Skal nevnes at 3x12 eller 5x5 spiller liten rolle, i forhold til hvilke øvelser man trener! Store øvelser som markløft, knebøy osv., trener komplett og funksjonell styrke i hele kroppen, og belaster også hjertet i myye større grad enn isolerte øvelser gjør (sier seg selv at du blir mer sliten av å anstrenge samtlige muskler på en gang enn en muskel om gangen), derfor er de også bedre for generell helse. Antall reps og sett blir en fillesak i forhold, men det har selvsagt en del å si.
Alfa omega er dog at man bruker skikkelig teknikk! Ellers kan det fort gå utover rygg (korsryggen) og knær. Dette forutsetter at man f.eks. har OK mobilitet i skuldre og hofter (både forover og bakover).
Tingles: Først og fremst, no offense taken. Legger ikke så mye følelser i dette her
QuoteMen lurer på hva målet ditt med å bli sterkere er claw(går ut ifra at du trener styrke for å bli sterkere)?
Å bli sterkere er forsåvidt et mål i seg selv, men det er mange fordeler man får med styrketrening.
Økt styrke betyr at hvilken som helst anstrengelse blir lettere for kroppen, f.eks. det å løfte noe tungt vil ikke øke blodtrykket like mye som hos en som aldri har trent styrke. Når jeg var helt fersk fikk jeg nesten "red-out" og så stjerner etter å ha løfta 70kg 5 reps i markløft! I dag løfter jeg det dobbelte uten noen sånne symptomer. Kroppen venner seg til å motstå trykket som kommer når man løfter tungt.
Det er selvsagt en del fordeler som man også får med alle typer trening; "mer energi", bedre søvn, generelt bedre helse (lavere hvilepuls, kolesterol, blodtrykk osv.)
Det er også fordeler med tanke på skadeforebygging. Sterkere rygg, mer robuste knær, ligamenter og sener blir vant til enorm belastning som gjør at skader ved "normal" aktivitet blir usannsynliggjort. Man tilvenner seg også god holdning, og riktig løfteteknikk.
QuoteSånn jeg ser det så er "strongman" målet ett av de rareste og dummeste målene å sette seg.
Rart kun pga. jeg ikke skjønner det, så der har jeg ikke så altfor lov til å uttale meg
Først må jeg si at strongman ikke går på ren styrke, selv om det er en stoor faktor. Kompetitiv ren styrke er styrkeløft (powerliftfing), altså sammenlagt knebøy, benkpress og markløft. Så har du (olympisk) vektløfting som er rykk og støt (snatch og clean & jerk) som går mer på eksplosiv styrke og koordinasjon.
F.eks. Stronglifts5x5, som blir nevnt mye i tråden her, er et program som er basert på styrkeløft-øvelsene.
QuoteMen dumt syns jeg det er da det overdriver musklene i kroppen til å skade seg selv, jeg syns jeg hører om minst en kar hver strongman konkurranse som ryker musklene sine, RYKER!! Trenger ikke forklare at å ryke en muskel ødelegger deg for en ganske lang tid fremover..
Husk at dette er snakk om konkurranser. Folk ryker muskler og ligamenter i all sport. 100meter sprint, spydkast, lengdehopp, til og med tennis. Så dette er på ingen måte unikt for strongman. Alle aktiviteter som krever at du yter opp mot maks av hva du er i stand til, vil medføre risiko for skader. Styrkeløft er faktisk en av de sportsgrenene med færrest skader.
Så dette er ikke noe godt argument mot styrketrening i seg selv.
QuoteSkjønner heller ikke hva som skal være vitsen med å kunne ta 200kg i knebøy, eller 300kg i markløft. Nytteverdien av en sånn muskeltype forsvinner i mine øyne.
Knebøy og markløft er blandt de top øvelsene med mest overføringsverdi til praktisk bruk, f.eks. å bære en sofa, løfte en tung kasse med bøker fra gulvet osv. Og så har du fordelene med helse som jeg nevnte ovenfor.
Bare dette har stor nytteverdi i mine øyne.
Vet ikke helt hva du sikter til når du sier "nytteverdien av en sånn muskeltype". Er det nytteverdien av en sånn styrke du tenker på? Hvis ikke, er det klart at om man vil prioritere f.eks. distanseløping, vil 200kg knebøy hjelpe deg lite. Da er det bedre å fokusere på løping. Styrkeløftere er dog ekstremt raske i spurt, type 10-50meter.