Vil si miljø er en like dårlig grunn til å velge hva slags forhold man vil ha som evolusjon. Om miljøet ditt ikke godtar dine valg så skift miljø. Man burde gjøre det man føler er riktig for seg selv i stede for å leve ulykkelig i et forhold man ikke vil ha. Hvilken grunn man har for å ta valgene man tar er irrelevant, du spør ikke homofile hvorfor de er homofile. Og hvis du gjør det så er nok det beste svaret du får "fordi jeg er det". På samme måte er det meningsløst å spørre folk som har andre seksuelle preferanser enn "normalen" om hvorfor de har det. De færreste av oss har gode grunner for hvorfor vi liker det vi liker seksuelt.
Det eneste som skjer med folk som ikke klarer monogami men som velger det pga press/miljø er at de lever ulykkelig i mange år til de enten er utro (rundt 70-80% av oss blir bedratt av en utro partner minst en gang i livet), skiller seg eller begge deler. Dette er det samme som skjer med folk som undertrykker sine seksuelle fantasier eller seksuelle legning. Er ikke helt sjelden at 50 åringer kommer ut som homofile fordi de til slutt finner ut at de ikke vil kaste bort livet sitt i et ulykkelig forhold, eller at de "plutselig" erkjenner til partneren at de har ganske heavy seksuelle fetisjer som de vil leve ut.
Noen få klarer å holde seg og undertrykke sine egne følelser hele livet, stakkars dem.
Personlig synes jeg det er mye bedre hvis man bare er ærlig med seg selv om hva man vil ha. Vil man ha monogami så er det greit, vil man ha noe annet så er det også greit. Folk som dømmer deg eller blir sinte fordi du tar valg som ikke passer inn i deres verdens oppfatting er ikke noe å spare på som venner.
Og etikk og moral rundt polygami er ganske enkelt, hvis alle som er med er klar over situasjonen og er ok med det så er det ikke noe etisk problem. Dette er det samme som i et monogamt ekteskap, hvis begge parter er med så er det etisk ok. Hvis en eller begge er blitt tvunget inn i ekteskapet mot sin vilje så er det ikke ok. Polygami er kun feil når noen av partene blir bedratt, men da er det ikke polygami. Da er det et eller flere rasshøl som utnytter andre.
Eller den korte versjonen: Alle er med på hva som skjer og ingen blir bedratt = etisk riktig. En eller flere er ikke med på hva som skjer eller blir bedratt = etisk feil.
EDIT: Når vi er på temaet om dømming vil jeg gjerne også legge til dette bildet,