som elsker feite damer som ligger med tynne damer, homofile gutter som ligger med jenter, etc...). Saa hvis man vil ha seg et ligg er dette sikkert en mulig vinkel.
Quote from: Femininist on June 08, 2011, 11:52:52 AMMed tanke på "cheerleder effect" og at gutter får mer sosial verdi ved å henge med jenter. Er det slik at jenter gir høyere sosial verdi for begge kjønn?
Mener selv ikke at en jente faar noen storre verdi av aa henge med andre jenter siden det er antatt at hun har venninner uansett, men mulig jeg tar helt feil her. Uansett det aa henge med folk som har hoy sosial verdi vil trekke din sosial verdi opp ogsaa, saa hvis venninnene har hoy sosial verdi (er pene, kule, etc...) saa vil det trekke opp. Hvis de har lav sosial verdi (stygge, kjipe, etc...) saa kan det trekke din verdi ned.
Men! Effekten der er minimal for jenter sammenlignet med andre maater aa faa sosial verdi paa (vaere pen, kul, etc... selv) og er noe jeg ikke anbefaler aa tenke mye paa. Fokuser heller paa at du henger med folk du liker uansett hvilken verdi de har.
For gutter kan det aa henge med pene damer gi en antatt hoy sosial verdi. Men hvis du ikke er kongruent med det inntrykket saa faller din verdi kjapt naar damer blir mere kjent med deg. Eks hvis du ser en gutt som ikke er saa pen som sitter aa prater med en heit dame, du tenker "hva ser hun i han", han har da faatt verdi av aa vaere med henne selv om han ikke er pen. Hvis han senere kommer aa prater med deg og han virker som en tulling som ikke har peiling paa hvordan han skal snakke med damer saa vil han fort falle i verdi. Paa den andre siden hadde han vaert alene i forste omgang hadde du nok ikke gitt han en sjanse i det hele tatt, siden du lukter lang vei at han er creepy. Men fordi dama ga han verdi saa gir du han en mulighet.
Dette er en av grunnene til at jeg personlig mener at det aa satse paa ekstern sosial verdi i form av preslection (ha pene damer rundt seg) og andre tullete ting som DHV (skryte historier, osv) har lite for seg hvis man ikke er kongruent med det. For gutter som allerede er gode kan det aa ha pene damer rundt dem gjore ting lettere, men er langt fra nodvendig.
Quote from: Femininist on June 08, 2011, 11:52:52 AMVB; Du sier at du mener det ikke er så mye vits i å tenke på sosial verdi, men er ikke sosial verdi det helt grunnleggende vi mennesker er opptatte av å få? Anerkjennelse fra de rundt oss, status og tilhørighet. Alt det der munner jo ut i å skaffe seg og vise frem sin sosiale verdi. Altså ikke bare i sjekking =)
Du har helt rett i at mye i livet kommer tilbake til at vi vil ha sosial verdi, men...
En annen grunn til at jeg sier det ikke er noe vits aa tenke paa er fordi det er et saa forvirrende begrep og det er utrolig vanskelig aa forstaa verdi. Det er umulig aa maale noyaktig din egen eller andres sosiale verdi, saa det er vanskelig aa forholde seg til det. Eks gutter trodde lenge at det aa bruke skryte historier og name dropping ga de hoyere verdi fordi de viser at de er kule og fete personer, det er faktisk en stor del av pickup kulturen som fortsatt driver med dette. Men det er utrolig lett aa skyte seg selv i foten der og veldig vanskelig aa maale verdien av det.
Saa da i stede for aa fokusere paa aa bli en bedre person er det mange gutter som bruker masse tid paa aa laere seg aa skryte subtilt slik at andre skal tro de er bedre enn de er, men ikke skryte saa mye at folk merker at de skryter og de mister verdi...
Jenter gjor ogsaa mange ting for sosial verdi, eks mye arbeid puttes inn i utseende og klaer. Opp til et visst punkt er dette viktig, men hvis man drar det til det ekstreme saa mister man oversikt over andre kvaliteter som er viktige. Eks, du faar ikke mye sosial verdi hvis du er en total bitch selv om du er pen.
Derfor sier jeg ikke tenk saa mye paa det, tenker heller paa aa forbedre deg selv fordi det vil gi deg sosial verdi (uten at du trenger aa tenke paa hvordan eller spekulere i ting du kan gjore for aa faa verdi). Vaer en person som du vil vaere sammen med.
Quote from: Femininist on June 08, 2011, 11:52:52 AMSom du sikkert merker er jeg litt mer enn normalt int. i begrepet, så om du husker noen bøker så si gjerne fra =)
Har dessverre ingen boker aa anbefale, siden de jeg vet om som tar opp temaet er helt paa jordet og foreslaar ting som skryte historier for aa faa opp sin egen verdi. Google burde kunne gi deg en del resultater paa "PUA social value", "PU social value" eller "Pickup social value". Men vaer klar over at mye av det du kommer til aa finne er tull og veldig daarlig materiale.
EDIT: Etter aa ha lest over traaden en gang til ser jeg at jeg har rotet preselection for mye inn med sosial verdi i denne traaden. Preselection (gutter med pene jenter rundt seg) gir tiltrekking av flere grunner enn kun sosial verdi. Eks, det gir tiltrekking fordi det viser at gutten har valg muligheter (reelle eller ikke er likegyldig). Med mindre du definerer valgmuligheter som en del av sosial verdi... nok en gang en definisjons sak.