Quote from: Femininist on June 08, 2011, 23:54:38 PM
Taz;
Vil det si at hva som er viktig for å gi høy/lav sosial verdi varierer fra setting til setting, men at den optimale mengden av de ulike faktorene er lik? Altså at hvor viktig iq er varierer fra om en er på byen eller på jobb, men hvor mye iq som er ideelt er likt?
Ja, hvilken verdi man har avhenger av
hvilken setting man er i og
hvem som oppfatter den du er, selv om du er den samme personen. Men noen ting gir generelt alltid mye verdi (fks. karisma, hvordan man kommuniserer, om man tar var på utseende/seg selv). Forsto jeg spørsmålet riktig?
QuoteHvorfor tror du jenter er mer opptatte av sosial verdi enn gutter? Er enig med deg og har en sterk hypotese på hvorfor, men veldig int. i hva gutter tror
Godt spørsmål, har ikke noe godt svar på det. Men å være en person med sosial verdi gir uten tvil resultater, så det burde nok vært forsket på med litt mer vitenskapelige metoder, men da av noen som vet hvordan ting fungerer i praksis, for ellers blir det liten substans i innholdet. Men kan slenge ut noen forslag, siden du vil ha gutters mening:
- Dårlig rykte blant jenter --> Kan føles som man blir mye mindre attraktiv for gutter og negativiteten i seg selv av å ha færre venninner. Med høy sosial verdi har man noe å tilby andre og folk vil være sammen med deg.
- Biologi/evolusjon/ubevisst: Jenter vil sikre at ungene ikke trenger beskyttelse. Derfor vil dem ha menn som har en trygg posisjon og mange allianser. Menn med verdi har ofte dette fordi dem har noe å tilby andre. Jenter prøver kanskje å bygge de samme alliansene hos jenter, for å sikre størst mulig mulighet for at avkommet vokser opp.
- De vet kanskje at det er det de ser etter hos gutter (bevisst eller ubevisst) og tror kanskje gutter trigges i like stor grad av det samme
Utseende, tilgjengelighet og personlighet er vel noe av det som gir sosial verdi?
Ja, og kanskje aller mest personlighet, siden det er hvordan man bli oppfattet som avgjør den sosiale verdien. Mens eksterne ting kan også innvirke (setting, rykte, osv). Men utseende spiller også inn ja. Er man en som lar utseende forfalle eller er man en som tar vare på seg selv. Sistnevnte har mye større sosial verdi. Ihvertfall slik jeg tolker verdi, men sikkert mange ting som faller inn under social value-begrepet avhengig av hvordan man definerer det. Men samtidig, for gutter er utseende på jenta viktigere enn det andre som skaper sosial verdi, mens for jenter er utseende en enkelt og mindre viktig faktor. Ihvertfall så lenge man ser relativt grei ut. Komplisert!
BTW; Hvordan er den enkleste måten å få nobelpris på? Virker lettere enn å få bedre personlighet
Jeg tror jeg ville utelukket nobelprisen i kjemi, fysikk og medisin hvis man ikke er et geni fra start av. Siden prisen i økonomi ikke er ekte utelukker jeg den og. Da står man igjen litteratur og fred. Litteratur krever kanskje mindre geni-faktor, men til gjengjeld tror jeg man må ha en medfødt egenskap for å skrive. Så da står man igjen med fredsprisen. Måter å få den er et genuint ønske om å få fred, dedikere ditt profesjonelle og private liv til saken, eller i det minste late som man gjør det, eller ha så ekstremt høy sosial verdi at lederen for Nobel-komiteen vil gi deg prisen bare for å få deg til å besøke Oslo. Hva du gjør etterpå er irrelevant når man ser nevnte prisvinner på under 2 år siden han vant prisen har trappet opp en krig og startet en annen. Så hvis du kun er ute etter prisen, ikke er et geni og ikke har noen reelt bidrag, og ikke har planer om å følge opp, så ville jeg prøvd å få en fredspris
Personlig har jeg plan om OL-gull, og har egentlig funnet ut at elvepadling eller den greia hvor man hopper med en hest over hindere må være det som krever minst innsats. Men har ikke satt igang planen ennå.